Ihan hyviä ohjeita täällä, laitetaanpa itsekin jotain vinkkiä:
Treenaan yksijakoisella, eli kolme kertaa viikkoon koko kroppa läpi. Pakkotoisto.comista voi hakea ohjelmanrunkoja jos kiinnostaa. Noissa perusideana on se, että kaksi sarjaa per liike riittää mainiosti, raskaammilla painoilla jopa yksi, ja failurea vältetään kuin ruttoa --> ainakin meikäläisellä toimii kuin häkä!
Tämän hetken ohjelma menee näin:
1.vko 2x15 kaikkiin (joka päivälle pieni nousu painoissa)
2.vko 1x15 kaikkiin (painojen nousu jatkuu)
3.vko 2x10 kaikkiin (painot hiukan alaspäin aluksi, mutta lopussa isompi kuin edellä)
4.vko 1x10 kaikkiin (painojen nousu jatkuu)
5.vko 2x5 kaikkiin (painot hiukan alaspäin aluksi, mutta...)
6.vko 1x5 kaikkiin (painojen nousu jo huomattava, perjantain painot aika likellä viiden toiston maksimia)
Liikkeitä miettiessä näistä ei kannata tinkiä:
Kyykky
Maastaveto
Penkki
Leuanveto
Jos haluaa, voi toki vuorotella esim. penkkiä/vinopenkkiä, ja leukoja/kulmasoutuja. Itse vuorottelen noin, ja jopa maven teen vain joka toinen treeni (siinä vuoroliikkeenä julle, eli hyvää huomenta, eli kumarruksia eteen tanko niskassa).
Noihin kun lisää nämä:
Hauiskääntö tangolla
Pystypunnerrus
niin ollaan saatu kasaan itse Iso-Arskan "Golden Six", eli käytännössä kropan kaikki lihakset on mukana vähintään välillisesti, ja treeni siis kolme kertaa viikkoon suht maltillisilla painoilla. Itse teen kaikkia noita liikkeitä, paitsi pystypunnerruksen korvaan pystysoudulla, se nyt vaan tuntuu mukavammalta.
Vielä hifisteille lisätään pohjenousut (vuorotreenein istuen/seisten) ja vatsat (vuorotellaan voimapyörän ja rutistusten kanssa), ja voilá; tehokas ja kattava treeni on kasassa! Normaalisti tuon kaiken ylläolevan läpiviemiseen (kaksi sarjaa kutakin) menee tunteroinen, mutta jos on kiire (kuten tänään) niin saa sen 45 minuuttiinkin puserrettua...
Kun painot vaan on viritetty kohdilleen, ei tuolla tsydeemillä ainakaan hirveän väärin treenata.
Vyökeskusteluun sen verran, että yksijakoisella treenatessa sillä ei ole käyttöä, jos haluaa myös tukilihaksia vahvistaa --> raskaiden vitosten ja sitä pienempien kanssa vyö puoltaa jo paikkaansa. Remmejä en käytä, koska en jaksa treenata forkkuja erikseen.
Edit: Itse en sotilaspenkkiä tee koskaan, tuntuu järkyttävän huteralta ilman jalkojen tukea... Lisäksi se vie painoa rinnalta olkapäille (koska kaarta ei saa tehtyä), joten ei kiitos minulle. Muut saa toki tehdä jos haluaa, mutta vaikea uskoa että sillä vältetään loukkaantumisia --> riski vain siirtyy muualle.