Eilenhän yksi noista ihanaisista puhelinmyyjistä päättikin pirautella minulle heti aamutuimaan. Puhelun alkusanat tuli suusta ilmeisesti tarkoituksenmukaisesti hyvin epäselvästi. En kuullut mistä minulle soitettiin. Kuulin vain, että "tarkistamme näitä osoitetietojasi, onkohan tämä osoite XXX vielä voimassa". Hämäännyin ja vastasin, että kyllähän nuo tiedot ovat ajantasalla. Sittenpä langan toisesta päästä alettiinkin onnittelemaan hyvän tarjouksen johdosta, nyt kun olisi mahdollisuus saada Image -lehden vuosikerta aivan ilmaiseksi. Vähitellen tietysti alkoi paljastua, että "aivan ilmaiseksi" tarkoittaakin jälleen, että "vain käsittelykulujen hinnalla". Onneksi fraasi There ain't no such thing as a free lunch on taottu päähän tarpeeksi monta kertaa, etteivät sentään noin helpolla saa meikäläistä. Kyselin sitten tarkemmin noista käsittelykuluista ja sitten tietysti paljastuikin, että käsittelykulut ovat jotain vitosen per lehti. Kyllähän tuo aivan ilmaiselta kuulostaakin!
Ilmeisesti tuollaisilla tarjouksilla koitetaan saada koukkuun vain vähä-älyisiä ja vanhuksia. Rehellisiä puhelinmyyjiä vastaan minulla ei ole mitään ongelmaa. Vasta tilasin Viini-lehden, kun sattui olemaan hyvä ja rehellinen kauppias, sekä tietysti hyvä tarjous. Hesarinkin olen tainnut tilata muutamaan otteeseen.
Eräs Urheilulehteä kaupannut puhelinmyyjä on kyllä varmaankin ärsyttävin myyjä, joka minulle on koskaan soittanut. Kieltäydyin monta kertaa, koska tuon lehden laatu on tullut moneen kertaan todettua todella huonoksi. Nainen kuitenkin puskee täyttä höyryä päälle, kieltäytymistä huolimatta. Sitten vielä alkaa tivaamaan, että miksikäs minua ei Urheilulehti kiinnosta ja mahtaakohan negatiivinen suhtautumiseni johtua kenties Petteri Sihvosesta. Vastasin varovaisesti "no siitäkin", mutta siitähän toisessa päässä ollut nainen vasta riemastuikin. Sain pitkän luennon aiheesta kuinka "Petteri Sihvosen tarkoituksena on herättää kolumneillaan mielipiteitä". Sitten vielä kehtasi loppuun heittää, että no laitetaankos lehti tulemaan?