PS3: NHL14 - EASHL - HC JATKOAIKA

  • 30 204
  • 313

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Samoihin aikoihin itsekin linjoille tähtäilen.

Joukkueen suurin ongelma tällä hetkellä on pelaamassa olevien pelaajien suurehko vaihtelu ja pelaajien hyvin paljon toisistaan poikkeavat pelityylit. Itse olen pelannut paljon kaikkien kanssa, mutta kyllä tekee tiukkaa tottua pelistä toiseen erilaisten kavereiden kanssa pelaamaan. Tämä aiheuttaa sen, että peli aaltoilee vahvasti, kun joskus yhteinen sävel löytyy heti ja joskus ei millään.

Tämä koskee siis pääasiassa hyökkääjistöä, pakit kyllä pelaavat pääosin hyvin, eikä erilaiset pelaajat pakistossa vaikuta niin suuresti yhteispelin toimivuuteen.

Hyökkäyspelissä eri hyökkääjillä on omia tuttuja turvallisia tapojaan viedä hyökkäyksiä eteenpäin ja nimenomaan näissä on suurta vaihtelua. Itseasiassa suurin ongelma on juuri näihin omiin kaavoihin kangistuminen.

Suurin ongelma on kiire. Tämä on tullut usein esille keskusteluissakin. Eli hyökkäyksissä pyritään liikaa menemään saman kaavan mukaan. Usein tämä tarkoittaa suoraviivaista maalia kohti pyrkimistä ja syöttöä katsotaan vain sinne maalin kulmalle. Jos syöttöpaikkaa ei ole tarjolla sinne kulmalle, niin sitten yritetään itse laukoa suoraan tai kikkailla tietä maalille. Näistä tilanteista on hyvin usein tullut laihoja tuloksia.

Haluaisin että koko joukkue sitoutuu avaamaan hieman näkökantaansa hyökkäyspelissä. Hyökkäyspäässä saadaan usein hyviä tilanteita aikaan kun vain syötellään sitä kiekkoa - ihan mihin tahansa (omille). Usein helppo syöttö vapaana olevalle omalle on loistava idea - riippumatta siitä missä päin hyökkäysaluetta tai kuinka kaukana tämä oma pelaaja on. Syöttelyllä saadaan vastustajan puolustus liikkeelle ja sekaisin. Ei siis aina tarvitse hakea syöttöä maalille, eikä etenkään aina sinne takatolpalle.

Omalla kohdalla on välillä ruvennut korpeamaan oikein tosissaan, kun kavereilla tuntuu olevan jokin fiksaatio, että maalin suuntaan on turha syöttää, jos oman joukkueen pelaaja menee maalia kohti samalla puolella maalia kuin missä itse on. Itselläni on tapana useinkin pelata näin, eli sen sijaan että menisin keskeltä maalia kohti tai takatolppaa kohti toisessa reunassa, pelaankin maalin etutolppaa kohti samalla puolella, missä kiekkoa kuljettava kaverikin menee. Tällöin välissä on yleensä korkeintaankin yksi vastustajan pelaaja, jonka ohi kiekon saa melko helposti syötettyä.

Näissä tilanteissa syöttöä minulle yritetään ehkä 5% todennäköisyydellä. Muina kertoina lopputulos on joko vaikeampi syöttö toiseen altoon, tai kiekon hallussa pitäminen ja lopulta kiekon menetys. Minulla ei siis olisi mitään sitä vastaan etten saa syöttöjä näihin tilanteisiin, mikäli tarjolla olisi parempia ratkaisuja ja näistä olisi saatu hyviä tilanteita aikaan. Näin ei kuitenkaan ole.

Ylläolevaan lisättäköön vielä sen verran, että niitä harvoja kertoja kun tuollaiseen paikkaan olen syöttöjä saanut, niin maaleja on tullut kovalla prosentilla. Avainsana on kova vauhti, jolloin kiekon saa melko helpostikin maalivahdin ohi, vaikka samaa puolta tullaankin.

Tämä sepostukseni yhdestä tietynlaisesta tilanteesta on vain esimerkki siitä miten kiekon kanssa voi hakea muitakin ratkaisuja, kuin mihin nyt on totuttu. Ylipäätään pyritään enemmän hakemaan helppoja syöttöjä niiden "toivotaantoivotaan" -syöttöjen sijaan. Eli haetaan vapaita paikkoja helpolle syötölle ja myös syötetään niihin vapaisiin paikkoihin.

Omassa pelaamisessani joitakin varmaan hämmästyttää miksi seuraan usein kiekollista pelaajaamme hyökkäyspäässä. Tähän on kaksi syytä: 1. helpon syöttöpaikan hakeminen, sekä 2. kiekollisen pelaajan auttaminen ja turvaaminen. Pyrin siis auttamaan kiekollista pelaajaa antamaan helpon syötön, tai olemaan valmis mikäli hän menettää kiekon. Katson aina tapauskohtaisesti haenko syöttöpaikkaa maalilta (tai muualta) vai katsonko että kiekollinen pelaaja tarvitsee apua. Tarkoituksena on, että kiekollinen pelaaja voisi heittää minulle helpon syötön ja hakea sitten itse syöttöpaikkaa. Tämäkin on vain yksi tapa vastustajan puolustuspelin rikkomiseen ja vaikeuttamiseen.

Puolustuspeliin ei ole muuta sanottavaa, kuin ajoittainen liiallinen kärkkyminen hyökkääjistön osalta. Itse olen tässä varmastikin yksi pahimmista esimerkeistä, vaikka vankan puolustuspelin nimeen kovasti vannonkin. Puolustuspelin puutteisiin voisi tarttua joku pakkina paljon pelaava.

Näillä eväillä tällä kertaa. Ei muuta kuin joukkueen kurssia muuttamaan! Viimeaikoina on ollut hieman nihkeää, mutta kyllä se tästä.

Aikalailla sama mielipide meikäläisellä. Syöttöpeliä vaan reenaukseen, kiekkoa eteenpäin vapaana olevalle kaverille. Ja lisäksi jalat liikkeelle ja hakemaan sitä syöttöä. Siinä sivussa aukeaa niitä kunnon tontteja tehdä maaleja, kun vastustajat alkavat juosta kiekon perässä.
On se maalinteko varmasti mukavaa, sitä en kiellä, mutta maalit kuvioiden päätteeksi on sitä mainiota mannaa. Ei ne nopeet hyökkäykset ripuliranteella yläpörsään oikeen herätä mitään fiilistä meikäläisessä.

Ja mitä enemmän se kiekko on meidän joukkueella, sen vähemmän se on vastustajalla. Helpottaa kummasti puolustuspeliäkin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On se maalinteko varmasti mukavaa, sitä en kiellä, mutta maalit kuvioiden päätteeksi on sitä mainiota mannaa. Ei ne nopeet hyökkäykset ripuliranteella yläpörsään oikeen herätä mitään fiilistä meikäläisessä.
Totta puhut. On kuitenkin tässä syöttöpelin hehkutuksen ohella muistettava, että minulle ainakin joukkueen pärjääminen on tärkeintä, eli toivottavasti jokainen tekee kuitenkin tilanteissa juuri niinkuin parhaaksi näkee. Joskus sitä maalia on haettava vaikka väkisin, eikä hienojen kuvioiden rakentelu aina onnistu. Maalejakin täytyy siis tehdä, oli ne kuinka rumia tai tylsiä tahansa.

Omalla kohdallani on aika isoa vaihtelua maalintekohalukkuuden kanssa. Eli välillä yritän maaleja melko itsekkäästikin ja huomaan heti paskan suoritukseni jälkeen, että siellä olis kaveri ollu takatolpalla laittamassa tyhjiin, kun vähän olisin asiaa ajatellut. Toisaalta välillä sitten tulee syötettyä avopaikoistakin vielä, tosin tätä yleensä matseissa jotka ovat täysin meidän hallinnassa tai jopa jo "voitettuja".

Vaikka tärkeintä onkin joukkueen menestys, niin ilman pisteitä jääminen kertoo kyllä itselleni sitä etten ole tehnyt tarpeeksi joukkueen eteen. Yleisesti pisteillä ei ole minulle väliä, niitä tulee kun pelaa hyvin. Joskus kuitenkin niitä maalejakin kaipaa, etenkin jos on tullut paikkoja tuhlailtua reilusti. Tällöin itsekkyys nousee tahattomastikin esille. Siitä pitäisi kyllä päästä eroon ja muistaa pelata edelleen järkevästi.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Hei c'mon jäbät! 6 online ja 1 chatissa! Tulkaa chattiin nii sadan pelit käyntiin!
 

Jopelo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ottawa Senators, Hokki, Blaugrana
Voisikohan joku laittaa kutsua seuraan, että pääsis osallistumaan peleihinkin. Ettei vaan paperilla olla mukana...
Psn id: Jopeelo
 

K.a.a.k.o

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Hyviä huomioita Nelforilta!

Voisin itse myös pari sanaa sanoa syöttöpelistä.
Ensinnäkin A: Laiturit on useasti vapaana omilla laidoilla ja sinne on pakin helppo kiekkoa laittaa ja näin nopeasti alueelle päästään. Mutta monesti ne laidat on tukossa ja joudutaan lähtemään hieman rauhallisemmin, niin itse kun olen 95% peleistäni pelannut sentterinä, niin toivoisin ainakin välillä, että pelattaisiin enemmän keskustan kautta. Itselläni on tapana ottaa useasti hyökkäyksiin lähdöissä ns. oma kaista eli siihen kun saan kiekon, niin siitä on helppo jatkaa nopeasti laitureille.

Kohta B: Eli hyökkäysalueelle mennessä suosituin kaavahan näyttäisi olevan, että laidasta sisään, keskelle syöttöä ja vetoa. Semmoinen huomio, että esim. 3vs3 hyökkäyksissä jossa laituri tuo kiekon sisälle laidasta ja yks mies menee maalille, niin järjestään aina saa olla itse rauhassa toisessa aallossa aivan vapaana. Eli pikkuisen kun malttaa katsoa sitä kenttää, niin kyllä siellä useasti on mies vapaana jolle sen kiekon voi laittaa.

Hyvä esimerkki oli tämän päivän pelissä kun oli 3vs3 hyökkäys. Grezkyy toi kiekon oikeasta laidasta sisälle, wtodd ajo maalille imien 2 vastustajaa mukanaan. Allekirjoittanuthan jäi aivan vapaaksi taaemmaksi keskelle, mihin Grezkyy namupassin laittoi ja verkko heiluuu!

Mutta kyllä se siitä, pikku syötöillä saa pelin hyvin rullaamaan. Aina ei tarvitse tosiaan niitä kuningaspasseja hakia vaan klap-klap tyylillä tulee kummasti tilaa ja aikaa ja peli on huomattavasti viihdyttävämpää.
 

Termiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Athletico Madrid
Mutta kyllä se siitä, pikku syötöillä saa pelin hyvin rullaamaan. Aina ei tarvitse tosiaan niitä kuningaspasseja hakia vaan klap-klap tyylillä tulee kummasti tilaa ja aikaa ja peli on huomattavasti viihdyttävämpää.

Juurikin näin, nyt kun ollaan puhuttu tuosta että pitäisi syötellä enemmän niin tilanne on kääntynyt vähän nurinniskoin. Tuntuu että kokoajan haetaan niitä kuningaspasseja ja urheiluruutumaaleja ja ollaan unohdettu itse peli. Yksinkertainen kun osaa olla kaunista silloin kun kiekko liikkuu lyhyillä nopeilla passeilla kaverilta toiselta.

Tänään rullasi hyvin sen jälkeen kun pikkasen yksinkertaistettiin peliä (tai en tiedä tekikö muut niin mutta itse yritin helpompia ratkaisuja). Saatiin mukava voittoputkikin tuohon päivän päätteeksi.

Peli on alkuajoista kyllä kehittynyt huomattavasti. Ja se on yksi mikä ainakin itseäni motivoi kun homma ei junnaa paikallaan vaan otetaan opiksi mitä muut heittelevät ideoita ja kehitetään yhdessä pelaamista jatkuvasti.
 

Loonie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Huomenta äijät!

hyviä hajatelmia! Mites tänään lijoilla herran painelee? Ite taas 17-18 huitteissa linjoille. Nämä onkin viiikon viimeiset pelit, reissu kutsuu ja vasta sunnuntaina illasta taas linjoilla. Tänään saattais meikäläinen taas saada maaleja aikaiseksi, eilen kun ei oikein osunut ja joka toinen päivä on maalijyvä löytynyt.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kohta B: Eli hyökkäysalueelle mennessä suosituin kaavahan näyttäisi olevan, että laidasta sisään, keskelle syöttöä ja vetoa. Semmoinen huomio, että esim. 3vs3 hyökkäyksissä jossa laituri tuo kiekon sisälle laidasta ja yks mies menee maalille, niin järjestään aina saa olla itse rauhassa toisessa aallossa aivan vapaana. Eli pikkuisen kun malttaa katsoa sitä kenttää, niin kyllä siellä useasti on mies vapaana jolle sen kiekon voi laittaa.

Hyvä esimerkki oli tämän päivän pelissä kun oli 3vs3 hyökkäys. Grezkyy toi kiekon oikeasta laidasta sisälle, wtodd ajo maalille imien 2 vastustajaa mukanaan. Allekirjoittanuthan jäi aivan vapaaksi taaemmaksi keskelle, mihin Grezkyy namupassin laittoi ja verkko heiluuu!
Tämä on ihan totta, itse usein yritänkin hakea syöttöä joko toiseen aaltoon keskelle, tai takana olevalle pakille/varmistavalle hyökkääjälle, mikäli maalilla on turhan paljon ruuhkaa. Silti minäkin käytän tätä liian vähän, eli enemmän pitäisi suunnata katseita pois sieltä maalinedustan ruuhkasta ja hakea vapaampaan paikkaan syöttöä.

Edelleen on tärkeää, että ainakin yksi sinne maalille ajaa, sillä joskus sinnekin on kohtalaisen vapaa syöttölinja, tai ainakin imetään ne vastustajan pelaajat sitten mukana pois muiden tieltä. Lisäksi maalin edestähän riparit sun muut irtokiekot isketään sitten sisään. Nykyään meiltä löytyykin todella hyvin ukkoa sinne maalille, aina ei näin ole ollut.
 

Termiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Athletico Madrid
Oiskohan mitään saumaa päiväpeleille. 5 näyttää olevan online ja 3 chatissa. Itsehän tässä ehtisin pelin jos toisenkin ottaa jos saataisiin 4-5 kehään.

Ei jaksaisi nyt nimittäin noita sparrissa r2 runkkaavia apinoita. Jonkinverran rasittavaa pelata tuollaisten kanssa.
 

Termiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Athletico Madrid
Pelejä ois tarjolla kokoajan, porukkaa kyllä käy online mutta eipä näytä kiinnostavan tiettyjä ollenkaan. Ihmettelen vähän mikä motivaatio liittyä jengiin jos ei yhteenkään peliin tulla.

Vai onko HC Jatkoaika jo niin kova jengi että sillä saa sparreihin pelurin statuksen vaikkei olisi vaihtoakaan kurvannut jäällä. Ohhoh.

EDIT: Ja pointtihan on toki siinä että kaikista maukkaita pelejä olisi nuo 6vs6. tänään väännettiin montamonta tuntia 5vs5 ja 4vs4 matsei. Oikeastaan kokopäivä.
 
Viimeksi muokattu:

Termiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Athletico Madrid
Eiköhän noita saada, itse varmaan vaan iltapäivästä paikalla kun taitaa olla mukipäivä. Mutta alkaa rosteri olemaan sen verta leveä että noita 4-5matsei saa kyllä päivittäin.

Eiliset uudet tuttavuudet oli taas kerran pelimiehiä. Joopelo ja Arkka_ siis useammassa matsissa mukana ja homma toimi.
 

Pilu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Penguins
Samoihin aikoihin itsekin linjoille tähtäilen.

Joukkueen suurin ongelma tällä hetkellä on pelaamassa olevien pelaajien suurehko vaihtelu ja pelaajien hyvin paljon toisistaan poikkeavat pelityylit. Itse olen pelannut paljon kaikkien kanssa, mutta kyllä tekee tiukkaa tottua pelistä toiseen erilaisten kavereiden kanssa pelaamaan. Tämä aiheuttaa sen, että peli aaltoilee vahvasti, kun joskus yhteinen sävel löytyy heti ja joskus ei millään.

Tämä koskee siis pääasiassa hyökkääjistöä, pakit kyllä pelaavat pääosin hyvin, eikä erilaiset pelaajat pakistossa vaikuta niin suuresti yhteispelin toimivuuteen.

Hyökkäyspelissä eri hyökkääjillä on omia tuttuja turvallisia tapojaan viedä hyökkäyksiä eteenpäin ja nimenomaan näissä on suurta vaihtelua. Itseasiassa suurin ongelma on juuri näihin omiin kaavoihin kangistuminen.

Suurin ongelma on kiire. Tämä on tullut usein esille keskusteluissakin. Eli hyökkäyksissä pyritään liikaa menemään saman kaavan mukaan. Usein tämä tarkoittaa suoraviivaista maalia kohti pyrkimistä ja syöttöä katsotaan vain sinne maalin kulmalle. Jos syöttöpaikkaa ei ole tarjolla sinne kulmalle, niin sitten yritetään itse laukoa suoraan tai kikkailla tietä maalille. Näistä tilanteista on hyvin usein tullut laihoja tuloksia.

Haluaisin että koko joukkue sitoutuu avaamaan hieman näkökantaansa hyökkäyspelissä. Hyökkäyspäässä saadaan usein hyviä tilanteita aikaan kun vain syötellään sitä kiekkoa - ihan mihin tahansa (omille). Usein helppo syöttö vapaana olevalle omalle on loistava idea - riippumatta siitä missä päin hyökkäysaluetta tai kuinka kaukana tämä oma pelaaja on. Syöttelyllä saadaan vastustajan puolustus liikkeelle ja sekaisin. Ei siis aina tarvitse hakea syöttöä maalille, eikä etenkään aina sinne takatolpalle.

Omalla kohdalla on välillä ruvennut korpeamaan oikein tosissaan, kun kavereilla tuntuu olevan jokin fiksaatio, että maalin suuntaan on turha syöttää, jos oman joukkueen pelaaja menee maalia kohti samalla puolella maalia kuin missä itse on. Itselläni on tapana useinkin pelata näin, eli sen sijaan että menisin keskeltä maalia kohti tai takatolppaa kohti toisessa reunassa, pelaankin maalin etutolppaa kohti samalla puolella, missä kiekkoa kuljettava kaverikin menee. Tällöin välissä on yleensä korkeintaankin yksi vastustajan pelaaja, jonka ohi kiekon saa melko helposti syötettyä.

Näissä tilanteissa syöttöä minulle yritetään ehkä 5% todennäköisyydellä. Muina kertoina lopputulos on joko vaikeampi syöttö toiseen altoon, tai kiekon hallussa pitäminen ja lopulta kiekon menetys. Minulla ei siis olisi mitään sitä vastaan etten saa syöttöjä näihin tilanteisiin, mikäli tarjolla olisi parempia ratkaisuja ja näistä olisi saatu hyviä tilanteita aikaan. Näin ei kuitenkaan ole.

Ylläolevaan lisättäköön vielä sen verran, että niitä harvoja kertoja kun tuollaiseen paikkaan olen syöttöjä saanut, niin maaleja on tullut kovalla prosentilla. Avainsana on kova vauhti, jolloin kiekon saa melko helpostikin maalivahdin ohi, vaikka samaa puolta tullaankin.

Tämä sepostukseni yhdestä tietynlaisesta tilanteesta on vain esimerkki siitä miten kiekon kanssa voi hakea muitakin ratkaisuja, kuin mihin nyt on totuttu. Ylipäätään pyritään enemmän hakemaan helppoja syöttöjä niiden "toivotaantoivotaan" -syöttöjen sijaan. Eli haetaan vapaita paikkoja helpolle syötölle ja myös syötetään niihin vapaisiin paikkoihin.

Omassa pelaamisessani joitakin varmaan hämmästyttää miksi seuraan usein kiekollista pelaajaamme hyökkäyspäässä. Tähän on kaksi syytä: 1. helpon syöttöpaikan hakeminen, sekä 2. kiekollisen pelaajan auttaminen ja turvaaminen. Pyrin siis auttamaan kiekollista pelaajaa antamaan helpon syötön, tai olemaan valmis mikäli hän menettää kiekon. Katson aina tapauskohtaisesti haenko syöttöpaikkaa maalilta (tai muualta) vai katsonko että kiekollinen pelaaja tarvitsee apua. Tarkoituksena on, että kiekollinen pelaaja voisi heittää minulle helpon syötön ja hakea sitten itse syöttöpaikkaa. Tämäkin on vain yksi tapa vastustajan puolustuspelin rikkomiseen ja vaikeuttamiseen.

Puolustuspeliin ei ole muuta sanottavaa, kuin ajoittainen liiallinen kärkkyminen hyökkääjistön osalta. Itse olen tässä varmastikin yksi pahimmista esimerkeistä, vaikka vankan puolustuspelin nimeen kovasti vannonkin. Puolustuspelin puutteisiin voisi tarttua joku pakkina paljon pelaava.

Näillä eväillä tällä kertaa. Ei muuta kuin joukkueen kurssia muuttamaan! Viimeaikoina on ollut hieman nihkeää, mutta kyllä se tästä.

Hojo hojo! Loma on lusittu ja arki alkaa taas ahdistuksen kera.

Nelfor pyysi näkemyksiä hyökkäyspelistä ja ajattelin avata hieman omaa pelaamistani.

Laiturina pelatessa pyrin välttämään turhat kiekonmenetykset alueelle vietäessä/alueella pyörittäessä.

Alueelle vietäessä pyrin syöttämään joko keskeen, toiseen- tai kolmanteen aaltoon. Usein se on sentteri joka tulee toiseen aaltoon ja pelaan sille, mutta jos toinen laituri ja sentteri pelataan pois, pelaan kolmanteen aaltoon pakille. Luotan siihen lähes sokeasti, että sieltä tulee se pakki pitämään painollisen puolen viivan ja laitan kiekon sinne vaikkei se olisi siniviivaa vielä ylittänytkään.

Jos syöttäpaikkoja ei ole, pyrin pistämään sen runkkulämärin takapatjaan, koska lähes aina maalille on joku menossa.

Alueella pyörittäessä yritän auttaa kaveria kulmissa jos sentteri on jo maalin edessä ja toivon sitä myös muilta. Joissain peleissä on tuntunut todella yksinäiseltä kulmissa kun apua ei ole tullut. Kiekollisena yleensä pelaan viivaan tai kulmasta maalille.

Sentterinä sitten pyrin rakentelemaan peliä ja jakelemaan paikkoja laitureille. Jos molemmat laiturit taistelee kulmissa, en mene sinne turhaan kolmanneksi vaan parkkeeraan b-pisteiden väliin josta on hyvä laukoa tai iskeä maalille.

Peleille sitte tänään!
 

Loonie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Rankka extreme urheilu viikonloppu takana ja oravan pyörässä taas. Itse linjoilla 17- 20 tulkaahan peleille?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös