Ilmoitukset

Nimimerkki Salama15 pääsee viikon päästä kokeilemaan uudelleen, jos Trumpin ketjuun eksyisi pelkän nimittelyn ja sisällöttömän huutelun sijasta välillä vaikka jotain asiaakin.

Sulje ilmoitus

Nimimerkki Nynoamous jatkoi offtopicia ja turhaa vääntöä ketjunootin jälkeenkin, joten hän saa harjoitella viikon ajan luetun ymmärtämistä.

Sulje ilmoitus

Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

Viestiketju osiossa 'Vapaa keskustelu' , aloittajana Johto, 09.07.2005 klo 00.44.

  1. tombraider Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Tampereen Tappara
    Lainaus:
    Tuo on muuten ihan oikeasti oleellinen asia. Kun olet jonkin aikaa tehnyt salilla hommia, niin se vaikuttaa itsetuntoon huomattavasti. Lihakset eivät kuitenkaan kasva niin paljoa kuin itsetunto ja ylpeänä (olemattomista) tuloksista kannat itseäsi iloisemmin ja ryhdikkäämmin.

    Täällä jotkut dissaavat Bullin ja Jutan ruokaohjeita. Suurin piirtein kaikilla treenareilla on samat ohjeet. Ruokavalio on ainakin 70% treenaamisesta, mikäli haluat tuloksia. Mikäli syöt päin persettä, niin kovastakaan treenaamisesta ei ole mitään näkyvää hyötyä. Toki treenaaminen kannattaa aina, mutta tuloksia on melkeimpä mahdotonta saada aikaan ilman hyvää ruokavaliota. Syö oikein, paljon ja usein on hyvä muistisääntö. Usein yleensä tarkoittaa 3-4 tunnin välein pitää lautasellinen terveellistä ruokaa pystyä syömään. Helppoa se ei ole, mutta melkeimpä välttämätöntä.

    Oma motivaatio pitäis taas saada kaivettua jostain ja mulla on eniten vaikeuksia tuon terveellisen syömisen kanssa.
     
  2. eriatarka Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Lukko
    Lainaus:
    Ruokavalion lisäksi on syytä panostaa palautumiseen ja erityisesti kunnon yöuniin. Esim. alkoholinkäytöllä on helppoa pilata optimaalinen kehitys.
     
  3. Tadu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
    Näin narukätenä ei hirveästi ole annettavaa keskustelulle, mutta pakko kertoa kun näin eilen työpaikan salilla arviolta 50-60 vuotiaan harmaantuneen huonoryhtisen keski-ikäisen miehen nostamassa YHDEN KÄDEN kulmasoutua melko pitkällä TANGOLLA, jossa oli painoja noin 50 kilon edestä. Voin sanoa, että se näytti erittäin pahalta. Hirveellä rykäisyllä tanko yhdellä kädellä ilmaan ja sitten täysin hallitsematon tiputus lattialle. Kaveri tekee kyllä samalla tavalla kaikki liikkeet: Ainakin kolme kertaa liian isot painot ja täysin hallitsemattomat liikeradat. Voisin mennä neuvomaan, mutta näyttää naamasta just sellaiselta, että ei varmasti ottaisi neuvoja vastaan.
     
  4. M@rko77 Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    LFC, FC Lahti, Pelicans ja Venäjä/Ruotsi
    Onko täällä ketään, joka tekisi suht edukkaasti harjoitusohjelman kuntosalille? Vuoteen en ole salilla piipahtanut, liekö enää osaakaan mitään. :D
     
  5. tombraider Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Tampereen Tappara
    Lainaus:
    Juuri näin. Monesti ainakin itsellä on tuon ruokavalion lisäksi unen vähyys sangen suuri ongelma. Ei vaan saa unta ennen ko 23 ja sitten pitääkin klo 06 olla jo ylhäällä. Alkoholi ei itselle tuota ongelmaa, koska vuodessa tulee juotua se 10-20 pulloa olutta ja ehkä maksimissaan 0,5 litraa väkeviä. Tuossakin saattaa olla liioittelua, ettei ihan nössöltä vaikuta.
     
  6. tombraider Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Tampereen Tappara
    Lainaus:
    Googlaa saliohjelma miehille ja ota eka vastaantuleva käyttöön. Tee sitä kuukausi ja ala sitten oman pääsi mukaan muokkaamaan treeniä kovemmaksi ja mielekkäämmäksi. Turhaan maksat niistä mitään, koska kyllä netistä löytyy ja salilta sitten sivusilmällä otat sopivia liikkeitä pankkiin. Pankista sitten muutamien viikkojen jälkeen laittaa jotain jonkin toisen tilalle.
     
  7. M@rko77 Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    LFC, FC Lahti, Pelicans ja Venäjä/Ruotsi
    Lainaus:
    Kiitos vinkistä! Täytyypä kvg.. :)
     
  8. Ardbeg Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Helsingin IFK, New York Rangers
    Lainaus:
    Yksi mitä tuli itse tehtyä jossain vaiheessa oli Muscle Challenge, ilmainen ja sivustolta löytyy videoilla ohjeet liikkeistäkin plus ruokavaliot mikäli niitä kaipaa. Varsin monipuolinen ohjelma, toki jos meinaa täysin noudattaa niin 4-5 treeniä kertyy viikkoon.

    Linkki sivulle:
    FAST Muscle Challenge – Muscle Challenge – Ilmainen 8 viikon valmennus
     
  9. Shard Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov, Helm
    Lainaus:
    Miten tuota edes pystyy tekemään tangolla yhdellä kädellä? Voi morjes.
    ____________________________________________

    Aloitin huhtikuussa salihommat. Olen aina ollut hyvin kevyt ja heiveröinen, ja jääkiekossa pelityyliltäni vieläpä taitopelaaja, joka viihtyy kiekossa. Näin ollen olin erittäin altis taklauksille ja loukkaantumisille. En ole ikinä salilla käynyt pakollisia koulun/intin liikuntatunteja lukuunottamatta. Ajattelin vihaavani sitä. Lopulta kyllästyin olemaan jatkuvien pommitusten kohteena. Minulla on sekin ongelma, että haluan olla hyvä kaikessa mitä teen. Se rajoittaa tekemisiäni todella paljon. En ollut aloittanut salia senkään takia, koska olisin huono ja heikko muihin verrattuna. Sen takia palkkasin personal trainerin. Hänen seurassaan on sallittua olla huono, ja ennenkaikkea oppii tekemään liikkeet oikein. Hierojan kautta sain kontaktin hyvään PT:iin, en olisi välttämättä uskaltanut netistä etsiä jotain sikaa säkissä.

    Kolmijakoinen saliohjelma ja ruokavaliokin laitettiin kuntoon. Opin liikkeet todella hyvin, ja tuloksia alkoi tulla. Syömistapojen muuttaminen oli vaikeaa, enkä täysin pysty ruokaohjelmaa noudattamaan, mutta riittävissä määrin sain lisättyä ja modattua sitäkin. Paino nousi puolessa vuodessa sieltä 58-60 kilosta 67 kiloon. PT:n kanssa kävin vain alkuvaiheessa 5 kertaa salilla. Innostuin todella koko touhusta, ja välillä on jopa lievästi harmittanut kun jääkiekon takia täytyy siirtää salia. Kehitykseen jää koukkuun. Samalla on hyvin äkkiä itsekin alkanut huomaamaan ja ärsyttämään kuinka todella monet ihmiset tekevät liikkeet aivan kauhealla tekniikalla, joko terveytensä uhalla tai sitten vain niin ettei liike hyödytä juuri mitään. Mutta eipä noista tietenkään kehtaa/kannata sanoa...

    Jääkiekossa räjähtävyys kehittyi aivan huimasti. Uskomaton ero siihen entiseen kiihdytykseen. Ongelma on vain se, että elokuussa firman futisturnauksessa repesivät nilkan/jalkapöydän siteet ja vamma ei ikinä parantunut kunnolla. Lääkärin ohjeiden mukaan aloitin kävelyn, salin ja luistelun hyvinkin pian vamman jälkeen, kuulemma mitä nopeammin aloittaa niin sitä paremmin paranee. No, jalka pysyi kipeänä läpi syksyn, varsinkin kyykky, pohkeiden treenaus ja jalkaprässi tuntuivat kihelmöintinä jalassa, ja seuraavana päivänä kipuna. Marraskuussa rohkaistuin kokeilemaan säbää ts. juoksemaan kunnolla, tuloksena en pystynyt kävelemään illalla. Siitä lähtien en ole tehnyt jalkapäiviä. Läpi syksyn olin mankunut magneettikuvausta, tuon tapauksen jälkeen sain lopulta ajan joulukuun lopulle (vakuutusyhtiön takia ei lääkäri halunnut aiemmin ottaa.) Luumustelma ja turvotusta luussa jalkapöydässä. En saanut heti vuoden alkuun kävellä askeltakaan kolmeen viikkoon. Nyt olen taas jaloillani, mutta kevyt kävely + yläkropan treenaus (ja reidet) ovat ohjelmassa seuraavat 3 kuukautta. Taukoa ja takapakkia on tullut joulun ja tuon kolmen viikon liikkumiskiellon takia.

    Piti olla kaikkien aikojen lätkäkausi (kunnon ansiosta), mutta se on nyt lopullisesti pilalla. Elokuussa piti olla tryout uuteen, kovatasoiseen joukkueeseen, mutta nyt ei pääse edes ulkojäille. No, se ei tällä hetkellä niin pahasti harmita, kun pääsee kuitenkin treenaamaan kroppaa ja aikaa on nyt reilusti sitten ensi kauteen. Lisäksi saan hyvällä omallatunnolla skipata jalkapäivät. Kunhan jalka vain paranee, alkaa tuntua ettei se ole enää ikinä kunnossa... Joka tapauksessa tästä on saanut valtavasti lisää sisältöä elämään. Jos joku kaltaiseni pulkannaru sattuisi tätä lukemaan, niin pitää kliseisesti todeta, että jos minä pystyin aloittamaan, niin sinäkin pystyt. Se PT auttaa alkuun valtavasti, ei tarvitse pyöriä salilla arkana ja epävarmana vailla hajuakaan siitä, mitä pitäisi tehdä. Pelkästään tuo ajatus piti minut pitkään poissa sieltä.
     
  10. Tadu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
    Lainaus:
    Huonosti. Kuvittele liike mielessäsi käsipainon kanssa, mutta käsipainon sijaan otatkin kiinni keskeltä metrin mittaista tankoa, jossa on isot kiekot päissä. Aivan huikea näky oli.
     
  11. Pavlikovsky Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
    Lainaus:
    Jos siellä on todella nivelsiteiden repeämää ollut, niin tuo ohjeistus on kyllä väärä. Näin uskaltaisin väittää. Eli siis ihan, että nivelside on revennyt, ei vain ylivenynyt. Nuohan jaetaan kolmeen tasoon eli ykköstasossa nivelside vain hetkellisesti ylivenyttyy, kakkostasossa tulee osittain repeämä ja kolmostasossa nivelside repeää täysin. Ykköstasossa tositoimiin palataan 3-4 viikossa tuen kanssa, mutta kakkonen ja kolmonen vaativat intensiivistä, mutta matalatehoista fysioterapeutin kuntoutusta alkaen tasapainon, asentotunnon ja tukilihasten vahvistamisesta. Tuolloin paluu intesiiviseen liikuntaan tapahtuu about puolen vuoden jälkeen kakkostason repeämässä ja kolmosessakin voi heilahtaa jopa vuosi. Nivelsiteet vankistuvat kyllä vähitellen, mutta alkuvaiheen lastoituksen/immobilisaation jälkeen on tärkeää tehdä vesijuoksua, crosstraineria tai kuntopyörää veren vilkastuttamiseksi. Jos kuntoutusvaiheista oikastaan paljonkin, nilkka tuppaa jäämään turhan löysäksi ja riski uusille vammoille kasvaa, kun aivot ja keskushermosto eivät hallitse nilkan asentotuntoa varsinkaan kovassa tempoliikunnassa.

    Kannattaa hakeutua kuvauksiin ja pyrkiä oikeasti ammattitaitoisen fyssarin pakeille. Mitään ei ole vielä menetetty.
     
  12. Shard Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov, Helm
    Lainaus:
    Katsoin lääkärinlausunnot läpi, niin kyllä niissä tosiaan puhutaan venähdyksestä. Tuon revähtämisen lääkäri sanoi ääneen ensimmäisellä kerralla, kun ei vielä tietoa vamman laadusta ollut. Se jäi sitten selkeästi mieleen. Viikon menin kepeillä ja vielä kaksi viikkoa sen jälkeen oli sellainen turhanoloinen lasta jalassa, jolla oli ärsyttävä kävellä. Sen jälkeen lähdin sitten ontuen kävelemään. Magneettikuvassa kävin tosiaan vuodenvaihteessa, ja sieltä ei löytynyt mitään vikaa pehmytkudoksista. Ainoastaan kantaluusta löydettiin. Lääkärin mukaan saatoin aloittaa kävelyn liian aikaisin, mikä aiheutti tuon. Tuota luuta ei paranna oikein mikään muu kuin aika. Jos kolmen kuukauden päästä jalka on edelleen kipeä, otetaan uusi magneettikuva.
     
  13. Pavlikovsky Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
    Lainaus:
    Luuta ei paranna kuin aika, se on totta. Silti pelkän venähdyksenkin/ylivenyttymisen sattuessa nivelsiteiden asentotunnon soluja tuhoutuu ja nilkka ei ole a) luonnollisesti niin vakaa kuin aiemmin b) tieto nilkan eri asennoista kulkee aivoihin heikommin kuin aiemmin c) sama toisinpäin, keskushermosto ei pysty syöttämään infoa kivuliaalle nilkalle niin tehokkaasti. Vahvistavia nilkan harjoituksia kannattaa ehdottomasti hinkata ja kun nuo tehoavat, niin sitten pohkeille kovempaa treeniä ja bosupallon päällä taiteilua yms.
     
    Shard tykkää tästä.
  14. eriatarka Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Lukko
    Lainaus:
    Tänään kokeilin ykkösiä, 147,5 kiloa nousi eikä ollut tiukka. Nyt kuukausi isoilla raudoilla lyhyttä sarjaa (kuukausi sitten tuli 140 kilolla 2 toistoa) ja huhtikuussa kokeillaan 150 kiloa.
     
  15. Glove Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Edmonton Oilers, Suomi, Liverpool FC
    Pystyykö joku heittämään jotain liikkeitä joilla saisi olkapään parempaan kuntoon? En ainakaan tapaturmaisesti ole loukannut, mutta hemmetin kipeä varsinkin olkalihaksen alaosasta ja liikkeetkin on aika rajoittuneita. Nousee eteen noin 90 astetta, sivulle ei sitäkään ja taakse vielä vähemmän.
     
  16. eriatarka Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Lukko
    Lainaus:
    Pystytkö kepin kanssa heiluttelemaan?
     
  17. T1971 Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Kolme kovaa
    Lainaus:
    Ensin kannattaisi selvittää, ettei ole repeämiä jänteissä tai lihaksissa. Muutoin voit aiheuttaa tarpeettomasti lisävammaa ja toipuminen hidastuu.
    Eli lekuriin asap, jos on noin rajoittuneet liikeradat.
    Mulla meni aikoinaan harmittomassa tilanteessa kiertäjäkalvosin ja jänne repesi, oireet paljolti samantapaiset. Ei parantunut ilman puukkoa.
     
  18. Lico Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Chicago Blackhawks
    Lainaus:
    Mars lääkäriin. Mulla oli lievemmät oireet, mutta puukkoa vaati. Pinne hermossa.
     
  19. Glove Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Edmonton Oilers, Suomi, Liverpool FC
    Lainaus:
    Joo oon jo käyny ja kuvissakin, mutta ei tuo vielä ole soittanut niistä mitään. Kuukauden jo tuota jumppailin fysioterapeutin ohjeilla, mutta eipä tuo tullut hullua hurskaammaksi.
     
  20. Knox Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Flyers
    Allekirjoittaneen punttailu jatkuu edelleen onnistuneesti. Sarjapainot nousee hiljalleen, hiki lentää ja motivaatio on kohdillaan. Painokin on noussut hurjan kilon, mutta vaatteet tuntuvat vatsan kohdalta löysemmiltä. Mavesta on tullut meikäläisen suosikki, mahtava liike joka saa kyllä kropasta mehut irti. Ja sitähän tuntee jo kuuluvansa salin kalustoon, kun isoimmat körmyt jo varovasti tervehtii.

    Eilen tuli nähtyä vähän erikoisempaa treeniä. Mies teki jokaisen liikkeen aivan vitunmoisella vauhdilla, esim reiden ojennuksessa pauke oli armoton, kun kaveri teki toistonsa kauhealla sarjatulella. Muuten mulle on aivan sama, mutta voiko tuossa olla taustalla jotain mitä en nyt vain ymmärrä? Voiko tuolla tavalla saavuttaa esim. räjähtävyyttä, vai onko nuo vain päin persettä treenattu? Mulle kun on aina isojen poikien toimesta painotettu hallittuja ja rauhallisia liikkeitä, niin jäi mietityttämään.
     
  21. Pavlikovsky Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
    Lainaus:
    Sinulle on neuvottu ihan oikein. Hän teki tod. näk. pikavoimaa eli käskytti lihasta melko kevyellä painolla niin kovaa kuin pystyi. Hän pyrkii tuottamaan voimaa niin lyhyessä ajassa kuin vain kykenee. Liikkeen nopeuspäätä tuolla treenataan ja tuo on hyvin spesifiä harjoittelua muuhun lihastyötapaan eli juoksunopeuteen, hyppelyyn, pyöräilyyn, uintiin whatever, missä liikutetaan raajoja syklisesti kovaa. Hyvää treeniä ja nopeusvoimaa pitäisi kaikkien tehdä, auttavat mm. isojen rautojen kohdalla "kuolonkohtien" ylityksessä, kun tangolle on annettu tarpeeksi kiihtyvyyttä max. raudoissakin. Kyllähän tuo treeni katseita kerää ja ei ole varmaan saliyrittäjän mieleen, mutta hyvin perusteltua treeniä mille lihasryhmille vain.
     
    Knox tykkää tästä.
  22. Glove Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Edmonton Oilers, Suomi, Liverpool FC
    Lainaus:
    No niin, lääkäri soitti ja rikkihän se sitten on. Nivelrikko. Ei tuu vanhuus yksin vaikken oo edes viittäkymmentä.
     
  23. Pavlikovsky Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
    Lainaus:
    Tuo ei vielä meinaa mitään. Käyt asiansa osaavalla fyssarilla/osteopaatilla/naprapaatilla, joka moppaa nivelen liikeratoja hieman paremmaksi ja neuvoo lapatuen. Sitten paluu salille ja olkaniveltä vahvistamaan sopivilla liikkeillä. Kuntosali on nivelrikon ystävä oikein tehtynä. Esim. voisin kuvitella, että vipunostot ovat helvettiä joten ne pannaan, samoin pystypunnerrukset, mutta esim. kulmasoudut ovat tuohon kuningasliikkeitä. Asiansa osaava terapeutti nuo tietää. Vesitreeneistä nivelrikkoinen nivel myös diggaa.
     
  24. Glove Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Edmonton Oilers, Suomi, Liverpool FC
    Lainaus:
    Jeps, kiitti neuvosta. Ensi viikolla on vielä lääkärille aika niin selviää vielä tarkemmin kuinka rikki se on ja tehdäänkö sille jotain vai mennäänkö jumpaten.
     
  25. Knox Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Flyers
    Lainaus:
    Kiitoksia tästä, aina oppii uutta. Kyseinen kaveri kun vaikutti olevan suhteellisen hyvässä kunnossa, niin ajattelinkin että tuossa saattaa olla ajatusta takana. Erikseen sitten nämä salimarkot, jotka tekevät kätevästi hauikset ja selän samalla liikkeellä, näistä jopa minunkaltaiseni keltanokka näkee että nyt menee väärin.