Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 916 950
  • 4 652

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olisiko joillain asioista perillä olevilla suositella jotain toimivaa ja edullista perus proteiinia?

Mitä nettikauppoja käytätte?

Mutu tuntumalta ajattelisin että luontaistuotekaupoista saisi halvemmalla kuin jostain "alan" liikkeistä.

Tarvitsisin vain jonkun isohkon monen kilon purnukan lisäproteiinia treenien jälkeen, joku noin 20-30g annos per kerta ja hinta/laatu pitäisi olla kohdallaan.


_
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Olisiko joillain asioista perillä olevilla suositella jotain toimivaa ja edullista perus proteiinia?
Mitä nettikauppoja käytätte?
Mutu tuntumalta ajattelisin että luontaistuotekaupoista saisi halvemmalla kuin jostain "alan" liikkeistä.
Tarvitsisin vain jonkun isohkon monen kilon purnukan lisäproteiinia treenien jälkeen, joku noin 20-30g annos per kerta ja hinta/laatu pitäisi olla kohdallaan.
Itse käytän UFS Whey -heraproteiinia, joka maksaa 12,90/800g. Se on neutraalin makuista ja hyvin sekoittuvaa. Prismasta ostin joskus samanhintaista heraproteiinia, joka oli aivan myrkyn makuista. Luontaistuotekaupoissa on ainakin Oulussa kalliimpaa. Viime talvena söin noin 100g päivässä kolmessa osassa treenin jälkeen 48h ja muina päivinä n. 50g. Nyt olen nostanut annostusta n.150g per päivä, jossa proteiinia on n. 115g.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse käytän UFS Whey -heraproteiinia, joka maksaa 12,90/800g. Se on neutraalin makuista ja hyvin sekoittuvaa. Prismasta ostin joskus samanhintaista heraproteiinia, joka oli aivan myrkyn makuista. Luontaistuotekaupoissa on ainakin Oulussa kalliimpaa. Viime talvena söin noin 100g päivässä kolmessa osassa treenin jälkeen 48h ja muina päivinä n. 50g. Nyt olen nostanut annostusta n.150g per päivä, jossa proteiinia on n. 115g.

Kiitti vinkistä.

Tästä voisikin jatkaa kysymällä mikä on sopiva määrä proteiinia treenin jälkeen?

Itse en harrasta kehonrakennusta vaan käyn salilla pari kolme kertaa viikossa ja siten että se tukee muuta aerobista urheilua.

Jos syön safkana proteiinit eli kaksi lämmintä ruokaa päivässä niin lihoan armottoman paljon. Siksi tämä ajatus proteiinista suoraan treenin jälkeen.

Onko määrät henkilökohtaisia? Suhteessa siihen kuinka kova treeni? Ja milloin voi sanoa että syö liikaa tai liian vähän?

Voi olla perusjuttuja mutta olisi mukava kuulla kommentteja.


_
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tästä voisikin jatkaa kysymällä mikä on sopiva määrä proteiinia treenin jälkeen?
Kehon tulisi saada n. 2,5g proteiinia / rasvaton painokilo (n. 2g / kokonaispaino) silloin, kun tarkoitus on saada paras hyöty irti treenistä. Jos sporttaat muutenkin paljon, niin tuo on ihan hyvä määrä, tuskin jää "laitoihin". Treenipäivinä aamu- ja iltaprotskut + palautusjuoma (n. 30g / annos) ja välipäivinä jättää tuon palautusjuoman pois, niin ollaan suht optimimäärissä lisäproteiinin suhteen. Palkkariin ainakin kannattaa laittaa hiilaria 50/50 -suhteessa lisäksi, aamuprotskuunkin heittäisin hiukan.

Jos ruoka tarttuu painona, niin kannattaa syödä ennemmin harvemmin ja vähän kerrallaan ja tarkastaa ruokavaliota (rasvat minimiin).
 

Abiel

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Jos ruoka tarttuu painona, niin kannattaa syödä ennemmin harvemmin ja vähän kerrallaan ja tarkastaa ruokavaliota (rasvat minimiin).

Tai sitten välttää turhia, eritoten nopeita hiilihydraatteja.

Eli vaaleat leivät, perunat, karkit, limukat ja turhat sokerit pois. Itellä ainakin toiminut tosi hyvin tuo turhien hiilareiden välttäminen, ja tuloksia on tullut jo muutamassa kuukaudessa. En todellakaan vedä mitään atkinsia ja pyri nopeaan painonpudotukseen, vaan syön ihan monipuolisesti, joskin hieman tarkkailen mitä napaani kiskon. Välillä on viikonloppuja, että olut ja pitsakin saattaa maistua, mutta enpä ole ollut siitä moksiskaan.

Treenatessa pitää kuitenkin pitää huoli siitä, että kehossa on polttoainetta. Esimerkiksi pastassa on pitkää, eli hitaasti imeytyvää hiilihydraattia, mikä siis luovuttaa energiaa kehon käyttöön pidempään ja tasaisemmin.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Esimerkiksi pastassa on pitkää, eli hitaasti imeytyvää hiilihydraattia, mikä siis luovuttaa energiaa kehon käyttöön pidempään ja tasaisemmin.
Pasta nimenomaan on kunnon tärkkelystujaus ja ne kannattaa jättää suosiolla kaupan hyllylle - oli tummaa tai vaaleaa. Jos pastaa nyt välttämättä pitää syödä, niin kannattaa säästää ne treenin jälkeiselle aterialle.

Jos perusheraa haluaa ostaa, mausta välittämättä, niin osta suosiolla kilohinnaltaan halvinta. Laktoosin ja rasvan määrään tosin kannattaa vähän kiinnittää huomiota. Jos sitten haluaa vähän parempaa makua, eikä halua juoda palkkaria irvistellen, niin jenkkifirmat osaa kyllä maustaa jauheensa aika hyvin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tai sitten välttää turhia, eritoten nopeita hiilihydraatteja.
Jep, nimenomaan turhia hiilareita tulee välttää. Muuten taas normaali kotiruoka on sen verran tasapainoista ja muuten ravitsevaa, että en mä nyt lähtisi esim perunaa ja lihasoossia tuomitsemaan, tai jättämään keitoista perunaa pois. Pastaakin voi vetää kun pitää järjen päässään annoskoossa (pasta-ateriat ovat muuten yleensä todella rasvaisia). Eli harvoin menee ravitsemuksellisesti kovinkaan pieleen kun vetää itselaitettua kotiruokaa ja hiukan katsoo rasvan käyttöä ja hiilareiden määrää.
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
Onko kukaan kokeillut ainetta nimeltä karnosiini? Itse luin tuosta jonkin verrankin netistä ja ihan asiallisen tuntuista tutkimustietoa löytyi. Ei vaikuttanut huuhaalta. Ostin purkillisen nappeja ja nyt testailen miten vaikuttaa. Onko kellään kokemuksia vaikutuksista?

Tässä linkki esim. wikipedian artikkeliin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Karnosiini
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Onko kukaan kokeillut ainetta nimeltä karnosiini? Itse luin tuosta jonkin verrankin netistä ja ihan asiallisen tuntuista tutkimustietoa löytyi. Ei vaikuttanut huuhaalta. Ostin purkillisen nappeja ja nyt testailen miten vaikuttaa. Onko kellään kokemuksia vaikutuksista?

Minä olen käyttänyt jo pidempään ja kyllä voin sanoa, että karnosiini on hyödyllinen aine. Lähinnä se tehostaa palautumista, mitään muutoksia voimatasoissa en ole huomannut pelkästään karnosiinin ansiosta. En tarkkaan muista miten karnosiini toimii, sen tiedän että sitä käytetään mm. kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitamiseen.

Itse käytän tuotetta nimeltä Sport Carnosin, siinä on muistaakseni 60% karnosiinia kun tavallisissa tableteissa taisi olla 40%. Aktiivisesti liikkuvalle ihmiselle suosittelen kyllä karnosiinin käyttöä.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Tästä taisi olla joskus aikaisemminkin puhetta, mutta en nopeasti löytänyt sitä, niin kysynkin, että jos haluaa massaa, niin kannattaako proteiinia ja hiilihydraatteja sekoittaa keskenään ja vetää kerralla naamaan? Itse teen n. 50/50 sekoituksen aina salin jälkeen ja satunnaisesti muutenkin.

Esimerkiksi tässä on proteiinia 19g ja hiilhydraatteja 70g. Oma sekoitus taisi olla jotain 40g proteiinia ja 35g hiilareita. (+n.5g kreatiinia).
Kannattaako tuota jotenkin muuttaa vai onko hyvä noin? Ainakin palauttaa todella mukavasti.
 

Lexa

Jäsen
Onko kukaan kokeillut ainetta nimeltä karnosiini? Itse luin tuosta jonkin verrankin netistä ja ihan asiallisen tuntuista tutkimustietoa löytyi. Ei vaikuttanut huuhaalta. Ostin purkillisen nappeja ja nyt testailen miten vaikuttaa. Onko kellään kokemuksia vaikutuksista?

Olen antanut itselleni kertoa, että paljon hyödyllisempää olisi käyttää beta-alaniinia lihasten karnosiinitasojen nostamiseen. Kyseinen aminohappo kun muodostaa yhdessä lihaksessa olevan histidiinin kanssa karnosiinia. Käsittääkseni myös suun kautta nautittava karnosiini hajoaa elimistöstä ensin edellä mainituiksi osiksi, ennen uudelleen yhdistymistä karnosiiniksi.

Kun vertailee karsoniinivalmisteiden hintaa beta-alaniiniin ei ole vaikea huomata kumpi olisi kustannustehokkaampi tapa lihasten karnosiinitasojen nostamiseen. Tosin beta-alaniinin nauttimisen lieveilmiönä voidaan pitää ihon kihelmöintiä, joka on käyttäjästä riippuen joko miellyttävä tai epämiellyttävä tunne.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Tästä taisi olla joskus aikaisemminkin puhetta, mutta en nopeasti löytänyt sitä, niin kysynkin, että jos haluaa massaa, niin kannattaako proteiinia ja hiilihydraatteja sekoittaa keskenään ja vetää kerralla naamaan? Itse teen n. 50/50 sekoituksen aina salin jälkeen ja satunnaisesti muutenkin.

Esimerkiksi tässä on proteiinia 19g ja hiilhydraatteja 70g. Oma sekoitus taisi olla jotain 40g proteiinia ja 35g hiilareita. (+n.5g kreatiinia).
Kannattaako tuota jotenkin muuttaa vai onko hyvä noin? Ainakin palauttaa todella mukavasti.
Massaahan tulee siten, että syöt enemmän kuin kulutat. Palautusjuomissa optimaalisena suhteena pidetään 50/50-suhdetta proteiinien ja hiilihydraattien välillä. Nyrkkisääntönä voisi kuitenkin pitää, että mitä aeroobisempi laji, sitä suurempi osuus hiilaria sekoituksessa.

Onhan noita olemassa kaikenlaisia massanlisääjiä, joissa yleensä on ehkä 30% proteiinia ja 70% hiilareita. Näiden avulla saa mukavasti lisäkaloreita päivän energiasaantiin, mutta itse sanoisin että massaa saa kyllä kasvatettua ihan hyvin normaalin ruoankin avulla. Riippuen tietysti, mikä sen hetkinen tilanne on. Joidenkin 100kg+ heppujen kohdalla massanlisääjät ajavat ehkä tehokkaammin asiansa.

Itse suosittelisin siis, että lasket päivän energiakulutuksesi ja yrität syödä vaikkapa +300kcal per päivä. Tuo on sellainen määrä, että massaa tulee lisää, mutta hirveästi läskiä ei pääse kertymään. Sen lisäksi kannattaa laskea, että proteiineja tulee myös riittävästi.
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
Mitä mieltä porukka on noiden vitamiini-mineeraali-kompleksien käytöstä. Itseäni mietityttää lähinnä noissa tuo A-vitamiinin määrä. Kyseistä vitamiiniahan ei pitäisi liikaa vetää, koska on rasvaliukoinen ja kertyy helposti elimistöön. Muistaakseni yläraja pyörii jossain 4000ug kieppeillä. Ihmiset saa normiravinnostakin ihan hyvin A:ta, ja jos päälle tulee noista lisäravinteista, niin liikutaanko herkästi vaaravyöhykkeellä? Vai kuluttaako salitreeni/urheilu A-vitamiinia jotenkin enemmän?
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Mitä mieltä porukka on noiden vitamiini-mineeraali-kompleksien käytöstä. Itseäni mietityttää lähinnä noissa tuo A-vitamiinin määrä. Kyseistä vitamiiniahan ei pitäisi liikaa vetää, koska on rasvaliukoinen ja kertyy helposti elimistöön. Muistaakseni yläraja pyörii jossain 4000ug kieppeillä. Ihmiset saa normiravinnostakin ihan hyvin A:ta, ja jos päälle tulee noista lisäravinteista, niin liikutaanko herkästi vaaravyöhykkeellä? Vai kuluttaako salitreeni/urheilu A-vitamiinia jotenkin enemmän?

A-vitamiinia ei minun mielestäni saisi ottaa liikaa. Se saattaa aiheuttaa päänsärkyä ja muutenkin huonoa oloa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Minkäslaisia tavoitteita jatkoajan punttimiehet/naiset ovat asettaneet vuodelle 2010? Jonkinmoista kesäkuntoa kenties?

Itselläni treeni ehkä junnasi jonkun verran paikallaan syksyllä eikä kehitystä oikein tullut. Tosin, takapakkiakaan ei tullut, mutta sarjapainoissa ei tullut juurikaan kehitystä.

Nyt tein pari selkeää muutosta eli olen alkanut syömään enemmän proteiinipitoista ruokaa unohtamatta hyviä hiilareita+muutan treeniohjelmaa (esim. perinteinen maastaveto takaisin ohjelmaan jne.)
Nyt parin treenin jälkeen näillä uusillä ärsykkeillä on ollut ihan hyvä olo kropassa ja tuntee tehneensä jotain. Itse vielä yritän kevätpuolella saada vähän kahvaa tuosta vyötäröltä pois dieetillä, joka on kyllä kovaa hommaa etenkin henkisesti. Eli kesäkuntoa ajatellen tässä treenataan, joten jos se tästä.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Tavoitteena vuodelle 2010 haluan vuoden loppuun mennessä muutaman kilon lisää massaa. Melkein koko viime vuoden kävin kohtuullisen aktiivisesti salilla, söin hyvin+lisäravinteet päälle, niin silti paino pysyi aikalailla samassa koko vuoden.
Millä saisin painon nostettua n. 67kg:sta --> 70kg:een näin ensimmäisenä pykälänä. Tietysti vielä tuostakin täytyisi saada ylös, mutta jos vaikka ekaksi tavoitteeksi ottaisin tuon 70:n.

Ei kai siinä muu auta, kuin syödä ja treenata kunnolla.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ei kai siinä muu auta, kuin syödä ja treenata kunnolla.

Kyllä, hiljaa hyvä tulee. Luulen kuitenkin, että hyvällä ruokavaliolla, treenillä ja palautumisella (uni) voit saada enemmänkin vuodessa massaa kuin tuon 3 kiloa. Tuota unen tarvetta ei pidä vähätellä ja itsekin olen sitä laiminlyönyt. Kannattaa muistaa myös raskaat perusliikkeet (kyykky, maastaveto, kulmasoutu jne.), joilla minä ainakin sain hyvin tuloksia, kun painoin aikanaan sen 70-80 kiloa ja kun loin vasta pohjaa treenamiselle. Ovatpahan nuo ohjelmassa vieläkin ja nyt tosiaan itse otin maastavedon mukaan jälleen.
 
Meikäläisellä on mielenkiintoinen vuosi edessä. Projekti on hyvässä vauhdissa. Kaikkihan lähti siitä, kun n. 1,5v sitten vaihdoin vähähiilariseen ruokavalioon. Paino putosi reilussa vuodessa n. 20kg, 112kg -> 91kg. Syyskuussa aloitin tekemään oikein ostetun ohjelman mukaan, joka kattaa siis koko vuoden. Tähtäimenä on "kilpailukunto" kesälle, kyseessä siis tokikin ihan palloilulaji. Nyt on ruokailu syklistä; 3 viikkoa n. +300kcal ja 1 viikko -1000kcal. Tarkoituksena on kasvattaa lihasmassaa, mutta minimoida rasvan määrä.

Rasvaprosenttikin muuten putosi tuossa painon mukana kymmenisen prosenttia ja oli viimeisimmässä mittauksessa 16%. Sen haluaisin vielä muutaman pykälän alemmas, tosin nyt on näyttänyt hivenen piirteet "pehmenneen". Ehkä tulevan massa/voimakauden jälkeen pidän 2-3vko laihista.

Niin ja reenistä vielä. Plussaviikot teen normaalia punttia + muut reenit, yleensä kolme molempia. Miinusviikolla korvaan puntit crossfit-harjoitteilla.
 

Jookoskookos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Colorado Avalanche, Joe Sakic #19
Minkäslaisella ruokavaliolla pojat vetelette? Tai siis tarkemmin että mitä oikeastaan syötte kun haluatte mahd. vähän hiilareita mutta silti proteiinia yms.?
 
Minkäslaisella ruokavaliolla pojat vetelette? Tai siis tarkemmin että mitä oikeastaan syötte kun haluatte mahd. vähän hiilareita mutta silti proteiinia yms.?
No jos tähän raapasen jonkinlaisen sommitelman päivän syömisistäni.
Aamulla blenderiin: omena, appelsiini, banaani, hampunsiemeniä, hunajaa, öljyjä, kookoskermaa.
Lounaaksi lihaa/kalaa/kanaa + vihanneksia.
Välipalana leseitä, marjoja, heraa, soijajuomaa.
Ennen reeniä heraa.
Reenin jälkeen palkkari+hera.
Kotona jauhelihaa+kookosrasvaa+pinaattia.
Illalla kananmunia + pähkinöitä, ja vielä ennen nukkumaanmenoa yöprotsku.

Määriä en laittanut, jokainen voi oman kulutuksensa mukaan säädellä.
 

Jeffrey

Jäsen
Jaa, tavoitteita tälle vuodelle.

Ensimmäinen tavoite on nyt seuraavien n. kahden viikon tavoite. Tässä tuli oltua n. kuukausi treenaamatta vähän sairastelun joulun ja uudenvuoden pyhien yms. takia. Eli pieni perinteinen talvireppu pääsi yllättämään. Se nyt tosiaan olisi tavoite saada pois. Ja minun kokoisellani se on onneksi suht helppoa. Eli oikeastaan vaan pasta pois ja vaalealeipä ainoastaan ennen treeniä, jos silloinkaan. Joitain pieniä muutoksia saattaa myös tulla, mutta isoimmat tosiaan nuo ja sitten se, että kaljaa vaan sen vkl pakollinen ryyppykeikka/pikkujoulut, mutta ei esim. sauna, ruoka yms kaljoja. Samalla tuo pari ekaa viikkoa mennään taas vähän totutellessa painoihin uudestaan. En halua polttaa itseäni loppuun liian köykäisellä ruokavaliolla ja liian kovalla puntilla.

Seuraava tavoite on ennen kesää nostaa paino n. 110 kg (tällä hetkellä 102-105). Tuosta sitten dietata muutama kilo pois, että säästyy kesällä suuremmilta hikoiluilta ja hengästymisiltä. Ns. kesäkunto on tottakai tärkeä, mutta se ei minulla tarkoita rasvattomuutta. Taas kun kokoa vaan on niin vaikka olisi kuinka kunnossa niin tuollainen 110kg torso on saatanan raskas raahata 30+ asteen lämmössä.

Seuraava tavoite on sitten loppuvuoden reissujen aikana pitää edes jonkinmoinen kunto yllä. Ja siitä lähteä taas kierrokselle kohti ensikesää. Ensenskesän tavoite voisi olla se 115kg ja siitä sitten dietit pois.

Itse treeniin liittyvä tavoite on jalkojen kanssa. Itselläni jalkojen/selän rakenne/mittasuhteet on sen verta pielessä, että jalkojen treenaaminen on erittäin hankalaa. Käytännössä prässi ja penkit on ainoita mitä voin tehdä. Kyykyt vetävät alaselän niin jumiin, että eläminen muuttuu käytännössä pienestäkin kyykkytreenistä aivan saatanalliseksi. Tähän siis yritetään löytää apua esim. fysioterapiasta ja yritetään löytää joku omituinen tyyli jolla sitä voisi kyykkäillä.

Toinen treenitavoite on sama kun koko treenihistoriani ajan. Eli saada tuo vasen ns. vammakäteni kasvamaan kanssa. Hauiksen ympärys on "vain" n. 3 senttiä vähemmän kun oikeassa ja sitä yritetään keinolla millä hyvänsä saada kurottua kiinni. Junnuvuosien urheiluvamma vain jätti senverta astevajausta ja omituiset liikeradat tuohon käteen, että taitanee taas yritykseksi jäädä. Itseäni tuo asia vaan häiritsee todella paljon.

Siinä ne isoimmat tavoitteet nyt lienevät ja ensimmäinen osavuosikatsaus taitaa olla tuolla toukokuulla kun pitäisi pieni dietti ottaa, mutta katsotaan sitä nyt sitten.


Minkäslaisella ruokavaliolla pojat vetelette? Tai siis tarkemmin että mitä oikeastaan syötte kun haluatte mahd. vähän hiilareita mutta silti proteiinia yms.?

Itse vedin syksyn varsin menestyksekkäästi seuraavasti:

Aamulla: Kaurapuuro 2-3 dl hiutaleita
Eka duunitauko: Jukurttiva 1l
Safkis: Edellisenä iltana kotona tehty esim. riisi + joku kastike/lihapata
Toka kahvitauko: Maitorahka
Kotona: Proteiinit ja muutama pala vaaleaa leipää
TREENI
Pukkarissa: Palari
Kotona: Safkaa esim. edellämainitut tai makaroonilaatikko, lasagne, pastakastike yms. Suurella lihapitoisuudella tietysti.
Illalla: Vielä ennen nukkumaanmenoa maitorahka tai protsku+maito=yöprotsku.

Järjstys saattoi hieman muutella duunivuoron mukaan, mutta periaatteessa noin. Tietysti jos hiilarit haluaa nolliin niin sitten pastat pois ja esim lasagnen voi tehdä ihan ok esim. perunan ja muiden kasvisten avulla. Kokkausvinkkejäkin voin antaa, pari helppoa ja pirunmaukasta reseptiä olen kokkaillut pienillä muutoksilla väh. viikottain.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse olen viime syksystä asti fiilispohjalta tehnyt sellaista 3-4 punttisalikertaa per viikko ja siihen lisäksi vielä aerobiset pallopelit 1-2krt viikko. Tarkoitus jatkaa tätä tahtia myös 2010.

Rasvoja ja suoloja olen yrittänyt vähentää, niitä on mennyt liikaa männä vuosina.

Suurin muutos on ehkä siinä että siirryin vasta viime syksyllä proteiinipitoisen ruoan hamstraamisesta vartavasten valmistettuihin proteiini/palautusjuomiin.
Tässä on selvä hyöty myös painon hallinan kannalta kun ei enään tunge treenien jälkeen ihan hirveitä settejä kaikenmoista pöperöä naamaan.

Tuloksetkin ovat olleet pitkästä aikaa hyvin nousussa, osittain kiitos hyvän ja oikea-aikaisen palautusjuoman.

Liki 20 vuotta tässä on treenailtu säännöllisen epässäännöllisesti vain monipuolisen ruokavalion avulla, oli jo aikakin testata proteiinivalmisteita.



_
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkäs takia syöt tuora kookostavaraa noin paljon tai ylipäänsä? Siinähän on enemmän kovia rasvoja kuin missään muussa lähteessä. Esim. reilusti enemmän kuin voissa.
Kylmäpuristettu neitsytkookosöljy on terveellistä, eikä siinä mitään kovia rasvoja ole. Kaupassa myytävä teollisesti kovetettu versio, jota käytetään esim. munkkien paistamiseen, onkin sitten melkoista teollista jätettä ja tukkii suonet huolella.

Rasvat kannattaa pääsääntöisesti seuraavista lähteistä: voi, oliiviöljy, kylmäpuristettu neitsytkookosöljy ja maustamattomat pähkinät. Siihen päälle vielä full-fat-maitotuotteiden, kananmunien ja lihatuotteiden rasvat, niin kroppa kiittää. :)

Miinusviikolla korvaan puntit crossfit-harjoitteilla.
Mitä tarkoitat näillä "crossfit-harjoitteilla"? Teetkö siis esim. crossfit.com:in WODeja vai jotain itse kehittelemiäsi kiertoharjoitteluja? Itse olen korvannut nyt reilun puolen vuoden ajalta perinteisen punttitreenin pelkällä crossfit-harjoittelulla ja voin kyllä lämpimästi suositella sitä jokaiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös