Itse olen harrastanut toistakymmentä vuotta punttien kolistelua. Muutaman kuukauden kokeilu kreatiinilla oli aivan yhtä tyhjän kanssa. Tulokset eivät nousseet sen paremmin kuin ennenkään, peilin edessä seisoi korkeintaan hieman pöhöttyneempi kaveri kuin ennen. Palautumiseen en huomannut mitään vaikutusta.
Sama koskee yletöntä proteiinijauheiden kanssa pelleilyä.
Nykyään vedän korkeintaan proteiini-hiilari-yhdistelmän treenin päällä ja muuten syön perusterveellistä ruokaa, joka sisältää paljon vähärasvaista lihaa ja kanaa sekä suhteellisen paljon kananmunia. Väittäisin, että 90 prosenttia puntilla käyvistä vetää pulvereita suht turhaan. Turhan runsaasta proteiinien syönnistä voi olla myös haittaa maksalle.
Kyllähän jo sivun alussa todettiin että kreatiinin hyödyt/haitat ovat pitkälti yksilöllisiä -- toisilla toimii, toisilla ei, mutta dramaattista muutosta tuskin havaittavissa kenelläkään.
Sen sijaan proteiinin hyödyt ovat kiistattomat. Missä muodossa sitä ottaa onkin sitten jälleen oma valinta. Yritän pitää kiinni siitä 2g/painokilo nyrkkisäännöstä (juu, alunperin rasvattomasta painosta laskettu, mutta jotkut vetää kolmeakin grammaa) --> niinpä meikän pitäisi saada päivässä ~200 grammaa proteiinia. Syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä (40-50 g protskua kummassakin), mutta mistäs loput kiskotaan? Juu, otan välipaloja, kuten maitoa, jogurttia, leipää (sopivilla täytteillä) jne, mutta silti tavoitteeni jää vajaaksi n. 50-60 grammaa -- tai
jäisi vajaaksi, sillä juuri tämän vajeen täytän sitten parilla jauhopanoksella á 30 grammaa (aamu+ilta). Kun muutenkin on maha "täynnä" miltei koko ajan, niin tämä on mielestäni helpompi ratkaisu kuin vaikkapa parin tonnikalapurkin vetäminen.
Toki voisin vetää vaikka 800g jauhelihaa päivässä, mutta on noi jauhot kuitenkin hitusen halvempia...
Haitoista: Olen lukenut sen suuntaisia tutkimuksia, että liian proteiinin rajat menee vasta tuolla 5g per painokilo tietämissä. Anyway, vaikka olisi alempanakin, niin enpä jaksa uskoa että tuo 2g/kg olisi mitenkään haitallista.
PS. Yli kymmenen vuotta tulokset nousussa? Mikä on salaisuutesi? Kerro, kerro! (Kyllä mullakin nousee, mutta tommonen 5kg per vuosi on hidasta, niin hidasta...)