Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 915 374
  • 4 652

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nyt sitten otettiin itseä niskasta kiinni ja aloin käymään GoGo Expressillä pumppaamassa.
Käyn oikeastaan joka toinen päivä siellä ja viivyn n. 1,5-2h. Teen useilla laitteilla 3x10 sarjoja. Osaako joku kertoa vähän lisäravinteista? Siis että kannattaako niitä hankkia vielä tässä iässä (16v) ja että mitä kannattaisi käyttää, jos haluaa lisää lihasta?

Et välttämättä tarvitse mitään lisäravinteita, aloittelijalla, varsinkin sinun ikäsellä, kehitystä tapahtuu nopeasti vaikka ruokavaliokaan ei olisi kovin optimaalinen. Kunhan muistat syödä enemmän kuin kulutat (ei silti mitään mässäilyä ellet halua mahaa kasvattaa) niin lihasta tulee säännöllisellä treenillä nopealla vauhdilla. Eipä silti esim. palautusjuomasta haittaakaan ole, se on tärkein lisäravinne joka kannattaakin hankkia ennen kuin mitää kreatiiinia rupeat hommaamaan...
 
Ja mikä parasta, mahan ja palan kasvattaminen onnistuu kätevästi yhtä aikaa. Monipuolinen ravinto vain ja tarpeeksi ääntä kohti. Sitten kun olet pyöritellyt painoja pitkin lattiaa sen aikaa, että tiedät mitä haluat ja mihin tähtäät, on perustellumpaa miettiä mitä lisäravinteita mahdollisesti tarvitsee tavoitteisiinsa pääsemiseen.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
niin lihasta tulee säännöllisellä treenillä nopealla vauhdilla. Eipä silti esim. palautusjuomasta haittaakaan ole, se on tärkein lisäravinne joka kannattaakin hankkia ennen kuin mitää kreatiiinia rupeat hommaamaan...

Tulee todella nopealla vauhdilla;) Palautusjuomalla ei ole mitään tekemistä nopean lihaskasvun kanssa, mitä kysyjä oli vaille.
 

Vertical

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Myötäilen edellisiä ja sanon että palautusjuoma on ehkä ainoa tarpeellinen tässä vaiheessa. Ruokavalion optimoiminen on se tärkeämpi asia. Aloita vaikkapa rahkapurkkien sisällyttämisellä jokaiselle päivälle. Itsellä menee näitä 3-4 joka päivä ja huomattavasti halvempaa kuin lisäravinteiden ostaminen.

Pihinä miehenä jatkan palautusjuomaakin perus heralla ja maltolla niin riittää yksi pussi pidempään.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Nyt sitten otettiin itseä niskasta kiinni ja aloin käymään GoGo Expressillä pumppaamassa.
Käyn oikeastaan joka toinen päivä siellä ja viivyn n. 1,5-2h. Teen useilla laitteilla 3x10 sarjoja. Osaako joku kertoa vähän lisäravinteista? Siis että kannattaako niitä hankkia vielä tässä iässä (16v) ja että mitä kannattaisi käyttää, jos haluaa lisää lihasta?
Kyllä mä suosittelen ihan lämpimästi palautusjuomaa (50% proteiinia, 50% hiilaria) ja lisäproteiinia kaikille salillakävijöille, erityisesti tuon ikäiselle, jolla kuluu jo muutenkin hurjasti energiaa ja ravintoaineita kehon normaaliin kasvuun. Tuossa iässä hormoonitkin hyrrää kivasti joten lihastakin tarttuu paremmin kuin parikymppiselle. Kreatiinin käytöstä voi olla montaa mieltä. Itse tykkään, mutta moni sanoo ettei ole mitään hyötyä.

Salin jälkeen aina palautusjuoma naamaan heti, ja vielä illalla ennen nukkumaanmenoa pelkkä protsku. Välipäivinä ei tarvitse vetää lisäprotskua, kunhan syö terveellisesti ja hyvin.

Noista mistään ei ainakaan ole mitään haittaa, paitsi jos liikaa vetää, niin läskiä alkaa kertymään. Samalla voisin sanoa, että mitään muita tuotteita sitten ei kannatakaan juuri vetää, kaikki tribulukset ja muut huuhaatuotteet ovat ihan yhtä tyhjän kanssa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Pihinä miehenä jatkan palautusjuomaakin perus heralla ja maltolla niin riittää yksi pussi pidempään.
Ehdottomasti palkkari kannattaa vääntää itse, turhaa maksaa valmiista sekoituksesta tuplahintaa. Ja tosiaan proteiinina kannattaa aina pitää hyvää ultrasuodatettua heraproteiinia (whey protein). Maitoprotskut on yöksi hyviä, mutta menee jo hifistelyn puolelle ainakin tässä tapauksessa.
 

Vertical

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lähinnä maun vuoksi olen noita valmispusseja ostellut. Ja toisaalta sisältävät myös glutamiinia ja kreatiinia jonkin verran. Maitoprotsku on kyllä arvokasta ja ihan perus maitorahkan syönti ennen nukkumaan menoa saa luvan riittää.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Jos ei nyt ihan pahimman asteen herkkuperse ole, niin kustannustehokas ratkaisu on heran suhteen palkkarissa pistää proteiineja 1:1 maustamattoman pieruheran ja maustetun heran osalta. Itse asiassa tuo toimii itselleni paljon paremmin kuin pelkästään maustetun käyttäminen. Jotenkin ovat niin ällömakeita nuo maustetut pelkästään..
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Salin jälkeen aina palautusjuoma naamaan heti, ja vielä illalla ennen nukkumaanmenoa pelkkä protsku. Välipäivinä ei tarvitse vetää lisäprotskua, kunhan syö terveellisesti ja hyvin.

Noista mistään ei ainakaan ole mitään haittaa, paitsi jos liikaa vetää, niin läskiä alkaa kertymään.

Kyllähän välipäivinäkin pitää protskua syödä. Lihaksethan palautuvat/kehittyvät pari vuorokautta treenin jälkeen, riippuen tietenkin treenin kovuudesta ja yksilöstä. Itse ota treenipäivinä 3dl heraproteiinia ja 1,5dl maltodekstriinia kolmessa osassa. Välipäivinä sitten riippuen treenistä saman verran tai vähän vähemmän.

Ravinto on todellakin avainasemassa, jos haluaa kasvaa ja kehittyä. Itse olen puoli vuotta satsannut syömiseen treenin ohessa ja tulosta on tullut ihan eri malliin. Painoa on tullut 8 kiloa, mutta silti vielä näkyy six-packistä neljä ylintä palaa. Aikaisempina vuosina kroppa on lähinnä kiinteytynyt.

Mutta kyllä sen puntarilla tai peilistä näkee muutamassa kuukaudessa onko ravinnon määrä sopiva. Itse olen pikkuhiljaa vähentänyt maltodekstriiniä niin ei tarvi kesäksi hirveitä kiristää.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Kyllähän välipäivinäkin pitää protskua syödä. Lihaksethan palautuvat/kehittyvät pari vuorokautta treenin jälkeen, riippuen tietenkin treenin kovuudesta ja yksilöstä. Itse ota treenipäivinä 3dl heraproteiinia ja 1,5dl maltodekstriinia kolmessa osassa. Välipäivinä sitten riippuen treenistä saman verran tai vähän vähemmän.

Ravinto on todellakin avainasemassa, jos haluaa kasvaa ja kehittyä. Itse olen puoli vuotta satsannut syömiseen treenin ohessa ja tulosta on tullut ihan eri malliin. Painoa on tullut 8 kiloa, mutta silti vielä näkyy six-packistä neljä ylintä palaa. Aikaisempina vuosina kroppa on lähinnä kiinteytynyt.

Mutta kyllä sen puntarilla tai peilistä näkee muutamassa kuukaudessa onko ravinnon määrä sopiva. Itse olen pikkuhiljaa vähentänyt maltodekstriiniä niin ei tarvi kesäksi hirveitä kiristää.

(Boldaus lisätty)

En tiedä ymmärsinkö väärin, mutta kyllä maltodekstriinin funktio lyhytketjuisena hiilihydraattina on lähinnä välittömästi reenin jälkeen täyttää ehdynneitä glykogeenivarastoja. Täten malton käyttö muuten kuin välittömästi reenin jälkeen, ei edistä muuta kuin lähinnä läskin tuloa.

Reenin "ulkopuolella" malto on ehkä surkein mahdollinen hiilihydraattilähde. Pitkäketjuset hiilarit paljon parempia (kasvikset, täysjyväviljat, hedelmät)

Toisen kappaleen suhteen täysin samaa mieltä. Jos ravinto ei ole kunnossa, niin on turha kunnollista kehitystä odottaa.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Kiitoksia kattavista vastauksista.

Olisiko toi hyvä?

Parempi hinta-laatusuhde tulee tällä ja tällä.. Niitä sekoitat haluamassasi suhteessa palautusjuomaan. Itse laitan proteiinia tuplasti maltoon verrattuna. Siihen sitten vettä ja kaakaojauhetta maun mukaan. Itse laitan vielä lorauksen maitoa.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse vedän treenin jälkeen Fastin muscle+, mutta pitäisi ilmeisesti lisäksi jotain muuta proteiinia vetää muulloin, kun treenin ohessa. Onko jotain suosituksia proteiinin valinnasta tai vastalauseita muscle+:ssan käytöstä. Ainakin se on aika kallis.

Varsinainen kysymys koskee sitä, että teen vuorotyötä ja iltaisin/öisin rupeaa monesti syöpötyttämään töissä. Nuo jauhosta sekoitetut palautusjuomat/proteiinit rupeavat vituttamaa kun niitä ei jaksa monessa shakerissa raahata töihin. Haluaisin löytää jostain edullisia valmistetroja yms., joita voisi vetää työreissuilla, eli löytyisikö tälläisiä vinkkeja. Mahdollisimman paljon protskua ja vähän hiilareita. Kannattaako proteiineja ja muita tilata ulkomailta, eli saako halvemmalla?

Vielä jokin aika sitten saleilta sai sellaisessa isossa ruskeassa (lääkepullon näköinen) lasipullossa palautusjuomaa. Mitä tavaraa se oli ja saako sitä vielä jostain?
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Tiedustelisinkin siis teiltä, onko olemassa jotain käteviä selkään kohdistuvia liikkeitä, joihin riittää vain oman kehon vastus?
Ensimmäisenä mieleen juolahti, että voisit tehdä ikään kuin kulmasoutua käsipainolla ja keksiä käsipainon korvikkeeksi jotain sopivan painoista joka pysyy hanskassa.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Tiedustelisinkin siis teiltä, onko olemassa jotain käteviä selkään kohdistuvia liikkeitä, joihin riittää vain oman kehon vastus?

Hyvää huomenta. ( ja ettei tätä luulla onlineriksi, niin hyvää huomenta on liike)
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Salilla käynti on itselle osana painonhallintaa ja "muotoilua".
En ole lyhyt (alle 185 cm), minun ei tarvitse todistaa miehisyyttäni kasvattamalla leveyttä - vaan salilla käydään ihan että pysyy paikat kunnossa.

Toistot ovat luokkaa kolme kertaa 10-15. Ihan sekaisin teen kaikki (jalat, kädet, selkä, rinta jne.) Salilla käyn 2-3 kertaa viikossa.

Itse kysymykseen: onkohan tarvetta lisäproteiinille? Ruokavalioni on aika proteiinipainotteista (lihaa, kanaa) ja välipaloina tai salin jälkeen tulee vedeltyä myös maitorahkaa tai raejuustoa.

Riittääköhän tuo proteiini tälläiseen vai pitäisikö hankkia sitä lisää jonkun jauheen muodossa?
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Salilla käynti on itselle osana painonhallintaa ja "muotoilua".
En ole lyhyt (alle 185 cm), minun ei tarvitse todistaa miehisyyttäni kasvattamalla leveyttä - vaan salilla käydään ihan että pysyy paikat kunnossa.

Toistot ovat luokkaa kolme kertaa 10-15. Ihan sekaisin teen kaikki (jalat, kädet, selkä, rinta jne.) Salilla käyn 2-3 kertaa viikossa.

Itse kysymykseen: onkohan tarvetta lisäproteiinille? Ruokavalioni on aika proteiinipainotteista (lihaa, kanaa) ja välipaloina tai salin jälkeen tulee vedeltyä myös maitorahkaa tai raejuustoa.

Riittääköhän tuo proteiini tälläiseen vai pitäisikö hankkia sitä lisää jonkun jauheen muodossa?

Jos salilla käyt vaan ihan yleisen kunnon pitämisen vuoksi, niin sitten ei liene tarvetta protskujauheille, kun ruokavaliosi on kuitenkin jo aika proteiinipitoista.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Riittääköhän tuo proteiini tälläiseen vai pitäisikö hankkia sitä lisää jonkun jauheen muodossa?

Makukysymyksiä, mutta jos tarkoituksesi ei ole kasvattaa lihasta, vaan pysyä kunnossa, niin suoranaisesti lisäproteiinin tarvetta ei ole. MUTTA... kaupoissa on noita palautukseen tarkoitettuja valmiita juomasekoituksia ( joita saa myös jauheina) ja niissä on proteiinia sekä hiilareita, mikä saattaisi olla sinulle hyvä. Auttaa palautumisessa ja vähän tulee lisäproteiinejäkin samalla...
Kroppa saa heti tarvitsemiaan aineita, kun salin jälkeen pukkarissa kiskot noita naamariin ja samalla jaksaa treenata paremmin, kun palautuminen on parempaa.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Itse kysymykseen: onkohan tarvetta lisäproteiinille? Ruokavalioni on aika proteiinipainotteista (lihaa, kanaa) ja välipaloina tai salin jälkeen tulee vedeltyä myös maitorahkaa tai raejuustoa.

Riittääköhän tuo proteiini tälläiseen vai pitäisikö hankkia sitä lisää jonkun jauheen muodossa?
Periaatteessa varmaankin riittää. Yleensähän sitä kuitenkin sanotaan, että olisi hyvä saada 1,8 - 2,2g/kg proteiinia. Kannattaa vaikka laskea suunnilleen, kuinka paljon proteiinia päivän mittaan kertyy. Tuo suositus liittyy tosin aktiiviharrastajiin tai urheilijoihin, mutta niin... Mikäli proteiinin päiväsaanti alittaa reippaasti tuon, niin silloin sitä voisi kenties jossain määrin lisätä. Pääsääntö kuitenkin, että tasaisesti protskua pitkin päivää.
 
Suosikkijoukkue
KalPa, Barça, KuPS
Itse vedän treenin jälkeen Fastin muscle+, mutta pitäisi ilmeisesti lisäksi jotain muuta proteiinia vetää muulloin, kun treenin ohessa. Onko jotain suosituksia proteiinin valinnasta tai vastalauseita muscle+:ssan käytöstä. Ainakin se on aika kallis.
Ostamalla pussin proteiinia ja pussin dekstroosia tai maltoa säästät huomattavasti, riippuen kuinka paljon juoman maku merkitsee. Tosin kaakaojauheella saa lähes mistä tahansa siedettävän makuista, ainakin hera- ja soijaproteiinin saralla. En tiedä paljonko sinä maksoit tuota, minä löysin netistä hintaan 28,90 1300g pussukan. Tuosta proteiinia on 533 grammaa (sekoitus maito- ja heraproteiinia). Jos nyt rupea yhdistelemään itse niin esimerkiksi American Pro Whey on ihan otollinen vaihtoehto ja löytyy S-ketjun kaupoista, hintaa on yleensä 13-14 euroa 800g pussille, jossa on proteiinia 600g. Kaveriksi maltoa tai dekstroosia (aka panimosokeria, elintarvikekaupoista saa halvemmalla kuin lisäravinnepuljuista jos vain löydät), hinta n. 5-7 euroa kilon säkki. Kaakaojauhe n. 3-4 euroa kilo? :)Tosin tuossa muscle+:ssa on kreatiinia, mutta sanotaanko että jos et aivan vakavissasi harrasta niin melko turha sijoitus. Ja jos harrastat vakavasti niin silloinkaan ei mikään välttämättömyys missään nimessä.

Haluaisin löytää jostain edullisia valmistetroja yms., joita voisi vetää työreissuilla, eli löytyisikö tälläisiä vinkkeja. Mahdollisimman paljon protskua ja vähän hiilareita.
Tähänkin suosittelen visiittiä esim. prismaan, sieltä löytynee sellainen kylmäkaappi jostain josta löytyy kyseisiä valmisjuomia. Tosin nämä on aika hintavia (ja voi olla hankala löytää pelkästään proteiinipitoista). Tietysti ihan oikea ruoka olisi paras proteiininlähde, mutta ilmeisesti hait nimenomaan jotain nopeasti nautittavaa työreissuille?
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Jos nyt rupea yhdistelemään itse niin esimerkiksi American Pro Whey on ihan otollinen vaihtoehto ja löytyy S-ketjun kaupoista, hintaa on yleensä 13-14 euroa 800g pussille, jossa on proteiinia 600g.

Itse olen yhden pussin American Pro Whey:ta syönyt ja oli kyllä niin myrkyn makuista, että olin melkein heittää pussin roskiin. Edes tuplamäärä kaakaojauhetta ei peittänyt outoa makua. UFS Whey on huomattavasti neutraalimman makuista ja muistaakseni jokseekin saman hintaista. Se on sitten eri asia, saako sitä joka paikasta.
 
Suosikkijoukkue
KalPa, Barça, KuPS
Itse olen yhden pussin American Pro Whey:ta syönyt ja oli kyllä niin myrkyn makuista, että olin melkein heittää pussin roskiin. Edes tuplamäärä kaakaojauhetta ei peittänyt outoa makua. UFS Whey on huomattavasti neutraalimman makuista ja muistaakseni jokseekin saman hintaista. Se on sitten eri asia, saako sitä joka paikasta.

Kieltämättä ei kovinkaan loistokkaan makuista. Olen aika turta noiden proteiinijauheiden maulle, mutta ihan raakana jos tuota veteli niin ei kovin hyvää kyllä tosiaan ollut. Niille, jotka eivät ole kyseistä herkkua maistaneet mainittakoon, että kyseessä on maustamaton proteiini. Vaihtoehtoja on monia ja yleensä noissa tavaran ravinnollisissa arvoissa ei suuria eroja ole.

Niin ja mainittakoon yksi resepti jolla pro wheystäkin tuli herkullinen juoma, tämä aikana jolloin hifistelin lisäravinteilla:
- american pro whey
- leaderin appelsiinin makuinen BCAA
- glutamiini
- kreatiini
- SF dekstroosi
-kaakaojauhe

Tuossa sen loistavan maun toi yhdistelmä appelsiininmakuinen BCAA + kaakaojauhe. On tosin vähän turhan hintava yhdistelmä pelkästään maun takia, todella herkullisen makuisia proteiineja löytää varmasti kysymällä lisäravinnekaupasta.
 

tutzba

Jäsen
Kuntosalikärpänen pääsi puremaan äskettäin, ja sovinkin jo kaverin kanssa yhteisistä kuntosalireissuista. Ongelma on nyt vain siinä, että minulla ei oikeastaan ole mitään ohjelmaa valmiina. Kerran yritin kysellä punttikselta, mutta se oli aivan perseestä ja hylkäsin sen nopeasti. Tiedän toki, etteivät kaikki ohjelmat sovi kaikille, mutta koitetaan silti. Osaisiko joku antaa sellaisen hyvän ohjelman tähän alkuun, että pääsisi taas vauhtiin?

Kokemusta kuntosaleista on, kuten myös muusta urheilusta. En väitä olevani mikään maailman vahvin, mutta en toisaalta mikään heikoinkaan. Ehkä sellainen keskitason paikkeilla keikkuva. Lähinnä haluaisin vahvistaa ylävartaloa, alakroppa kun on ihan luonnostaan - ja jääkiekon kautta - tullut vahvaksi. Tarvitseekohan tähän kirjoittaa pituus ja paino? Saatana, tästä muodostuu kohta joku deittipalstahakemus. Aivan sama. Mitäköhän valehtelin aikoinaan JWC-ketjuun, olisiko 177/70?

Pakkotoistostakin voisi jotain etsiä, mutta eihän tällainen rääpäle kehtaa sinne mennä pyörimään. Joku ohjelma olisi kuitenkin mukava olla, että alkaisivat tulokset näkyä.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Kuntosalikärpänen pääsi puremaan...

Kuinka monta kertaa olet ajatellut viikottain käydä ja kauan jaksat kerralla? ( okei, noin tunnin jaksaa jokainen suunnilleen vetää..) Mutta minkä verran olet ajatellut siis viikottain sijoittaa aikaa? Niin, mihin haluat parannusta? Jos kerran kintut ei tarvi reeniä, niin eipä tuon ohjelman välttämättä tarvi sen ihmeellisempi olla?
 

tutzba

Jäsen
Kuinka monta kertaa olet ajatellut viikottain käydä ja kauan jaksat kerralla?

Kyllähän sitä nyt jaksaa, tuntipari vaikkapa. Mieluummin tosin tekisi tehokkaita liikkeitä, ettei turhaan tarvitse salilla notkua tekemättömänä. Päivillä ei niinkään väliä, sen verran mikä on tarpeellista. Aikaa kyllä riittää.

Niin, mihin haluat parannusta? Jos kerran kintut ei tarvi reeniä, niin eipä tuon ohjelman välttämättä tarvi sen ihmeellisempi olla?

Muotoilin lauseen hiukan väärin. Tarkoitin, että ihan koko vartaloon haluaisin parannusta, mutta pääpainon haluaisin kohdistaa ylävartaloon. Toki alakropallakin tekisin liikkeitä, eihän mitään osaa sovi unohtaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös