Mainos

Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 933 796
  • 4 656

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
No meikä ei sen kummemmin yleensä lämmittelyjä tee...

No, totuuren nimes, ei mullakaan suurempia lämmittelyjä ole, mutta tuollainen limittäinen tekeminen pitää sykkeen kokoajan ylhäällä ja kaikki tulee tehtyä nopeemmin. Ja jos haluaa hifistellä, niin voi ottaa joskus jotain eritäviä(kin) liikkeitä mukaan, kun aikaa menee vähemmän.
Ja muutenkin, jaksaa paljon paremmin tehdä ne viimeiset, kun tulee tavallaan pakkolepoa sen toisen liikkeen ajaksi...

Jaaha.. Se taitaa olla roppa ylirasitustilassa. Eli ainakin viikko, ehkä toinenkin menee nyt hyvin kevyellä reenillä. Ajattelin tehdä salit kevyinä, suht nopeana ja venytellä sit vähän enemmän. Viikon jälkeen arvio olotilasta ja kattoo onko uni alkanut maittaa paremmin ja miten roppa reagoi. Tulin tähän päätelmään siis äsken kiekkoreeneissä, kun edelleen ei syke meinannut laskea. Aiemmin olen siis huomannut ongelmia palautumisessa ja unen laadussa.

Tästä pääsenkin kysymykseeni: millaisella jaottelulla olette tehneet, kuinka usein kevyt viikko?

Evander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tästä pääsenkin kysymykseeni: millaisella jaottelulla olette tehneet, kuinka usein kevyt viikko?

Itse pidän kepeitä viikkoja ihan tuntuman mukaan, vaikkei se ehkä optimaalisinta olekaan. Pari kertaa tulee käytyä usein yläkroppa/jalat -jaolla tai sitten ei ollenkaan. Kaikki riippuu miten paljon opiskelu ja duuni painaa päälle.

Yleinen käytäntö tuntuu olevan kevyen viikon pitäminen noin joka viides viikko, mutta itse en ole kokenut tarvitsena kevennystä niin usein.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on keveitä viikkoja yleensä joku kolme peräkkäin, sitten saatan vetää itseni jumiin yhden illan aikana. Sen jälkeen pitää taas antaa paikkojen palautua viitisen viikkoa. Tuona aikana voi toki käydä kerran lenkillä ja pari kertaa kaveriporukalla sählyssä.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mitenkäs noilla kevyillä viikoilla, onko porukalla tapana vähentää painoja ja jättää runsaasti varaa sarjoihin, vai vetää pidempiä sarjoja? Itsellä tapana on ollut kevyillä viikoilla tehdä vain pääliikkeitä pienemmillä painoilla, mutta 15-20 sarjoilla, jolloin lihas on sarjan lopussa rasittunut. Teen yleensä kevyellä viikolla koko kropan kerralla, kaksi kertaa viikossa, kun taas normaalisti salilla 4 kertaa viikossa rinta/selkä/hartiat/jalat -jaottelulla. Olisko parempi jättää salilla käyminen välillä viikoksi väliin kokonaan vai tehdä vielä kevyemmin nuo liikkeet? Mitään ylirasitusta en ole huomannut, kroppa palautuu hyvin ja muutenkin tahti vaikuttaisi ihan sopivalta itselleni.

Mitenkäs noilla kevyillä viikoilla, onko porukalla tapana vähentää painoja ja jättää runsaasti varaa sarjoihin, vai vetää pidempiä sarjoja? ..
Itse ajattelin laskea painoja todella reilusti, tehdä esim. 3x10, kun normaalisti teen 5x5. Ja maven jätän nyt kokonaan pois, leukojakin teen huomattavasti vähemmän. Pyrin nyt välttämään isompaa rasitusta, ja jätän myös pumppitunnin väliin ainakin tältä viikolta. Katotaan sit kuinka alkaa olo muuttumaan..
Ehkäpä vastaisuudessa teen aina ajoittain kevyemmän viikon väliin.

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Mitenkäs noilla kevyillä viikoilla, onko porukalla tapana vähentää painoja ja jättää runsaasti varaa sarjoihin, vai vetää pidempiä sarjoja?

Itselläni viikot menevät silloin niin kevyiksi, että pelkkä pyörähdys salin pihassa riittää ja eikun takaisin äkkiä kotiin. Joskus jopa muutama sarja penkiltä autotallissa ja muutama jabi ilmaan ennen saunaa.

Kokeilkaahan joskus ns volyymisarjoja, eli kaikki sarjat samanpituisina, samalla painolla ja palautukset lyhyinä. Eli ei vedetä täysin loppuun, vaan hyytyminen tapahtuu sarjojen kuluessa. Saa rutistaa lyhyessä ajassa tosissaan ja painot oltava ainakin 50% ykkösestä. sarjat esim 10 toistoa ja silloin palautuminen 10sek ja isommilla painoilla vaikka 5 toistoa ja 15 sek. Vartissa kerkeää tekemään ihan mukavasti toistoja.

Viimeksi muokattu:

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Nyt sitten otettiin itseä niskasta kiinni ja aloin käymään GoGo Expressillä pumppaamassa.
Käyn oikeastaan joka toinen päivä siellä ja viivyn n. 1,5-2h. Teen useilla laitteilla 3x10 sarjoja. Osaako joku kertoa vähän lisäravinteista? Siis että kannattaako niitä hankkia vielä tässä iässä (16v) ja että mitä kannattaisi käyttää, jos haluaa lisää lihasta?

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Osaako joku kertoa vähän lisäravinteista? Siis että kannattaako niitä hankkia vielä tässä iässä (16v) ja että mitä kannattaisi käyttää, jos haluaa lisää lihasta?

En tiedä mitä tarkoitat kannattamisella, mutta terveellisen ja riittävän ruoan lisäksi voisit ottaa ainakin kreatiinia. Myös aminohappo glutamiinilla anabolisia vaikutuksia.

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nyt sitten otettiin itseä niskasta kiinni ja aloin käymään GoGo Expressillä pumppaamassa.
Käyn oikeastaan joka toinen päivä siellä ja viivyn n. 1,5-2h. Teen useilla laitteilla 3x10 sarjoja. Osaako joku kertoa vähän lisäravinteista? Siis että kannattaako niitä hankkia vielä tässä iässä (16v) ja että mitä kannattaisi käyttää, jos haluaa lisää lihasta?

Et välttämättä tarvitse mitään lisäravinteita, aloittelijalla, varsinkin sinun ikäsellä, kehitystä tapahtuu nopeasti vaikka ruokavaliokaan ei olisi kovin optimaalinen. Kunhan muistat syödä enemmän kuin kulutat (ei silti mitään mässäilyä ellet halua mahaa kasvattaa) niin lihasta tulee säännöllisellä treenillä nopealla vauhdilla. Eipä silti esim. palautusjuomasta haittaakaan ole, se on tärkein lisäravinne joka kannattaakin hankkia ennen kuin mitää kreatiiinia rupeat hommaamaan...

Ja mikä parasta, mahan ja palan kasvattaminen onnistuu kätevästi yhtä aikaa. Monipuolinen ravinto vain ja tarpeeksi ääntä kohti. Sitten kun olet pyöritellyt painoja pitkin lattiaa sen aikaa, että tiedät mitä haluat ja mihin tähtäät, on perustellumpaa miettiä mitä lisäravinteita mahdollisesti tarvitsee tavoitteisiinsa pääsemiseen.

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
niin lihasta tulee säännöllisellä treenillä nopealla vauhdilla. Eipä silti esim. palautusjuomasta haittaakaan ole, se on tärkein lisäravinne joka kannattaakin hankkia ennen kuin mitää kreatiiinia rupeat hommaamaan...

Tulee todella nopealla vauhdilla;) Palautusjuomalla ei ole mitään tekemistä nopean lihaskasvun kanssa, mitä kysyjä oli vaille.

Vertical

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Myötäilen edellisiä ja sanon että palautusjuoma on ehkä ainoa tarpeellinen tässä vaiheessa. Ruokavalion optimoiminen on se tärkeämpi asia. Aloita vaikkapa rahkapurkkien sisällyttämisellä jokaiselle päivälle. Itsellä menee näitä 3-4 joka päivä ja huomattavasti halvempaa kuin lisäravinteiden ostaminen.

Pihinä miehenä jatkan palautusjuomaakin perus heralla ja maltolla niin riittää yksi pussi pidempään.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllä mä suosittelen ihan lämpimästi palautusjuomaa (50% proteiinia, 50% hiilaria) ja lisäproteiinia kaikille salillakävijöille, erityisesti tuon ikäiselle, jolla kuluu jo muutenkin hurjasti energiaa ja ravintoaineita kehon normaaliin kasvuun. Tuossa iässä hormoonitkin hyrrää kivasti joten lihastakin tarttuu paremmin kuin parikymppiselle. Kreatiinin käytöstä voi olla montaa mieltä. Itse tykkään, mutta moni sanoo ettei ole mitään hyötyä.

Salin jälkeen aina palautusjuoma naamaan heti, ja vielä illalla ennen nukkumaanmenoa pelkkä protsku. Välipäivinä ei tarvitse vetää lisäprotskua, kunhan syö terveellisesti ja hyvin.

Noista mistään ei ainakaan ole mitään haittaa, paitsi jos liikaa vetää, niin läskiä alkaa kertymään. Samalla voisin sanoa, että mitään muita tuotteita sitten ei kannatakaan juuri vetää, kaikki tribulukset ja muut huuhaatuotteet ovat ihan yhtä tyhjän kanssa.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pihinä miehenä jatkan palautusjuomaakin perus heralla ja maltolla niin riittää yksi pussi pidempään.
Ehdottomasti palkkari kannattaa vääntää itse, turhaa maksaa valmiista sekoituksesta tuplahintaa. Ja tosiaan proteiinina kannattaa aina pitää hyvää ultrasuodatettua heraproteiinia (whey protein). Maitoprotskut on yöksi hyviä, mutta menee jo hifistelyn puolelle ainakin tässä tapauksessa.

Vertical

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lähinnä maun vuoksi olen noita valmispusseja ostellut. Ja toisaalta sisältävät myös glutamiinia ja kreatiinia jonkin verran. Maitoprotsku on kyllä arvokasta ja ihan perus maitorahkan syönti ennen nukkumaan menoa saa luvan riittää.

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Jos ei nyt ihan pahimman asteen herkkuperse ole, niin kustannustehokas ratkaisu on heran suhteen palkkarissa pistää proteiineja 1:1 maustamattoman pieruheran ja maustetun heran osalta. Itse asiassa tuo toimii itselleni paljon paremmin kuin pelkästään maustetun käyttäminen. Jotenkin ovat niin ällömakeita nuo maustetut pelkästään..

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Salin jälkeen aina palautusjuoma naamaan heti, ja vielä illalla ennen nukkumaanmenoa pelkkä protsku. Välipäivinä ei tarvitse vetää lisäprotskua, kunhan syö terveellisesti ja hyvin.

Noista mistään ei ainakaan ole mitään haittaa, paitsi jos liikaa vetää, niin läskiä alkaa kertymään.

Kyllähän välipäivinäkin pitää protskua syödä. Lihaksethan palautuvat/kehittyvät pari vuorokautta treenin jälkeen, riippuen tietenkin treenin kovuudesta ja yksilöstä. Itse ota treenipäivinä 3dl heraproteiinia ja 1,5dl maltodekstriinia kolmessa osassa. Välipäivinä sitten riippuen treenistä saman verran tai vähän vähemmän.

Ravinto on todellakin avainasemassa, jos haluaa kasvaa ja kehittyä. Itse olen puoli vuotta satsannut syömiseen treenin ohessa ja tulosta on tullut ihan eri malliin. Painoa on tullut 8 kiloa, mutta silti vielä näkyy six-packistä neljä ylintä palaa. Aikaisempina vuosina kroppa on lähinnä kiinteytynyt.

Mutta kyllä sen puntarilla tai peilistä näkee muutamassa kuukaudessa onko ravinnon määrä sopiva. Itse olen pikkuhiljaa vähentänyt maltodekstriiniä niin ei tarvi kesäksi hirveitä kiristää.

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Kyllähän välipäivinäkin pitää protskua syödä. Lihaksethan palautuvat/kehittyvät pari vuorokautta treenin jälkeen, riippuen tietenkin treenin kovuudesta ja yksilöstä. Itse ota treenipäivinä 3dl heraproteiinia ja 1,5dl maltodekstriinia kolmessa osassa. Välipäivinä sitten riippuen treenistä saman verran tai vähän vähemmän.

Ravinto on todellakin avainasemassa, jos haluaa kasvaa ja kehittyä. Itse olen puoli vuotta satsannut syömiseen treenin ohessa ja tulosta on tullut ihan eri malliin. Painoa on tullut 8 kiloa, mutta silti vielä näkyy six-packistä neljä ylintä palaa. Aikaisempina vuosina kroppa on lähinnä kiinteytynyt.

Mutta kyllä sen puntarilla tai peilistä näkee muutamassa kuukaudessa onko ravinnon määrä sopiva. Itse olen pikkuhiljaa vähentänyt maltodekstriiniä niin ei tarvi kesäksi hirveitä kiristää.

(Boldaus lisätty)

En tiedä ymmärsinkö väärin, mutta kyllä maltodekstriinin funktio lyhytketjuisena hiilihydraattina on lähinnä välittömästi reenin jälkeen täyttää ehdynneitä glykogeenivarastoja. Täten malton käyttö muuten kuin välittömästi reenin jälkeen, ei edistä muuta kuin lähinnä läskin tuloa.

Reenin "ulkopuolella" malto on ehkä surkein mahdollinen hiilihydraattilähde. Pitkäketjuset hiilarit paljon parempia (kasvikset, täysjyväviljat, hedelmät)

Toisen kappaleen suhteen täysin samaa mieltä. Jos ravinto ei ole kunnossa, niin on turha kunnollista kehitystä odottaa.

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Kiitoksia kattavista vastauksista.

Olisiko toi hyvä?

Parempi hinta-laatusuhde tulee tällä ja tällä.. Niitä sekoitat haluamassasi suhteessa palautusjuomaan. Itse laitan proteiinia tuplasti maltoon verrattuna. Siihen sitten vettä ja kaakaojauhetta maun mukaan. Itse laitan vielä lorauksen maitoa.

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse vedän treenin jälkeen Fastin muscle+, mutta pitäisi ilmeisesti lisäksi jotain muuta proteiinia vetää muulloin, kun treenin ohessa. Onko jotain suosituksia proteiinin valinnasta tai vastalauseita muscle+:ssan käytöstä. Ainakin se on aika kallis.

Varsinainen kysymys koskee sitä, että teen vuorotyötä ja iltaisin/öisin rupeaa monesti syöpötyttämään töissä. Nuo jauhosta sekoitetut palautusjuomat/proteiinit rupeavat vituttamaa kun niitä ei jaksa monessa shakerissa raahata töihin. Haluaisin löytää jostain edullisia valmistetroja yms., joita voisi vetää työreissuilla, eli löytyisikö tälläisiä vinkkeja. Mahdollisimman paljon protskua ja vähän hiilareita. Kannattaako proteiineja ja muita tilata ulkomailta, eli saako halvemmalla?

Vielä jokin aika sitten saleilta sai sellaisessa isossa ruskeassa (lääkepullon näköinen) lasipullossa palautusjuomaa. Mitä tavaraa se oli ja saako sitä vielä jostain?

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Tiedustelisinkin siis teiltä, onko olemassa jotain käteviä selkään kohdistuvia liikkeitä, joihin riittää vain oman kehon vastus?
Ensimmäisenä mieleen juolahti, että voisit tehdä ikään kuin kulmasoutua käsipainolla ja keksiä käsipainon korvikkeeksi jotain sopivan painoista joka pysyy hanskassa.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Tiedustelisinkin siis teiltä, onko olemassa jotain käteviä selkään kohdistuvia liikkeitä, joihin riittää vain oman kehon vastus?

Hyvää huomenta. ( ja ettei tätä luulla onlineriksi, niin hyvää huomenta on liike)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy