Portsari – aikamme kerjäläinen

  • 84 849
  • 364

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
OneBigRed kirjoitti:
Hyvä juttu? Ei liiton mielestä. Firma pakotettiin lopettamaan tämä "riisto", ja sitten palattiin vanhaan ja "hyvään".
Minä olen joskus kuullut myös puhuttavan kokeilusta, missä tarjoilijoiden palkka oli hieman alla minimin ja loput tuli tipeistä. Paikassa oli myös oluen ja viinan hinta hieman halvempaa ja kaikenlisäksi ravintolapäällikkö laski illan päätteeksi tipit ja jakoi ne työntekijöiden kesken. Jos tippien ja tuntipalkan summa oli alle minimin, niin ravintola maksoi erotuksen työntekijälle. Tähän joku ravintolan ulkopuolinen taho puuttui ja lopetti hyvän käytännön.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
TBK kirjoitti:
Minä olen joskus kuullut myös puhuttavan kokeilusta, missä tarjoilijoiden palkka oli hieman alla minimin ja loput tuli tipeistä. Paikassa oli myös oluen ja viinan hinta hieman halvempaa ja kaikenlisäksi ravintolapäällikkö laski illan päätteeksi tipit ja jakoi ne työntekijöiden kesken. Jos tippien ja tuntipalkan summa oli alle minimin, niin ravintola maksoi erotuksen työntekijälle. Tähän joku ravintolan ulkopuolinen taho puuttui ja lopetti hyvän käytännön.

Taitaa olla sama juttu. Muistelen että kyseessä oli ammattiliitto joka veti pelin poikki. Saatan myös oikeistolaisessa vasemmistovihassani muistaa väärin.
 

MusanMake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Suomi
pänkäle kirjoitti:
Totta hitossa minä tiedän, että käytännössä asiakkaat on baarissa eriarvoisia, en vain käsitä, miksi tällaista järjestelmää asiakkaat sietävät, ylläpitävät ja sen hyväksyvät. Jos jotain asiakasta nakkikioskin jonossa sen baari-illan jälkeen palveltaisiin muita ennen vain, koska "se on niin hyvä tyyppi ja jätti viime kerralla tippiä", niin johan siitä syntyis tappelu, eikä kenelläkään riittäisi ymmärrystä nakkarin myyjää kohtaan. Miksi baarin jono on niin eri asia kuin muut jonot? Tuskin se palkasta kuitenkaan on kiinni, pienet palkat ne on grillilläkin ja työ varmasti vähintään yhtä raskasta kuin baarien ovien aukojalla.
Hienoa Pänkäle! Nyt ollaan samalla aaltopituudella!

Nakkikiska-hommassa olet aivan oikeassa. Tämä homma näkyy näillä leveysasteilla toimivan ainoastaan kuppiloissa. Eipä nyt tule ainakaan muita paikkoja mieleen, missä samanlaista hommaa tapahtuisi.

Miksi asiakkaat sietävät? Jaa-a. Eihän tämä nyt aivan uusi käytäntö kuitenkaan ole. Näinhän tämä on pyörinyt jo isoisien ajoista lähtien. Ainakin siis kunnon klubeissa. Tietysti voidaanhan asia sanoa näin, että jos se nyt tosiaan tuntuu niin kuvottavalta mennä yökerhoon, jossa poket ja baarimestarit tienaa hieman extrafyffeä saamalla tippiä, niin ainahan sinne voi jättää menemättä! Kaikki minun tähänastiset työmaani ovat ainakin olleet siitä hyviä paikkoja, että ei siellä ole kenenkään pakko olla!

Ja jos joku luulee, että niillä tipeillä pääsee rikastumaan... Ei pääse. Voin kertoa ihan varmasti että ei tapahdu. Tippi menee yleensä nimensä mukaisesti "juomarahaksi", jonka voi huoletta dokata sitten sunnuntaina...

Tuntuu nyt vähän siltä, että tietyille nimimerkeille on käynyt niinkuin niin monelle muulle: On oltu tyttökaverin kanssa dokaamassa, dokattu vähän liikaa, vähän riidelty ja lähdetty molemmat eri suuntiin. Jonka jälkeen mimmi on himoissaan hypännyt komean baarimikon tahi lihaksikkaan portsarin punkkaan lohtua hakemaan. En osoita ketään sormella, mutta tämähän on melko tavallinen tarina, ikävä kyllä...

MMake
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
kiwipilot kirjoitti:
Jenkeissähän tarjoilijoiden palkat ovat todella pienet ja tippi on osa palkkaa. Tippiä siis kuuluu jättää, oli palvelu mitä sattuu. Luonnollisesti hyvästä palvelusta yli sen normi 15%:n. Täällä NZ:ssä ei ole tippauskulttuuria; pikemminkin tippi koetaan hieman oudoksi. Itse tuli alussa pyöristeltyä laskuja ylöspäin, mutta hieman asiaa selviteltyäni ymmärsin että se ei todellakaan kuulu asiaan.
Kun taas otetaan mallia suuresta ja kauniista Yhdysvalloista, voin sanoa, ettei tämäkään ihan täysin paikkaansa pidä. Ravintola palkkaa töihin tarjoilijoita, jotka ovat periaatteessa "ulkoistettu". Tienaavat sen verran mitä myyvät alkoholia. Näissä ravintoloissa, joissa on pöytiintarjoilu, ei tippiä yleensä jätetä tiskille, vaan tarjoilijoille jotka myyvät pöytään. Tämän vuoksi ravintoloiden baarimikot ovat keksineet ns. tekijähinnan tuotteelle joka lisätään jokaiseen drinkkiin. Kuulostaako hienolta?

Kuten sanottua, jos tipin jättäminen aiheuttaa niin suurta tuskaa, ÄLÄ JÄTÄ! Suomalaiset ovat muutenkin niin peruspihejä ihmisiä, että siihen on tottunut. Harmikseni olen huomannut, mitä vanhemmaksi ihminen, tai tässä tapauksessa asiakas tulee, sitä vaikeampi hän on. Asiat ei aina suju yhtä mutkikkaasti ja pienistä, todella pienistä asioista valitetaan ja järjestetään show. Tämä on itsensä asettamista tarjoilijan yläpuolelle ja tämä ryhmä kokee yleensä tipin antamisen vastenmieliseksi.

Nuoret sen sijaan n."18-23" antavat paremmin tippiä, kun ovat yökerhossa. Voi tietenkin olla ettei siellä tajuta niin paljon rahan perään, mutta ainakin hienoa tietää että ehkä se tipin antamatta jättäminen kuolisi vanhempien ihmisien mukana pois. Mitä sitten jos saadaan peruspalkka? Suomalaiset näköjään peruskateellisia, ettei kukaan saa vaan tienata hyvin. Tämä kuitenkaan ei kerro koko totuutta. PerusTUNTIpalkka saattaa useimmalle olla hyvä.
Mutta entäs viikkotunnit?
Harva ihminen psl. vuoro-ja ravintolapäälliköt tekevät täyttä tuntimäärää baareissa. Useimmat ovat ns. ekstraa, jotka tulevat tekemään ne baarin kiireisimmät tunnit (00-04). Ja tämänkin viikonloppuna.
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
vstk kirjoitti:
Näin voi sanoa vain ihminen joka kyseistä työtä ei arvosta pätkän vertaa.
väärin, arvostan ravintolan työntekijöitä; portsareita ja tarjoilijoita yhtä paljon kuin tietyöntekijöitä tai kaupan kassoja

vstk kirjoitti:
Kaupan kassalta jos jotain pennosia tulee takaisin, ne yleensä päätyy siinä vieressä olevaan jonkinmoiseen keräilykippoon tai vastaavasti ns. pikkukippoon (joka muuten tarkoittaa sitä että mikäli seuraavalla asiakkaalla uupuu pikkurahaa ostoksista, voi ne ottaa siitä pikkukiposta ja tasoittaa täten tietä seuraavalle asiakkaalle). Uutta tietoa jollekin?
no kyllä sellaisia aika harvassa paikassa on, ja sitten jos niissä on punainen risti niin niistä ei saa ottaa, vain laittaa. Uutta tietoa jollekin?

vstk kirjoitti:
Miksi en anna tietymailla työskentelevälle kesäjannulle tippiä kun hän viitoittaa tietä? No johan on perkele, annatko sinä tippiä kun joku avaa sinulle oven kerrostalossasi?
en, annan hänelle hymyn koska hän halusi olla ystävällinen, tietyömaalla työskentelevä kesäjannu sen sijaan on töissä niin kuin tarjoilija tai portsarikin. Miksi sinun mielestäsi vain ravintolan työntekijät ovat "oikeutettuja" tippiin?

vstk kirjoitti:
Kysymys on pienistä teoista, pienille ihmisille. Miettikääpä kuinka ison tilin tekisimme illassa, mikäli jokainen ravintolassa käyvä asiakas jättäisi edes 50s?
aivan, mutta eikös teille makseta palkkaa? Miksi "pienille" ihmisille pitäisi palkan päälle vielä maksaa ylimääräistä? Ei ymmärrä.
 
Tästähän on jo oma ketjukin ollut jonkin aikaa.. http://www.jatkoaika.com/keskustelu/showthread.php?t=22777&highlight=portsareita

Tässä taas menee puurot ja vellit sekaisin. Olen tämän ammattikunnan ylpeä edustaja.
Tässäkin menee keskustelu taas niin että joku puhuu kuulopuheiden joku oman mutu tuntuman perusteella jollakin saattaa olla jopa kokemusta alaltakin.
Niin ja sitten ne joilla on joka asiaan oma vankkumaton mutta ah niin tietämätön mielipide.

Kateellista kansaa on vain paljonkin.Tälle ketjun avaajalle tämä hyvä asiakas voi olla ovella lähtiissään täysi mulkku joka jostain kumman syystä purkaa pettymyksensä pokeen yms jotain muuta pientä mikä ei välttämättä näy sinne tiskille päin ja syyhän on aina poken jos tämä "kultainen" hyvä asiakas ei ppääse seuraavana viikonloppuna sisälle.Ja kysehän ei ole tipeistä.

Ei ole tainnut aloittaja päästä viikonloppuna sisälle johonkin baariin kun tuntuu olevan niin katkeran tuntuinen tilitys ja juttu kaipais muutenkin vähän perusteluja ei vain pelkkiä yleistyksiä..

Ja onhan niitä kaikenlaisia baarin pitäjiäkin.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Jaa tippiä?

Humalassa tuntuu nuo kukkaron nyörit hieman heltyvän, sillä kuiteista ja tiliotteista huomaa ainakin tipanneensa. Ei silti, ihan aiheesta sitä tippaa. Itsellä sääntö menee jotakuinkin siten, että standardia paremmasta palvelusta, jota saa joko a) odottamatta tai b) tilattuna, maksan hieman ekstraa. Tieten, jostain oluen heruttamisesta hanaan en näe tarpeelliseksi tipata, mutta sitten kun tilataan jotain hieman tavallisesta poikkeavaa, joku euro kilauttaa kelloa.

Näin baarimikkojen kanssa, portsareita tipataan sitten joko taksin hoitamisesta paikalle, tai muuten minun asioiteni hyvästä hoidosta. Viimeksi piti lähtiessä tipata ovimiestä, kun tullessa kysyi minulta paperit. Naurattihan tuo molempia tuo tapaus, sekä melko varmasti muistanee minut toisenkin kerran.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Potnapekka kirjoitti:
t=portsareita[/url]

Tässä taas menee puurot ja vellit sekaisin. Olen tämän ammattikunnan ylpeä edustaja.
Tässäkin menee keskustelu taas niin että joku puhuu kuulopuheiden joku oman mutu tuntuman perusteella jollakin saattaa olla jopa kokemusta alaltakin.
Niin ja sitten ne joilla on joka asiaan oma vankkumaton mutta ah niin tietämätön mielipide.

Kateellista kansaa on vain paljonkin.Tälle ketjun avaajalle tämä hyvä asiakas voi olla ovella lähtiissään täysi mulkku joka jostain kumman syystä purkaa pettymyksensä pokeen yms jotain muuta pientä mikä ei välttämättä näy sinne tiskille päin ja syyhän on aina poken jos tämä "kultainen" hyvä asiakas ei ppääse seuraavana viikonloppuna sisälle.Ja kysehän ei ole tipeistä.

Ei ole tainnut aloittaja päästä viikonloppuna sisälle johonkin baariin kun tuntuu olevan niin katkeran tuntuinen tilitys ja juttu kaipais muutenkin vähän perusteluja ei vain pelkkiä yleistyksiä..

Ja onhan niitä kaikenlaisia baarin pitäjiäkin.

Valitettavasti asia on kuitenkin niin että suomen portsareista noin 60 prosenttia on käsittänyt hommansa aivan päin helvettiä, tarkoitus on olla asiakaspalvelija eikä kyynelkaasu tai pippuri ruisku taskussa seisova hyönteis-sumute. Itselläni ei muuten ole minkäänlaisia vaikeuksia päästä ravintoloihin sisälle, harvoin tulee sellaiseen ravintolaan edes mentyä jossa portsari olisi olemassa, meillä täällä on kyseinen virka neuvosto-ajan jäänne joka on uuden itsenäisyyden takia lopetettu monista paikoista. Pitkässä juoksussa tälläiset portsarit valitettavasti itse paljastavat itsensä B-kakkosiksi, ala latva. Sitä ei tarvitse ravintoloitsijan tehdä he tekevät sen ihan itse.

Edit. Sen verran vielä kertoisin portsarin ja ravintoloitsijoiden eroista että toinen on mitä luultavimmin käynyt koulut kyseiselle alalle ja joutunut ensin tekemään vuosia töitä tunteakseen alan jossa yrittää, toinen on ehkä käynyt salilla kaksi kertaa ehkä kolme viikossa ja suorittanut järjestysmieskortin, niin se useimmissa tapauksissa menee.
 
Viimeksi muokattu:

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
zore kirjoitti:
väärin, arvostan ravintolan työntekijöitä; portsareita ja tarjoilijoita yhtä paljon kuin tietyöntekijöitä tai kaupan kassoja
Ok.
zore kirjoitti:
no kyllä sellaisia aika harvassa paikassa on, ja sitten jos niissä on punainen risti niin niistä ei saa ottaa, vain laittaa. Uutta tietoa jollekin?
Harvassa paikassa? Koitappa joskus itse ja jätä vaikka 10 senttiä ja sano että pitää siellä keräyskipossa seuraavaa varten.
zore kirjoitti:
en, annan hänelle hymyn koska hän halusi olla ystävällinen, tietyömaalla työskentelevä kesäjannu sen sijaan on töissä niin kuin tarjoilija tai portsarikin. Miksi sinun mielestäsi vain ravintolan työntekijät ovat "oikeutettuja" tippiin?
Enhän minä suinkaan näin sanonut? Miksi se on sinun mielestäsi väärin, että me saamme tippiä? Kateellisuus siitä että tienaan palkkani lisäksi ekstraa? Mielestäni kaikki palvelualalla työskentelevät ovat oikeutettuja tippiin. Esimerkiksi hotellista poistuessani jätän huoneen pöydälle rahaa päiväsiivoojaa varten hyvin siivotusta huoneesta. Taksikuskille annan illan päätteeksi kohtuullisen korvauksen kyydistä kotiin. Näin muutamia mainitakseni. Mielestäni se ei ole lopullinen hinta, mikä lukee luettelossa. Vaan vähimmäissumma mikä pitää maksaa. Loppu on omastatunnosta kiinni
zore kirjoitti:
aivan, mutta eikös teille makseta palkkaa? Miksi "pienille" ihmisille pitäisi palkan päälle vielä maksaa ylimääräistä? Ei ymmärrä.
No edelleen, miksi ei? Parempaa palvelua sillä valitettavasti saa.

Muistuu mieleen eräs päivä jolloin olin yksin töissä ja sinne tuli 15 hengen ryhmä, joista 14 oli englantilaisia ja yksi heistä oli suomalainen. Tämä kotomainen kaveri oli ilmeisesti illan isäntä (jotain koulutusjuttuja jne). Kaverit viihtyivät n. 4 tuntia ravintolassa ja kun heidän oli aika lähteä, alkoivat engelsmannit kaivamaan lompakkoa jättääkseen tipin. Suomalainen ryntää aulasta pöytään ja huutaa "Älkää! Heille maksetaan palkka tästä työstä!"
Englantilaiset katsoivat hetken monttu auki suomalaista tyyppiä, tämän jälkeen "So what? He did a great job" ja jokaiselta kilahti 10€ pöytään, luultavasti pelkästään vittuillakseen kyseiselle herralle. 140€ päivästä ja kiitos. Palvelu oli heille kyllä senmukaista, taisi miesten loppulasku olla reippahasti yli nelinumeroinen..
 
Viimeksi muokattu:

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
veinikretski kirjoitti:
Valitettavasti asia on kuitenkin niin että suomen portsareista noin 60 prosenttia on käsittänyt hommansa aivan päin helvettiä, tarkoitus on olla asiakaspalvelija eikä kyynelkaasu tai pippuri ruisku taskussa seisova hyönteis-sumute.
Anteeksi nyt kun takerrun näin pikkuasiaan, mutta kuinka monta kertaa olet heidän nähnyt joutuvan käyttämään kyseistä hyönteismyrkkyä? Itse olen ollut jokusen vuoden töissä enkä ole kertaakaan joutunut kyseistä tapahtumaa todistamaan. Valitettavan usein kyllä sellaista, kun mies alkaa käymään jvalvojan kimppuun. Tässä tapauksessa voimankäyttö sallittua. Mies rautoihin ja yö putkassa. Ja kyllä, ylilyöntejä myös on sattunut.

Itselläni ei muuten ole minkäänlaisia vaikeuksia päästä ravintoloihin sisälle, harvoin tulee sellaiseen ravintolaan edes mentyä jossa portsari olisi olemassa, meillä täällä on kyseinen virka neuvosto-ajan jäänne joka on uuden itsenäisyyden takia lopetettu monista paikoista. Pitkässä juoksussa tälläiset portsarit valitettavasti itse paljastavat itsensä B-kakkosiksi, ala latva. Sitä ei tarvitse ravintoloitsijan tehdä he tekevät sen ihan itse.[/quote]
Siis niinku täh? Tarkoititko että ovimies tekee itsensä pelleksi pelkästään seisomalla? En oikein käsittänyt

veinikretski kirjoitti:
Edit. Sen verran vielä kertoisin portsarin ja ravintoloitsijoiden eroista että toinen on mitä luultavimmin käynyt koulut kyseiselle alalle ja joutunut ensin tekemään vuosia töitä tunteakseen alan jossa yrittää, toinen on ehkä käynyt salilla kaksi kertaa ehkä kolme viikossa ja suorittanut järjestysmieskortin, niin se useimmissa tapauksissa menee.
Useimmissa tapauksissa. Blaa blaa blaa ja vielä kerran blaa. Sinähän varmasti tunnet valtaosan kyseisellä alalla työskentelevistä tai sinulla on jotain toisen kaverin kaiman serkulta valmiiksi todistettua materiaalia joka on sinulle kerrottu muutaman mutkan kautta?
Työ tekijäänsä opettaa ja baariala on sellainen ala johon ei tarvitse kouluja pahemmin käydä. Mitä sellaista koulussa voidaan opettaa mitä tarvitset baarialalla? Oikeaoppinen hymy? Ravintolatarjoilijat ja kokit ovat asia erikseen.
Tietenkään koulutus ei ole pahitteeksi ja ravintolapäällikön tai vuoropäällikön virkaan tarvii jo koulutuksen. Sekään ei ole välttämätöntä ja koulutuksen järjestää työnantaja.

ja ravintoloitsija on yleensä yrittäjä joka on ravintolan omistaja. tarjoilija, baarimikko, baarimestari ja blokkari on asia erikseen. Ellet juuri tätä tarkoittanut?
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
vstk kirjoitti:
Työ tekijäänsä opettaa ja baariala on sellainen ala johon ei tarvitse kouluja pahemmin käydä. Mitä sellaista koulussa voidaan opettaa mitä tarvitset baarialalla? Oikeaoppinen hymy? Ravintolatarjoilijat ja kokit ovat asia erikseen.
T

Tässä kohtaa minulle tuli jäniksen kokoinen hymy, itse keittiöpuolen ihmisenä sanon kiitos kommentista. Baarialalle ei tosiaan paljon pidä kouluja käymään bussipysäkiltä on aivan helppo ottaa viiniasiantuntija sekä" khossuvishhy" syntyy helposti ilman mitään suurempia harjoitteluja. Enpä taida viitsiä sittenkään painia tässä sarjassa. Lähden mieluummin nostelemaan puntteja alakertaan.

Ps, Ravintola alaa vuodesta 1974 Lontoo kautta Tallinna, ja kyllä hymy irtoaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
vstk kirjoitti:
No edelleen, miksi ei?

... kun heidän oli aika lähteä, alkoivat engelsmannit kaivamaan lompakkoa jättääkseen tipin....

... 140€ päivästä ja kiitos....

.... Palvelu oli heille kyllä senmukaista, taisi miesten loppulasku olla reippahasti yli nelinumeroinen..

No siksi, että suomessa suurin osa palkansaajista maksaa tuloistaan veroja, se että sinä katsot oikeudeksi saada ainakin osan tuloistasi verottomana on minun mielestäni väärin.

Samalla väität, että nämä engelsmannit saivat parempaa palvelua, kun antoivat sinulle tippiä. Mitä tämä parempi palvelu tarkoittaa tarkkaan ottaen, kun ottaa huomioon, että nämä olivat poistuvia asiakkaita? Vai tarkoitatko, että he olisivat voineet saada parempaa palvelua ensi kerralla?

Onko tämä tippi se syy miksi suomessa saa yleensä joka paikassa paskaa tai olematonta palvelua. Onko niin, että et palvele normaalisti asiakkaita parhaan osaamisesi mukaan, ennen kuin he antavat tippiä, kun kerran sitä palvelutasoa voi tipillä nostaa?

Kuulutko joukkoon "joutunut palveluammattiin" ?
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
jussi_j kirjoitti:
Kuulutko joukkoon "joutunut palveluammattiin" ?

Helvetin hyvin sanoittu siellä takarivissä.
Ihmeellistä kitinää osittain tippien saamisesta. Anna mulle,anna mulle. Perkele. Pitäskös sitä it-tuessakin työskentelevän laittaa meileihin mukaan tilinumero tipin toivossa?

Saisi noita perkuleen käsi pitkällä olevia portsareitakin veroratsata. Kallen pokekin taitaa olla miljonääri. Ainakin miehellä on useampi kämppä ympäri stadia. Mikäs siinä on ostellessa kaikkea, kun pimeänä tienää enemmän kun muut bruttona.

K
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
jussi_j kirjoitti:
Kuulutko joukkoon "joutunut palveluammattiin" ?
En. Olen hakeutunut alalle puhtaasta mielenkiinnosta ja alalla aion vielä muutaman vuoden olla. Hullu töitä pakosta tekee

Kuten olen sanonut moneen kertaan ja ilmeisesti joudun sanomaan sen vielä kerran. Jos et halua jättää tippiä, älä jätä ei haittaa. Mutta jos kuitenkin haluat jättää, niin jätä. Kenenkään ei ole minulle pakko jättää tippiä.
Jos kuitenkin asiat ovat todellisuudessa niin kuin täällä ovat asian esittäneet että tipin antamatta jättämisellä evätään pääsy ravintolaan tai palvelu heikentyy siitä tasosta mitä sen pitäisi olla, mikäli ei jätä tippiä tuomitsen sen täysin.
jussi_j kirjoitti:
Samalla väität, että nämä engelsmannit saivat parempaa palvelua, kun antoivat sinulle tippiä. Mitä tämä parempi palvelu tarkoittaa tarkkaan ottaen, kun ottaa huomioon, että nämä olivat poistuvia asiakkaita? Vai tarkoitatko, että he olisivat voineet saada parempaa palvelua ensi kerralla?
Tarkoitin sitä, ellei se ole jo selvinnyt, että nämä engelsmannit antoivat hyvää hyvyyttään. Ehkäpä jopa protestoidakseen tämän suomalaisen, noh, hieman törkeähköä kommenttia.
veinikretski kirjoitti:
Tässä kohtaa minulle tuli jäniksen kokoinen hymy, itse keittiöpuolen ihmisenä sanon kiitos kommentista. Baarialalle ei tosiaan paljon pidä kouluja käymään bussipysäkiltä on aivan helppo ottaa viiniasiantuntija sekä" khossuvishhy" syntyy helposti ilman mitään suurempia harjoitteluja. Enpä taida viitsiä sittenkään painia tässä sarjassa. Lähden mieluummin nostelemaan puntteja alakertaan.

Ps, Ravintola alaa vuodesta 1974 Lontoo kautta Tallinna, ja kyllä hymy irtoaa.
Et ilmeisesti painikkaan kun puhutaan baarityöntekijöistä. Keittiö on yleensä jossain muualla. Ja kuten tuossa sanoin, kokit ja tarjoilija ovat asia erikseen. Ja tarkennuksesi vielä, myös baarimestarit, sommelieerit ja 'patisseerit' ovat asia erikseen. Vai voisitko käyttää näitä nimityksiä suurimmasta osasta baarityöntekijöistä? Olisikin vallan hauskaa kun menisit teiniravintolaan ja siellä kaataa sinulle hanasta kaljaa suomen paras sommelier. Silloin voitaisiin painia ehkä eri sarjassa.
Pidetään nyt kuitenkin jotkut arvojärjestykset tässä kohdillaan.

Mutta hei, aihe on kuitenkin järjestyksenvalvojat/ovimiehet ns. portsarit, joten palataan niille urille nyt takaisin.

Pointtina tässä, miksi puolustelen tipin jättämistä on yksinkertaisuudessaan edelleen se, että muunmuassa kyllä, sillä voi jopa saada parempaa palvelua. Tärkeintä tipin antamisessa ei ole summa, vaan se että muistaa hyvästä palvelusta. Kuten aiemmin sanoin, miksi pitäisi maksaa juuri sen verran kuin hinnastossa lukee?

Ja tuosta verottamisesta vielä. Haluaisin kuulla joltakin asiaan enemmän perehtyneeltä ihmiseltä, onko tippi verotettavaa tuloa? Mielestäni ei. Tällä perusteella viikkorahakin, jota kersoille annetaan olisi verokarhun kynsissä
 
Viimeksi muokattu:

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Tiivistetään kaksi viestiä yhdeksi, oli se edit-toimintokin olemassa. Sama pää kesät talvet..
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
vstk kirjoitti:
En
Ja tuosta verottamisesta vielä. Haluaisin kuulla joltakin asiaan enemmän perehtyneeltä ihmiseltä, onko tippi verotettavaa tuloa? Mielestäni ei. Tällä perusteella viikkorahakin, jota kersoille annetaan olisi verokarhun kynsissä

Ajatellaas nyt hieman asiaa, mikäli tipit eivät olisi verotettavaa tuloa niin mahdollisesti moni muukin suomalainen haluaisi muuttaa palkansa nimeksi tipit, portsarin pääasiallinen tulo kertyy tipeistä ja tämä tekee asian mielestäni selväksi. E-liikkeen sosialisti ravintoloissa saattaa vielä olla kuukausipalkaisia ovimiehiä, ei juuri muualla. Muuten palvelujen tarjoaminen on vuokrattu ulos, ja tässä tapauksessa pitää firman joka on palvelut ottanut maksaa myös veronsa, tarjoilijoihin eivät mielestäni säännöt koske yksi yhteen. Suomen portsarit ovat kuitenkin varmasti ammattiryhmänä suurimpia veronkiertäjiä, mikäs perkeleen oikeus heillä on jättää veronsa maksamatta, kysyn vaan.

Ongelma on vain siinä ettei kukaan osaa sanoa kuinka paljon he tienaavat, yleisesti jos heiltä kysyy niin aina liian vähän. Enpä ole kuullut että joku portsari olisi joskus sanonut hyvin menee. Kun olen katsellut kuinka he rahojaan laskeskelevat niin homma tapahtuu nurkantakana ja suuren verhon huomassa. Vai lasten viikkorahaan verrattava juttu, sallikaa minun edelleen hymyillä, ja kovasti.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
veinikretski kirjoitti:
Ajatellaas nyt hieman asiaa, mikäli tipit eivät olisi verotettavaa tuloa niin mahdollisesti moni muukin suomalainen haluaisi muuttaa palkansa nimeksi tipit, portsarin pääasiallinen tulo kertyy tipeistä ja tämä tekee asian mielestäni selväksi.
Ei meitin firmassa piä paikkaansa. Järjestyksenvalvojat tienaavat kohtuullista tuntipalkkaa ja tipit eivät yleisen olettamuksen suuntaisesti ole "helvetisti". Ei ainakaan joka ikinen viikko. Poikkeuksia toki löytyy.
veinikretski kirjoitti:
Ongelma on vain siinä ettei kukaan osaa sanoa kuinka paljon he tienaavat, yleisesti jos heiltä kysyy niin aina liian vähän. Enpä ole kuullut että joku portsari olisi joskus sanonut hyvin menee. Kun olen katsellut kuinka he rahojaan laskeskelevat niin homma tapahtuu nurkantakana ja suuren verhon huomassa.
Tässä olen samaa mieltä kanssasi. Lähes joka työssä kun kysyy miten joku tienaa, niin vastaus on liian vähän. Tottakai voisin tienata enemmän. Ei tällä palkallakaan kuitenkaan perhettä elätä, tämän takia kaksi työtä.

Tuo viikkoraha nyt vain oli hätäinen vertaus. Kieltämättä vähän kaukaa haettu
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
vstk kirjoitti:
.

Tässä olen samaa mieltä kanssasi. Lähes joka työssä kun kysyy miten joku tienaa, niin vastaus on liian vähän. Tottakai voisin tienata enemmän. Ei tällä palkallakaan kuitenkaan perhettä elätä, tämän takia kaksi työtä.

Tuo viikkoraha nyt vain oli hätäinen vertaus. Kieltämättä vähän kaukaa haettu

Sen verran kommentoisin vielä että ne 40 prosenttia joita pidän pätevinä tyyppeinä on myöskin olemassa, jokainen portsari voi minun puolestani laskea itsensä sinne ei minulla ole väliä. Elän eestissä ja minulle ei ole suomen verotuloista mitään hyötyä, antakoot nekin rahat somaleiden ylläpitoon, tosin kerran jouduin suomalaisten poikieni kanssa (suomenkansalaisuus sekä Eesti ) lääkäriin suomessa lomamatkalla, ja maksoin täyden hinnan. Silloin ajattelin että perkele, talvisodan veteraanin poika se vain makselee täyden hinnan, terveyskeskuksessa.
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Mitä tulee (nais)tarjoilijoiden tippaamiseen niin löisin vetoa, että hyvännäköiset saavat enemmän tippiä kuin vähemmän hyvännäköiset ja hyvällä palvelullahan ei ole asian kanssa mitään tekemistä

Joku mainitsi myös hotellisiivoojat tipattavana työntekijäryhmänä, enkä minä oikein ymmärrä sitäkään. Olen hotellille maksanut yöpymisestä ja siitä, että paikat ovat kunnossa ja siistit. Hotelli taas maksaa siivoojalle tämän työn tekemisestä. Sitä paitsi onko hotellisiivoojien työehtosopimuksessa joku pykälä huoneesta "löytyvien" rahojen käsittelyn suhteen? Meinaan siinä voi tulla hieman "tulkintaongelmia" jos pöydältä löytyy 5 euron seteli ja lattialta 50 euron seteli tai toisin päin. Mistä hotellisiivooja tietää mikä on tarkoituksella jätetty, mikä unohdettu? Pitääkö hän varmuuden vuoksi kaikki itsellään?
 

Begbie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
veinikretski kirjoitti:
Elän eestissä ja minulle ei ole suomen verotuloista mitään hyötyä, antakoot nekin rahat somaleiden ylläpitoon, tosin kerran jouduin suomalaisten poikieni kanssa (suomenkansalaisuus sekä Eesti ) lääkäriin suomessa lomamatkalla, ja maksoin täyden hinnan. Silloin ajattelin että perkele, talvisodan veteraanin poika se vain makselee täyden hinnan, terveyskeskuksessa.

Ihan Offtopicina: Olisiko ko. kunnan (jossa et ilmeisesti ollut kirjoilla) terveyskeskuksessa pitänyt levittää punainen matto jalkojesi juureen, kun talvisodan veteraanin poikana sinne saavuit? Kysehän on kuitenkin kuntien asukkailleen järjestämästä palvelusta...

Ja toinen Offtopic: Pitäisikö Suomen verotuloista olla sinulle jotain hyötyä, kun et verojasi Suomeen maksa?
 

Begbie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
veinikretski kirjoitti:
Ei, kumpaakaan mutta eestillä ja suomella on yhteinen sopimus, asioista. Joku muu tietää niistä hieman enemmän. Ja uskoisin että olen omat veroni suomeen maksanut kohtuullisessa määrin, minua vituttaa lähinnä kaikki paskavarpaat joita hoidellaan ja maksellaan, uskoisin että olen maksanut muutaman tälläisen edestä veroja suomen kamaralle.

No, älä huolehdi, enää sinun ei tarvitse maksaa paskavarpaiden edestä.

veinikretski kirjoitti:
Muuten olet oikeassa, mitäs arvoa menneisyydellä on, ei mitään. Niinkö ? Eipä siellä tule käytyäkään kuin kerran vuodessa, ja en kuluta millään tavalla suomen sosialijärjestelmää, niin että ole rauhallinen.

Menneisyydellä? Eiköhän tässä iso osa olla enemmän tai vähemmän talvi-/jatkosodan käyneiden veteraanien jälkeläisiä jossain polvessa.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Begbie kirjoitti:
Menneisyydellä? Eiköhän tässä iso osa olla enemmän tai vähemmän talvi-/jatkosodan käyneiden veteraanien jälkeläisiä jossain polvessa.

Se on hieno asia, annan asian olla. Minulla on liikaa mielipiteitä näistä asioista. Sanon vain että muutaman ulkosuomalaisen sairaanhoito maksettaisiin niillä välistä vedetyillä tipeillä mitä portsarit jättävät veroistaan maksamatta, tehtäisiin vielä pari suurempaa sydänleikkaustakin, voi olla että pari-kolme herätettäisiin henkiin niillä rahoilla.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
veinikretski kirjoitti:
Se on hieno asia, annan asian olla. Minulla on liikaa mielipiteitä näistä asioista. Sanon vain että muutaman ulkosuomalaisen sairaanhoito maksettaisiin niillä välistä vedetyillä tipeillä mitä portsarit jättävät veroistaan maksamatta, tehtäisiin vielä pari suurempaa sydänleikkaustakin, voi olla että pari-kolme herätettäisiin henkiin niillä rahoilla.

Älä huoli veini, kyllä meidän verottaja tekee ammattitaitoista ja huolellista työtä veronkannon suhteen. Huolellisesti kaikilta kerätyt rahat vaan allokoidaan käsittämättömästi.
 

Begbie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
veinikretski kirjoitti:
Se on hieno asia, annan asian olla.

Niinhän se on.

Turha esille nostamastani asiasta on sen enempää kiistellä (varsinkaan kun se ei kuulu tähän ketjuun). Tuo talvisota-juttu vaan hiukan alkoi verenpainetta kohottamaan...

Mutta asiaakin. Toki nuo portsareiden tipit pitäisi saada verotuksen piiriin, mutta helvetin hankalaahan se käytännössä on. Eri ravintoloissa on niin erilaisia järjestelyjä siitä, mistä portsareiden tulot siellä ravintolassa koostuvat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös