Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 334 627
  • 1 378

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aurora kirjoitti:
Täytyy tässä nyt paljastaa yksi elämäni häpeällisimmistä salaisuuksista, vaikka tätä ketjua lukiessa tuntuu siltä, että moni olisi valmis manaamaan alimpaan helvettiin kaikki puhelinmyyjät. Olen siis itse toiminut puhelinmyyjänä kuukauden verran vuosia sitten lukion jälkeen.
Minä pistän paremmaksi: olin puhelinmyyjä hiukan vajaa kolme kuukautta opiskeluaikoinani. Tosin myin ammattilehtiä ja vain yrityksille, joten en ole kokenut yksityisille soittamisen iloa, mutta jo tuo kokemus riitti mulle. Takaisin puhelimen ääreen en ole hinkunut.

Lyrinna kirjoitti:
Tässä ammatissa vittumaisimpia ovat ihmiset, jotka ihan tarkoituksellisesti kohtelevat töykeästi. Kieltäytyä saa, mutta sen voi tehdä myös kohteliaasti eikä tokaisemalla: "Kuule minuu ei kiinnosta paskan vertaa sinun markkinointitutkimukses" tai huutamalla puhelimeen: "EI VITTU KIINNOSTA!".
Kaikenmaailman idiootit kuvittelevat olevansa uskomattoman nokkelia aukoessaan päätään puhelimessa, menee vähän samaan kastiin kuin puskurissa roikkuvat toyota-kuskit yms. En minä väitä, että puhelinmyyjät soittaisivat mullekaan aina sopivaan aikaan, mutta kun niille opettelee sanomaan "ei", pitäisi sen riittää ilman ilman toisen haukkumista.

Lyrinna kirjoitti:
Voisin kuvitella, että henkilöllä, joka oikein päätoimisesti tekee työkseen puhelinmyyntiä tai -haastatteluja, täytyy olla todella alhainen itsetunto.
Väittäisin, että yrityksille suunnattava kauppa tekee joiltain osin poikkeuksen tähän. Itse en ole myynyt näitä, mutta tiedän, että esimerkiksi Suomen laista on useita eri versioita sähköisenä, samoin Tilastokeskuksen palveluista. Noiden myynti ei ole mitään tuputtamista, kun se ei ollut sitä enää ammattilehdissäkään, vaan myyjillä tulee olla kohtalainen yleissivistys ja tilannetaju, ennenkuin homma toimii.

No, enpä minä jaksaisi myydä edes ammattitarpeistoa puhelimitse, saati sitten jotain seiskaa tai kotivinkkiä.
 

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aurora kirjoitti:
Ehkä on hauskaa päästä omilla mielipiteillään "vaikuttamaan" kyselyjen tuloksiin. Eli vastaan aina ihan mielelläni puhelinhaastatteluihinkin, jos vaan sillä hetkellä ehdin.

Puhelinhaastatteluihin osallistuminenhan on vaikuttamista. Ehkä se ei tule parhaiten esiin kyseltäessä, mitä WC-paperimerkkejä tietää nimeltä, mutta itsekin olen tehnyt myös yhteiskunnallisia mielipidekyselyitä. Niihin ihmiset näyttävät ihan mielellään vastaavankin, kun tuntevat saavansa vaikuttaa.

Aurora kirjoitti:
Näin ollen en oikeastaan tajua, miksi jotkut ihmiset niputtavat puhelinhaastattelijat ja -myyjät samaan porukkaan, sillä se puhelinhaastattelijahan ei halua sinun rahojasi, vaan ainoastaan hetken aikaasi.

Niputan nuo samaan kastiin ihan siksi, että ihmiset tuntuvat inhoavan kumpiakin tasapuolisesti yhtä paljon. Tai en tiedä, miten puhelinmyyjiä kohdellaan, mutta itse en ole aina niin kovin aurinkoista vastaanottoa saanut. Kyllähän sen tietysti ymmärtääkin, jos esim. ajankohta on todella huono. Mutta joillekin ihmisille tuntuu vain olevan jotenkin ylitsepääsemättömän kova paikka, kun tuntemattomat ihmiset soittavat heille kotiin.

Sistis kirjoitti:
Silloin otti oikeasti päähän. Eihän se haastattelijan vika ollut, mutta olisi toki ollut rehellistä sanoa, että tuohon haastatteluun menee vähän enemmän, kuin muutaman minuutin...

Pahoitteluni puhelinhaastattelijoiden ammattikunnan puolesta. Pakko mainita tähän väliin, että itse sanon kyllä ihan rehellisesti haastattelun kestävän vartin, jos se yleensä niin kauan kestää. Eri asia ovatkin sitten tekniset syyt, joille haastattelija ei ikävä kyllä mahda mitään: minullekin on käynyt esim. niin, että valvojat ovat poistaneet jostain haastattelusta aikarajan ja ilmoittaneet siitä vasta otettuani puhelun, jolloin haastatteluun onkin lupaamani vartin sijaan voinut mennä jopa 45 minuuttia. Tällaisessa tapauksessa on mielestäni ihan reilua jättää haastattelu kesken, jos vastaaja niin haluaa, ja pyytää saada tehdä haastattelun loppuun jollakin toisella kertaa.

Kaikkea tällaista puhelinhaastattelijoiden pimeissä luolissa tapahtuu, mitä ei ehkä tule edes ajatelleeksi :). Puhelintyöntekijöiden - kuten muidenkin palveluammattien edustajien - pitäisi kuitenkin ennen kaikkea muistaa olla rehellisiä, pitää lupauksensa ja huomioida asiakkaan eli tässä tapauksessa vastaajan toiveet.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lyrinna kirjoitti:
Pahoitteluni puhelinhaastattelijoiden ammattikunnan puolesta. Pakko mainita tähän väliin, että itse sanon kyllä ihan rehellisesti haastattelun kestävän vartin, jos se yleensä niin kauan kestää.

Tästä voimme päätellä, että ainakaan sinä et soittanut minulle sitä haastattelupuhelua.

Itse epäilin tuon puhelun jälkeen, että olisiko joku kaveri jopa pilaillut kustannuksellani, niin kamalalta se musiikkikappaleiden äänenlaatu silloin vaikutti. Kukaan ei kuitenkaan tunnustanut tätä.

Kertaalleen minulle soitettiin puhelu "Suomen tiedustelupalvelusta" ja kerrottiin tutkimuksesta, jossa selvitetään mitä suomalaisissa kodeissa tehdään tähän aikaan päivästä. Arvelin jo silloin tuosta puhelun laadusta ja tiedustelevan tahon nimestä, että pilaa taitaa olla. Noh, Uuno Turhapurossa esiintyi sitten myöhemmin vastaavanlainen puhelu...

Kaikenkaikkiaan olen puhelinhaastatteluihin yleensä vastaillut. Joitain kertoja olen saanut jopa jotain pientä palkkiota haastattelujen jälkeen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lyrinna kirjoitti:
Enhän minä tässä nyt suoranaisesti mitenkään (viheltelyä) koeta kalastella myötätuntoa puhelintyöläisten jalolle ammattikunnalle, mutta vaikka kuinka olisi paska päivä ja väärä ajankohta, niin please, miettikää asiaa myös teille soittavan kannalta: olemme vain ihmisiä, jotka tekevät työtään. Usein emme edes vapaaehtoisesti.
Ymmärrän kyllä täysin mitä yrität sanoa. Luulen kuitenkin että ihmisten mielissä puhelinhaastattelija on paljon pienempi paha kuin puhelinmyyjä. Eniten ihmisiä varmasti vituttavat nuo perusvalheet ja vedätykset, "asiakaskyselyyn" vastaamiset ja lahjaksi saatavat lehdet. On se nyt saatana, kun tiedän varmasti etten ole osallistunut minkään lehtifirman kyselyihin, ja sitten minulle soitetaan että saan palkinnon kun olen kyselyyn vastannut. Siis mitä? Tietenkin ymmärrän että tämä on keino saada potentiaalinen asiakas luulemaan, että juuri hänelle tarjotaan jotain uskomattoman erikoista. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että minulle valehdeltiin jo ensimmäisessä lauseessa kun sanottiin, että "Olet osallistunut meidän..."

En myöskään ymmärrä, että miten puolen vuoden lehdet ilmaiseksi voivat maksaa minulle 39 euroa. Jos jotain luvataan ilmaiseksi, se tarkoittaa, ettei siitä joudu maksamaan mitään.

Näitä miettiessä on ihan ymmärrettävää että ihmiset kilahtavat sille myyjälle, vaikkei myyjä henkilökohtaisesti varmasti ole myyntipuhettaan keksinyt, hänhän lukee paperista sen mitä pitääkin. Paha siinä on vaan sitä johtajaakaan- tai mitä tiiminvetäjiä siellä nyt onkaan- pyytää puhelimeen.
 

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
Sitä mä olen ihmetellyt, että millä randomilla ne oikein soittelee ja kauppaa niitä lehtiään. Mulle on viimeisen viikon aikana soittanut kolme kertaa joku ja halunnut kaupata jotain lasten omaa kirjakerhoa ja nalle puhia. Ja kaikki kyselevät, että minkäs ikäisiä ne teidän perheen pienimmät nyt olikaan.

Siinä vaiheessa, kun niille on kertonut, että tämä meidän perheen pienin ja samalla suurin on 31-vuotias, niin toisessa päässä on ollut hetken hiljaista ja sitten alkaa jo seuraavan lehden myynti. Ja yleensä niillä ei koskaan ole sellaista lehteä, joka kiinnostaisi. Ei löydy prätkälehtiä, lätkälehtiä, futislehtiä eikä pornoa. Kaupataan jotain s-tanan PC-Maailmaa ja Tekniikan Maailmaa. Kaikki haluamani lehdet tulevat jo kotiin, eikä lisää ole kiinnostusta tilata. Vielä kun saisi nuo myyjät uskomaan sen saman asian.

Kaikkein rasittavampia ovat muuten Aku Ankkaa kauppaavat. Aina kestää vähintään viisi minuuttia ennenkuin niiltä saa suunvuoron, koska tarjoukseen kuuluu tällä kertaa Aku Punavuoren Sohossa-erikoispainos, Minnin ja Iineksen kuuma kesäkalenteri, Learn english with Battery and Microphone ja kuukauden Akut, joka jatkuu automaagisena seuraavat 30 vuotta ja kaikki tämä nyt erikoishintaan vain 99 euroa ja voit maksaa halutessasi kahdessa erässä vain 60 euroa erä. Ja vaikka niille sanot, että ei kiinnosta, oon lähdössä viikon päästä vuoden duunikeikalle Uruguayhin, niin ei perkele, kyllä sen voi sinnekin lähettää. Miksi ei voi ymmärtää heti, että ei vittu kiinnosta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
straiter kirjoitti:
Sitä mä olen ihmetellyt, että millä randomilla ne oikein soittelee ja kauppaa niitä lehtiään.

Olen Tietokone-lehden tilaaja ja äsken minulle tarjottiin sisar(?)lehteä, Prosessoria. Vanha setä sanoi, että heillä on nyt tämmöinen kampanja päällä, että vanhoille asiakkaille tarjotaan lehteä. Sanoin, että en ole vanha asiakas.

Ne tietää sen aivan hyvin, etten ole ennen tilannut tai ainakaan heillä ei missään voi olla semmoista tietoa, että olisin.

Luuleeko ne tosiaan, että tuommoinen typerä väitös saa jonkun tilaamaan jotain? Olisivat edes sanoneet, että koska tilaat tätä toistakin lehteä, niin olisitko kiinnostunut tästäkin. Ei muka yhtä myyvää vai? Ainakin minulle olisi, koska tiedän aivan hyvin olenko ollut jonkun lehden tilaajana aikaisemmin vai en.

Ehkä joku tosiaan vastaa "joo, kyllähän mä sitä ehkä ennenkin tilasin, laita tulee vaan uudelleen."
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Näköjään näillä lehtimyyjillä on nykyään vittumainen tapa aina aloittaa sanomalla, että haluamme palkita hyviä asiakkaitamme 2-3 kuukauden ilmaisella lehdellä. Lehti on sitten joku tietty tai sitten saa valita listasta. Kuitenkin tietää jo etukäteen, että vitut ne mitään hyviä asiakkaita palkitse, vaan ihan perustarjous kyseessä, jossa annetaan se pari kuukautta lehtiä ilmaisena ja lopuista 3 kuukaudesta maksat itse. Miksi vittu pitää puhua paskaa tuossa alussa, jostain ilmaisesta! ...Kele...

Tänään paras esimerkki, iloinen täti soitti ja tarjosi Minulle Hyvälle Asiakkaalle 2 kuukautta Apu -lehteä ilmaisena. En yleensä ole heille tyly, koska työtäänhän he vain tekevät. Ja olen mä useampaan kertaan tilannutkin puhelimen kautta lehtiä, joten ei siihen tollaista paskajauhantaa tarvita. Kuuntelin nuo diipadaapat, joissa Minua Hyvää Asiakasta kehutaan ja annetaan tämä ilmainen lahja. Lopuksi tietenkin mainitaan, että tilaus kestää 5 kuukautta, josta 2 kuukautta ilmaisena. Hohhoijaa, piti oikein kysyä, että mikä ilmainen lehti se semmonen on, josta pitää itse maksaa? Sanoin, että tulee tuo joskus isovanhempien luona luettua, mutta en mä sitä tilaamaan lähtis. Ja kysyinkin, että pitäisitkö itse ilmaisena tuotetta, josta pitää kuitenkin 60% maksaa itse ja et sitä muussa tapauksessa ikinä ostaisi? No, täti tuumasi, että jotkut ajattelee noinkin...

Ja mikä parasta, Minulle Hyvälle Asiakkaalle oli tänään tullut postissa kirjekuori, jossa Apu lehdeltä tuli tarjous, että 6 kuukautta lehtiä, joista 3 kuukautta ilmaisena. Joten se siitä puhelimen kautta saadusta ilmaisesta lahjasta, vituttaa tuommonen paskanjauhanta. ...kele...
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Fosse kirjoitti:
Näköjään näillä lehtimyyjillä on nykyään vittumainen tapa aina aloittaa sanomalla, että haluamme palkita hyviä asiakkaitamme 2-3 kuukauden ilmaisella lehdellä. Lehti on sitten joku tietty tai sitten saa valita listasta. Kuitenkin tietää jo etukäteen, että vitut ne mitään hyviä asiakkaita palkitse, vaan ihan perustarjous kyseessä, jossa annetaan se pari kuukautta lehtiä ilmaisena ja lopuista 3 kuukaudesta maksat itse. Miksi vittu pitää puhua paskaa tuossa alussa, jostain ilmaisesta! ...Kele...

- klip -

Itse olen koettanut aina olla suhteellisen kohtelias kieltäytyessäni puhelimitse tulevista tarjouksista. Toki olen joskus jopa tilannut. Nämä "ilmaiset" sitten ovat asia erikseen, sen verran keittää kun kyseessä on tavallaan kusetus. Olenkin nykyään "ilmaistarjouksen" saadessani keskeyttänyt myyjän heti ja kysynyt onko hänellä osoitteeni. Kun myyjä kertoo osoitteen löytyvän, annan luvan lähettää kaiken mitä ilmaiseksi tulee. Kerron myös että mitään laskuja on turha lähettää. Siihen perään sitten vaan kiitos ja hei. Asialliset myyjät sopivalla hetkellä toki saavat asiansa edelleen esittää.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Kuluttajaviraston sivuilta:

Kuluttajan on jo puhelun alussa saatava tieto siitä, että puhelun tarkoituksena on nimenomaan tuotteen markkinointi eikä esimerkiksi arvontavoitosta ilmoittaminen. Ilmaista tms. lehteä, lahjaa, arvontavoittoa jne. ei voi käyttää markkinoinnin pääsanomana. Markkinoinnissa on aina pääsanomana oltava myytävä tuote.

Aika usein kuitenkin tosiaan törmää siihen, että tarjotaan ensin ilmaista jaksoa lehdestä, jonka jälkeen käy ilmi että "ilmaiseen" jaksoon toki kuuluu tietty määrä maksullisia kuukausia.
 

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tässäpä tapaus, joka sattui muistaakseni keväällä 2000. Näin jälkikäteen ajateltuna tuo tilanne oli hyvinkin hauska, mutta silloin oli huumori koetuksella. Ihan sanasta sanaan en puhelua luonnollisestikaan muista, mutta pääpiirteissään se meni näin (suluissa ajatukseni kyseisellä hetkellä):

A: Claudius puhelimessa
B: Lasse Lehtimyyjä A-Lehdistä terve.
A: No terve, terve. (Helvetti, lehtikauppias…)
B: Tietojemme mukaan sä olit viime kesänä Porin Kuninkuusraveissa. Pitääkö paikkansa?
A: Joo tulihan siellä oltua. (Mistä ne sen voi tietää?)
B: No mites, oliko hyvät ravit?
A: Ihan mukavathan ne. Niinkuin Kuninkuusravit aina. (Asiaan, kiitos)
B: Sitä vaan soittelen, että muistatko osallistuneesi siellä sellaiseen arvontaan, jossa oli palkintona muun muassa x summan matkalahjakortti?
A: No juu, nyt kun kysyt, niin kyllähän siellä taisi tulla joku lipuke täytettyä. (Voiko olla, että olen voittanut jotain?)
B: No nyt on sitten arvonta vihdoin ja viimein suoritettu. Ja arvaatko, miten kävi?
A: Vaikea sanoa, enpä uskalla lähteä veikkailemaan…(Totta se on jumalauta, minä voitin! Kerrankin oli tuurit kohdallaan. California here I come! Wohoo!)

-pieni tauko- (Älä turhaan pidä enempää jännityksessä. Kyllä mä jo arvaan, että voitin.)

B: No ethän sä tietenkään mitään voittanu! Mutta meillä ois tässä nyt tarjota sulle tosi loistava tarjous Tuulilasi-lehden vuosikerrasta. Hinta vain x markkaa/vuosi.
A: ????? (Mitä vittua juuri äsken tapahtui?)
B: Niin että kiinnostaako?
A: Ei kiinnosta.


Puhelu ei loppunut vielä tuohon, vaan ”Lasse” koitti myydä mulle vielä varmaan viittä-kuutta eri lehteä. En tilannut niitäkään. Se tosin täytyy myyjän kunniaksi sanoa, että huumorimielellä hän oli koko ajan liikkeellä, eikä todellakaan lukenut repliikkejä suoraan paperista vaan ihan sujuvasti sovelsi tarinaa omasta päästään. Sillä kertaa taktiikka ei tuottanut tulosta, koska vitutukseni oli melko korkealla tasolla. Mutta tosiaan näin jälkikäteen täytyy sanoa, että oli todella erilainen ja jopa hauska puhelinmyyntikokemus.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sain vihdoinkin äsken aikaan liittyä Robinson-rekisteriin. Kauaa ei tarvinnut linjoilla roikkua.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Tunti sitten joku nainen a-lehdistä soitti ja kyseli olisinko kiinnostunut tilaamaan urheilulehteä. Sanoin että sen Sihvosen jutut on niin pehmeitä ettei niitä pysty lukemaan. Nainen siihen: "heh, olet jo kolmas tänään, joka on sanonut samaa. No, hyvää vappua nyt kuitenkin" :) Eli kyllä ne osaa olla tuputtamattakin niitä lehtiään.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulle soitti kanssa eilen varmastikin ensimmäinen puhelinmyyjä koskaan, joka ymmärsi heti että on turha yrittää myydä mitään. Puhelu meni suurin piirtein näin:

Minä: Haloo?
Myyjä: No se ja se täältä jostain teletalosta terve.
Minä: Emmä tilaa mitää lehtiä.
Myyjä: Seelvä, kiitos ja hyvää kevään jatkoa.

Melkein teki mieli sanoa että venaas vähän, tilaan sittenkin kun et alkanu tyrkyttämään. Ihmeellinen on ihmismieli.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Moni puhelinmyyjä aloittaa kysymällä, onko hetki aikaa. Jos telkasta tulee futista/lätkää, vastaan ettei ole aikaa ja katkaisen puhelun saman tien (jos edes olen vaivautunut vastaamaan puhelimeen, tärkeiden matsien aikana on turha soitella). Muulloin vastaan, että riippuu siitä mitä asia koskee. Tähänkin vastaukseen puhelinmyyjät ovat yllättävän huonosti varautuneita, eivätkä osaa kovin luontevasti jatkaa puhelua.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyylä kirjoitti:
Mikäs se onkaan se numero sille Robinsonille?
0600 13404 ma-pe klo 8.30-18 (puhelun hinta 0,39 €/min +pvm)
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Sniper kirjoitti:
Heh, mulla kanssa alkuviikosta kaupattiin kolmea eri A-lehteä ja Urheilulehden kohdalla mainitsin Sihvosen ylipääsemättömäksi esteeksi. Antoi tämä mieshenkilö kanssa ymmärtää etten ole tosiaan ollut ainoa vastaavan syyn antanut.

Mitäs, mitäs. Eikös se menekkää niin, että provoaminen myy? Eipä sikäli itsekkin lopetin urkkalehden tilaamisen osittain Sihvosen takia. Suurempi syy oli kyllä lätkäjuttujen säälittävän huono taso, ja sitten se ettei niitä ollut juurikaan. Ei itseäni kiinnosta potkupallo, pesäpallo ynnä muut turhuudet.
Kuitenkin nykyäänkin luen jokaisen urkkalehden, mutta tällä hetkellä ne saa ilmaiseksi, eikä kyllä tulisi mieleenkään maksaa kyseistä lehdestä.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Joitain viikkoja sitten minulle soitettiin ja kaupattiin Lännen Puhelimen laajakaistaliittymää, kun talonyhtiömme on tehnyt jonkun sopimuksen heidän kanssaan ja meillä olisi mahdollisuus hankkia kotikaista tai mikä se nyt olikin. Hetken juteltuani kaverin kanssa niin mainitsin, että työskentelen puhelin liikkeessä ja meillä on Elisan edustus niin tämä kaveri alkoi kyselemään Elisan laajakaistapaketista eli laajakaista ja tietokone yhdessä ja jos olisin pystynyt tekemään sopimuspaperit siinä niin hän olisi tilannut minulta Elisan laajakaistapaketin, mutta valitettavasti olin jo kotona enkä pystynyt sopimusta tekemään.
 
Joku perhana on tilannut mulle urheilulehden lahjana. Etunimi on väärin, mutta osoite oikein. Petteri perkele!! tunnusta!
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Itseäni ainakin ärsyttää reilusti enemmän puhelinhaastattelijat kuin -myyjät. Myyjille voi sanoa 'ei kiitos' ja yleensä se riittää. Mutta haastattelijalle jos erehtyy sanomaan että on se "pari minuuttia" aikaa (ja jos ei nyt sovi, niin soittavat parempana ajankohtana kyllä), niin siinä sitä ollaan ja vastailla typeriin kysymyksiin joku vajaa vartti. Ja aina niitä; onko sinulla tai läheiselläsi.... asteikolla 1-5... plaa plaa.. Lopuksi tosiaan heittää vaan jotain, kummemmin kuuntelematta kysymystä että pääsisi loppuun joskus. Mitä tuollainenkin tutkimus sitten oikein edesauttaa?

Vastailin johonkin tutkimukseen edelliskeväänä ja nyt sama eukko pommittaa puheluilla kolmen kuukauden välein. Kerran kun en vastannut lukuisiin soittoihin, oli käynyt oveni takana pudottamassa kortin ja pyysi soittelemaan(!!). No soittihan se sitten kuitenkin itsekin ja kun kaikiin tuntemattomiin numeroihin ei voi olla vastaamatta, taas mentiin. Nyt keväällä olisi taas "aika".

Myös tv-lupatarkastaja on aina ajoittanut soittonsa alkuvuoteen ja kun nyt olin ulkomailla alkuvuodesta, ei ole kuulunut.
Sikäli kyllä kätevämpää vaan sanoa ettei omista tv:tä (varsinkin kun kysyy omistanko ihan oma-aloitteisesti), kun että oven takana kävisi. Mutta tämä nyt onkin jo ihan eri asiaa....
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
stiflat kirjoitti:
Itseäni ainakin ärsyttää reilusti enemmän puhelinhaastattelijat kuin -myyjät. Myyjille voi sanoa 'ei kiitos' ja yleensä se riittää. Mutta haastattelijalle jos erehtyy sanomaan että on se "pari minuuttia" aikaa (ja jos ei nyt sovi, niin soittavat parempana ajankohtana kyllä), niin siinä sitä ollaan ja vastailla typeriin kysymyksiin joku vajaa vartti.

Muista, että puhelinhaastattelussa sinulla on kaikki valta. Voit missä vaiheessa tahansa sulkea luurin ja ryhtyä tekemään jotakin muuta. Sano vaikka, että kaksi minuuttia tuli nyt täyteen. Ellet saa suunvuoroa, puhu päälle.

Kannattaa jo puhelun alussa todeta, että soittajan asiasta riippuu onko aikaa vai ei. Itse kysyn yleensä heti paljonko haastatteluun vastaamisesta maksetaan. Keskustelu päättyy aina jo siihen. Yleisperiaatteeni on, että puhelinhaastatteluun vastaamalla autan jonkun bisnestä, jolloin vastaamisesta on saatava rahallinen korvaus.

Poikkeus oli kuukausi sitten saamani soittaja, joka olisi halunnut haastatella TeliaSoneran entisiä matkapuhelinliittymäasiakkaita. Ei ollut silloin aikaa, mutta mielelläni olisin hieman avautunut ko. firman hinta- ja palvelutasosta, joten sanoin, että soita myöhemmin uudestaan. Eipä ole kuulunut soittoa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
stiflat kirjoitti:
Itseäni ainakin ärsyttää reilusti enemmän puhelinhaastattelijat kuin -myyjät. Myyjille voi sanoa 'ei kiitos' ja yleensä se riittää. Mutta haastattelijalle jos erehtyy sanomaan että on se "pari minuuttia" aikaa (ja jos ei nyt sovi, niin soittavat parempana ajankohtana kyllä), niin siinä sitä ollaan ja vastailla typeriin kysymyksiin joku vajaa vartti.

Tuota painotetaan työhönopastuksessa, että ei kannata valehdella kestosta, koska siitä tulee vain ongelmia. Aivan liian monet haastattelut ovat aivan liian pitkiä. Syy on tietysti se, että asiakas haluaa kerralla tutkia mahdollisimman monta asiaa. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että mitä siitä on hyötyä, koska vastausten laatu kärsii loppupuolella raskaasti.

Niin, olen tehnyt näitä hommia aika paljonkin opiskeluaikoina, onhan näistä joku ketjukin olemassa.

Noin sinänsä voin kyllä suositella kaikille semmoisia töitä tarvitseville. Homma on erittäin kaukana puhelinmyynnistä, mitä en itse tekisi edes sen kuuluisan (Mertaranta TM) kirveen kanssa.
 
Nyt on varmaan uudet kesätyöläiset päässeet vauhtiin, kun puhelin on soinut tänään jo kahdesti. Aluksi kauppasivat vammaisten lehteä ja nyt olin kuulemma melkein voittanut arpajaisissa ja Urheilulehdestä pitäisi maksaa vain euron/kpl.
 

Setti-Matti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Bruins, Suomalaiset NHL:ssä
Yks päivä soitti joku vammasen kuulonen ihminen ja kauppas jotain CP-lehteä. Noh, toihan on loistava myyntivaltti. Ei kukaan viitti lyödä ainakaan luuria korvaan.
 

Veijari

Jäsen
Ilmeisesti alueemme postin jakajana on joku kesätyöntekijä, koska tänään kävi toisen kerran tällä viikolla sellainen käpy, että meidän postiluukusta oli tipahtanut naapurin tai naapuritalon asukkaan postia. Täytyy pistää postiin palautetta jos sama toistuu vielä useammin. Ei se voi olla niin vaikeeta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös