Portsari – aikamme kerjäläinen

  • 84 817
  • 364
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
kausi kirjoitti:
Älä huoli veini, kyllä meidän verottaja tekee ammattitaitoista ja huolellista työtä veronkannon suhteen. Huolellisesti kaikilta kerätyt rahat vaan allokoidaan käsittämättömästi.

Pienenä kommentina väläytän että näkisitte millä tavalla yksi suomalainen diplomaatti elää Tallinnassa 5 huonetta ja keittiö vuokra tuolla 26 tuhannen kruunun korvissa, heillä on kyllä perhe joka käy kerran vuodessa tai kaksi ostosmatkalla Tallinnassa. Edustuksia kaksi kertaa vuodessa jota käytetään syynä suureen asumistilaan, jos yksityinen yhtiö tuhlaisi samalla tavalla joku saisi luultavasti potkut, ja heti.

Tietenkin lähetystön tehtävissä on myös alipalkattuja henkilöitä kompensoimassa suurta tuhlausta, niillä rahoilla hoidettaisiin kevyesti yhdet yskänlääkkeet suomalaiselle lapselle joka käy lääkärissä suomessa. Niin että portsarit taitavat sittenkin olla vain pisara siinä paskassa mitä verotuloihin tulee.

Edit. 26 tuhatta kruunua on ajateltava vanhoina markkoina koska suhde on Tallinnassa melko sama, kuin ennen suomessa. Älkää siis alkako päässänne vaihtelemaan niitä euroiksi.
 
veinikretski kirjoitti:
Se on hieno asia, annan asian olla. Minulla on liikaa mielipiteitä näistä asioista. Sanon vain että muutaman ulkosuomalaisen sairaanhoito maksettaisiin niillä välistä vedetyillä tipeillä mitä portsarit jättävät veroistaan maksamatta, tehtäisiin vielä pari suurempaa sydänleikkaustakin, voi olla että pari-kolme herätettäisiin henkiin niillä rahoilla.

No työkavereiden kanssa otettiin vuotuinen tapa lahjoittaa, kaikki "hilumme" lasten neurologian osastolle OYSiin ja luulen, että olen verojen lisäksi auttanut sairaita ja terveitä. Ja uskonpa saaneeni hyvän mielen monelle asiakkaallekin.

Lueskelin tätä ketjua ja kylläpä kovasti huvitti. Itsekin olen opiskelujen ohella (muidenkin töiden ohella) tehnyt ovihommia kymmenkunta vuotta. Ajat ovat kovasti muuttuneet siitä mitä ne oli. Ennen vanhaan kuulemma joku saattoi jäädäkin ulkopuolelle, jos ei tipannut. Se taas johtui siitä, ettei missään vahtimestari saanut tuntipalkkaa laisinkaan. Itse tein myöskin ilman palkkaa hommia. Tipeistä tosin yleensä tuli varsin riittävästi. Ja tämä myös siten, että pitää muistaa sekin, että joinakin päivinä ei saanut pennin hyrrää rahaa. Keskimäärin kuitenkin ihan riittävästi. Ja verot näistä vain nykyään pitää maksaa, ei se mene enää kuten -70 -80 luvulla ja verottajakin sen tietää. Ne jotka ovat tuntipalkalla töissä, saavat yleensä tippiäkin niin "vähän" ettei sitä mielestäni tarvitse verottajalle kertoa.

Asiakaspalvelu on kuitenkin se asia, millä ravintolat kilpailee. Ravintola, jonne on asiakkaalla vaikea mennä portsarin vuoksi, kusee omaan nilkkaansa. Myöskin itse pystyy hyvinkin pitkälti vaikuttamaan omalla käytöksellä, miten asiakkaat käyttäytyy itseään kohtaa. Kuitenkin.. aina löytyy ihmisiä, joita ei voi miellyttää ja olenkin saanut ihmetellä muutaman kerran asiakasta, joka sisään tullessaan oksentaa pihalle, ihmettelee isoon ääneen syytä, kun ei pääse sisälle ja yrittää vielä pamauttaa turpaan tippinä kaiken päälle.

Vaikka joku vertasi vahtimestarin ammattia nakkikioskin vastaavaan, niin väitän kuitenkin asian olevan aivan eriplaneetalta (myös ruokapaikoissa olleena). Nakkikioskeja kyllä varmasti ryöstetään enemmän, mutta vaikka samat hullut käy molemmissa, niin nakkikioskin pitäjän hakkaamisesta ei monet saa samoja kiksejä, entä kuin koittaisi portsaria nykäistä. Nakkarin kaverista, kun ei saa "sulkaa hattuun".
Ja vertaus, jossa verrattiin nakkarin jonon ohittamista ravintolan jonon ohittamiseen... tuohan on aivan selvä asia. Oletteko koskaan huomanneet (vaikka ette itse koskaan toimi niin ja kävisi tällaisissa paikoissa), että paikat, jonne on jonoa ja tiettyjä ihmisiä (statuksen tai rahan voimin) pääsee jonon ohi, ovat yleensä aika suosittuja? Hyvä ravintola pitää huolen asiakkaistaan, jotka käyvät paljon ja ovat hyväksi asiakkaille, talolle ja henkilökunnalle. Aina ei mene yksi yhteen se, että jos joku käy paljon, että hän olisi automaattisesti hyvä asiakas. Myöskään raha ei tätä takaa. Mutta asiakkaan käytös yleensä sen takaa. Jos asiakas on hyväntuulinen eikä örvellä ja saa henkilökunnalle miellyttävän olon, niin paljon helpommin tällainen kaveri jonon ohi tulee. Toki siitä on apua, jos muistaa lähtiessään. Mutta se ei kuitenkaan ole mikään itseisarvo.

Joku ihmetteli sitäkin, että joku antaa 10 centtiä.. jos joku antaa 10 centtisiä, niin kyllä sen huomaa milloin se on vittuilua ja milloin "hyvyyttä". Itse olen onnistunut muutaman kerran oikein mukavasti tässä, kun naskali antaa reteästi tippiä ja siinä onkin vain 10 c. Yhtä reteästi otan vastaan, kiitän ja toivotan hyvät illat. Tämän jälkeen saan ihmettelevän katseen tältä yksilöltä ylimielisen hymyn sijaan ja monesti huomaan, että hänen perässään tulevat, tuntemattomat ihmiset, ovat juuri alkaneet kaivaa taskujaan kuin vimmassa :D

Mutta bottom line.. täällä oli aika lailla kahdenlaisia mielipiteitä. Sellaisia, jotka eivät yhtään miellyttävää vahtimestaria ole tavanneet ja sellaisia, jotka tietävät asian, että meitä on moneen junaan ja ovat enemmän realisteja. Muistutan kuitenkin, että monesti vastaanotta riippuu omasta esiintymisestä, niin asiakkaana kuin työntekijänä. Moneen junaan on molempia ja vaikka joskus asiakkaalla olisi huono päivä, niin ei se tarkoita sitä, että hän olisi joka päivä mulkku. Sama pätee myös vahtimestareihin. On varmasti edelleen (vaikka ovatkin katoava luonnonlaji) vahtimestareita, jotka nimenomaan näyttävät hauista ja murisevat. Niitäkin kavereita tarvitaan. Asiakkaiden nähtäväksi vähän iloisempi ilmestys on aina kaikkien kannalta parempi, myös vahtimestareiden, jottei itse omalla käytöksellään asiakkaita provosoisi. Mutta jos näitä isoja kavereita ei olisi vahtimestareina, niin kyllä olisi ikävä heittää tietynlaisia ihmisiä ulos... (lähes 100% ulosheittämisen syistä johtuu siitä, että jokin asiakas käyttäytyy uhkaavasti tai häiritsevästi muita asiakkaita kohtaan, sekä henkilökuntaa) Nukkuvien ihmisten poistaminen taas on peruja menneestä, joissa anniskeluluvat ovat olleet kiven takana.. käytännöstä voitaisiin minun mielestäni poistua. Monessa maassa ei tällaisia käytäntöjä ole ikinä ollutkaan.

Tunnustan.. itse olen tippiä ottanut ja hymyillyt leveästi samalla. En pode huonoa omatuntoa asiasta. Jokaiselle olen päivää sanonut tjms. sain rahaa tai en. Yleensä kaverit, jotka pääsivät jonon ohi, pääsisivät muutenkin ja heistä on ravintolalle rahallista hyötyä, mutta on sovittu tapa (niin kauan kuin tällaista ammattia on harjoitettu), että siitä muistetaan. Koska jonon ohi sisään päästäminen on vittumaista hommaa.. sitä pyllistää samalla muulle jonolle, kun jotain toista kumartaa. Ja niille, jotka eivät hyväksy jonon ohi menemistä... älkää menkö paikkoihin joissa on jono. On ravintolan omistajankin edun mukaista pitää vippejä. Se antaa paikalle "tärkeyden" tunnetta. Ihmiset, kun tuntuvat haluavan paikkoihin missä käy joku muukin.

EDIT: siis kyllähän baarissa saa örveltää.. ja se on tiettyyn pisteeseen asti jopa suotavaa.. niin kauan kuin ei muita häiritse, niin siellä saa tehdä melkein mitä vain :D

EDIT EDIT: ja otsikkoon palatakseni, niin kyllähän tuntuu kerjäläiseltä, kun en ole reippaaseeen puoleen vuoteen hommia tehnyt. Kun ei ole nykyisin, kuin pelkkä muoviläpyskä taskussa, jolla saa ostettua tarvittuja tavaroita. Ennen oli rahaa.
 
Sinulle väinökretski miksi olet muuttanut Suomesta pois ehkä veroja karkuun vai jonkin muun syyn takia?

Semmoista kun nämä kaikki ravintoloitsijat ovat aloittajan mielestä niin puhtaita pulmusia.Ovi urani aikana 3 kolme ravintoloitsijaa jättänyt minulta ja työkavereiltani kaikki lakisääteiset maksut hoitamatta lomarahoja myöten.No ne on kyllä saatu myöhemmin lakiteitse hoidettua koska työantajalla täytyy olla lakisääteiset vakuutukset kunnossa ja työntekijän ilmoitus näistä riittää.Itse on kyllä verot hoidettu ajallaan.Vaikka näistä on töihin tullessa sovittu erikseen.

Muutaman kerran on tullut ehdotuksia pelkästään puhtaana käteen periaatteella tekemisestä mutten ole siihen leikkiin ryhtynyt koska olen ajatellut saada joskus myös eläkettäkin, jos elonpäiviä niin pitkälle riittää.

Jännä homma että esim jostain helsinkiläsestä ovimiehestä kirjoitetaan veronkiertäjänä jos omistaa muutaman asunnon.Työn teollahan ei suomessa saa rikastua.Lainaa voi olla paljonkin, perintöä ja ennen kaikkea kovaa työntekoa muttei niitä lasketa.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Potnapekka kirjoitti:
Sinulle väinökretski miksi olet muuttanut Suomesta pois ehkä veroja karkuun vai jonkin muun syyn takia?

Kiitos kysymästä, lähdin kouluttamaan kokkeja kahdeksi kuukaudeksi Eestiin, nyt on kulunut kohta kahdeksan vuotta, menin naimisiin ja jäin tänne. Ja mitäköhän veroja tässä tarvitsisi karkuun juosta, osa ihmisistä ja suomalaisista on kautta aikojen muuttanut ulkomaille, jos et ole kuullut että meillä oli kuusikymmenen luvulla pieni siirtyminen Ruotsiin samoin kun ihan Amerikkaankin on joku mennyt, tietysti se tuntuu kummalliselta kun joku lähtee ihan rajojen taakse, siinä on ilman muuta oltava jotakin hämärää. Olen tehnyt periaattelisen päätöksen elää siellä missä vaimollani ja perheelläni on hyvä olla.

Yritin muuttaa takaisin yhden kerran, tuntui niin tylsältä etten enää halunnut.
Jätänkin oman paikkani parille somaliportsarille .

Edit. Lisäisin vielä että ovat muuten nämä ulkosuomalaiset hämäräheikkejä koko porukka, tietysti itseni lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
veinikretski kirjoitti:
Ongelma on vain siinä ettei kukaan osaa sanoa kuinka paljon he tienaavat, yleisesti jos heiltä kysyy niin aina liian vähän.

Heh heh minkä takia paperityöläset lakkoilivat tuossa taannoin.
Yritäppä kysyä joltain suomalaiselta poliisilta paljon se tienaa vastaus on tosi vaikea kiermurtelee ja kaartelee sitten kertoo vain peruspalkan lisistä ei ole tietoakaan.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Potnapekka kirjoitti:
Jännä homma että esim jostain helsinkiläsestä ovimiehestä kirjoitetaan veronkiertäjänä jos omistaa muutaman asunnon.Työn teollahan ei suomessa saa rikastua.Lainaa voi olla paljonkin, perintöä ja ennen kaikkea kovaa työntekoa muttei niitä lasketa.

Jos nämä muutamat (voisi arvella että vähintäin 3 asuntoa) asunnot ovat Helsingissä, niin millään kovalla työllä ovimies ei niitä tienaa. Tajuat tämän varmaan itsekkin.

Jos hän on saanut noin miljoona egeä perintöä ja osannut panna rahan poikimaan, niin se on eri juttu ja ihan ok.

Mikä pankki lainaa pokelle vaikkapa kolmeen helsinkiläiseen asuntoon niiden tarvitsemat kauppasummat? Ja millä vakuuksilla?

Ja vielä iänikuinen valitus suomalaisten kateellisuudesta!

Voin kertoa salaisuuden: Kaikkialla maapallolla ihmiset ovat kateellisia rikkaille. Mutta Suomessa ollaan kateellisia köyhälle: Joku inisee maastolexuksen kuskipukilta, kuinka roskaväki ansiotta nostaa huimia 400:n egen kukausikorvauksia ja ryyppää sekä rällää hänen verorahansa hukan vittuun! Voi voi, kuinka julkeavatkin. Menkää töihin tai pistäkää firma pystyyn, älkääkä loisiko!

Muistan itse portsarikulttuurin jo 1970-luvulta. Raavaankin miehen piti vakaana pastilli suussa ja solmio suorassa jännittää ravintolaan sisäänpääsyä. Aivan vesiselväkin saatettiin käännyttää ovelta, jos naama ei miellyttänyt. Ravintola voi valita asiakkaansa.

Valitettavasti kilpailu ei kaikkialla ole edennyt niin pitkälle, etteikö näitä kaapin kokoisia kukkopoikia ole ovilla näyttämässä, kuka on kurko.
 
Viimeksi muokattu:

zorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Jok, Jokerit
On taipumusta

käyttää kapakassa tulotasooni nähden kohtuuttomasti rahaa ilman tippaamistakin, niinpä en siis tippaa, enkä tykkää ylipäänsä mennä kapakoihin, joissa esitetään ovella jonkinmoisia erivaatimuksia. Hyvä poke on semmoinen, että se pitää mulkerot ulkopuolella. Omalla asiakasurallani oon ollut muutama legendaarinen portsari, eräs heistä ei vaikuttanut ollenkaan asiakaspalveluhenkiseltä, piti jonoa tyhjän kapakan edessä, juoksutti korttelin ympäri, huomautteli tämän tästä että opiskelijan kuuluisi olla kotona lukemassa, saattoi ajaa naiset pois koska naisten ei kuuluisi olla ollenkaan kapakassa. Jonossa oleminen oli kuin lotto-arvonnassa olemista, joskus saattoi päästä ohi joskus pamahtaa hännille, hymy ei huulilla viivähtänytkään. Jotenkin tätä ihmistä kuitenkin arvostettiin. Kai sitä on kapakalla aikamoinen valta ihmiseen.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Potnapekka kirjoitti:
Yritäppä kysyä joltain suomalaiselta poliisilta paljon se tienaa vastaus on tosi vaikea kiermurtelee ja kaartelee sitten kertoo vain peruspalkan lisistä ei ole tietoakaan.

Tähän puuttuisin sen verran ihan yleisellä tasolla viime viikkoon asti vuorotöitä tehneenä, että lisät eivät ole palkkaa. Lisät ovat lisiä ja niitä maksetaan mm. siitä hyvästä, että koskaan et ole muun perheen kanssa yhtä aikaa vapaalla etkä koskaan voi suunnitella normaalin aikataulun menoja tai hankkia säännöllisiä aikaan sidottuja harrastuksia. Toistan siis, että lisät ovat lisiä, eivät palkkaa.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Snakster kirjoitti:
Tähän puuttuisin sen verran ihan yleisellä tasolla viime viikkoon asti vuorotöitä tehneenä, että lisät eivät ole palkkaa. Lisät ovat lisiä ja niitä maksetaan mm. siitä hyvästä, että koskaan et ole muun perheen kanssa yhtä aikaa vapaalla etkä koskaan voi suunnitella normaalin aikataulun menoja tai hankkia säännöllisiä aikaan sidottuja harrastuksia. Toistan siis, että lisät ovat lisiä, eivät palkkaa.

Toisin sanoen lisät joutuu tienamaan.

Itse olen tipannut yleisesti ottaen varmaan melko kitsaasti, mutta kyllähän sitä muutama lantti erityisen hyvästä palvelusta liikenee. Tippaan minä muissakin paikoissa kuin ravintoloissa: minun mielestäni aivan yhtäläiseksi "tippaukseksi" voi lukea en että en aina hae esim. urheiluvälineitä halvimmasta paikasta, vaan ostan ne paikallisesta pienemmästä liikkeessä jossa palvelu on loistavaa mutta hinnat hieman kalliimmat. Olennaista on mielestäni kuitenkin se, että tippaaminen ei ole pakollista. Hyvää palvelua olen saanut useissa ravintoloissa ja muuallakin,vaikka tippiä ei ole jäänytkään.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Kyllähän tässäkin ketjussa huomaa kuka on portsari ja kuka ei, vaikkei sitä ääneen kirjoitettaisiinkin. Nämä tuulikaappien kuninkaat valistavat taviksia asioilla, jotka normaali palkansaaja tietää automaattisesti, mutta jotka näille kurkoille tuntuu olevan suuri, maininnan arvoinen ihme.

Itse en ole koskaan ravintola-alalla työskennellyt, mutta muutama kaverini työskentelevät ja äitini teki aikanaan pitkähkön uran ko. alalla (tarjoilija->vuoropäällikkö->ravintolapäällikkö, yrittäjä) ja tuttavani ovat mitä moninaisimmissa duuneissa, myös ovella.

Oman ja kaveripiirini empiiristen tutkimusten mukaan portsari on hyvä silloin, kun ikää mittarissa alkaa olla neljänkymmenen paremmalla puolella. Nämä reilu parikymppiset "ammattilaiset" ovat juuri niitä, joilla on suuri pätemisen ja näytön tarve, ja unohtavat sen, että ovat palveluammatissa. Todella harvoin kuulee alle kolmekymppisen ovimiehen sanovan hyvää iltaa asiakkaalle, mutta kun mittariin tulee lisää vuosia, niin johan käytöstavatkin karttuvat.

Todistin tässä muutama viikko sitten hassua tapahtumaa. Istuin kaverini kanssa eräällä tamperelaisella terassilla vesiselvänä. Terassi oli puolityhjä, mutta sen "ovella" seisoi kaksi portsaria. Paikalle asti pari noin arviolta kolmekymppistä miestä, puvut päällä ja salkut kainalossa. Portsari pysäytti aidatun terassin reunalla, ja kun istuimme samalla reunalla, niin kuulin koko keskustelun, jossa portsari vaati 20 euron "ovimaksua". Ilmeisesti herrasmiehet olivat käyneet ko. ravintolassa aiemminkin, ja tiesivät ettei siellä mitään ovimaksua ollut. Sen jälkeen portsari ilmoitti, että "meillä on vähän täyttä", jolloin miehet kääntyivät pois ja kävelivät viereiselle terassille. Tässä tapauksessa ravintoloitsija menetti asiakkaansa, mutta portsareilla oli hauskaa naureskellessaan pukupelleille.

En ole mielestäni koskaan saanut portsarilta niin hyvää palvelua, että siitä kannattaisi tippiä antaa. kertaakaan en ole ravintolasta ulos lentänyt ja kerran on ovelta sanottu, ettei sisälle ole tulemista, mikä olikin ihan hyvä ratkaisu portsarilta, sen hetkinen kuntoni huomioonotten. Ruokaravintoloissa annan usein tippiä, mikäli ruoka ja palvelu ovat mielestäni olleet hyvää.

Narikkamaksukin on mielenkiintoinen juttu. Minut on kerran pakotettu jättämään puvuntakki narikkaan, vaikka olisin suostunut maksamaan narikkamaksun "tyhjästäkin". Narikanhoitaja totesi: "takki kuin takki". En viitsinyt alkaa kinastelemaan, mutta vitutti hakea yöllä narikan naulakossa rypistynyttä puvuntakkia takaisin.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Todella mielenkiintoista porukkaa, olen kuulemma tehnyt otsikolla pahaa heille , lisäksi olen homo ja hiiri kun menen arvostelemaan tälläisistä asioista joista en mitään tiedä muuten kuin kuulopuheiden perusteella, lisäksi olisi kuulemma mielenkiintoista nähdä tälläinen pelle.

Kerronpa tarinan elävästä elämästä, istuin ravintolan aulassa kolmenkuukauden työjakson(aamusta iltaan) jälkeen ja odottelin vaimoani joka työskenteli baarissa, olin umpi väsynyt. Paikka oli sesonki paikka ja tuhansia ihmisiä kävi viikonloppuisin paikassa. En viitsi paikkaa mainita, sen kaikki suomessa tietävät. Ilta oli loppumassa ja valomerkki oli tullut, portsari tuli sanomaan minulle (jonka hyvin tunsin, ei koskaan mitään ongelmia)että lähdeppä ulos siitä, koska ulkona oli melkoinen pakkanen niin sanoin että istuskelen tässä sen aikaa kun vaimo saa kassan laskettua ja luovutettua. Ei ollut mitään paikkaa minne mennä lämpimään, auto oli edessä ja helvetin kylmä. Olin ottanut Kaksi tai kolme konjakkia, en varmasti ollut sen enempää juovuksissa kuin kuka tahansa olisi ollut.

Porsari tuli karjumaan minulle että tämä on hänen valtakuntansa ja minun pitää heti lähteä ulos, no lähdinkin. Seisoskelin siinä sitten ulkona kun näin että vaimoni tulee ja lähdin vastaan sanomaan että seison täällä, kun tämä saatanan kuutiopää laittoi minut ulos, arvatkaapa mitä tämä ovien kuninkas teki, painoi kyynelkaasun silmiin, silloin nupissa pamahti, kävelin lähimpään vessaan ja pesin silmät, kävin portsarin luokse ja sanoin että odottele rauhassa kohta alkaa aseita tulemaan, menin keittiöön ja otin mangneetti telineestä 9 veistä(kuulustelu pöytäkirja) ja vedin ensimäisen heti kun näin tämän mulkun, kaikki kolme portsaria ja urhoa jättivät kentän ja pakenivat ulko-ovesta ulos, yksi meinasi vielä tulla ruiskuttelemaan ruiskunsa kanssa mutta ex-vaimo käski sen painua helvettiin ettei saa pahemmin turpaansa.
He jättivät ihmiset makaamaan ravintolan eteisen lattialle ilman suojaa, saatanan pelkurit. Minä sain 1.6 kuukautta ehdonalaista ja oikeus totesi että mikäli en olisi suuttunut olisi asia mennyt toisin päin.

Seuraavaan sesonkiin menin samaan paikkaan, portsari tuli pyytämään minulta anteeksi että oli aiheuttanut sellaisen sekaannuksen, sanoin okey.Sellainen hiiri veini on. Itse muuten ilmoittauduin poliisille vasta seuraavana päivänä ja kävelin rauhallisesti ovesta ulos,minulla ei muuten ollut kyseisen portsarin kanssa ollut minkäänlaista kitkaa ennen, hän kävi keittiössä juomassa kahvia ja juttelemassa mukavia, sai vain tärkeys kohtauksen. Tämä tarina on tosi.

Ps, Olisin heittänyt loputkin jos ex muija olisi tullut väliin, enimmäinen olisi kyllä osunut mutta osui resepsunin tiskin yläreunaan. Tälläistä aiheuttaa portsarin provosointi hänen tahollaan pahimmillaan. Rangaistus on kärsitty, ja oikeus tapahtunut.

Edit. Poliisi jolle Raumalla asiaa kerroin oli muuten todella huvittunut, ihmettelin miksi hän kertoi että samasta syystä oli yksi tyyppi juossut Raumanlinnan oven läpi (lasiovi),sellaista touhua.
 
Viimeksi muokattu:

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Lisätään tähän antoisaan ketjuun vielä muutama sana.

En kiellä etteikö tuolla baarien ovilla seisoskelisi juuri tässä ketjussa mainittuja urpoja, joille elämän tehtävä on se pullistelu ja päteminen. Väitän kuitenkin, etttä tälläiset tapaukset ovat vähemmistö. Suurella osalla asiakkaista on jo ravintolaan tullessaan takaraivossa se ajatus, että toi portsari se tossa pullistelee ja pätee. Tätä mielikuvaa on vaikea muuttaa. Jos taas ovella on tavallista pienempi kaveri, niin naureskellaan hiireksi ja voivotellaan kaverin pientä kokoa. Joillekkin asiakkaille mikään ei kelpaa.

Kuten sanoin, olen joskus portsarina ravintolassa toiminut, enkä ole mikään jääkaappipakastin. Olen korkeintaan 180cm pitkä ja painoin tuona aikana 90-98kg. Vaikka olen vartalomalliltani roteva, niin miksikään bodariksi minua ei voi kutsua. Olen vuosia käynyt salilla, joten se väkisinkin hieman näkyy päältä, mutta ei mitenkään huomattavasti. Tästä huolimatta minulle vitsailtiin kaikenmaailman juttuja aivojen menemisestä lihaksiin yms. Muutaman kerran kysyinkin, että mihinkä lihaksiin? Monesti näki jo kaukaa tulevan asiakkaan mittailevan katseellaan. Ja annas olla jos tälläistä asiakasta jostain huomautit tai ohjeistit jostain asiasta! Asiat joita kutsutaan illan aikana pätemiseksi ja tärkeilyksi, on monesti selvinpäin täysin järkipuheella ymmärrettäviä asioita. Väärässä olemisen myöntöminen on monelle vaikeaa, myös monelle portsarille. Jos tekee virheen ja sen reilusti asiakkaalle myöntää ja hyvitystä siittä tarjoaa, niin yleensä se tulee tippinä takaisin.

Toinen asia mikä monelta varmasti jää ymmärtämättä ja mikä meneen yleensä yksin portsarin piikkiin, on Suomen tiukka linja anniskelun suhteen. Asiakkaan on vaikea käsittää, että jonossa ei saa juoda omia juomia tai ettei vessaan saa mennä juoman kanssa. Ne kun eivät ole valitettavasti anniskelualueita. Nykyajan vitsaus taitaa olla tuo savuton puoli ja sen pitäminen nimenomaan savuttomana. Ja melkein jokainen ravintola ylittää vilkkaana iltana reilusti sen suurimman sallitun asiakasmäärän, joten siinä mielessä jonoista on tavallaan turha itkeä, koska ravintola jo siinä menee harmaalle alueelle.

On totta, että tiettyjen portsarien linjassa olisi muuttamisen varaa. Hyvänä mottona käy, että pidä huoli että asiakkaat viihtyy, niin silloin viihdyt sinäkin. Pitää tietysti muistaa ne rajat minkä sisällä toimitaan ja tarvittaessa pitää pystyä olemaan jämäkkä. Muutos on hyvä aloittaa ihan vaatetuksesta. Military look ei oikein sovi ravintolaa ja provosoi asiakkaita turhaan. Kauluspaita, kravatti, tummat ja siistit housut. Tälläinen pukeutuminen luo portsarista perinsteistä ammattitaitoisemman kuvan. Kauluspaidan alle mahtuu helposi luotiliivi ja voimankäyttövälineet (jos niitä haluaa kantaa) siisteihin ja huomaamattomiin koteloihin, taskusta ne voivat vahingossa tippua. Sumutin on hyvä pitää kännykän vaakakotelossa. Kukaan ei edes huomaa, että sinulla on kaasu mukana. Valitettavasti monelle pelkkä vermeiden esillä pitäminen on se pääasia.

Mielestäni myös anniskelusäännöksiä voisi hieman höllentää. Mielestäni ihan hyvin voisi esimerkiksi pistää pienen kojun pystyyn oven ulkopuolelle ja siittä voisi ensimmäisen kaljan myydä jo jonottavalle. Jos portsari on vielä ovella, niin hommahan on ihan kontrollissa. Valitettavasti tämä ei vaan ole näillä pykälillä mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
TBK kirjoitti:
Asiakkaan on vaikea käsittää, että jonossa ei saa juoda omia juomia tai ettei vessaan saa mennä juoman kanssa.
Jonottaessa pitää olla ehdottomasti omaa juotavaa mukana. Tosin nykyään tulee pyörittyä yöelämässä niin vähän että eipä jonottaminenkaan enää vaivaa juuri lainkaan mutta nuoruudessa homma toimi ihan ok eikä kukaan poke koskaan huomautellut.

TBK kirjoitti:
Mielestäni myös anniskelusäännöksiä voisi hieman höllentää. Mielestäni ihan hyvin voisi tarjoilla esimerkiksi pistää pienen kojun pystyyn oven ulkopuolelle ja siittä voisi ensimmäisen kaljan myydä jo jonottavalle. Jos portsari on vielä ovella, niin hommahan on ihan kontrollissa. Valitettavasti tämä ei vaan ole näillä pykälillä mahdollista.

Hyvä idea, toivottavasti joskus laki sallii myös sitä käyttää.
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
TBK kirjoitti:
Toinen asia mikä monelta varmasti jää ymmärtämättä ja mikä meneen yleensä yksin portsarin piikkiin, on Suomen tiukka linja anniskelun suhteen. Asiakkaan on vaikea käsittää, että jonossa ei saa juoda omia juomia tai ettei vessaan saa mennä juoman kanssa. Ne kun eivät ole valitettavasti anniskelualueita.
Siis täh, mähän olen oikea portsarin painajainen, kun teen molempia... Tämä ns. markkinajono on helposti esim. Oulun GM:ssä muutaman kymmenen metriä pitkä ja kyllä siinä joskus omia juomia nautitaan ennen kuin sisälle päästään (monesti nämä viimeiset omat juomat kyllä napataan taksimatkalla). Ja en mä kyllä paukkuani mihinkään tiskille jätä, jos kusella käyn. Eikä toisaalta kummastakaan ole koskaan mitään kommentoitu.
 
Hheheh... siinäpä menee yksi ero entisaikoihin ja tähän päivään. Nykyään on asiakkaille käsittämätöntä olla juomatta jonossa. Nykyään harvassa paikassa siitä toki mainitaankin ja asiaa katsotaan sormien läpi. Entisaikaan ei tahtonut päästä sisälle, mikäli tällaisen etikettivirheen tekee. Mielestäni voisi muuttaa pykäliä sallivimmaksi ja sehän myös helpottaisi vahtimestareiden työtä, kun ei nukkuvia tarvitsisi seurueista hakea pois yms. En nimittäin vielä ole keksinyt, mitä pahaa ne nukkuvat saavat aikaan ja miksi virkavalta näitä pelkää. Ei nukkuva lisää juo. Nukkuessaan ainakaan :D Mutta hyviä esimerkkejä löytyy maailmalta, että nukkuvasta ei haittaa ole. Kierrellessä on löytynyt paikkoja, jotka ovat 24h auki ja siivooja aamulla siirtää vain nukkuvalta vähän jalkoja, että pääsee siivoamaan :)
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Rosoh kirjoitti:
Toinen negatiivinen seikka on heidän parhaan tarjoilijan A.N:n siirtyminen muille teille. Parempaa baarityöntekijää en ole missään kohdannut ja hän oli yksi syy miksi aloin viihtymään Kallessa.

Oh no, onks se lähteny Kallesta? En tiennykkään, kun en oo ehtinyt paikassa vähään aikaan käväisemään... No, taas yks syy vähemmän käydä. Kalle oli parhaimmillaan silloin, kun Natsa ei vielä kuulunut paikkaan.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Mistä se johtuu ettei Tallinnassa ole jonoja ravintoloihin, onko turismi ja asiakasmäärät niin pieniä vai mitä täällä oikein tapahtuu, en ole tässä kaupungissa joutunut miettimään kertaakaan kauanko menee kun pääsen sisälle.
Kovastippa tuntuu hermoille ottavan keskustelu potsareiden ammatista ja veroista, me olemme ravintolaihmisinä samalla lailla asiakkaitten kontrollin alla. Eikö portsareista saisi puhua ja heidän tekemisistään ? Samoin tuntuu naurettavalta kuinka tehdään ongelmia laseista ja niiden liikuttamisesta, ulkona juomisen ymmärrän ilman muuta, mutta sisällä. Että joku konrolloisi missä pidän lasiani kun menen Viru-hotelliin sisälle, tosin se on ainoita paikkoja jotka on omaksunut suomalaisen systeemin. Minulle on vain sattunut ilmeisesti väärät portsarit kolmenkymmenen vuoden aikana kun olen heitä katsellut vahingossa eteen.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
pänkäle kirjoitti:
Minä en yleensä millekään oven aukipitäjälle tippiä anna, vaan tarjoilijoille hyvästä palvelusta tai hyvistä drinkeistä, toisin sanoen ihmisille jotka tekevätkin siellä baarissa jotain. Ja silloinkin sen 10-15% tilauksen hinnasta, mikä on yleinen käytäntö maailmalla. Suurimmassa osassa ravintoloita tai baareja joissa käyn, ovimiehen hommia voisi hoitaa myös kiila, joka pitää ovea auki. Ei sillekään tulisi mieleen 10 euron seteliä heittää.

No mitäs jos vaikka joku hakkais sut henkihieveriin siellä ravintolassa ja nää "idiootit" joille ei voi antaa penniäkään kattelee vaan vieressä. Että voi siitä mukavasta ja turvallisesta ravintolaillasta maksaakin jotain.

Muutenkin ihmiset vois yrittää suhtautua portsareihin ja muihinkin ennakkoluuloja herättäviin ihmisiin vähän eritavalla. Kyllähän se poke on mulkku jos ennen ravintolaan menoa olet itse niin päättänyt vaikka et sitä kyseistä ihmistä ole ikinä nähnytkään.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Tore#82 kirjoitti:
En ole jostain kumman syystä tutustunut Viron alkoholilakiin, varmaan pitäisi, mutta suomessa sattuu olemaan alkoholilaissa semmoinen käsite kuin anniskelualue. Väinölle voin pienen katkelman lainata suomen alkoholilaista miten se käsittää tämän ihmeellisen anniskelualueen:
Alkoholilaki 21c § 3 ja 4 momentti

Vastaus oli upea ja vielä punainenkin, meillä täällä ei ole tietokoneissa vielä sitä väriä. Jossakin pään sisällä on ero, ei lakikirjoissa, en osaa sitä sinulle selittää täällä on tosiaankin todella vähän ongelmia niin ovella kuin lasien kuljetusten kanssa, samoin näet hyvin harvoin että ravintolassa syntyisi tappelu. Tervetuloa tutustumaan. Voin sinulle myös kertoa että meillä lähtee kuppila sekunnissa kiinni kun anniskelualue ym, seikat eivät natsaa, joku erinlainen vapaus on kuitenkin olemassa. Johtuuko se mistä mutta , kukaan ei ei tule useinkaan sanomaan että varpaat on punaisella puolella, johtuuko suomen holhoavasta ja provosoivasta asenteesta juuri ongelmat. Se että jollakin tavalla kuulosti siltä että kivikausi vallitsee Tallinnassa ja eestissä aiheuttaa minulle päähän suuren hymiön. Tunnut muuten olevan ammattimies moniin muihin kommenteihin nähden ja hyvä että ihminen tietää ammattinsa salat ja lait, kaasun osalta kielsin omissa paikoissani kaasut ym, paskavärkit jo
suomen aikana. Olen sitä mieltä jollei keskustelemalla ja neuvotteluilla pärjätä ja lopukädessä nyrkeillä niin sitten otetaan turpaamme tai kuollaan. En vihaa enkä tuomitse mitään muuta portsarin ammatissa kuin ammattitaidottomuutta josta en pidä ravintolan muillakaan aluiella yhtä vähän, ja tästä asiasta voinemme ilmeisesti olla samaa mieltä.

Lopuksi sanoisin että provosoivat kilon kultaketjut kaulassa olevat ovimiehet voitaisiin ainakin kieltää, vedoten tuleviin niskakipuihin vanhuusiällä. Asiakaalta menee jo ruokahalu ovella kun rotwailerin näköinen mies on vastassa .
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
veinikretski kirjoitti:
Mistä se johtuu ettei Tallinnassa ole jonoja ravintoloihin, onko turismi ja asiakasmäärät niin pieniä vai mitä täällä oikein tapahtuu, en ole tässä kaupungissa joutunut miettimään kertaakaan kauanko menee kun pääsen sisälle.
Kovastippa tuntuu hermoille ottavan keskustelu potsareiden ammatista ja veroista...


Villinä arvauksena voisin esittää, että veistä eteisen seinään nakkelevat talvisodanveteraanien esikoispojat eivät ole paarinpitäjinä omiaan houkuttelemaan asiakkaita jonoksi asti. Mikäli sinne jonoa kuitenkin pääsee kertymään, niin he ovat tietenkin kesäretkellä olevia veronkiertäjäportsareita, jotka luulevat, ettei sisälle saa mennä ennen puolen tunnin ulkosalla huikailua.

Pääseekö Tallinnaan jalan?
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hieman offtopicia:

Potnapekka kirjoitti:
Heh heh minkä takia paperityöläset lakkoilivat tuossa taannoin.

Koskas paperityöläiset ovat viimeksi olleet lakossa?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Brunberg kirjoitti:
No mitäs jos vaikka joku hakkais sut henkihieveriin siellä ravintolassa ja nää "idiootit" joille ei voi antaa penniäkään kattelee vaan vieressä. Että voi siitä mukavasta ja turvallisesta ravintolaillasta maksaakin jotain.

Noh, jos baarin sisällä tapahtuviin tappeluihin puututaan sen mukaan, että onko tippiä annettu, niin taitavat anniskeluluvat mennä uuteen jakoon. Turvallisesta ravintolaillasta tarvitsee maksaa sen verran mitä tuo kassaan rahaa. Hyvästä palvelusta voi jotain antaakin.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Näille nuorille asiakkaita kyykyttäville bodareille, jota portsareina notkuu valitettavan paljon, pitäisi ravintoloitsijan antaa pikimmiten kenkää pilaamasta kuppilan mainetta. Uusille portsareille pitäisi tehdä selväksi, että he ovat PALVELUAMMATISSA!!!

Jos sisään pyrkii liian jurrisia rähjääjiä, niin tottakai se on kaikkien etu, että heidät käännytetään ovelta. Tai joku remuaa liikaa kuppilassa. Mutta poistamisenkin voi tehdä provosoitumatta ja asiallisesti.

Mutta KAIKILLE muille kuuluu olla asiallisen kohtelias. Pitää sanoa hyvää iltaa, tervetuloa, hyvää yötä etc. Maksoi tai ei tippiä. Ja turvallisuudesta EI asiakas maksa MITÄÄN tippiä. Järjestys on ravintolan lakisääteinen itsestäänselvyys, josta ei pitäisi edes keskustella!

Ja jokaiselle pokelle pitää takoa selkäytimeen, että asiakas ei ole häntä varten, vaan hän on asiakasta varten. Narikkamaksun voi tietenkin periä ja sen suuruus on oltava selvästi näkyvissä.

Ja asiakkaalle ei vittuilla, vaikka kuinka tekisi mieli. Joka työssä on huonoja puolia ja ne on vaan kestettävä. Ei teollisuudessakaan saa tehdä tahallaan sutta, vaikka kuinka vituttaisi. Miksei pokeltakin voi vaatia asiallisuutta?
 
Viimeksi muokattu:

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
veinikretski kirjoitti:
Kovastippa tuntuu hermoille ottavan keskustelu potsareiden ammatista ja veroista, me olemme ravintolaihmisinä samalla lailla asiakkaitten kontrollin alla. Eikö portsareista saisi puhua ja heidän tekemisistään ? Samoin tuntuu naurettavalta kuinka tehdään ongelmia laseista ja niiden liikuttamisesta, ulkona juomisen ymmärrän ilman muuta, mutta sisällä.
Minua ei hermostuta portsareiden ammatista puhuminen. Minua sen sijaan ärsyttää se, että portsarista on tehty yksi mielikuva, minkä mukaan lokeroidaan joka ainoa. Myönnän auliisti, että ongemia on tiettyjen tapausten suhteen, mutta se ei suinkaan koske kaikkia, ei edes enemmistöä. Kuten tuossa edellä kirjoitin, niin monesti portsarista tulee pullisteleva idiootti asiakkaan mielestä jo ennen kuin he ovat edes tavanneet. Portsarin työ on alipalkattua, aliarvostettua ja monet ylenkatsovat heidän työtään. He ovat siittä ikäviä, että heille kuuluu järjestyksenpito ja siksi he yleensä ovat niitä, jotka joutuvat kieltämään tai puuttumaan asiakkaan tekemisiin. Kieltäminen harvoin herättää positiivisiä tunteita.

Minusta on myös älytöntä, että ravintolassa ei saa kulkea juoman kanssa miten haluaa. En minäkään jätä juomaani yksin vessassa käydessäni. Sitähän herran jumala ollaan ravintolassa, missä nautitaan alkoholia. Onko siksi järkevää kieltää juominen muutaman neliön osalta? Tästä ei kuitnekaan tule syyttää lakia valvovaa tahoa. Kritiikki tulisi kohdistaa muihin tahoihin kuin portsareihin.

veinikretski kirjoitti:
kaasun osalta kielsin omissa paikoissani kaasut ym, paskavärkit jo
suomen aikana. Olen sitä mieltä jollei keskustelemalla ja neuvotteluilla pärjätä ja lopukädessä nyrkeillä niin sitten otetaan turpaamme tai kuollaan.
Niin, minua kun ei henkilökohtaisesti ainakaan kiinnosta nyrkkeillä tai vielä vähemmän kuolla. Olen itsekkin sitä mieltä, että psykologia on se paras keino ratkoa konfliktit, mutta valitettavasti humalaisen päähän ei aina mene se järkipuhe ja vielä vähämmän se menee sekakäyttäjän tms. jakeluun. Olen itse muutaman kerran puukon terää tuijotellut ja muutaman kerran on ravintolassa ollut asiakkaalla ase mukana. Kyllä minä ainakin näissä tilanteissa kaipaan näita paskavärkkejä. Minä en nillä palkoilla pistä henkeä tai terveyttä peliin, ihan vaan siksi, että ravintolapääliköllä on periaate kuniakkaasta kuolemasta, saa minun puolesta ravintolapäälikkö tulla sitten itse ratkomaan ne tilanteet.
 
. Tunnut muuten olevan ammattimies moniin muihin kommenteihin nähden ja hyvä että ihminen tietää ammattinsa salat ja lait, kaasun osalta kielsin omissa paikoissani kaasut ym, paskavärkit jo
suomen aikana. Olen sitä mieltä jollei keskustelemalla ja neuvotteluilla pärjätä ja lopukädessä nyrkeillä niin sitten otetaan turpaamme tai kuollaan. En vihaa enkä tuomitse mitään muuta portsarin ammatissa kuin ammattitaidottomuutta josta en pidä ravintolan muillakaan aluiella yhtä vähän, ja tästä asiasta voinemme ilmeisesti olla samaa mieltä.

QUOTE]
Tämähän on se "ravintoloitsija" jolla on todella paljon järkeä päässä.
Eli pelkin käsin taistoon puukkoa tai pyssyä vastaan ja tästä typerästä määräyksestähän ei kärsi asiakas turvallisuus joopa joo.
Kerro ja perustele miksi annoit määräyksen poistaa luvalliset voimankäyttövälineet.
Nykyään on vaan niin että yhä useampi juniori ja moni muu kantaa mukanaan pientä kättäpitempää.Esim joka ilta saa ottaa narikkaan Lettermannin joka huomaamattomasti kulkeutuu mukana ravintolaan jääden ovelle , kommenteilla aiko en aatellu tai huomannu.

Suosittelen sulle väinöseni että hommaat itelle järjestyksenvalvojan kortin ja kokeilet sitä hommaa jonkin aikaa niin sulle muodostus edes jonkinlainen käsitys mitä se todella on.
Mutta mehän olemme olleet ijät ja ajat niitä sylkykuppeja johon voi huonosti menneen illan purkaa,älkää hätäilkö kaikkeen tottuu.Jollakin tuntuu olevan vielä vuosikymmenten jälkeen hampaankolossa meitä kohtaan.

Kun nää väinö tunnut tietävän kaiken voitko kertoa minulle miten otat pyssyn pois ja estät pääsyn ravintolaan herralta jolla on päällä amfetamiini psykoosi ja pari ihmishenkeä ennestään omallatunnolla.Siinä saa neuvotella ja paljon.. Ja meneppä lyömään sitä kuten väinön ohjeet kuuluu.
Näitäkin on tullut vuosien varrella vastaan.

Yhteiskunta muuttuu vuosien varrella.Näitä ihmisraunioita vaan tulee entistä enemmän vastaan.
Kun tämä niin sanottu lama viimeksi alkoi alettiin säästösyistä vähentään ammattinsa osaavia portsareita ravintolan ovilta ja tilalle otettiin vartioimisliikkeen jannuja jossain vaiheessa ongelmat ravintoloissa lisääntyivät.
Ja portsarit oli pakko ottaa takaisin töihin.
Ehkä tämän takia olen niin ylpeä ammatistani mitä teen , kun mikään päivä töissä ei ole samanlainen ja se yksi pieni hymy asiakkaalta pelastaa koko illan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös