Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 916 921
  • 4 652

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Pieni poiminta tekstistä, mikä oli ihan asiaa. Pointti olikin, kun näistä puhuttiin, että niitä liikkeita on paljon, kun puhutaan kiertävästä ohjelmasta. Siis ettei kyllästy yksittäiseen liikkeeseen ja touhu ala maistumaan puulta.
En minäkään tee mitään taljamakailua tms höpöhöpö-juttuja, vaan keskityn muihin.
Joskus on ihan hyvä tehdä samaa lihasryhmää vähän erilailla, että saa sitä ärsykettä ja vaihtelua.
Oikeassa olet, mutta tulkitsit vain hivenen väärin, mitä ajattiin takaa.

toki toki, kuten kirjoitin hieman kiireessä kirjoitin kun tuli kiire, mutta juurikin näin. liikkeitä vaihtamalla lihasärsytys kasvaa maksimiin. myös sarja pituuksia kannattaa vaihdella.

nyt taas pakko lähteä takavasemmalle iron gymiä kohti :)
 

Evander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
TÄRKEÄÄ: Jotta saisi yläruumiiseen kokoa ja voimaa on ehdottomasti tehtävä samat ja vahvat treenit jalkoihin. Kehon balanssi on äärettömän tärkeää. Vahvan yläruumiin hankkiminen on vaikeaa jos ala ruumis ei kehity samaan tahtiin. Geeni perimä tietysti merkkaa paljon tässäkin asiassa

Niin ja tärkeää on myös vedellä vähintään yhtä paljon kun punnertaa. Tulipahan vain mieleen kun tämäkin koko sivu on käsitellyt melkeinpä pelkkiä punnerruksia.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Niin ja tärkeää on myös vedellä vähintään yhtä paljon kun punnertaa. Tulipahan vain mieleen kun tämäkin koko sivu on käsitellyt melkeinpä pelkkiä punnerruksia.

vahvoilla punnerrusliikkeillä olen kirjoituksissani tarkoittanut niin veto- kuin työntöpunnerruksia...
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
vahvoilla punnerrusliikkeillä olen kirjoituksissani tarkoittanut niin veto- kuin työntöpunnerruksia...

Tottapa hyvinkin. Varsinkin aloittelijoiden ohjelmaan pitää kuulua yksinkertaisia vahvoja perusliikkeitä, niin ylä- kuin myös alakroppaan.
Itselle voima tarttui jalkoihin todella hyvin ja tarttuu itseasiassa vieläkin paremmin kuin yläkroppaan. Yläkroppakin on kehittynyt, mutta tein jo vuosia sitten sen virheen, että aloin nylkyttää niitä yhden käden ojentajapunnerruksia ja palkintona siitä oli vain kipeä lihas, mikä ei todellakaan kertonut kehityksestä. Sitten hiffasin koko jutun ja lisäsin ohjelmaan vittumarkojen ja kaikkien rakastaman penkkipunnerruksen, pystypunnerruksen edestä/takaa sekä myös kulmasoutu tangolla/käsipainoilla. Suomeksi siis otin ohjelmaan vahvempia perusliikkeitä. Kaikki maailman vipunostot jne. jäivät siinä vaiheessa, vaikka olen ottanut ne myöhemmin mukaan ohjelmaan. Pääpaino on itselläni kuitenkin vielä näissä perusliikkeissä ja jos haluaa hifistellä jotakin tiettyä lihasryhmää niin sitten näitä pienempiä liikkeitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä tulin siihen tulokseen, että raakaa rautaa ja meikäläistä ei ole tarkoitettu toisillemme. Olen käynyt kymmenkunta vuotta enemmän ja vähemmän aktiivisesti salilla, mutta kovin kausiluonteista on into ollut. Tajusin tässä syksyn aikana, että tykkään paljon enemmän tehdä funktionaalisia liikkeitä ja perinteisiä omaa painoa hyödyntäviä liikkeitä. Ponnistelen, pompin yhdellä jalalla painojen kanssa, vatsalihaksia ja erilaisia kiertoja painojen kanssa yms. juttuja. Ja sitten tietysti erilaisia punnerruksia, leuanvetoa ja niskalihaksia. Kahvakuulat olisivat varmasti kova sana.

Todella hyvältä on tuntunut, keskivartalossa on varmasti enemmän potkua kuin koskaan aiemmin omien salijaksojeni aikana. Tottakai hyvin hoidettu rautakuuri tuo enemmän maksimivoimaa ja näyttävämmän kropan, mutta minä en rantakroppaa havittele. Voiman hankintaan tulee varmasti vielä joskus panostettua, mutta juuri nyt on hyvä, että tämä treenimuoto tuntuu hyvältä. Jos joskus palaan tatamille, luulen, että tällä treenillä jaksan vääntää enemmän, vaikka maksimivoimataso saattaakin olla matalampi kuin aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Minä tulin siihen tulokseen, että raakaa rautaa ja meikäläistä ei ole tarkoitettu toisillemme. Olen käynyt kymmenkunta vuotta enemmän ja vähemmän aktiivisesti salilla, mutta kovin kausiluonteista on into ollut. Tajusin tässä syksyn aikana, että tykkään paljon enemmän tehdä funktionaalisia liikkeitä ja perinteisiä omaa painoa hyödyntäviä liikkeitä. Ponnistelen, pompin yhdellä jalalla painojen kanssa, vatsalihaksia ja erilaisia kiertoja painojen kanssa yms. juttuja. Ja sitten tietysti erilaisia punnerruksia, leuanvetoa ja niskalihaksia. Kahvakuulat olisivat varmasti kova sana. Todella hyvältä on tuntunut, keskivartalossa on varmasti enemmän potkua kuin koskaan aiemmin omien salijaksojeni aikana. Tottakai hyvin hoidettu rautakuuri tuo enemmän maksimivoimaa ja näyttävämmän kropan, mutta minä en rantakroppaa havittele. Voiman hankintaan tulee varmasti vielä joskus panostettua, mutta juuri nyt on hyvä, että tämä treenimuoto tuntuu hyvältä. Jos joskus palaan tatamille, luulen, että tällä treenillä jaksan vääntää enemmän, vaikka maksimivoimataso saattaakin olla matalampi kuin aiemmin.

Luulen, että tämä on oikeastaan jossain määrin paljonkin terveellisempi vaihtoehto kuin se, että raivaa tuolla gymillä välilevy huutaen rautoja ylös. Itse toki kuulun tähän ryhmään, mutta pidän huolen tekniikasta ja lihaksien/hermoston palautumisesta. Kuitenkin jokaisella jo kovempaa treenaavalla on se isompi loukkaantuminen edessä, mitä enemmän laitetaan romua levytankoon ja vauhti ohittaa järjen.
Tuon tekstin perusteella voisi luulla, että sinulla on erittäinkin hyvät syvät vatsalihakset, kun mainitsit mm. vatsalihakset ja kiertoharjoitteet. Nimittäin ei voi olla hyviä vatsalihaksia, jos eivät syvät vatsalihakset ole kunnossa. Taas jos hyvät vatsalihakset puuttuvat, niin ei voi olla hyviä selkälihaksiakaan, tylyä kyllä.
Tuo kyseinen rautapallo on myös erittäin monikäyttöinen vehje ja olen tässä itse harkinnut jopa ostaa sitä. Jonkinlaista Mamo-merkkistä palloa tuo meidän kansallinen seiväshyppääjämme Matti Mononen myös mainostaa ja varmasti erittäin monipuolinen tavara sekin juuri näihin syvempiin lihaksiin, mitkä erittäin monella kuntosali harrastajalla ovat rapakunnossa.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Onkos kenelläkään kokemusta Flexibarista? Tuollaista keppiä siis täristellään eri asennoissa ja se kuulemma vahvistaa lihaksia joista sinulla ei ole edes tietoa. Ihan kusetusta se ei voi olla, kun noita barin heiluttelutunteja järjestetään ihan ammattiohjaajien toimesta.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Onkos kenelläkään kokemusta Flexibarista? Tuollaista keppiä siis täristellään eri asennoissa ja se kuulemma vahvistaa lihaksia joista sinulla ei ole edes tietoa. Ihan kusetusta se ei voi olla, kun noita barin heiluttelutunteja järjestetään ihan ammattiohjaajien toimesta.

Flexibar on loistava syvien lihasten kehittäjä ja vahvistaja. Tangon mukana tuleva ohjelma kattaa kivasti koko ruumiin syvätlihakset ja ohjeet harjoitteisiin. Kova 99,90e hinta johtuu osaksi siitä että vehje on saksalaisessa yliopistossa kehitetty ja jokaisesta myydystä tangosta lähtee rahaa yliopiston tutkimuskassaan. Huuhaata FB ei missään nimessä ole, esimerkkinä useat euroopan suurimmista jalkapalloseuroista käyttävät flexibaria harjoitteissaan..
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Olen nyt käynyt reilu puoli vuotta 3 krt viikossa salilla. Treenaan vielä pelkästään laitteilla pl. käsipainot. Yritän treenata aina jokatoinen päivä, jotta tulee ainakin yksi lepoopäivä. Lepopäivinä vaihtelevasti myös lenkkiä. Olen treenannut samalla tavalla koko ajan. Tavoitteita ei oikeastaan ole ollut, vaan lähinnä hyvän fiiliksen takia olen salilla käynyt. Tosissaan siellä on kuitenkin väännetty.

En tiedä onko tälläinen "ohjelma" järkevä kun pyrin treenaamaan kaikkia lihasryhmiä (pl. toistaiseksi jalat) kerralla. Perustreeni menee jotenkin näin:

45 min kuntopyörää, syke sadan pinnassa.

Tämän jälkeen salin puolelle ja 3 x 20 vatsa (laitteessa) 10kg lisäpainoilla, 3 x 15 hauis (laitteessa), 3 x 15 rintalihakset (laitteessa), 4 x 20 kyljet (laitteessa), 3 x 15 ylätalja, 3 x 20 selkä (laitteessa). Vaihdellen sitten käsipainoilla, penkkiä tai alataljaa tms. Sarjat menevät kuitenkin aina noin. Onko tuossa mitään järkeä?

Treenin jälkeen syön yleensä pari banaania. Miten proteiinien yms laita?

En tiedä kuinka paljon tulosten pitäisi näkyä, mutta ainakin paikat ovat kyllä kiinteytyneet ja lihaksetkin ovat kasvaneet. Painoa on tullut lisää 3-4kg, joskin ruokahalukin on noussut..Treenien jälkeen on aina pirteä ja energinen olo. Tottakai välillä tuntuu raskaalta mennä salille eikä treenaaminen aina todellakaan tunnu kivalta. Koskaan ei kuitenkaan ole vielä tuntunut pahalta treenin jälkeen.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
45 min kuntopyörää, syke sadan pinnassa.
Itse vetäisin aerobisen vasta salin jälkeen, energiat aika lopussa tuon jälkeen. Satasen syke on myös kovin matala. Tuosta ei kauheasti hyötyä ole, pitäisi vetää selkeästi pidempään tai kovemmalla sykkeellä.

Tämän jälkeen salin puolelle ja 3 x 20 vatsa (laitteessa) 10kg lisäpainoilla, 3 x 15 hauis (laitteessa), 3 x 15 rintalihakset (laitteessa), 4 x 20 kyljet (laitteessa), 3 x 15 ylätalja, 3 x 20 selkä (laitteessa). Vaihdellen sitten käsipainoilla, penkkiä tai alataljaa tms. Sarjat menevät kuitenkin aina noin. Onko tuossa mitään järkeä?
Jätä koneet pois. Alussa kannattaa ehdottomasti tehdä aina vapailla painoilla niin paljon kuin pystyy. Jalkoja et tee lainkaan, suosittelisin kyykkyä mukaan. Pitkiä sarjoja vedät, ehkä kannattaisi siirtyä 8-12 toiston sarjoihin, jos lihaskasvu on tavoite. Noin monta toistoa kiinteyttää enemmän kuin kasvattaa. Toki aloittelijan on hyvä tehdäkin alkuun pienemmillä painoilla.

Treenin jälkeen syön yleensä pari banaania. Miten proteiinien yms laita?
Kyllä lisäproteiinia kannattaisi vetää. Salin jälkeen välittömästi palautusjuoma, jossa 50% proteiinia ja 50% hiilaria. Illalla ennen nukkumaanmenoa vielä pelkkä proteiinijuoma naamaan. Kreatiinia kannattaa myös harkita, itsellä ainakin toimii hyvin, tosin joillakin ei.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Itse vetäisin aerobisen vasta salin jälkeen, energiat aika lopussa tuon jälkeen. Satasen syke on myös kovin matala. Tuosta ei kauheasti hyötyä ole, pitäisi vetää selkeästi pidempään tai kovemmalla sykkeellä.

Niin en hyödystä tiedä, mutta syke siis keskimäärin satasessa, toki käy huipuissa 140:ssä. Kilometrejä tulee yleensä 15 ja kaloreita palaa n. 450. Alkulämmittelystä lähdin pidentämään aerobisen osuutta. Tuota voisi kyllä harkita salitreenin jälkeen.

Jätä koneet pois. Alussa kannattaa ehdottomasti tehdä aina vapailla painoilla niin paljon kuin pystyy. Jalkoja et tee lainkaan, suosittelisin kyykkyä mukaan.

Ehkä vapaisiin painoihin on pientä kynnystä, kun koneissa on helpompi ja mukavampi tehdä. Jalkakyykyn tekniikkaan olen saanut opastusta, joten sen voisi kyllä lisätä ohjelmaan. Mikä muuten laitteissa on vikana? Huomasin kyllä, että vapaissa painoissa lihasryhmät työskentelevät eri tavalla ja esimerkiksi tasapaino kehittyy paremmin?

Pitkiä sarjoja vedät, ehkä kannattaisi siirtyä 8-12 toiston sarjoihin, jos lihaskasvu on tavoite. Noin monta toistoa kiinteyttää enemmän kuin kasvattaa. Toki aloittelijan on hyvä tehdäkin alkuun pienemmillä painoilla.

Eli, lyhempia sarjoja isommilla painoilla?

Kyllä lisäproteiinia kannattaisi vetää. Salin jälkeen välittömästi palautusjuoma, jossa 50% proteiinia ja 50% hiilaria. Illalla ennen nukkumaanmenoa vielä pelkkä proteiinijuoma naamaan. Kreatiinia kannattaa myös harkita, itsellä ainakin toimii hyvin, tosin joillakin ei.

Newbie kysymys: mitä kreatiini tekee ja miksi se ei sovi joillekin?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Newbie kysymys: mitä kreatiini tekee ja miksi se ei sovi joillekin?

Kreatiini "kerää" lihaksiin nestettä, se auttaa lihasten palautumisessa ja siten kehityksessä jne. Ainoa haittavaikutus on, jos sen semmosena ottaa satunnaiset finnit. Kyllä kreatiini kaikille sopii.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuon tekstin perusteella voisi luulla, että sinulla on erittäinkin hyvät syvät vatsalihakset, kun mainitsit mm. vatsalihakset ja kiertoharjoitteet.
Kaikki on suhteellista. Joku voisi itkeä itsensä uneen, jos vajoaisi minun tasolleni, mutta kyllä ne kuitenkin jossain kunnossa on. Alaselkään ei ole juilinut pitkään aikaan, se nyt on ainakin ihan konkreettinen merkki hyvästä. Voimaominaisuuksista yms. en osaa sanoa mitään, koska en ole hetkeen ollut tilanteessa, jossa pääsisi omaa lihaskuntoaan suoraan vertaamaan muihin. Mutta siis itselleni tämä on ollut hyvä asia ihan jo siksi, että aiemmin punttitreenit olivat pidemmän päälle pakkopullaa. Nyt tämä oma sovelmani funktionaalisesta treenaamisesta tuntuu hyvältä suorittaa ja kehitystäkin huomaa, kun joutuu isompia kiekkoja ottamaan liikkeisiin mukaan, ja punnerrus- ja dippiluvut kasvavat pikkuhiljaa.
 

Evander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ehkä vapaisiin painoihin on pientä kynnystä, kun koneissa on helpompi ja mukavampi tehdä. Jalkakyykyn tekniikkaan olen saanut opastusta, joten sen voisi kyllä lisätä ohjelmaan. Mikä muuten laitteissa on vikana? Huomasin kyllä, että vapaissa painoissa lihasryhmät työskentelevät eri tavalla ja esimerkiksi tasapaino kehittyy paremmin?

Vapailla painoilla suoritettavissa liikkeissä lihas työskentelee kovemmin kun se joutuu myös kontrolloimaan painoja. Aloittelijan itseasiassa olisi hyvä treenata lähestulkoon pelkästään vapailla painoilla, koska se voimistaa tukilihaksia ja parantaa lihaskoordinaatiota. Kyykky kannattaa ehdottomasti ottaa ohjelmaan mukaan.

Itse tein aloittelijana virheen treenaamalla jalkoja pelkillä koneilla, jonka vuoksi jalkani ovat jokseenkin jäljessä yläkroppaa. Yläpeltiä on tullutkin aina tullut treenattua enimmäkseen vapailla painoilla.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jep, kuten Evander sanoi, niin vapailla painoilla tulee "huojuntaa" mukaan, eli esimerkiksi kp-penkissä kädet liikkuvat sivuttaissuunnassa, jolloin niitä joutuu tukemaan. Näin lihakset kehittyvät huomattavasti paremmin ja tasaisemmin, tuo huojunta otta juuri niihin lihaksiin "joiden olemassaolosta et tiennytkää".
Newbie kysymys: mitä kreatiini tekee ja miksi se ei sovi joillekin?
Kreatiini sopii kyllä kaikille, mutta joidenkin mielestä siitä ei ole mitään hyötyä. Itsellä se toimii hyvinkin selvästi, parantaa sarjakestävyyttä ja lisää lihaksen pumppia.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Itse vetäisin aerobisen vasta salin jälkeen, energiat aika lopussa tuon jälkeen. Satasen syke on myös kovin matala. Tuosta ei kauheasti hyötyä ole, pitäisi vetää selkeästi pidempään tai kovemmalla sykkeellä.

No riippuuhan tämä nyt täysin mitä hakee, mutta en näe oikein mitää syytä polkea tuntia kuntopöyrää tehdessä voimaharjoitteita. Maksimissaan jos haluaa pieni alkulämpö jaloille jalkapäivänä.

Jätä koneet pois. Alussa kannattaa ehdottomasti tehdä aina vapailla painoilla niin paljon kuin pystyy. Jalkoja et tee lainkaan, suosittelisin kyykkyä mukaan. Pitkiä sarjoja vedät, ehkä kannattaisi siirtyä 8-12 toiston sarjoihin, jos lihaskasvu on tavoite. Noin monta toistoa kiinteyttää enemmän kuin kasvattaa. Toki aloittelijan on hyvä tehdäkin alkuun pienemmillä painoilla.
Koneilla saa tehtyä myös hyviä juttuja mutta käsipainot kehittävät tehokkaammin samalla. Suosittelisin silti sinulle että maksat sinne salin ohjaajalle - jos maksullista - että tekee sinulle tasaisemman kolmen päivän kierrolla pyörivän ohjelman.

Kyllä lisäproteiinia kannattaisi vetää. Salin jälkeen välittömästi palautusjuoma, jossa 50% proteiinia ja 50% hiilaria. Illalla ennen nukkumaanmenoa vielä pelkkä proteiinijuoma naamaan. Kreatiinia kannattaa myös harkita, itsellä ainakin toimii hyvin, tosin joillakin ei.

No tuohon ohjelmaan tuskin proteiinia mihinkään tarvitsee tai kreatiiniä:) Toisaalta nuo pari banaania ovat vähän turhia myöskin treenin jälkeen, pistän vaikka ne ennen treeniä huiviin ja jossei muuta treenin jälkeen karkitkin ovat parempia kuin banaanit. Jos syöt heti treenin jälkee kotona asia on ihan ok, mutta lisäravinteilla lihas alkaa palautumaan mahdollisesti nopeammin.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Jep, kuten Evander sanoi, niin vapailla painoilla tulee "huojuntaa" mukaan, eli esimerkiksi kp-penkissä kädet liikkuvat sivuttaissuunnassa, jolloin niitä joutuu tukemaan. Näin lihakset kehittyvät huomattavasti paremmin ja tasaisemmin, tuo huojunta otta juuri niihin lihaksiin "joiden olemassaolosta et tiennytkää".

Kutsumasi huojunta on huonoa koordinaatiota. Kyllä käsipainoilla tehdessä liikeratojen pitäisi olla puhtaita ja tasaisia. Jos näin ei ole, pohjassa on parannettavaa. Tukilihakset ja nivelet kuntoon ennen isoja rautoja ja pieniä sarjoja. Eli pienellä painolla pitkää sarjaa.

--- -- ---- --


Alottelijan tulisi myös ottaa huomioon ettei ole yhtään yhtä oikeaa tai väärää treeniä. Ihmisen genetiikka ja kehittyminen yleensä on niin yksilöillistä että treeni joka sopii tosielle ei välttämättä sovi toiselle ollenkaan. Siksi olisikin ehkä hyvä kokeilla jollain uudella ohjelmalla aina vaikka 2-3kk välein ja etsiä sitä omaa juttua.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Vapailla painoilla suoritettavissa liikkeissä lihas työskentelee kovemmin kun se joutuu myös kontrolloimaan painoja. Aloittelijan itseasiassa olisi hyvä treenata lähestulkoon pelkästään vapailla painoilla, koska se voimistaa tukilihaksia ja parantaa lihaskoordinaatiota. Kyykky kannattaa ehdottomasti ottaa ohjelmaan mukaan.

Itse tein aloittelijana virheen treenaamalla jalkoja pelkillä koneilla, jonka vuoksi jalkani ovat jokseenkin jäljessä yläkroppaa. Yläpeltiä on tullutkin aina tullut treenattua enimmäkseen vapailla painoilla.

Kyllä kyllä, jos jättää raskaat jalkaliikkeet pois ja siirtyy koneisiin jää sivurasitukset kovin vähäisiksi. Kyykky ja MaVe tehtyinä parantavat koko kropan vastaanottokykyä treenille. Molemmat ovat niin kokonaisvaltaisia liikkeitä että pistävät kroppaa koville(suuret lihasryhmät vaikuttavia - selkä - jalat -rinta). Tällä tarkoitan sitä että myös lepäävät lihakset joutuvat ponnistelemaan ja eivät unohdu vaikkei niitä suoranaisesti treenaisikaan sillä treenikerralla ja ovat omalla vuorollaan valmiimpia ottamaan rasitusta vastaan.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Itse vetäisin aerobisen vasta salin jälkeen, energiat aika lopussa tuon jälkeen. Satasen syke on myös kovin matala. Tuosta ei kauheasti hyötyä ole, pitäisi vetää selkeästi pidempään tai kovemmalla sykkeellä.

Njet. Kunnon hikilenkki eli sellainen 30-45min aerobinen ennen punttia ja voin sanoa, että kyllä nousee rauta. Syy on ihan ihmisen biologiaa, koska juurikin miehillä testosteroni taso nousee juostessa tällaista suhtkoht matalatehoista lenkkiä ihan huomattavasti ja tämähän tarkoittaa sitä, että elimistö on paljon valmiinpana ottamaan kovemmat ärsykkeet vastaan. Itse tämän luin kerran luotettavista lähteistä ja olen kuullut kokeneiltakin valmentajilta saman asian. Ensimmäisen kerran kun testasin, niin olin veltto kuin tiskirätti ja levytangot olisi tehnyt mieli kertaa helvetin kaukaa. Niinpähän vain treenin jälkeen nousi kyykkysarjat 10 kiloa itselläni. Tämän jälkeen testasin asiaa niin, että vatkasin kuntopyörää ennen punttia sellaiset kevyet hiet ja rauta tuntui aika raskaalta.
Että näin, mutta meissä kaikissahan on yksilöllisiä eroja kuten on huomattu. Suosittelen kuitenkin edes kokeilemaan tuota, jos vain on suinkin mahdollista puitteiden puolesta.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Moni aina suosittelee palkkariksi 50-50 protsku ja hiilari suhdetta. Ihmettelen, että mihin tämä perustuu? Voisiko joku selittää? Tottakai tiednä, että palautuminen vaatii myös hiilihydraattia, mutta itse aloin vetämään olosuhteiden pakosta palkkariksi 67prot. 27hiil. juomaa, mikä mielestäni toimii huomattavasti paremmin kuin 50-50systeemi.

Vai miten asia "oikeasti" menee?

PS. Olen vaihdellut sarjoja 6-8-12 systeemillä. Olisko mielestänne järkevää ottaa tuohon vielä mukaan 15 sarjat, vai onko se liikaa jo?
Lihasta olisi tarkoitus kumminkin kehittää.


Kiitoksia.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Moni aina suosittelee palkkariksi 50-50 protsku ja hiilari suhdetta. Ihmettelen, että mihin tämä perustuu? Voisiko joku selittää? Tottakai tiednä, että palautuminen vaatii myös hiilihydraattia, mutta itse aloin vetämään olosuhteiden pakosta palkkariksi 67prot. 27hiil. juomaa, mikä mielestäni toimii huomattavasti paremmin kuin 50-50systeemi.

Vai miten asia "oikeasti" menee?

PS. Olen vaihdellut sarjoja 6-8-12 systeemillä. Olisko mielestänne järkevää ottaa tuohon vielä mukaan 15 sarjat, vai onko se liikaa jo?
Lihasta olisi tarkoitus kumminkin kehittää.

Kiitoksia.

Mielipiteitä on monia, useat ottavat 1/3 proteiiniä ja 2/3 hiilaria palautuksene, itse en hirveästi hiilareita kaipaa koska syön jokatapauksessa treenin jälkee lämpöisen ruuan proteiiini shaken kylkeen. EI kai oikeaa tietä ole, kannattaa kokeilla ja katsoa onko eroja hlökohtaisesti.

Lihasta kehittäessä jopa 12 on aika paljon - 15 liikaa ja menee poltoksi jo. Toki välillä on silti hyvä ottaakin 12 mutta yleisesti lihasmassan/voiman haussa 8 on ehkä katto sarjapituudelle. Jos otat pidempiä sarjoja lyhennä palautumista.

Muutenkin ihan hauskaa ja mitä suosittelen kokeilemaan on seurata palautus aikoja ja pitää niitä tasaisina, vaikuttaa suuresti reeniin. Myös liikeparit ovat testauksen arvoisia. esim Rinta selkäpäivänä; Penkki - leuat / vinopenkki - alatalja soutu / kulmasoutu - flyes rintaliike vaikka.. Eli sarja rintaa sarja selkiä taktiikalla
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Muutenkin ihan hauskaa ja mitä suosittelen kokeilemaan on seurata palautus aikoja ja pitää niitä tasaisina, vaikuttaa suuresti reeniin.

Tätä suosittelen kokeilemaan nimenomaan lyhyillä palautuksilla, oma treeni muuttui huomattavasti järkevämmäksi kun en roiku salilla jauhamassa pas**a pitkien palautumisien lomassa.

Ensimmäinen virhe oli teininä roikkua salilla ja venyttää palautukset 5 minuuttiin, sitten revitään verisuonet pullollaan max tuloksia joka liikkeessä. IMO ei mitään järkeä.

Kokeilkaa vaikka minuutin palautuksia ja noin 8-10 sarjoja.

Toinen asia mitä täällä sivuttiin, niin omalta osaltani ainakin treenin auttaa huomattavasti noin 15min aerobinen alkuun että lähtee hiki virtaamaan ja tiukalla salitemmolla jatkaen siitä saa hien liikkumaan koko treenin ajan. Mun mielestä olennainen osa jos pitää kuntosaliharjoittelua kuntoilumuotona.

Säästyy aikaakin huomattavasti, tunti riittää tuohon yllä olevaan.

Ja noin kolme kertaa viikossa niin kondis pysyy kondiksessa... *thumbs up*


Ehkä on syytä mainita että kuntosaliharjoittelu on aina ollut itselläni tukemassa jotain aerobista liikuntaa, yleensä pallopelejä ja hetken myös tukemassa aktiivista nyrkkeilyharrastusta.


J
 
En tiedä tuleeko se yllätyksenä kellekään, mutta on tuo bodypump/power, tai millä nimellä se missäkin on, aika raakaa puuhaa! Eikä vain fyysisesti. Kyllä se isonkin miehen ylpeyden nujertaa, kun puolet pienempi tyttö vetelee kevyennäköisesti vieressä kaksinkertaisilla painoilla..
Juu, kävin siis eilen ensimmäistä kertaa 1,5 vuoteen ja toista kertaa elämässäni tuollaisella tunnilla ja kyllä huusi paikat leipää sen jälkeen. Omaan reeniini, kun ei koskaan ole pitkät sarjat kuuluneet, niin tämäpä se pisti nöyräks. Nyt olis tarkoitus käydä kerran viikossa tunnilla ja koittaa saada lihaskestävyyttä lisää. Ehkäpä siitä saa uutta pontta tuohon "normaaliinkin" punttien heilutteluun.
Saattaapi tosin syödä vähän tehoja, kun yksijakoisella mennään, jos ke on puntti, to pumppi ja pe taas puntti..

Onkos jollakulla kokemusta vastaavasta, ja että kauanko kestää, että kroppa moiseen rääkkiin tottuu - jos koskaan..?
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Onkos jollakulla kokemusta vastaavasta, ja että kauanko kestää, että kroppa moiseen rääkkiin tottuu - jos koskaan..?

Vähän tyhmä kysymys, mutta onko treenistä ( manselaisittain reenistä toim huom..) hyötyä, jos kroppa tottuu/ on tottunut? Jos paikat ei huuda hoosiannaa, niin eikö kannata silloin vaihtaa rasitusastetta/ muuta reeniä?
Ymmärsin kyllä pointtisi, mutta siltikin tuli tyhmä (retorinen) kysymys mieleeni...
 
Vähän tyhmä kysymys, mutta onko treenistä ( manselaisittain reenistä toim huom..) hyötyä, jos kroppa tottuu/ on tottunut? Jos paikat ei huuda hoosiannaa, niin eikö kannata silloin vaihtaa rasitusastetta/ muuta reeniä?
Ymmärsin kyllä pointtisi, mutta siltikin tuli tyhmä (retorinen) kysymys mieleeni...
No oli vähän hölmösti aseteltu juu. Ja vaikka ymmärsitkin, niin selvennän silti. Eli hainkin sitä, että koska "tottuu" niin, että se rasitus ei olisi se rrreeni (tamperelaisittain huom.) itessään, vaan että vois oikeesti vaikka jotain painoja käyttääkin...
Ja kun nyt tota kysymystä miettii yleensäkin, niin tyhmähän se on - mutta niin on kysyjäkin! Eikä aleta naljaileen tai kulmasouran teirät suaho!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös