Sanonpa nyt minäkin tähän jotain...
Taustoja sen verran, että yökerhojen ja baarien tiskillä olen tienannut leipäni noin kahdeksan vuotta, aina viime syksyyn asti, jolloin työstä tuli enää rakas harrastus.
Tippiähän kenenkään teistä ei ole pakko jättää. Mutta niinhän se on, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Turha siellä jonossa on ulvoa, että "miks toi pääsi jonon ohi ja mä en", jos ei siitä mitään halua maksaa. Jos hemmo joka käyntinsä yhteydessä vippaa pokelle sen kympin, niin kyllä hänet halutaan siinä kuppilassa nähdä jatkossakin. Näin on näreet.
Osa pokeista on yleisilmeeltään varsin kiukkuisen oloisia ja murhamiehen näköisiä. Näinhän se tietty on. Mutta muistakaapa sellainen pikku juttu, että monikaan teistä ei seisoisi siinä ovella v-lua ja uhkauksia kuuntelemassa kymmentä minuuttia kauempaa. Tai jos tuntuu että polla kestää ja hermo pitää, niin sinne sitten vaan pojat kokeilemaan. Se homma ei todellakaan ole ruusuilla tanssimista. Kokeiltu on ja pakko sanoa, että ei meikäläisen hermoilla kuunnella jatkuvaa tappouhkausten antelua sun muuta. Yleensähän se on sananhelinää, mutta eipä siihen tarvita kuin se yksi joka uhkauksen toteuttaa. Poket taas pitävät nämä tyypit baarista pihalla, jotta Te saisitte rauhassa dokata ja iskeä mimmejä tai mitä ikinä siellä teettekin.
Baarimestarille voi tosiaan myös tippiä antaa, mikäli sen aiheelliseksi kokee. Kyllä mun kohdalla ainakin tippiä jättänyt asiakas saa juomansa ihan saletisti nopeammin kuin muut. Tottakai se on näin, vai kuvitteleeko joku jotain muuta? Nää huutelijat sun muut pätemisen tarpeessa olevat joutuvat kyllä odottamaan hieman kauemmin... Sitten juuri nämä, jotka eivät käyttäytyä osaa, ovat juuri niitä jotka ensimmäisenä ovat ääneen valittamassa "huonosta palvelusta", ynnä muusta. En tiedä, itselläni ei ole ikinä ollut tarvetta alkaa heti soittamaan poskea baarimikolle kun menen kuppilaan sisälle. Asiahan on sama, kuin jos menisin Siwaan ostamaan purkin maitoa ja siinäkin pitäisi kassalla alkaa paukuttaa turpaansa myyjälle.
Tosiaan, ihmiset joilta hieman ylimääräistä jää, ovat niitä jotka pääsevät ensimmäisenä, saavat juomat nopeasti, jotka kutsutaan kantis-bileisiin, ym. Jos vaikka tyttöystävällä on synttärit, voin kyllä pyöräyttää komean luomuksen ihan vaan huvikseni, eikä maksa mitään. Ainahan se tippi jollain lailla takaisin tulee. Muistakaa se.
Eli siis mun näkemys tipistä on se, että se ei ole mikään leveily-, perseennuolemis- tai egonkohotusoperaatio, vaan se on maksu siitä, että ostetaan jotain erityistä. Joka ainoa meistä on ostettavissa jossain määrin. Eli jos esim. haluat että sinun ei tarvitse persusta nostaa penkistä koko illan aikana yökerhossa, niin sujauta baarimikolle seteliä silloin tällöin. Hän huolehtii varmasti että pöytä ei ole tyhjä ja että juomaa tulee juuri niinkuin herra haluaa.
Ja tosiaan te, jotka ette tippiä halua jättää: Se on ihan ok myös. En minä sitä kaikilta odotakaan. Saahan sillä juuri sen minkä kulloinkin tilata haluaa. Mutta silloin vaan pitää tottua siihen jonotukseen ynnä muuhun, mikä tuntuu tekevän jo valmiiksi lyhyestä lauantai-illasta vielä niin kovin paljon lyhyemmän...
MMake