jussi_j kirjoitti:
Kuulutko joukkoon "joutunut palveluammattiin" ?
En. Olen hakeutunut alalle puhtaasta mielenkiinnosta ja alalla aion vielä muutaman vuoden olla. Hullu töitä pakosta tekee
Kuten olen sanonut moneen kertaan ja ilmeisesti joudun sanomaan sen vielä kerran. Jos et halua jättää tippiä, älä jätä ei haittaa. Mutta jos kuitenkin haluat jättää, niin jätä.
Kenenkään ei ole minulle pakko jättää tippiä.
Jos kuitenkin asiat ovat todellisuudessa niin kuin täällä ovat asian esittäneet että tipin antamatta jättämisellä evätään pääsy ravintolaan tai palvelu heikentyy siitä tasosta mitä sen pitäisi olla, mikäli ei jätä tippiä tuomitsen sen täysin.
jussi_j kirjoitti:
Samalla väität, että nämä engelsmannit saivat parempaa palvelua, kun antoivat sinulle tippiä. Mitä tämä parempi palvelu tarkoittaa tarkkaan ottaen, kun ottaa huomioon, että nämä olivat poistuvia asiakkaita? Vai tarkoitatko, että he olisivat voineet saada parempaa palvelua ensi kerralla?
Tarkoitin sitä, ellei se ole jo selvinnyt, että nämä engelsmannit antoivat hyvää hyvyyttään. Ehkäpä jopa protestoidakseen tämän suomalaisen, noh, hieman törkeähköä kommenttia.
veinikretski kirjoitti:
Tässä kohtaa minulle tuli jäniksen kokoinen hymy, itse keittiöpuolen ihmisenä sanon kiitos kommentista. Baarialalle ei tosiaan paljon pidä kouluja käymään bussipysäkiltä on aivan helppo ottaa viiniasiantuntija sekä" khossuvishhy" syntyy helposti ilman mitään suurempia harjoitteluja. Enpä taida viitsiä sittenkään painia tässä sarjassa. Lähden mieluummin nostelemaan puntteja alakertaan.
Ps, Ravintola alaa vuodesta 1974 Lontoo kautta Tallinna, ja kyllä hymy irtoaa.
Et ilmeisesti painikkaan kun puhutaan baarityöntekijöistä. Keittiö on yleensä jossain muualla. Ja kuten tuossa sanoin, kokit ja tarjoilija ovat asia erikseen. Ja tarkennuksesi vielä, myös baarimestarit, sommelieerit ja 'patisseerit' ovat asia erikseen. Vai voisitko käyttää näitä nimityksiä suurimmasta osasta baarityöntekijöistä? Olisikin vallan hauskaa kun menisit teiniravintolaan ja siellä kaataa sinulle hanasta kaljaa suomen paras sommelier. Silloin voitaisiin painia ehkä eri sarjassa.
Pidetään nyt kuitenkin jotkut arvojärjestykset tässä kohdillaan.
Mutta hei, aihe on kuitenkin järjestyksenvalvojat/ovimiehet ns. portsarit, joten palataan niille urille nyt takaisin.
Pointtina tässä, miksi puolustelen tipin jättämistä on yksinkertaisuudessaan edelleen se, että muunmuassa kyllä, sillä voi jopa saada parempaa palvelua. Tärkeintä tipin antamisessa ei ole summa, vaan se että muistaa hyvästä palvelusta. Kuten aiemmin sanoin, miksi pitäisi maksaa juuri sen verran kuin hinnastossa lukee?
Ja tuosta verottamisesta vielä. Haluaisin kuulla joltakin asiaan enemmän perehtyneeltä ihmiseltä, onko tippi verotettavaa tuloa? Mielestäni ei. Tällä perusteella viikkorahakin, jota kersoille annetaan olisi verokarhun kynsissä