Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 904 445
  • 4 643

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kokonaisvaltainen liike joo, mutta kuten Markku Tikka on todennut: "Mikään yksittäinen treeniliike ei ole välttämätön kokonaisvaltaiselle kehitykselle."

Esim. Bull Mentula ei tee mavea.
Riippuu hirveästi, mitä kehityksellä tarkoitetaan. Mentula ei bodarina tee mavella mitään. Heillä on focus treenissään kehittää kukin lihasryhmä mahdollisimman näyttäväksi ja tasapainoiseksi, eikä mave sovellu siihen erityisen hyvin, kuten ihan puhdas kyykkykään. Tosin kyykyn variaatioita sitten hinkkaavat nämä bodaritkin aika paljon, samoin penkkiä, koska niissä liike saadaan kohdentamaan paremmin kehitettävään kohteeseen.

Sen sijaan perusjamppa, joka hakee voimaa kehoonsa luonnollisten liikeratojen kautta, hyötyy mavesta erittäin paljon. Raskaana moninivelliikkeenä se kehittää kroppaa monipuolisesti ja erityisesti korsettia, joka aika monessa lajissa sekä ihan arjessakin on kovilla.

Jos treenaa monipuolisesti, pärjää ilman mavea, mutta tässä tapauksessa pitäisin kyllä kyykyn ohjelmistossa. Yksittäisenä liikkeenä sen kokonaisvaltaisuuden kanssa ei kuitenkaan kilpaile kuin joku valakyykky, mutta se alkaa mennä tekniikaltaan jo useimpien ulottumattomiin. Bodarit sitten erikseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lico

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Millaisia harjotteita teit parantaaksesi rintarangan liikkuvuutta? Itsellä myös todella huono liikkuvuus ja mielelläni sitä parantaisin.
Mukana on ollut osteopaatti ja hieroja, mutta kotona aloitin ihan simppeleillä lapojen avaamisella ja takaisin kiinni vedolla. Ehkä turha alkaa selittää tuon tarkemmin, koska olisi helpompi näyttää... Mutta yksi, mikä on helppo selittää, on se, että hommaat itsellesi n. 40cm pätkän superloonitankoa, siis sitä n. 7cm halkaisijaltaan olevaa lasten uimakellukkeinakin käytettävää tankoa, asetut selällesi sen päälle ja rullaat hartioista nikama kerrallaan jonnekin navan korkeudelle saakka. Mutta tämänkin teho riippuu ihan siitä, onko sulla liikkuvuutta siellä edes vähää alusta. Suosittelen menemään osteopaatin luo, hän pyörittelee suo pari kertaa ensin ja antaa sitten tilanteestasi riippuen itsehoito-ohjeita. Välttämättä se, mikä mun tilanteeseeni on auttanut, ei toimi suoraan sulle.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noin muuten kehittyäkseen ei tarvii treenataa liikaa, vaan pikemminkin liian vähän. Avainasemassa on palautuminen. Turhan moni treenaa liikaa ja palautuu väärin. Aktiivinen palautuminen on avainasemassa. Lyhyesti, joko se kroppa kerää tai palauttaa maitohappoja. Itsestä se on kiinni. Aktiivinen palautuminen, se kehittää.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noin muuten kehittyäkseen ei tarvii treenataa liikaa, vaan pikemminkin liian vähän. Avainasemassa on palautuminen. Turhan moni treenaa liikaa ja palautuu väärin. Aktiivinen palautuminen on avainasemassa. Lyhyesti, joko se kroppa kerää tai palauttaa maitohappoja. Itsestä se on kiinni. Aktiivinen palautuminen, se kehittää.
Mun keho käyttäytyy eritavalla. Treenaan 6 kertaa viikossa, enkä käytä mitään lisäaineita tai palauttavia. Tulokset kasvaa jatkuvasti, eikä väsymystä tunnu.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mun keho käyttäytyy eritavalla. Treenaan 6 kertaa viikossa, enkä käytä mitään lisäaineita tai palauttavia. Tulokset kasvaa jatkuvasti, eikä väsymystä tunnu.

Tässä on pakko olla ansa. Mutta jos ei ole, niin jatka samaan malliin. Noin muuten 9/10 jengi treenaa liikaa ja palautuu väärin. Palautuminen kun ei tarkoita sohvalla löhöömistä. Aktiivinen palautuminen, eli pieni rasitus on avain onneen. Ja perusliikkeet. Ei ole yksi eikä kaksi keitä olen neuvonut jättämään kaiken maailaman hauikset ja ojentajat rauhaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Ei ole yksi eikä kaksi keitä olen neuvonut jättämään kaiken maailaman hauikset ja ojentajat rauhaan.

Miksi? Vaatiihan ne runtua oikein kunnolla edes joskus. Niin, jos tavoitteena muokata kehoa hiukan atleettisempaan suuntaan.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi? Vaatiihan ne runtua oikein kunnolla edes joskus. Niin, jos tavoitteena muokata kehoa hiukan atleettisempaan suuntaan.

Siksi, koska yleensä ne jotka apua pyytävät olevat myös eniten sen tarpeessa. Silloin ei haukasta tai ojentajista ole apua, vaan perusliikkeiden tuomasta aineenvaihdunnasta. Ja kuten sanoin, aktiivinen aineenvaihdunta.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Sitä olen monesti ihmetellyt salilla useita kertoja viikottain käydessäni, että miten harva käyttää soutulaitetta ja miten harva niistä osaa käyttää soutulaitetta. Ihan ihme rempomisia näkee, menee laitteen teho tyystin hukkaan.
Toinen asia mikä ihmetyttää on lämmittelijöiden ja venyttelijöiden vähäinen määrä. Ei muuta.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Sitä olen monesti ihmetellyt salilla useita kertoja viikottain käydessäni, että miten harva käyttää soutulaitetta ja miten harva niistä osaa käyttää soutulaitetta. Ihan ihme rempomisia näkee, menee laitteen teho tyystin hukkaan.
Toinen asia mikä ihmetyttää on lämmittelijöiden ja venyttelijöiden vähäinen määrä. Ei muuta.

Toi on totta, tosin muutama sankari soutulaitetta tehokkaasti käyttää, mutta aina ei pyyhkeitä ole mukana riittävästi, saa liukastella ohi mennessä.

Onkohan venyttelijöiden vähyys "Ihanaasaatana"- Savinaisen syytä, hänellä toimiva metodi oli mobilat + rööki..?
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Toinen asia mikä ihmetyttää on lämmittelijöiden ja venyttelijöiden vähäinen määrä. Ei muuta.

Miksi kuntosalilla pitäisi venytellä? Ennen harjoittelua venyttelyt laiskistavat hermoston käskytyskyvyn ja voimaharjoittelun jälkeen venyttely luo vain jo valmiiksi mikrovaurioita kärsineisiin lihaksiin lisää mikrorepeämiä.

Keski-ikäisten yliliikkuvien naisten ryhmäliikuntatuntien venyttelyt ovat erikseen. Hekään ei tee venyttelyllä tosin yhtään mitään.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Pakko kyllä sanoa, että tuntuupa hyvältä, kun olkapää kuosissa ja kestää treenaamisen. Puolisen vuotta siinä meni kuntouttaessa ja nyt on pari viikkoa saanut rehkittyä ihan kunnolla eikä mitään ongelmia ole.

Mikä sulla oli olkapäässä ja miten kuntoutit sitä?

tse aloitin viime syksynä kotona treenauksen koska olin täyttämässä 40 ja rapakunnossa. Nyt on oikea olkapää alkanut reistaamaan ja esim. penkki on aika tuskaista mutta taas käsipainoilla sivunostot sujuu lähes ilman kipuja.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Mikä sulla oli olkapäässä ja miten kuntoutit sitä?

tse aloitin viime syksynä kotona treenauksen koska olin täyttämässä 40 ja rapakunnossa. Nyt on oikea olkapää alkanut reistaamaan ja esim. penkki on aika tuskaista mutta taas käsipainoilla sivunostot sujuu lähes ilman kipuja.

Pinne lavanaluslihaksen hermossa, vuoden ajan kokeiltiin konservatiivista hoitoa, mutta ei auttanut yhtään. Lihas surkastui ja nyt sitä palautellaan edelleen.

Kumijumppa leikkauksen jälkeen, josta sitten pienillä painoilla 20:n toiston sarjoja käsipainoilla mm. pystypunnerrusta, penkkiä sekä kulmasoutua ja lopuksi ylätaljaa.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Pinne lavanaluslihaksen hermossa, vuoden ajan kokeiltiin konservatiivista hoitoa, mutta ei auttanut yhtään. Lihas surkastui ja nyt sitä palautellaan edelleen.
Yikes! Toivottavasti mulla olisi vaan joku ylirasitus. Tämän laihaläskin olkapäälihakset nimittäin oli aika olemattomat ja vähän harmittaa kun saanut jo vähän näkyviä tuloksia.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jännä, miten voimatasot nousevat pitkän tauon jälkeen. Olkapää leikattiin 13 kk sitten. Subscapularis jänne poikki, solisluu murtunu ja hauis oli sijoiltaan. Ensimmäisen 6 viikkoa käsi oli paketissa. Sen jälkeen 3 viikkoa avustettua käden liikuttamista, ja seuraavat 3 viikkoa sai liikuttaa jo omin voimin. Kovan voiman käyttöön tuli kielto neljäks kuukautta. Käsihän oli kuin pulkannaru ton jälkeen. Pieni epätoivo iski jo, kun ei jaksanut tehdä hauiskääntöäkään 7 kilon painolla ensimmäisillä salikerroilla.

Nyt oon pystynyt n. 6kk treenaamaan ihan normaalisti ilman kipuja. Vaikka tuo olkapää ei oo vieläkään täysin normaali, niin tulokset ovat jo nyt paremmat kuin ennen tuota tapaturmaa, mikä johti leikkaukseen. Takana siis 10 vuotta hyvinkin aktiivista punttisalilla käyntiä. Ja nyt tuon leikkauksen, monen kuukauden levon jälkeen, rauta tuntuu kevyimmältä kuin ikinä.

Vaikka ikinään ei oo mitään tavotteita ollut tässä hommassa, kunhan omaks ilokseni treenailen, niin kyllä se laittaa hymyilyttämään miten on kehittynyt pienessä ajassa, ja nimenomaan miten tuommonen pakkotauko teki sen, että nyt nousee painavempaa rautaa kuin ikinä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Noin muuten kehittyäkseen ei tarvii treenataa liikaa, vaan pikemminkin liian vähän. Avainasemassa on palautuminen. Turhan moni treenaa liikaa ja palautuu väärin. Aktiivinen palautuminen on avainasemassa. Lyhyesti, joko se kroppa kerää tai palauttaa maitohappoja. Itsestä se on kiinni. Aktiivinen palautuminen, se kehittää.

Ravitsemuksesta puhutaan paljon, mutta yöunen merkitystä ei voi väheksyä. Esim. alkoholilla pilaa helposti unen laadun ja siten palautumisen. Samaten kovien treenien jälkeen pitäisi olla 3-4 tunnin väli ennen nukkumaan menoa, jotta kroppa rauhoittuu ja uni laadukasta.

Mun keho käyttäytyy eritavalla. Treenaan 6 kertaa viikossa, enkä käytä mitään lisäaineita tai palauttavia. Tulokset kasvaa jatkuvasti, eikä väsymystä tunnu.

Jos olet nuori ja vasta aloittanut treenaamisen, niin hyvin mahdollista. Jos taas olet 30+ vuotias ja olet treenannut 10 vuotta, niin sinulla on poikkeukselliset geenit (tai sitten et puhu ihan totta).
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos olet nuori ja vasta aloittanut treenaamisen, niin hyvin mahdollista. Jos taas olet 30+ vuotias ja olet treenannut 10 vuotta, niin sinulla on poikkeukselliset geenit (tai sitten et puhu ihan totta).
Kyllä täällä ihan yli +30 ollaan ja 10 vuotta treeniä takana. Ja puhun ihan totta. Tai no, sanotaan näin, että pyrin käymään joka viikko 6 kertaa salilla, joskus se onnistuu vain 5 kertaa, mutta jokatapauksessa usein 6 kertaa. Mulla on ma -la salipäivät(joskus lauantai jää tosiaan välistä) ja sunnuntaisin sitten sählyn peluuta. Huom. Vuosi sitten oli 4 kk tauko, ja joskus pakostakin tulee parin päivän taukoja, jos meinaa muuta elämää ylläpitää, mutta nyt esimerkiksi viimeisen 4 viikon aikana olen käynyt joka viikko 5-6 kertaa salilla + sunnuntain sählyn peluut.

Salipäivään kuuluu 30 minuuttia aerobista treeniä. Yleensä 15 min kuntopyörää ja 15 min porraskävelyä, ja 40 min lihasten "pumppaamista". Otetaan yksi esimerkki mikä on toiminut mulla vallan hyvin, millä oon saanut nykyisin tuloksia nousemaan. Heti kun jaksan tehdä jollain painolla jonkun sarjan vaikka 12 x 3, niin nostan samantien seuraavalla kerralla painomäärää. Aloitan isommalla painomäärällä aluksi 8 x 3, sen jälkeen 10 x 3 ja kunnes taas menee se 12 x 3, niin lisään painoa ja aloitan tehdä 8 x 3, kunnes jaksan 10 x 3, kunnes jaksan 12 x 3. Näin olen saanut hyvin voimaa ja samalla kestävyyttä. Moni ihmettelee kun tulokset ei nouse, vaikka eivät lisää edes painoja ja yritä lähteä lyhyemmistä sarjoista liikkeelle. Eihän tuo tuloskehitys ole tietenkään enää räjähtävää, niinkuin se oli alkuvaiheessa, mutta kehitystä tulee silti koko ajan.

Noista palauttavista sun muista lisäaineista oon aina ajatellut, että ne on enemmänkii silmänlumetta. Joillakin voi toimia, mut mulle niistä ei oo mitään hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:

Webb

Jäsen
Tätä asiaa on varmaan käsitelty sen seitsemänsataa kertaa tässä ketjussa, mutta kun en jaksaisi koko ketjua alkaa kaivelemaan ja arpomaan, niin kysynkin nyt: kumpaa enemmän sali-/treeniasioista tietävät suosittelette esim. lihasmassan kasvatukseen; paljon toistoja pienemmillä painoilla vai vähemmän toistoja maksimipainoilla? Vaikkei suoraa, yksiselitteistä, yhtä oikeaa vastausta tähän varmaan olekaan, niin jotain suuntaa antavaa edes olisi kiva kuulla.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
@Webb Guuglaa Arnold`s golden six. Toimi silloin ja toimii tänäkin päivänä. Sitten vaan veivaamaan ja syö ihan saatanasti ja lepää riittävästi. Helppoa:)
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Tätä asiaa on varmaan käsitelty sen seitsemänsataa kertaa tässä ketjussa, mutta kun en jaksaisi koko ketjua alkaa kaivelemaan ja arpomaan, niin kysynkin nyt: kumpaa enemmän sali-/treeniasioista tietävät suosittelette esim. lihasmassan kasvatukseen; paljon toistoja pienemmillä painoilla vai vähemmän toistoja maksimipainoilla? Vaikkei suoraa, yksiselitteistä, yhtä oikeaa vastausta tähän varmaan olekaan, niin jotain suuntaa antavaa edes olisi kiva kuulla.
Aika yksiselitteinen se vastaus on, eli jos haluat kasvattaa lihasmassaa, niin isommat kuormat ja keskimäärin 10 toistoa sarjaan väsymykseen asti. Sarjoja sitten 3-5 per liike.

Lisäksi isojen lihasryhmien liikkeet kasvattaa lihasta paremmin kuin yhden lihaksen spesifi harjoite. Yleisliikkeet ovat siis hyviä lihasmassan hankkimiseen esim. penkkipunnerrus, leuanveto, kyykky ja maastaveto. Noilla ei ihan metsään voi mennä.

https://lihastohtori.wordpress.com/ Lihastohtorin blogista löytyy paljon tutkittua tietoa treenistä ja ravitsemuksesta.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Lihasmassan kasvatuksessa ja voiman hankkimisessa kannattaa muistaa myös monipuolisuus. Ei tee vuosikausia niitä samoja toistomääriä ja variaatioita liikkeistä. Lihakset ei saa tottua tietynlaiseen treeniin vaan jatkuvasti pyrkii myös uudenlaiseen ärsykkeeseen.

Riittävästi treeniä, energiaa ja lepoa on se pyhä kolminaisuus.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lihasmassan kasvatuksessa ja voiman hankkimisessa kannattaa muistaa myös monipuolisuus. Ei tee vuosikausia niitä samoja toistomääriä ja variaatioita liikkeistä. Lihakset ei saa tottua tietynlaiseen treeniin vaan jatkuvasti pyrkii myös uudenlaiseen ärsykkeeseen.

Riittävästi treeniä, energiaa ja lepoa on se pyhä kolminaisuus.

Ei puhuta edes vuosikausista, vaan treeniä olisi syytä vaihdella jopa kuukauden välein. Syömiseen kannattaa panostaa, treenin jälkeinen ateria tärkein, ja tietysti riittäviin ja laadukkaisiin yöuniin palautumisen tehostamiseksi.
 

Veijari

Jäsen
Tuosta palautumisesta. Moni maallikko, jota itsekin olen, ei ymmärrä että palautuminen ei tarkoita sohvalla makaamista vaan on pyrittävä siihen että myös lepopäivinä kehon aineenvaihdunta pysyy vilkkaana. Toisin sanoen syö monipuolisesti ja usein, juo paljon (vettä) ja käy esim. kävelemässä pitkän lenkin.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Ei puhuta edes vuosikausista, vaan treeniä olisi syytä vaihdella jopa kuukauden välein.
Tässä unohtuu se yksinkertaisin asia lisätä sitä uudenlaista ärsykettä, eli yksinkertaisesti lisätä painoja kehityksen mukaan. Jos aloitat saliharjoittelun niin ensimmäisen puolen vuoden aikana tärkeintä on vain kunhan lisäät kehityksen mukaan painoja. Alkuvaiheessa tuo treeniliikkeiden variaatio ei vielä ole niin tärkeää.

Lihastohtorin blogissa tämä on mielestäni selitetty hyvin:
"Voimaharjoittelun alkuvaiheessa melkein millainen tahansa voimaharjoittelu lisää voimaa ja lihasmassaa. Keskiverto yksilöllä menee noin vuosi tässä alkuvaiheessa. Tämän jälkeen joutuu jo tarkemmin miettimään miten tulisi harjoitella ja myös ravintopuoli alkaa korostua (ks. myöhemmin). Parin kolmen vuoden systemaattisen harjoittelun myötä alkaa omat suorituskyvyn rajat lähestyä. Tämän jälkeen vastaa alkaa varsinainen voimaharjoittelu kun oma lihaskasvun potentiaali lähestyy."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös