Mainos

Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 933 796
  • 4 656

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Salilla käynti on itselle osana painonhallintaa ja "muotoilua".
En ole lyhyt (alle 185 cm), minun ei tarvitse todistaa miehisyyttäni kasvattamalla leveyttä - vaan salilla käydään ihan että pysyy paikat kunnossa.

Toistot ovat luokkaa kolme kertaa 10-15. Ihan sekaisin teen kaikki (jalat, kädet, selkä, rinta jne.) Salilla käyn 2-3 kertaa viikossa.

Itse kysymykseen: onkohan tarvetta lisäproteiinille? Ruokavalioni on aika proteiinipainotteista (lihaa, kanaa) ja välipaloina tai salin jälkeen tulee vedeltyä myös maitorahkaa tai raejuustoa.

Riittääköhän tuo proteiini tälläiseen vai pitäisikö hankkia sitä lisää jonkun jauheen muodossa?

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Salilla käynti on itselle osana painonhallintaa ja "muotoilua".
En ole lyhyt (alle 185 cm), minun ei tarvitse todistaa miehisyyttäni kasvattamalla leveyttä - vaan salilla käydään ihan että pysyy paikat kunnossa.

Toistot ovat luokkaa kolme kertaa 10-15. Ihan sekaisin teen kaikki (jalat, kädet, selkä, rinta jne.) Salilla käyn 2-3 kertaa viikossa.

Itse kysymykseen: onkohan tarvetta lisäproteiinille? Ruokavalioni on aika proteiinipainotteista (lihaa, kanaa) ja välipaloina tai salin jälkeen tulee vedeltyä myös maitorahkaa tai raejuustoa.

Riittääköhän tuo proteiini tälläiseen vai pitäisikö hankkia sitä lisää jonkun jauheen muodossa?

Jos salilla käyt vaan ihan yleisen kunnon pitämisen vuoksi, niin sitten ei liene tarvetta protskujauheille, kun ruokavaliosi on kuitenkin jo aika proteiinipitoista.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.

Makukysymyksiä, mutta jos tarkoituksesi ei ole kasvattaa lihasta, vaan pysyä kunnossa, niin suoranaisesti lisäproteiinin tarvetta ei ole. MUTTA... kaupoissa on noita palautukseen tarkoitettuja valmiita juomasekoituksia ( joita saa myös jauheina) ja niissä on proteiinia sekä hiilareita, mikä saattaisi olla sinulle hyvä. Auttaa palautumisessa ja vähän tulee lisäproteiinejäkin samalla...
Kroppa saa heti tarvitsemiaan aineita, kun salin jälkeen pukkarissa kiskot noita naamariin ja samalla jaksaa treenata paremmin, kun palautuminen on parempaa.

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers

Periaatteessa varmaankin riittää. Yleensähän sitä kuitenkin sanotaan, että olisi hyvä saada 1,8 - 2,2g/kg proteiinia. Kannattaa vaikka laskea suunnilleen, kuinka paljon proteiinia päivän mittaan kertyy. Tuo suositus liittyy tosin aktiiviharrastajiin tai urheilijoihin, mutta niin... Mikäli proteiinin päiväsaanti alittaa reippaasti tuon, niin silloin sitä voisi kenties jossain määrin lisätä. Pääsääntö kuitenkin, että tasaisesti protskua pitkin päivää.

Suosikkijoukkue
KalPa, Barça, KuPS
Itse vedän treenin jälkeen Fastin muscle+, mutta pitäisi ilmeisesti lisäksi jotain muuta proteiinia vetää muulloin, kun treenin ohessa. Onko jotain suosituksia proteiinin valinnasta tai vastalauseita muscle+:ssan käytöstä. Ainakin se on aika kallis.
Ostamalla pussin proteiinia ja pussin dekstroosia tai maltoa säästät huomattavasti, riippuen kuinka paljon juoman maku merkitsee. Tosin kaakaojauheella saa lähes mistä tahansa siedettävän makuista, ainakin hera- ja soijaproteiinin saralla. En tiedä paljonko sinä maksoit tuota, minä löysin netistä hintaan 28,90 1300g pussukan. Tuosta proteiinia on 533 grammaa (sekoitus maito- ja heraproteiinia). Jos nyt rupea yhdistelemään itse niin esimerkiksi American Pro Whey on ihan otollinen vaihtoehto ja löytyy S-ketjun kaupoista, hintaa on yleensä 13-14 euroa 800g pussille, jossa on proteiinia 600g. Kaveriksi maltoa tai dekstroosia (aka panimosokeria, elintarvikekaupoista saa halvemmalla kuin lisäravinnepuljuista jos vain löydät), hinta n. 5-7 euroa kilon säkki. Kaakaojauhe n. 3-4 euroa kilo? :)Tosin tuossa muscle+:ssa on kreatiinia, mutta sanotaanko että jos et aivan vakavissasi harrasta niin melko turha sijoitus. Ja jos harrastat vakavasti niin silloinkaan ei mikään välttämättömyys missään nimessä.

Haluaisin löytää jostain edullisia valmistetroja yms., joita voisi vetää työreissuilla, eli löytyisikö tälläisiä vinkkeja. Mahdollisimman paljon protskua ja vähän hiilareita.
Tähänkin suosittelen visiittiä esim. prismaan, sieltä löytynee sellainen kylmäkaappi jostain josta löytyy kyseisiä valmisjuomia. Tosin nämä on aika hintavia (ja voi olla hankala löytää pelkästään proteiinipitoista). Tietysti ihan oikea ruoka olisi paras proteiininlähde, mutta ilmeisesti hait nimenomaan jotain nopeasti nautittavaa työreissuille?

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Jos nyt rupea yhdistelemään itse niin esimerkiksi American Pro Whey on ihan otollinen vaihtoehto ja löytyy S-ketjun kaupoista, hintaa on yleensä 13-14 euroa 800g pussille, jossa on proteiinia 600g.

Itse olen yhden pussin American Pro Whey:ta syönyt ja oli kyllä niin myrkyn makuista, että olin melkein heittää pussin roskiin. Edes tuplamäärä kaakaojauhetta ei peittänyt outoa makua. UFS Whey on huomattavasti neutraalimman makuista ja muistaakseni jokseekin saman hintaista. Se on sitten eri asia, saako sitä joka paikasta.

Suosikkijoukkue
KalPa, Barça, KuPS
Itse olen yhden pussin American Pro Whey:ta syönyt ja oli kyllä niin myrkyn makuista, että olin melkein heittää pussin roskiin. Edes tuplamäärä kaakaojauhetta ei peittänyt outoa makua. UFS Whey on huomattavasti neutraalimman makuista ja muistaakseni jokseekin saman hintaista. Se on sitten eri asia, saako sitä joka paikasta.

Kieltämättä ei kovinkaan loistokkaan makuista. Olen aika turta noiden proteiinijauheiden maulle, mutta ihan raakana jos tuota veteli niin ei kovin hyvää kyllä tosiaan ollut. Niille, jotka eivät ole kyseistä herkkua maistaneet mainittakoon, että kyseessä on maustamaton proteiini. Vaihtoehtoja on monia ja yleensä noissa tavaran ravinnollisissa arvoissa ei suuria eroja ole.

Niin ja mainittakoon yksi resepti jolla pro wheystäkin tuli herkullinen juoma, tämä aikana jolloin hifistelin lisäravinteilla:
- american pro whey
- leaderin appelsiinin makuinen BCAA
- glutamiini
- kreatiini
- SF dekstroosi
-kaakaojauhe

Tuossa sen loistavan maun toi yhdistelmä appelsiininmakuinen BCAA + kaakaojauhe. On tosin vähän turhan hintava yhdistelmä pelkästään maun takia, todella herkullisen makuisia proteiineja löytää varmasti kysymällä lisäravinnekaupasta.

tutzba

Jäsen
Kuntosalikärpänen pääsi puremaan äskettäin, ja sovinkin jo kaverin kanssa yhteisistä kuntosalireissuista. Ongelma on nyt vain siinä, että minulla ei oikeastaan ole mitään ohjelmaa valmiina. Kerran yritin kysellä punttikselta, mutta se oli aivan perseestä ja hylkäsin sen nopeasti. Tiedän toki, etteivät kaikki ohjelmat sovi kaikille, mutta koitetaan silti. Osaisiko joku antaa sellaisen hyvän ohjelman tähän alkuun, että pääsisi taas vauhtiin?

Kokemusta kuntosaleista on, kuten myös muusta urheilusta. En väitä olevani mikään maailman vahvin, mutta en toisaalta mikään heikoinkaan. Ehkä sellainen keskitason paikkeilla keikkuva. Lähinnä haluaisin vahvistaa ylävartaloa, alakroppa kun on ihan luonnostaan - ja jääkiekon kautta - tullut vahvaksi. Tarvitseekohan tähän kirjoittaa pituus ja paino? Saatana, tästä muodostuu kohta joku deittipalstahakemus. Aivan sama. Mitäköhän valehtelin aikoinaan JWC-ketjuun, olisiko 177/70?

Pakkotoistostakin voisi jotain etsiä, mutta eihän tällainen rääpäle kehtaa sinne mennä pyörimään. Joku ohjelma olisi kuitenkin mukava olla, että alkaisivat tulokset näkyä.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuntosalikärpänen pääsi puremaan...

Kuinka monta kertaa olet ajatellut viikottain käydä ja kauan jaksat kerralla? ( okei, noin tunnin jaksaa jokainen suunnilleen vetää..) Mutta minkä verran olet ajatellut siis viikottain sijoittaa aikaa? Niin, mihin haluat parannusta? Jos kerran kintut ei tarvi reeniä, niin eipä tuon ohjelman välttämättä tarvi sen ihmeellisempi olla?

tutzba

Jäsen
Kuinka monta kertaa olet ajatellut viikottain käydä ja kauan jaksat kerralla?

Kyllähän sitä nyt jaksaa, tuntipari vaikkapa. Mieluummin tosin tekisi tehokkaita liikkeitä, ettei turhaan tarvitse salilla notkua tekemättömänä. Päivillä ei niinkään väliä, sen verran mikä on tarpeellista. Aikaa kyllä riittää.

Niin, mihin haluat parannusta? Jos kerran kintut ei tarvi reeniä, niin eipä tuon ohjelman välttämättä tarvi sen ihmeellisempi olla?

Muotoilin lauseen hiukan väärin. Tarkoitin, että ihan koko vartaloon haluaisin parannusta, mutta pääpainon haluaisin kohdistaa ylävartaloon. Toki alakropallakin tekisin liikkeitä, eihän mitään osaa sovi unohtaa.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mieluummin tosin tekisi tehokkaita liikkeitä...

Itse olen kohta kolme vuotta duunaillut 1-jakoisella ja sitä pidän hyvänä. 2-3krt/ vko koko kroppa läpi, niin jää aikaa vähän muuhunkin.

Jos menet aikaisemmin mainitsemallesi keskustelupalstalle ja vilkaiset, niin siellä on muistaakseni "Arnoldin kultainen kuusikko" tms, joka on ihan ok. Jää turhat hifistelyt pois. Jos ei nyt ole tarkoitus lavalle kiivetä, niin uskoisin, että riittää.
Täällä oli aikaisemmin muistaakseni nimimerkki väsyneet kädet kanssa keskustelua aiheesta...

Itse olen tuosta soveltaen tehnyt 3 erilaista treenipäivää, jossa tulee siten ärsykettä erilailla kokoajan ja ei mene junnaamiseksi...

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)
Muotoilin lauseen hiukan väärin. Tarkoitin, että ihan koko vartaloon haluaisin parannusta, mutta pääpainon haluaisin kohdistaa ylävartaloon. Toki alakropallakin tekisin liikkeitä, eihän mitään osaa sovi unohtaa.

Älä todellakaan unohda. Sama, kun kävisit hiihtämässä niin siinähän tulee tehtyä selkä. Varsinkin se tyyli, missä jalat pysyy vierekkäin ja selällä vedetään itseä eteenpäin. Voimaharjoittelu vaatii niihin kysyviä painoja. Ja kuten "Tie, Totuus, Elämä"- Marko S. on sanonut, jalkatreeni vaikuttaa yläkropan kehitykseen.

Itselläni pikaisesti:
1.päivä:
Rinta & Olkapäät (&niskat)

2.päivä:
Kädet (Ojentaja & haukka, kyynervarret)

3.päivä:
Jalat (reidet)

4.päivä:
Selkä & pohkeet

5.Päivä:
Jumppa & vatsat & alaselkä

Sitten uusiks... Eli ei yhtään välipäivää, paitsi periaatteessa viidespäivä. Itselläni palautuminen on nopeaa, varsinkin kun otan tarpeeksi protskua (väh. 220g, normaalisti se 250g, mitat 110/185). Jos kiinnostuit niin kysy tarkemmin esim. liikkeet, toistot jne... Kaikki vähän riippuu mitä haluat. Lihasmassa? Kuntoilu?

Tärkeintä on, että liikeradat on kunnossa. Kyse on ärsykkeestä, ei painosta. Ei esim. kuningaspenkissä mitään metrin vapaapudotusta, jonka johdosta tanko melkein itsestään nousee jo ylös. Tai alataljassa (selkäliike) yläkroppa tee heijausliikettä, vaan pysyy 90-asteen kulmassa. Tällöin vain ja ainoastaan selkä tekee työtä. Muutoin menee takaolkapäiden rasitukseen. Pikkuasioita, mutta helvetin tärkeitä.

Jos lihasmassan kasvatus on määränpää, niin vaikka puhutaan ruuan tärkeydestä, on siitä mahdoton saada tarvittavaa määrää. Tarvitset (evolution)Whey 1, Malto, sekä jos rahaa riittää niin krea. Ja tietty Betaki ois hyvä:D. Itellä nuo 4 käytössä. Tulee vedettyä se 105g proteiinia pelkästä whey:stä (1,5dl jauhoa kerralla, kolme annosta päivässä). Myös tärkeää muistaa milloin. Itsellä nyt abina, kun koulu loppunut ja aamut alkaa klo 1130, niin eka perus aamupala, sitten tuntia ennen eka satsi Whey:tä ja ota mukaan Malto (sama 1,5dl tai sulla vähemmän, mutta suhteessa 1:1). Sitten treenin jälkeen tai lopussa sama satsi ja illalla ennen nukkumaan menoa pelkkä whey.

Juu, ja otat itelles tästä minkä tunnet tarvitsevasi, mulla oli luppoaikaa. Tuli vähän kirjoiteltua.

Ja ainiin, jos mahdollista niin kannattaa mennä n. 2-3 tunnin päästä heräämisestä salille. Silloin vielä hormonitaso korkealla. Illemmalla treenaus väsynyttä jne...

.. Osaisiko joku antaa sellaisen hyvän ohjelman tähän alkuun, että pääsisi taas vauhtiin?
..
Hyvää peruskauraa, joka toimii varmasti:

Kyykky ja mave alkuun, voi tehdä vaikka vuorotellen aina reenin alkuun toisen.
Vaakasuuntainen veto ja työntö: penkki, kulmasoutu, vinopenkki, t-soutu..
Pystysuuntainen veto ja työntö: leuat, pystypunnerrus, ylätalja, viparit

Yksi liike vetoon ja työntöön per kerta ja toisella kerralla toinen liike jne.

Ja vatsoja perään.

Sarjat voi alkuunsa olla 3x10 ja painot alkuun niin, että jaksaa tehdä. Sitten jos tuntuu kevyeltä, niin seuraavalle kerralle lisää.

Esim.
Reeni 1 : Kyykky, penkki, kulmasoutu, pystypunnerrus niskan takaa, leuat leveä myötäote, vatsat
Reeni 2 : Mave, vinopenkki käsipainoilla, t-soutu, vipunostot sivuille, leuat kapea vastaote, vatsat

Suosikkijoukkue
HIFK
Sellainen kysymys, että kannattaako näitä proteiinijuomia tankata siinä siinä salilla ollessa ja liikkeiden välissä vai vetääkö niitä sitten vasta heti kotiin päästyä ? Onko näillä mitään eroa "tehokkuudessa" ?

Itsellä kotona sellainen iso pussi tätä proteiinijauhetta ja mietin laittaako sitä juomapulloon vai ottaako sitten kotosalla.

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Itsellä kotona sellainen iso pussi tätä proteiinijauhetta ja mietin laittaako sitä juomapulloon vai ottaako sitten kotosalla.

Nyt en fysiologisia selityksiä tälle muistakkaan, mutta kyllä se ns. yleisperiaate on, että salin jälkeen protskut/hiilarit vedetään tai viimeistään sitten kotona. Onhan noita hifistelijöitä nähty recovery purkit kädessä salilla keskellä painoja, mutta aika kaukaa haettua toimintaa. Eli salin jälkeen niin laittaa heti palautumisprosessin käyntiin.

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sellainen kysymys, että kannattaako näitä proteiinijuomia tankata siinä siinä salilla ollessa ja liikkeiden välissä vai vetääkö niitä sitten vasta heti kotiin päästyä ? Onko näillä mitään eroa "tehokkuudessa"

Se riippuu kauan siinä salilla on. Tuntia ennen kannattaa joku nestemäinen ateria vetästä ja, jos menee kahden tunnin kieppeille treeni, voisi olla kannattavaa aloittaa viimeisimpien liikkeiden kohdalla palkkarin juominen. Siinä palautuminen alkaa heti ja saa energiaa niihin loppuihin vetoihin. Yleensä se treeni lopahtaa loppua kohden. Tietty sitte jos menee tuntiin, niin kotona riittää ottaa. Se vaatisi jo monta supersarjaa. Protksu (whey) ja Hiilari (malto) on ne perusjutut mitä tarvii. Pelkkä protsku ei vaan riitä.

Suosikkijoukkue
HIFK
Se riippuu kauan siinä salilla on. Tuntia ennen kannattaa joku nestemäinen ateria vetästä ja, jos menee kahden tunnin kieppeille treeni, voisi olla kannattavaa aloittaa viimeisimpien liikkeiden kohdalla palkkarin juominen. Siinä palautuminen alkaa heti ja saa energiaa niihin loppuihin vetoihin. Yleensä se treeni lopahtaa loppua kohden. Tietty sitte jos menee tuntiin, niin kotona riittää ottaa. Se vaatisi jo monta supersarjaa. Protksu (whey) ja Hiilari (malto) on ne perusjutut mitä tarvii. Pelkkä protsku ei vaan riitä.
Yleensä se siihen tunnin kieppeille menee. Ja tosiaan olen tähän mennessä tehnyt juuri niin, että kotona sitten vetänyt heti tarvittavat aineet naamariin.
Itsellä on käytössä Whey 3, joka taitaa siis olla lähinnä proteiinia koko mömmö.

Voisitko kertoa mitä kaikkia lisäravinteita tarvitsen, kun haluaisin saada kroppaa kiinteämmäksi ja samalla lihaksikkaammaksi (sen näköiseksi ainakin) ? Nämä siis hyvänä lisänä helpottamaan kovaa puurtamista salilla.

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voisitko kertoa mitä kaikkia lisäravinteita tarvitsen, kun haluaisin saada kroppaa kiinteämmäksi ja samalla lihaksikkaammaksi (sen näköiseksi ainakin) ? Nämä siis hyvänä lisänä helpottamaan kovaa puurtamista salilla.

No se ei ole niinkään mitä vaan milloin. Kauan on puhuttu siitä, että juuri ennen treeniä (1h) ja heti treenin jälkeen otettu hiilari vaikuttaa lihasten kasvuun. Muu on tavallaan hiilari on lihasten kannalta "turhaa".

Tuossa ylempänä postasin mitä itse käytän ja milloin. Kantsii lukea se, siinä on kaikki tarvittava. Menee aikaa, jos haluaa molempia yhtäaikaa. Jotku vetää massakauden ja sen jälkeen dietiin. Tämän session jälkeen on lihaksia sekä tiukkakroppa. Itse kuitenkin vedän perus arvot joka päivä ja en välitä miltä näytän. En tietenkään anna itsestäni läskiä tulla, eikä ole tullutkaan, mutta pienet jenkkakahvat löytyy. Joten siis en niinkään tiedä tästä tiukkakroppa systeemistä, mutta lihakset tarttevat protskua. Mutta lue ylempi postaus, jossa lukee "ravinnoista" yms. ja kysy sitten lisää.

Mutta lyhyesti: tuntia ennen Whey1:Malto (1:1), treenin jälkeen Whey1:Malto (1:1) ja illalla ennen nukkumaan menoa Whey1. Sitten jos otat krean (tarttet), niin otat samalla, kun otat tuntia ennen ja treenin jälkeen nuo Wheyn ja Malton. Nuo kolme ne tärkeimmät. No tulipa lyhyesti, melkein sama teksti kuin ylempänä.

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Mitä tulee hiilarin funktioon palautumisprosessissa, niin sehän on täyttää reenin aikana ehtyneitä glykogeenivarastoja, ja nostaa kehon verensokeria tilapäisesti, jollon kehon insuliinineritys väliaikasesti kohoaa. Tällöin sitten samaanaikasesti nautitut proteiinit (aminohapot) myöskin "ajautuu" lihakseen insuliinitason kohoamisen ja reenin lihaksessa aikaansaaman palautumisprosessin käynnistymisen johdosta.

Toisin sanoen siis, mitä nopeemmin palautumisprosessin saa käynnistettyä, sen parempi. Käytännössä siis mitä nopeammin ravintoaineita saa nautittua reenin yhteydessä, sen parempi. Tässäkin asiassa nyt on kuitenkin syytä käyttää maalaisjärkeä, eikä sokeasti hakea sitä "optimaalista"tulosta fysiologisin perustein.

Itse kokeilemalla tosin tietää parhaiten, mikä sopii itselle, mutta ei välttämättä ole paras vaihtoehto ruveta kiskoon kesken kovan reenin jotain tuhtia palkkaria, koska se saattaa velloo vatsassa ikävästi ja täten heikentää reenitehoa huomattavasti. En myöskään lähtis tuntia ennen reeniä vetämään mitään maltoa, koska erittäin todennäkösesti sen malton aiheuttaman verensokeripiikin takia viimestään reenin aikana verensokerit on nollassa ja olo on väsynyt jne. En edes näe sitä fysiologisestikaan perustelluks, koska tunnin aikana malton kaltanen lyhytketjunen hiilari, kerkee varmasti imeytyä kokonaan. Ja tällöin se ei imeydy lihaksen hyväks, vaan läskiks.

En myöskään ymmärrä minkä takia lisäravinteita, edes proteiineja, tulisi vetää niin perkeleesti, ellei kyse ole puhtaasti taloudellisista- tai käytännöllisistäsyistä. Illallakin on paljon järkevämpää syödä jotain ihan oikeaa ruokaa kuin kiskoo jotain jauheita, siitä huolimatta, että se oliskin "kova"-juttu litkiä niitä jauheita. Varsinkin kun moni vielä vetelee reenin "ulkopuolella" samaa konsentraattia (esim. Heraa), mitä reenin jälkeen. Se on kuitenkin valmiiksi pilkottua proteiinia, eli nopeasti imeytyvää, mikä ei ole optimaalista missään mielessä.

Olisin muutenkin aika kriittinen sen suhteen, mitä sanotaan "pakollisiksi" lisäravinteiks, minkäkin tavotteen suhteen. Siihenkään ei ole yksiselitteistä vastausta.

Vielä tuohon varsin yleiseen "kiinteytys"myyttiin. On varmaan paikallaan sanoa, että koko termi "kiinteytys" on lähinnä naistenlehtien oma luomus, mikä ei käytännössä tarkoita yhtään mitään. Kehonkoostumuksen muutoksen suhteen on tasantarkkaan vaihtoehtoina joko läskin ja lihaksen poistumine tai lisääntyminen. Nämä siis itsessään erillisinä tapahtumina. Läski ei mitenkään "muutu" lihakseksi tms. Läskin palaminen ja lihaksen lisääminen yhtäaikaisesti on fysiologisesti ajateltuna erittäin epätodennäköistä, mutta ei kuitenkaan täysin mahdotonta. Tätä kai yleensä tarkoitetaan tuolla termillä "kiinteytyminen". Missään mielessä molempien yhtäaikainen tavottelu ei kyllä ole järkevää, koska tavottelemalla molempia, on erittäin todennäköstä, että et saavuta kumpaakaan. Pappa1 jo mainitsikin tuosta "syklittämisestä". Eli otetaan tavoitteeksi, joko rasvanpoltto tai lihaksenkasvatus ja edetään sen mukaan, kunnes tarpeen mukaan nähdään tarpeelliseksi keskittyä toiseen. Ei kuitenkaan molempiin samanaikaisesti. Oikotietä onneen ei tässäkään asiassa ole.

Varmaan nämäkin asiat sanottu jo moneen kertaan, mutta olkoon sitten edes kertauksena.

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse kokeilemalla tosin tietää parhaiten, mikä sopii itselle, mutta ei välttämättä ole paras vaihtoehto ruveta kiskoon kesken kovan reenin jotain tuhtia palkkaria, koska se saattaa velloo vatsassa ikävästi ja täten heikentää reenitehoa huomattavasti. En myöskään lähtis tuntia ennen reeniä vetämään mitään maltoa, koska erittäin todennäkösesti sen malton aiheuttaman verensokeripiikin takia viimestään reenin aikana verensokerit on nollassa ja olo on väsynyt jne. En edes näe sitä fysiologisestikaan perustelluks, koska tunnin aikana malton kaltanen lyhytketjunen hiilari, kerkee varmasti imeytyä kokonaan. Ja tällöin se ei imeydy lihaksen hyväks, vaan läskiks.

En myöskään ymmärrä minkä takia lisäravinteita, edes proteiineja, tulisi vetää niin perkeleesti, ellei kyse ole puhtaasti taloudellisista- tai käytännöllisistäsyistä. Illallakin on paljon järkevämpää syödä jotain ihan oikeaa ruokaa kuin kiskoo jotain jauheita, siitä huolimatta, että se oliskin "kova"-juttu litkiä niitä jauheita. Varsinkin kun moni vielä vetelee reenin "ulkopuolella" samaa konsentraattia (esim. Heraa), mitä reenin jälkeen. Se on kuitenkin valmiiksi pilkottua proteiinia, eli nopeasti imeytyvää, mikä ei ole optimaalista missään mielessä.

Olisin muutenkin aika kriittinen sen suhteen, mitä sanotaan "pakollisiksi" lisäravinteiks, minkäkin tavotteen suhteen. Siihenkään ei ole yksiselitteistä vastausta.

En tiedä oliko minulle, mutta tartutaan joihinkin kohtiin silti. Sanoin, että palkkarin vetäminen kannattaa aloittaa viimeisimpien liikkeiden kohdalla (1-2 liikettä/liikeparia, joissa 2-4 sarjaa molemmissa). Niihin liikkeisiin saadaa se lopullinen buusti ja tuskin kukaan tekee viimeisempenä mitään raskasta liikettä kuten esim. kyykky,prässi,maastaveto vaan enemmänkin pieniäliikkeitä kuten esim. viparit taljassa, reiden koukistus/ojennus. Ja jos joku pelkää, että niiden aikana joku proteiini-paska-pieru tulee niin ei sitten kannata tulla treenaa. Tämä siis, jos todella haluaa edistystä.

Itselläni ainakin, kun juon tuntia ennen ton setin, viimeinen huikka varmaan 45min ennen treeniä, niin salille tullessa ei ole liian tuhti, mutta sopivan tukeva olo. Ja kuten sanoit, jokaisen on löydettävä itse mikä sopii itselleen ja tämä sopii minulle. Itse kokeilin tätä M.Savolaisen tahdittamana.

Osuit oikeaan, en syö normaalia ruokaa ollenkaan. Noista kolmesta "annoksesta" koostuu päivittäinen ruokavalioni. Ehdotuksia otetaan vastaan, että mistä ruuasta saa hyvin proteiinia (yht.250g). Kuitenkin se 2,2-2,5g/kg on "välttämätön" syödä. Sehän menee jo taloudellisesti miinukselle, jos alkaa erikseen hankkimaan "yö"-proteiinejä. Ja tuo "kova"-juttu on aika heikko argumentti. Kohta voidaan unohtaa kisailut kaverien kesken salilla, vaan katotaan kuka vetää eniten jauhoproteiinejä.

No, minä olen kertonut omat kokemukset ja niistä jokainen ottaa mitä tarvitsee.

Apua tarvittaisiin! Asia on niin, että tahtoisin saada hieman kasvatettua lihasta ensisijaisesti ylävartaloon, unohtamatta alavartaloa. Salilla en ole kovinkaan säännöllisesti käynyt, vaan ihan silloin sun tällöin. Lihaskunnon sanoisin tällä hetkellä olevan silti hyvä, sillä liikun melko paljon. Mahdolliset treenipäivät olisivat maanantai, keskiviikko ja perjantai. Itse ongelma, etten tiedä minkälainen ohjelman tulisi olla, eli mitä liikkeitä milläkin päivällä kannattaisi tehdä. Paino on tällä hetkellä 78kg ja pituus 178cm.

Ruokapuolen sanoisin olevan suhteellisen hyvässä kunnossa, sillä syön melko monipuolisesti. Proteiineja ja hiilihydraatteja tulee siis saatua melko hyvin, ensinmainittua suunnilleen se 2g/painokilo.

Neuvot olisivat siis tarpeen!

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Apua tarvittaisiin! Asia on niin, että tahtoisin saada hieman kasvatettua lihasta ensisijaisesti ylävartaloon, unohtamatta alavartaloa. Salilla en ole kovinkaan säännöllisesti käynyt, vaan ihan silloin sun tällöin. Lihaskunnon sanoisin tällä hetkellä olevan silti hyvä, sillä liikun melko paljon. Mahdolliset treenipäivät olisivat maanantai, keskiviikko ja perjantai. Itse ongelma, etten tiedä minkälainen ohjelman tulisi olla, eli mitä liikkeitä milläkin päivällä kannattaisi tehdä. Paino on tällä hetkellä 78kg ja pituus 178cm.

Ruokapuolen sanoisin olevan suhteellisen hyvässä kunnossa, sillä syön melko monipuolisesti. Proteiineja ja hiilihydraatteja tulee siis saatua melko hyvin, ensinmainittua suunnilleen se 2g/painokilo.

Neuvot olisivat siis tarpeen!

Mestaruus-huumassa ehkä tulee puhuttua jotain turhaa, mutta älä hemmetti jätä jalkapäivää pois. Kannattaa katsoa youtubesta "supermass return"-osat (alkaa vitosesta). Ne kertoo Marko Savolaisen treenaamisesta hänen kulta-aikoinaan. Hän on sanonut, että jalkapäivä edistää myös yläkropan kehittymistä.

Kolme päivää --> kolmijakoinen:

1.Päivä: Rinta, olkapäät, ojentajat:

Penkki, vinopenkki/käsipaino penkki, pystypunnerrus, viparit, (takaolkapäät), kapea penkki, ranskis taljassa istualteen (katso Markon videoista, taitaa olla ekassa) http://www.youtube.com/watch?v=V3WrnJq_EkE&feature=PlayList&p=657C57EFC4DAC3E2&playnext=1&playnext_from=PL&index=17 tässä etsin sen. Tuossa 1 min 40sec kohdalla.

Voit tietty tehdä molemmat, vinopenkin ja käsipaino penkin, jos uskot että jaksat. Takaolkapäät voi myös tehdä selkäpäivänä, kuuluuhan ne sentään vetäviin lihaksiin.

2.päivä: selkä,haukka

Kulmasoutu, ylätalja, alatalja, (takaolkapäät), sitten haukkaliikkeitä mitä tykkäät, hammer, scott jne... Joku 3 liikettä. Kannattaa katsoa tämä haukka liike http://www.gym-tv.fi/index.php?viewkey=636e4a163a5e3d16adab, tuon ekan parin minuutin aikana esitetty liike.

3.päivä: Jalat, pohkeet

Kyykky, hackki, prässi, reidenkoukistus, pohkeet seisten & istualteen.

Itse en tee mavea, alaselkä ei kestä, mutta kannattaa varmaan sijoittaa jalkapäivään.

Jokaista kannattais tehdä se kolme kovaa sarjaa. Toistot vaihtelee enkä jaksat jokaisesta erikseen kirjoittaa, mutta "massiivisissa" liikkeissä lyhyet toistomäärät (5-8) ja sitten näissä hilavitkuttimissa enemmän, joku 10-12.

Näihin Markon videoihin jää muuten koukkuun, vaikka on tullut jo katottua.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme päivää --> kolmijakoinen:...

Jos treenipäivät on ma, ke, pe- tyyliin ja halutaan maximaalinen hyöty ja rääkki, niin miksei Pappa1 voisi kuvitella 1-jakoista ohjelmaa? Tulee lepopäivät sopivasti ja nuori kroppa kestäisi sen, samalla palautuen hyvin.

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
Noniin palstan punttigurut. Punttien kolistelu on aloiteltu vuoden vaihteessa ja pienen pientä tulosta (näkyvää!) on alkanut tulemaan 3xviikko yksijakoisen ohjelman myötä. Vaihtelun vuoksi vaihdoin ohjelmaa kaksijakoiseen ja pyrin käymään 3-4xviikko salilla.

Lisäravinteista olen tyytynyt tähän asti nauttimaan palautusjuomaa treenin päätteeksi, mutta nyt haluaisin tietoa vitamiineista (+hivenaineet+mineraalit..). Nämähän kuulemani mukaan ovat yksi tärkeä tekijä kehittymisen kannalta(?).

Eli minkälaisia (moni)vitamiini purkkeja lähden kaupasta metsästämään? Mitään sikahintaisia (50€/25tbl) en tule ostamaan vaan pysytään pienen budjetin piirissä. Tietysti aina helpompaa mitä vähemmän noita pillereitä tarvitsee kerralla nappailla, joten jonkinlainen All-in-one purkki on hakusessa.

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lisäravinteista olen tyytynyt tähän asti nauttimaan palautusjuomaa treenin päätteeksi, mutta nyt haluaisin tietoa vitamiineista (+hivenaineet+mineraalit..). Nämähän kuulemani mukaan ovat yksi tärkeä tekijä kehittymisen kannalta(?).

Eli minkälaisia (moni)vitamiini purkkeja lähden kaupasta metsästämään? Mitään sikahintaisia (50€/25tbl) en tule ostamaan vaan pysytään pienen budjetin piirissä. Tietysti aina helpompaa mitä vähemmän noita pillereitä tarvitsee kerralla nappailla, joten jonkinlainen All-in-one purkki on hakusessa.

Aika suuri osa pillereistä vedetään ihan turhaan, vain varmuuden vuoksi. Vitamiinien perusteettomalla napsimisella ei saavuteta sen paremmin terveyttä kuin isoja lihaksiakaan. Jos olet aikeissa ryhtyä popsimaan vitamiineja purkista, punnitse tarkkaan, mitä vitamiineja tarvitset. Turhaan ostat jotain monivitaaminipurkkia, jos sinulla on puute vain yhdestä vitamiinista. Vai onko sinulla ylipäänsä puute jostain vitamiinista? Kannattaa selvittää vastaus tuohon kysymykseen.

Aloittaa voi vaikka alla olevasta Terveyden ja hyvinvoinnin (entinen Kansanterveyslaitos) laitoksen artikkelista. Huomaa erityisesti kohta: "Suomalaiset ravitsemussuositukset toteavat yksiselitteisesti, että aivan tavallisesta kaupasta saatavalla ruoalla voi taata itselleen kaikki tarvittavat vitamiinit."

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julk...miinit_kohdallaan_suomalaisessa_ruokavaliossa

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy