Kaukalon laidalla
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- TuTo
Milhouse Nixon kirjoitti:Miltäköhän olisi kuulostanut Tarja Halosen kampanjateemat vuonna 1991 kovimman laman keskellä? Tuona vuonna SDP meni tahallaan oppositioon kasvamaan korkoa puolustaakseen v. 1995 taas "hyvinvointiyhteiskuntaa". SDP:llä on puolueena noussut kusi päähän pahemman kerran. Don Heinäluoma nosti puoluesihteeriksi Maarit Feldt-Rannan, joka heti ilmoitti haluavansa nostaa itsensä kansanedustajaksi muuttamalla vaalit listavaaleiksi. SDP:llä on kokonaisuutena selvästi eniten halukkuutta diktatuuriin. Itse maksavana jäsenenä olen joutunut ottamaan puolueeseen etäisyyttä. Ainoa keino on äänestää jotain toista. Lipposen aktiivipolitiikan jälkeen kaikki on mennyt puolueen sisällä päin persettä. 2003 äänestin keskustaa toivoen 2007 muodostettavan porvarihallitus, joka saisi SDP:n katsomaan vihdoin peiliin.
Vai halukkuutta diktatuuriin. Yleensä ei viitsi typeryyksiä kommentoida, mutta jos nyt ihan pikkuisen. Feldt-Rannan esitys listavaaleista ei ole mitenkään uusi, aikaisemmin mm. Harri Holkeri on ollut samoilla linjoilla. Minä ymmärrän heidän näkökulmansa joten kuten silllä ehdolla, että listan järjestys määräytyy jäsenäänestyksen perusteella.
Mutta oma suosikkini on esim. Kanadassa ja Englannissa käytössä oleva yhden henkilön vaalipiiri. Suomi jaettaisiin 200 vaalipiiriin, joissa kukin puolue tai muu ryhmittymä saa asettaa yhden ehdokkaan. Eniten ääniä saanut tulee valituksi. Tästä voitaisiin myös käyttää presidentinvaaleista tuttua versiota, jolloin valintaan tarvittaisiin 50% annetuista äänistä, muuten järjestettäisiin kahden eniten ääniä saaneen kesken toinen kierrros.
Pointti on se, että kyllä vaalijärjestelmistä on voitava keskustella, ilman että saman tien leimataan ties miksi.
Siitä olen samaa mieltä, että Lipposta on ikävä. Mies on ihan eri sarjan poliitikko kuin Don Heinäluoma.