Portsari – aikamme kerjäläinen

  • 84 871
  • 364

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Se on hämmästyttävää, miten paljon helpompaa elämä on, kun muistaa hyvät käytöstavat.

Niin tietenkinhän kyse on molemminsuuntaisesta toiminnasta. Yhtälailla asiakkaiden on osattava käyttäytyä, tuolloin homma pääsääntöisesti luonnistuu - niitä poikkeuksia lukuunottamatta. Mutta, yhtälailla näiden pokejen on hallittava ne käytöstavat. Asiallinen käytös, asiakkaiden kohtelu samanarvoisesti (ei siis määritellä pärstäkertoimen mukaan asiakkaita tms.), rauhallinen olemus tms. lisäävät varmuutta ja epäilemättä myös vähentävät halua ryhtyä turhaan rettelöintiin, ja mikä tärkeintä, poken on osattava kommunikoida asiakkaan kanssa myös juopuneen. Kommunikointi ei saa olla tyyliin "Painu vittuun täältä", sellainen herättää vain vastareaktion ja jokainen voi arvata millaisen.

Ei saisi yleistää missään nimessä mutta itse olen kokenut oloni kotoisammaksi sellaisissa paikoissa joissa portsarina/-reina on toiminut rauhallisia ja olemukseltaan mahdollisimman normaaleja tapauksia. Ikävä kyllä kaljuksi ajellut yli 120 kiloiset bodarit eivät herätä sen suuremmin luottamusta minussa koska takaraivossa jäytää väkisinkin ajatus siitä, että he turvautuvat ensin voimaan ja vasta sitten ajatteluun. Ei sillä, että itse olisin tullut kaltoinkohdelluksi, kerran minun on ojattu ulos yökerhosta alkoholia liikaa nauttineena mutta muutoin sivusta seuranneena ja muutamia pokeja tavalla tai toisella tuntien on vain herännyt sellainen ajatus, että ne pojat eivät penalin terävimpiä kyniä ole.

Hyville pokeille, tarjoilijoille, baarimikoille, taksikuskeille tms. ansionsa mukaan. Nyt tosin harvemmin tulee käytyä missään baarissa saatika sitten yökerhossa mutta jos käyn niin huomioin kyllä hyvän palvelun.

vlad.
 

scholl

Jäsen
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että portsarina toimimisesta pitäisi tehdä viranomaispäätöksellä mamujen toimiala ja tuntipalkkaan 5 euron katto. On jotenkin törkeätä se, että suomalaisille on annettu ilmainen koulutus niin sitten maleksivat tuolla esim. portsareina, sen pitää loppua. Toisekseen on aivan älytöntä, että on jotain eteispalvelumaksuja 2,70e. Siitä pitäisi maksaa kuten mainosten jakamisesta 5-10c per lappu tai sitten kiinteä tuntipalkka 5 euroa, jolloin maahanmuuttaja tienaisi klo 20-04 40 euroa, mikä on huikea raha hänelle, kun kotimaassa on todennäköisesti elänyt dollarilla päivässä. Silloin riittäisi, että asiakas maksaisi narikkalapustaan vain esim. 50 centtiä. Meidän pitää pystyä luomaan oikeita matalapalkka-aloja, jossa maahanmuuttajat pääsevät helposti työhön kiinni, eivätkä suomalaiset ole viemässä samoja työpaikkoja. Samaten he oppisivat varmasti kumartelemaan ja puhuttelemaan asiakasta paremmin kuin suomalaisportsarit, joiden aivot ovat ilmeisesti vahingoittuneet steroideista, kun heidän asiakaspalvelukyvyt ovat huonot. Eivät yksinkertaisesti useinkaan osa kumartaa tai edes antaa takkia narikasta asiakkaan ylle.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei ole kyllä hetkeen aikaan ollut minkäänlaisia ongelmia portsareiden kanssa. Joko olen alkanut käyttäytymään tai portsareiden asenteissa on tapahtunut muutoksia. Parissakin Turun paikassa jää ihan juttusille poken kanssa ja vaihtamaan kuulumiset. Oikealla asenteella, kun menee heille puhumaan tekee asiasta paljon helpomman. Parisenkin viikkoa sitten, kun menimme yökerhon jonoon ja sieltä sitten kävin kysymässä portsarilta, että olisiko mahdollista päästää kaksi "alaikäistä" sisälle, kun synttäreitä ollaan juhlistamassa niin vastattiin, että tietenkin jos pelikunto on sen mukainen. Tässä tarkoitan alaikäisellä sitä, että kyseisillä herroilla ei ole "virallisesti" oikeuksia päästä kyseiseen yökerhoon viikonloppuisin vielä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Eipä ole mitään lisättävää siihen mitä tähän ketjuun kolmisen vuotta sitten runoilin. Hieno ja tarpeellinen ammattikunta edelleen. Itse kun tämän dj/ klubbailuharrastuksen tiimoilta liikun paljon eri juottoloissa, niin yhtään ei ole näin aikuisiällä tarvinnut ovihenkilökunnan kanssa säätää. Nuorna poikana kylläkin, mutta silloin olinkin idiootti, nyt olen vanha ja idiootti. Jos oikeasti haluaa viiden tähden palvelua kahden, tai kolmen tähden mestassa, niin mieluiten kannattaa suunnata Helsinki-Vantaalle ja niihin mestoihin missä rahamies on herra ja kohtelu sen mukaista. Toki niitä kai Suomestakin löytyy. :)
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että portsarina toimimisesta pitäisi tehdä viranomaispäätöksellä mamujen toimiala ja tuntipalkkaan 5 euron katto. On jotenkin törkeätä se, että suomalaisille on annettu ilmainen koulutus niin sitten maleksivat tuolla esim. portsareina, sen pitää loppua. Toisekseen on aivan älytöntä, että on jotain eteispalvelumaksuja 2,70e. Siitä pitäisi maksaa kuten mainosten jakamisesta 5-10c per lappu tai sitten kiinteä tuntipalkka 5 euroa, jolloin maahanmuuttaja tienaisi klo 20-04 40 euroa, mikä on huikea raha hänelle, kun kotimaassa on todennäköisesti elänyt dollarilla päivässä. Silloin riittäisi, että asiakas maksaisi narikkalapustaan vain esim. 50 centtiä. Meidän pitää pystyä luomaan oikeita matalapalkka-aloja, jossa maahanmuuttajat pääsevät helposti työhön kiinni, eivätkä suomalaiset ole viemässä samoja työpaikkoja. Samaten he oppisivat varmasti kumartelemaan ja puhuttelemaan asiakasta paremmin kuin suomalaisportsarit, joiden aivot ovat ilmeisesti vahingoittuneet steroideista, kun heidän asiakaspalvelukyvyt ovat huonot. Eivät yksinkertaisesti useinkaan osa kumartaa tai edes antaa takkia narikasta asiakkaan ylle.


Nyt oli pakko lainata koko viesti, koska ihmettelen suuresti tätä mölinää pikkusummista? Siis, oletko joutunut työttömäksi vai mikä tommosessa vajaassa kolmessa eurossa kiukuttaa? Omasta puolestani narikkakin voisi maksaa reippaasti vaikka 20 egeä, niin saataisiin töihin oikeasti innokkaita portsareita, jotka pyrkivät hoitamaan työnsä etusijalla, kuin sen, että saavat roinansa ostettua.

Toisaalta ravintoloissakin kävisi silloin mukavampaa porukkaa kun pyrkyrit jäisivät kopiolacostepaitoineen mököttämään ulkopuolella ja ravintoloissa keskityttäisiin itse asiaan, eli hyvien alkoholijuomien nauttimiseen.

Onhan tuo esiintyminen ja pyrkyryys yksi vittuttavimmista asioista joita yöelämässä näkee...
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ei varsinaisesti portsariasiaa, koska he vain noudattavat ketjun antamia määräyksiä. Itseltäni evättiin ensimmäisen kerran ns. aikuisiällä (25+) pääsy juottolaan, kun Lappeenrannan Ilonaan ei päässytkään tuossa reilu viikko sitten megapakkasella (ehkä -7) huppari päällä. Katsokaas kyseinen ketju, en muista nyt mikä lienee, on päättänyt, ettei sisään huppareissa pääse, koska eivät halua ottaa riskiä siitä, että juopuneet paleltuvat Suomen yöhön baarista aamuyöstä poistuessaan. Talvitakki on ollut kuulemma jo joulukuun alusta lähtien vaatimuksena sisäänpääsylle.

En edes keksi mistä aloittaa kaikkien ristiriitaisuuksien listaamista, joten tyydyn vain kertomaan, että minihameet eivät portsarin mukaan tätä paleltumisriskiä aiheuta.

Itse en tässä isoa menetystä koe, koska ainakin tällä hetkellä erittäin harvoin olisi mahdollisuutta lähteä syntymäkaupungissani iltaa viettämään ja koska viihdyn paikan puolesta ihan erityylisissä mestoissa. Kyseinen juottola nyt on Lappeenrannassa oikeastaan ainoa, jossa yökerhossa käyviä tuttuja näkee, joten sen puoleen ainoa mahdollinen jatkopaikka kostealle illalle.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
En edes keksi mistä aloittaa kaikkien ristiriitaisuuksien listaamista, joten tyydyn vain kertomaan, että minihameet eivät portsarin mukaan tätä paleltumisriskiä aiheuta.

Minun piti tuossa muutama kuukausi sitten jättää Porin PK:ssa huppari narikkaan, sillä ko. paikassa ei kuulemma saa olla huppari päällä. Epäilin aluksi vakavissani olevani piilokamerassa, mutta lopulta ei auttanut kuin riisua huppari, ja heilua t-paidassa se ilta. Ja siis selvennyksenä, että päällä oli toki myös takki, eikä ollut mistään paleltumishommista kyse. Onko tuo PK:ssa ollut nykyään vallan käytäntönä?

Harvoin tulee vastaan tilannetta, että itseltä evätään pääsy ravintolaan humalan takia, mutta samaisessa ravintolassa pääsi näinkin käymään tuossa muutama viikko sitten. Oli kuulemma sen näköiset silmät, ettei voi päästää sisään. No, ihan normaalit pohjat siinä oli alla, mutta en nähnyt asiakseni ruveta asiasta nostamaan sen kummempaa haloota, vaan suunnattiin sitten Baarikaappiin iltaa viettämään.

Lähinnä kummastuttaa, kun ei ole yleensä pokejen kanssa ollut juurikaan mitään vääntöjä, mitä nyt kerran heitetty nuorena kloppina pihalle, ja saattoi siinä joku lyhyt porttikieltokin tulla kaupan päälle. Silloin syy oli 100% itsessä.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Taas aikamme suurimpiin sankarihahmoihin lukeutuva ammattikunta oli loistanut kaverin avovaimon suhteen :D

Tyttöporukka menee baariin sisään ja portsari heittää narikassa tälle henkilölle, että maksaa 30€ (oikeasti siis 3€). Tähän vastaus, että "enköhän kuitenkin maksa sen 3€". Tähän portsarin hienosti oivaillettu "voit maksaa loput 27€ miten haluat" :D..

Eihän siinä..kuitenkin menee vähän toiminta yli, kun oli kuulemma mennyt portsari vielä tanssilattialle väkisin yrittämään ja koko ajan kytännyt muutenkin..vielä kotiin lähtiessäkin muistuttanut, että tulee maksamaan loput maksusta huomenna ja saa maksaa missä muodossa vaan..kyllähän huumoria pitää tiettyyn pisteeseen ymmärtää, mutta kyllä se tuossa alkaa menemään jo vähän yli..
 
Minun piti tuossa muutama kuukausi sitten jättää Porin PK:ssa huppari narikkaan, sillä ko. paikassa ei kuulemma saa olla huppari päällä. Epäilin aluksi vakavissani olevani piilokamerassa, mutta lopulta ei auttanut kuin riisua huppari, ja heilua t-paidassa se ilta. Ja siis selvennyksenä, että päällä oli toki myös takki, eikä ollut mistään paleltumishommista kyse. Onko tuo PK:ssa ollut nykyään vallan käytäntönä?

Ei mitään hajua mikä on Porin PK, mutta voin helposti kuvitella ettei huppari jokaiseen paikkaan sovi, eikä tommosessa asustekoodissa mun mielestä mitään vikaa ole.

Sen sijaan ite liikun kesäisin (siis silloin kun ei pidetä päällysvaatteita) asiallisen A5-A4 kokoisen olkalaukun kanssa, ja olen yllättävän usein kohdannut sedulan tyylisissä paskayökerhoissa sitä että mun olkalaukkua ei ko. paikkoihin suvaittais. Useimmiten ratkennut kyllä puhumalla minun edukseni, mutta joskus ollaan jouduttu vaihtamaan ton takia mestaakin. Siis mitä vittua? Siellä teinipojat tanssii ledigagaa sandaaleissa ja shortseissa, teinitytyöt rahaa perässään 30 litran käsilaukkuja, mut meikäläisen siisti olkalaukku ei kelpaa? Kovin järkeviä perusteluja en yhdeltäkään portsarilta ole koskaan saanut. "Miehet ei käytä laukkuja" oli tähän mennessä ehkä fiksuin.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minun piti tuossa muutama kuukausi sitten jättää Porin PK:ssa huppari narikkaan, sillä ko. paikassa ei kuulemma saa olla huppari päällä. Epäilin aluksi vakavissani olevani piilokamerassa, mutta lopulta ei auttanut kuin riisua huppari, ja heilua t-paidassa se ilta. Ja siis selvennyksenä, että päällä oli toki myös takki, eikä ollut mistään paleltumishommista kyse. Onko tuo PK:ssa ollut nykyään vallan käytäntönä?

Olen myös todistanut tällaista tilannetta kyseisessä baarissa, kun kaveri joutui jättämään hupparinsa narikkaan. Kai niillä on joku pukeutumiskoodi, jota noudattavat. Joskus nuorempana meinasi baarireissu tyssätä vääriin kenkiin (lenkkarit).
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kävin baarissa. Sisäänpääsy 6 euroa. Narikkamaksu 3 euroa. Jätin narikkaan ei mitään.

Portsari selitti, että narikkamaksu on maksu myös järjestyksenvalvonnasta ja että järjestyksenvalvonta hoidetaan erillisen firman kautta, eikä liity paikan omistajan huoliin mitenkään. Muistaakseni järjestely on laiton, jos pakollisesta narikkamaksusta ei ole ilmoitusta pääsylipussa, tapahtuman infossa jne. Olenko oikeassa? Kokonaiskustannushan tulee ilmoittaa. Kuluttajalle on ihan saatanan sama, monta firmaa pyörittää pientä piiriä. Illan kustannukset ovat asia, joka tulee saada tietää etukäteen.

Eivät ilmoita. Vitun mulkut.

Mille asiamiehelle tästä voi itkeä? Kuluttaja-asiamiehelle? Vitutti eilen ja vituttaa vieläkin.

Linkki vie Tavastia-klubin sivuille.

EDIT: Linkki Taloussanomien uutiseen aiheesta

EDIT2: Tavastia-klubi ilmoittaa pakollisesta narikkamaksusta Yhteystiedot-osiossaan. Joo tuoltahan se pitääkin bongata! Hyvin te vedätte.

EDIT3: Yllättäen Yhteystiedot-osiosta ei kuitenkaan löydy puhelinnumeroa eikä sähköpostiosoitetta, josta lähteä perimään kolmea euroani.
 
Viimeksi muokattu:

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin baarissa. Sisäänpääsy 6 euroa. Narikkamaksu 3 euroa. Jätin narikkaan ei mitään

.....

EDIT2: Tavastia-klubi ilmoittaa pakollisesta narikkamaksusta Yhteystiedot-osiossaan. Joo tuoltahan se pitääkin bongata! Hyvin te vedätte.

Tämä on varmaan aika lähihistoriassa muuttunut, sillä muistan joskus kesäaikaan menneeni Tavastialle ilman takkia narikkaa maksamatta, eikä portsarit ole sanoneet mitään. Joskus jos on muodostunut jonoja narikkaan (sisäänpäin tullessa), ovat jopa huudelleet sieltä, että jos ei ole mitään narikkaan jätettävää, menkää jonon ohi.

Ainakin Nosturi selkeästi ilmoittaa, että ovella peritään narikkamaksu, mutta mielestäni olisi kyllä parempi, että pakollinen narikkamaksu leivottaisiin suoraan lipun hintaan.

Mitenhän mahtaisi vaikka Tavastialla käydä, jos menee hetken mielijohteesta keikalle ja lompsassa on rahaa vain lipun hinnan verran? Maksaa tyytyväisenä lipun kassalle ja sitten muutaman askeleen päässä onkin portsari käsi ojossa ilmoittamassa, että sisään ei ole tulemista, jos et maksa 2,50 lisää.
 

Nick Neim

Jäsen
Eikös tuo pakollinen narikkamaksu tule käytännössä siitä että narikkamaksut = poken illan palkka.

Ainakin täällä Kanta-Hämeessä päin useassa baarissa kyllä.

Parissa paikassa on myös joskus ollut niin, että sisäänpääsymaksut menevät pokelle. Kun on esiintyjä(/iä) -> enemmän järkkäreitä töissä, tulee narikka myös pakolliseksi maksettavaksi.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Kyllähän se narikkamaksu vastaa osaa portsareiden liksasta aivan suoraan. Vähän menisi kyllä junttiketjun puolelle jos ei osaa pokelle antaa narikkamaksua huolimatta siitä, käyttikö narikan palveluita vai ei. Pitää myöskin muistaa, että niiden vetimien järjestelyn lisäksi kyseiset jampostorit vastaavat asiakkaiden turvallisuudesta.
 
Mä ainakin maksan narikkamaksun ihan mielelläni. Melkein samalla logiikalla voisi heittää lipunmyyjälle myös jonkun palkkion ja baarimikolle pari euroa, eikös se keikkabändi kuitannut sen lipun rahat? Ja tietenkin baarin omistajalle muutama euro lähtiessä, sehän on ravintolayrittäjä eikä mikään hyväntekijä.

Kyllä ulkomailla on kivempi liikkua ravintoloissa, yksi summa sisään ja siihen kuuluu kaikki juomia myöten.
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Itseäni narikkamaksut ärsyttävät suuresti. Asiakkaat joutuvat maksamaan kahteen eri paikkaan sekä yleensä ne ruuhkauttavat narikoita. Mieluummin sisäänpääsyn yhteydessä ostaa lipun, joka sisältää narikan, jätti sitten takkinsa tai ei.
 
Itseäni narikkamaksut ärsyttävät suuresti. Asiakkaat joutuvat maksamaan kahteen eri paikkaan sekä yleensä se ruuhkauttavat narikoita. Mieluummin sisäänpääsyn yhteydessä ostaa lipun, joka sisältää narikan, jätti sitten takkinsa tai ei.

Mites ravintoloitsijat toimivat näitten ovien kanssa, myydäänkö ne jollekin eniten tarjoavalle puljulle? Lhapäät ottavat teineiltä kolikot pois ja kuittaavat hyvät pimeät tulot? Näin järjellä ajateltunahan systeemi on aivan älytön, esimerkiksi jäähallissa samat ihmiset vastaavat katsojien turvallisuudesta ja jos takin haluaa jättää säilytykseen tulee sitten vasta lisämaksu maksettavaksi.

Mulle on ihan sama miten toimitaan, sopeudun kyllä mutta ei tällainen tippien ja muiden lahjusten kanssa pelaaminen ainakaan ravintola-alan mainetta paranna asiakkaiden ja mm. verottajan silmissä.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Kyllähän se narikkamaksu vastaa osaa portsareiden liksasta aivan suoraan. Vähän menisi kyllä junttiketjun puolelle jos ei osaa pokelle antaa narikkamaksua huolimatta siitä, käyttikö narikan palveluita vai ei. Pitää myöskin muistaa, että niiden vetimien järjestelyn lisäksi kyseiset jampostorit vastaavat asiakkaiden turvallisuudesta.
Se on siis asiakkaan vastuulla, että portsarit tulevat palkatta töihin ja joutuvat kinuamaan asiakkaalta sen liksansa. Ja pointtihan oli se, että se narikka pitää ilmoittaa lipun hinnan yhteydessä, eikä vaan ottaa kaikilta sisääntulijoilta, käyttävät narikkaa eli ei. Ja tämä tippauskeskustelu yleensäkin oli taas niin hyvässä vauhdissa (asiakaspalvelu-ketjussa?), ettei edes viitsinyt lukea loppuun. Junttia on se, että aina pitää antaa rahaa, oli syytä tai ei, kun ulkomaillakin.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Valitin. Sain rahani takaisin ja pari lehtijuttua aiheesta.

Oikeus on voittanut taas.

Kaksi ensimmäistä linkkiä vie printtimediaan ja viimeinen Youtube-videopalveluun.

Omaan makuun aika vähäpätöisestä asiasta nostit moisen metelin. Olenkin kyllä melko paksunahkainen ihminen, mutta tuntuu vaan älyttömältä että jotkut käyttävät aivan turhaa energiaa näin pienten asioiden vatvomiseen, eikä tuo energia ole kyllä missään tapauksessa positiivista. Positiivisuus on pop! Elikä siis väärin vitutettu.

Tätä kirjoittaessa juolahtikin mieleeni vitutuksen aihe, nimittäin Suomen yhteiskuntajärjestelmän yliholhoavuus. Missään nimessä en pidä Suomen yhteiskuntajärjestelmää huonona tai toimimattomana, mutta välillä tämänkaltaisia uutisia lukiessa alkaa vaan vituttamaan. On haastattelua kaikenmaailman virkamiehiltä, jotka kertovat että kuluttajasuojalain mukaan jokin 2 euron maksu on laiton. Pieni pelisilmä puolin ja toisin tällaisissa tilanteissa, niin selvittäisiin ilman kuluttajavirkamiestä. Toki välillä voi tulla takkiinkin jos vastapuolella on joku mulkku, mutta edelleen näin pienistä summista en itse ainakaan välitä. Olenko ainoa ketä tämänkaltainen toiminta ihmetyttää näin pienen summan ollessa kyseessä? Minä ainakin kannan aina mukanani pientä käteisvarantoa, juurikin tämänkaltaisten yllätysten vuoksi. Lisäksi tämä yliholhoavuus tulee ilmi esimerkiksi juuri jääkiekkotappelukysymyksissä ja muissa vastaavissa "koko kansan keskusteluissa". Täysin ulkopuoliset tarttuvat kiinni joihinkin pikkujuttuihin ja rupeavat moralisoimaan näillä asioilla, vain koska aihe on pinnalla. Minä en ainakaan ota koskaan kantaa asioihin, joihin en ole perehtynyt.

Suuressa kuvassa Suomen kuluttajansuojalaki on kuitenkin silti positiivinen juttu, se pakottaa yritykset panostamaan laatuun eikä anna mahdollisuutta kusetuksiin. Kuitenkaan näin vähäpätöisien summien osalta en lähtisi soveltamaan tätä lakia pilkulleen, voisi laittaa vaikka jonkun euromääräisen rajan jonka jälkeen aletaan vasta soveltamaan kuluttajansuojalakeja. Vaikeuttaa vaan yritysten elämää ja sitä kautta kaikkien elämää näin tarkka tulkinta tämänkaltaisissa kysymyksissä. Ei suurin osa suomalaisista varmasti tajuakkaan, miten laajan suojan kuluttajansuojalaki Suomessa antaa. Asian huomaa siinä hyvin, kun esimerkiksi joku Etelä-Eurooppalainen tulee kauppaan, niin se vaatii takuut myyjältä samantien ja kyselee sekä varmistelee asiat moneen kertaan. Ne on siellä tottunut siihen että koitetaan kusettaa kaikin mahdollisin keinoin aina, joten kaupankäyntikulttuuri on aivan erilaista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuosta Taloussanomien uutisen ensivirkkeestä tuli elävästi mieleeni Tuomas Kyrön eräs teos. Ei sinänsä KiVille tätä sen kummempana heittona, mutta kun kirjan juuri lukaisin niin tuli vain mieleeni.

"Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun takin ripustamisesta pitää kaksi euroa maksaa, ja vielä silloinkin kun ei edes takkia ole mukana!"
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Ei ole todellakaan liikaa vaadittu yrityksiltä, että ne noudattavat alaansa liittyvää lainsäädäntöä. Tässä tapauksessa Tavastian lisävaiva olisi ollut ilmoittaa "sisäänpääsy 8,5 €" tai takoa portsareiden kalloon, että eteispalvelumaksu vaaditaan vain asiakkailta, jotka jättävät narikkaan tavaraa. Nyt kummallakaan tavalla ei menetelty joko taitamattomuutta tai ahneutta, mitkä molemmat ovat perseestä yritystoiminnassa.

Tuo eteispalvelumaksun suuruus on "aivan yhdentekevä" tässä asiassa. Kun kokonaiskustannukset pitää ilmoittaa, ne pitää ilmoittaa.

Osalla on pidempi ja osalla lyhyempi pinna tällaisissa asioissa. Minä en katso minuun kohdistuvaa vääryyttä hymistellen, jos pystyn vaikuttamaan siihen.

***

"Hei se on vaan pari euroa hei!"

Minä voin ilmoittaa teille tilinumeron, johon voitte pistää aina pari euroa ei mistään, kun käytte baarissa.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Joku kerta vieraillessani Porin jo kuopatussa Wanhassa mestarissa portsari pyysi 2 euron eteismaksua. Eikä kyseisessä paikassa ollut edes narikkaa. Ilmeisesti maksu tuli siitä ko illan päätteeksi heitti väkeä pihalle eikä siis tarvinnu ite kävellä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
KiVi on nostanut esiin melkoisen epäkohdan ja tullut sieltä esiin voittajana.

Mielestäni aivan loistava juttu. Ei vituta yhtään moinen.

Kuinka moni on saanut narikkamaksusta kuitin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös