Se on hämmästyttävää, miten paljon helpompaa elämä on, kun muistaa hyvät käytöstavat.
Niin tietenkinhän kyse on molemminsuuntaisesta toiminnasta. Yhtälailla asiakkaiden on osattava käyttäytyä, tuolloin homma pääsääntöisesti luonnistuu - niitä poikkeuksia lukuunottamatta. Mutta, yhtälailla näiden pokejen on hallittava ne käytöstavat. Asiallinen käytös, asiakkaiden kohtelu samanarvoisesti (ei siis määritellä pärstäkertoimen mukaan asiakkaita tms.), rauhallinen olemus tms. lisäävät varmuutta ja epäilemättä myös vähentävät halua ryhtyä turhaan rettelöintiin, ja mikä tärkeintä, poken on osattava kommunikoida asiakkaan kanssa myös juopuneen. Kommunikointi ei saa olla tyyliin "Painu vittuun täältä", sellainen herättää vain vastareaktion ja jokainen voi arvata millaisen.
Ei saisi yleistää missään nimessä mutta itse olen kokenut oloni kotoisammaksi sellaisissa paikoissa joissa portsarina/-reina on toiminut rauhallisia ja olemukseltaan mahdollisimman normaaleja tapauksia. Ikävä kyllä kaljuksi ajellut yli 120 kiloiset bodarit eivät herätä sen suuremmin luottamusta minussa koska takaraivossa jäytää väkisinkin ajatus siitä, että he turvautuvat ensin voimaan ja vasta sitten ajatteluun. Ei sillä, että itse olisin tullut kaltoinkohdelluksi, kerran minun on ojattu ulos yökerhosta alkoholia liikaa nauttineena mutta muutoin sivusta seuranneena ja muutamia pokeja tavalla tai toisella tuntien on vain herännyt sellainen ajatus, että ne pojat eivät penalin terävimpiä kyniä ole.
Hyville pokeille, tarjoilijoille, baarimikoille, taksikuskeille tms. ansionsa mukaan. Nyt tosin harvemmin tulee käytyä missään baarissa saatika sitten yökerhossa mutta jos käyn niin huomioin kyllä hyvän palvelun.
vlad.