veinikretski kirjoitti:
Se on hieno asia, annan asian olla. Minulla on liikaa mielipiteitä näistä asioista. Sanon vain että muutaman ulkosuomalaisen sairaanhoito maksettaisiin niillä välistä vedetyillä tipeillä mitä portsarit jättävät veroistaan maksamatta, tehtäisiin vielä pari suurempaa sydänleikkaustakin, voi olla että pari-kolme herätettäisiin henkiin niillä rahoilla.
No työkavereiden kanssa otettiin vuotuinen tapa lahjoittaa, kaikki "hilumme" lasten neurologian osastolle OYSiin ja luulen, että olen verojen lisäksi auttanut sairaita ja terveitä. Ja uskonpa saaneeni hyvän mielen monelle asiakkaallekin.
Lueskelin tätä ketjua ja kylläpä kovasti huvitti. Itsekin olen opiskelujen ohella (muidenkin töiden ohella) tehnyt ovihommia kymmenkunta vuotta. Ajat ovat kovasti muuttuneet siitä mitä ne oli. Ennen vanhaan kuulemma joku saattoi jäädäkin ulkopuolelle, jos ei tipannut. Se taas johtui siitä, ettei missään vahtimestari saanut tuntipalkkaa laisinkaan. Itse tein myöskin ilman palkkaa hommia. Tipeistä tosin yleensä tuli varsin riittävästi. Ja tämä myös siten, että pitää muistaa sekin, että joinakin päivinä ei saanut pennin hyrrää rahaa. Keskimäärin kuitenkin ihan riittävästi. Ja verot näistä vain nykyään pitää maksaa, ei se mene enää kuten -70 -80 luvulla ja verottajakin sen tietää. Ne jotka ovat tuntipalkalla töissä, saavat yleensä tippiäkin niin "vähän" ettei sitä mielestäni tarvitse verottajalle kertoa.
Asiakaspalvelu on kuitenkin se asia, millä ravintolat kilpailee. Ravintola, jonne on asiakkaalla vaikea mennä portsarin vuoksi, kusee omaan nilkkaansa. Myöskin itse pystyy hyvinkin pitkälti vaikuttamaan omalla käytöksellä, miten asiakkaat käyttäytyy itseään kohtaa. Kuitenkin.. aina löytyy ihmisiä, joita ei voi miellyttää ja olenkin saanut ihmetellä muutaman kerran asiakasta, joka sisään tullessaan oksentaa pihalle, ihmettelee isoon ääneen syytä, kun ei pääse sisälle ja yrittää vielä pamauttaa turpaan tippinä kaiken päälle.
Vaikka joku vertasi vahtimestarin ammattia nakkikioskin vastaavaan, niin väitän kuitenkin asian olevan aivan eriplaneetalta (myös ruokapaikoissa olleena). Nakkikioskeja kyllä varmasti ryöstetään enemmän, mutta vaikka samat hullut käy molemmissa, niin nakkikioskin pitäjän hakkaamisesta ei monet saa samoja kiksejä, entä kuin koittaisi portsaria nykäistä. Nakkarin kaverista, kun ei saa "sulkaa hattuun".
Ja vertaus, jossa verrattiin nakkarin jonon ohittamista ravintolan jonon ohittamiseen... tuohan on aivan selvä asia. Oletteko koskaan huomanneet (vaikka ette itse koskaan toimi niin ja kävisi tällaisissa paikoissa), että paikat, jonne on jonoa ja tiettyjä ihmisiä (statuksen tai rahan voimin) pääsee jonon ohi, ovat yleensä aika suosittuja? Hyvä ravintola pitää huolen asiakkaistaan, jotka käyvät paljon ja ovat hyväksi asiakkaille, talolle ja henkilökunnalle. Aina ei mene yksi yhteen se, että jos joku käy paljon, että hän olisi automaattisesti hyvä asiakas. Myöskään raha ei tätä takaa. Mutta asiakkaan käytös yleensä sen takaa. Jos asiakas on hyväntuulinen eikä örvellä ja saa henkilökunnalle miellyttävän olon, niin paljon helpommin tällainen kaveri jonon ohi tulee. Toki siitä on apua, jos muistaa lähtiessään. Mutta se ei kuitenkaan ole mikään itseisarvo.
Joku ihmetteli sitäkin, että joku antaa 10 centtiä.. jos joku antaa 10 centtisiä, niin kyllä sen huomaa milloin se on vittuilua ja milloin "hyvyyttä". Itse olen onnistunut muutaman kerran oikein mukavasti tässä, kun naskali antaa reteästi tippiä ja siinä onkin vain 10 c. Yhtä reteästi otan vastaan, kiitän ja toivotan hyvät illat. Tämän jälkeen saan ihmettelevän katseen tältä yksilöltä ylimielisen hymyn sijaan ja monesti huomaan, että hänen perässään tulevat, tuntemattomat ihmiset, ovat juuri alkaneet kaivaa taskujaan kuin vimmassa :D
Mutta bottom line.. täällä oli aika lailla kahdenlaisia mielipiteitä. Sellaisia, jotka eivät yhtään miellyttävää vahtimestaria ole tavanneet ja sellaisia, jotka tietävät asian, että meitä on moneen junaan ja ovat enemmän realisteja. Muistutan kuitenkin, että monesti vastaanotta riippuu omasta esiintymisestä, niin asiakkaana kuin työntekijänä. Moneen junaan on molempia ja vaikka joskus asiakkaalla olisi huono päivä, niin ei se tarkoita sitä, että hän olisi joka päivä mulkku. Sama pätee myös vahtimestareihin. On varmasti edelleen (vaikka ovatkin katoava luonnonlaji) vahtimestareita, jotka nimenomaan näyttävät hauista ja murisevat. Niitäkin kavereita tarvitaan. Asiakkaiden nähtäväksi vähän iloisempi ilmestys on aina kaikkien kannalta parempi, myös vahtimestareiden, jottei itse omalla käytöksellään asiakkaita provosoisi. Mutta jos näitä isoja kavereita ei olisi vahtimestareina, niin kyllä olisi ikävä heittää tietynlaisia ihmisiä ulos... (lähes 100% ulosheittämisen syistä johtuu siitä, että jokin asiakas käyttäytyy uhkaavasti tai häiritsevästi muita asiakkaita kohtaan, sekä henkilökuntaa) Nukkuvien ihmisten poistaminen taas on peruja menneestä, joissa anniskeluluvat ovat olleet kiven takana.. käytännöstä voitaisiin minun mielestäni poistua. Monessa maassa ei tällaisia käytäntöjä ole ikinä ollutkaan.
Tunnustan.. itse olen tippiä ottanut ja hymyillyt leveästi samalla. En pode huonoa omatuntoa asiasta. Jokaiselle olen päivää sanonut tjms. sain rahaa tai en. Yleensä kaverit, jotka pääsivät jonon ohi, pääsisivät muutenkin ja heistä on ravintolalle rahallista hyötyä, mutta on sovittu tapa (niin kauan kuin tällaista ammattia on harjoitettu), että siitä muistetaan. Koska jonon ohi sisään päästäminen on vittumaista hommaa.. sitä pyllistää samalla muulle jonolle, kun jotain toista kumartaa. Ja niille, jotka eivät hyväksy jonon ohi menemistä... älkää menkö paikkoihin joissa on jono. On ravintolan omistajankin edun mukaista pitää vippejä. Se antaa paikalle "tärkeyden" tunnetta. Ihmiset, kun tuntuvat haluavan paikkoihin missä käy joku muukin.
EDIT: siis kyllähän baarissa saa örveltää.. ja se on tiettyyn pisteeseen asti jopa suotavaa.. niin kauan kuin ei muita häiritse, niin siellä saa tehdä melkein mitä vain :D
EDIT EDIT: ja otsikkoon palatakseni, niin kyllähän tuntuu kerjäläiseltä, kun en ole reippaaseeen puoleen vuoteen hommia tehnyt. Kun ei ole nykyisin, kuin pelkkä muoviläpyskä taskussa, jolla saa ostettua tarvittuja tavaroita. Ennen oli rahaa.