msg kirjoitti:
Onko tähän saatavissa jotain tilastoa? Onko eroja siinä työllistyykö YTK:n jäsen nopeammin kuin SAK:n jäsen?
Tiedän nopeasti työllistyneitä ja myös niitä, joille ansiosidonnainen 500 päivää tuntuu olevan palkallista loma-aikaa.
Tunnen minäkin korvauspinnareita. Tunnen myös huijariyrittäjiä. He yksilöinä kärsiköön kustakin petoksesta säädetyn rangaistuksen. Mutta ei kai täysjärkinen ihminen lähde yleistämään em. kohderyhmiä mätämunien perusteella. Kokeileppa Googleen hakusanaa "keskimääräinen työttömyysaika". Huomaat, että liitosta toiseen se useimmiten on päiviä ja viikkoja.
msg kirjoitti:
Osaatko kertoa meille, mikä on SAK/SDP/HALONEN-koalition vastaus tähän kysymykseen tai haluatko esitellä oman mallisi?
Olen toiminut pitkäaikaistyöttömien kuntoutuksessa, joten luulen jotain tietäväni tästä ongelmasta.
Työnantajalle suurin ongelma tuntuu olevan vuosien aukko työhistoriassa. Vaikka osa on ollut kolmannen sektorin vapaaehtoistyössä, sitä on minulle pidetty "puuhasteluna".
Ehkä Ilkka Taipaleen malli, jossa sairaimmat työttömät pannaan eläkkeelle ja lopuille etsitään yleishyöydyllistä työtä, josta maksetaan yleissitovuuden mukainen minimipalkka. Senkin panos/tuotos-suhde voisi yhteiskunnalle olla ihan siedettävä ja monia avustavia toitä on, kun olisi vaan tekijöitä. Mihinkään ns. temppukoulutukseen ei minun mielestäni kannata lähteä. Olen havainnut valtaosan pitkäaikaistyöttömistä aivan ajatteleviksi ja keskimäärin varsin masentuneiksi ihmisiksi, eikä miksikään pelleporukaksi, joiden pitäisi hyppiä kurssilta toiselle.