Mainos

Polttoaineen hinnannousu

  • 159 243
  • 1 289

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ajamista ei varmasti kielletä, mutta luulen siviilikäytössä olevien dieselautoilijoiden olevan ahtaalla kuin tupakoitsijat konsanaan muutaman vuoden kuluttua.
En ole havainnut tupakoitsijoiden ahtaalla oloa mitenkään. Tupankit savuavat työpaikkojen taukopaikoilla vanhaan malliin ja joka paikka on ihan täynnä tumppeja, niin kuin aina ennenkin. Voihan se olla, että hermostuksissaan kiskovat ja kierteessä elävät.

Kyllähän polttoaineiden hintojen nousu jo tuntuu rahapussissa, mutta sellaista se on. Halpaahan tuo olikin pitkän aikaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin luulin, että täällä keskusteltaisiin polttoaineen hinnan noususta ja sen vaikutuksista, mutta yllättäen tämä olikin joku sähköautoilu vol. 2 ketju, missä työsuhdeutoilijat ja 80t€:n autoilla ajavat ihemettelevät, miten joku voi ajaa muullakin kuin sähköautolla. Eli käytännössä täällä rinkirunkkaa ne ryhmät, joiden osalta polttoaineden hinnan nousulla ei ole mitään merkitystä kuin korkeintaan välillisesti. Ja vähemmän yllättäen se suuri massa, joille sillä on väliä, ei kiinnosta keskustelussa ketään.
Ihan mielenkiinnosta, voisitko osoittaa edes yhden viestin, missä joku ihmettelee, miten joku voi ajaa muulla kuin sähköautolla?

Enemmän tässä ketjussa on mielestäni muutosvastarintaisten bensalenkkareiden perusteluja, miksi sähköautoilussa ei ole mitään järkeä, kuinka lataaminen on vaikeaa jne. Molemmissa ääripäissä on tietenkin yhtä lailla älyttömiä yleistyksiä ja mielipiteitä, mutten kyllä ole onneksi tällä palstalla hirveästi törmännyt mihinkään todella fanaattisiin sähköautouskovaisiin tai Tesla-fanboy -osastoon. Siis niihin jotka ovat syvällä Muskin luomassa kultissa, läheskään kaikki Teslallakaan ajavat eivät kuulu tähän lahkoon onneksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Järvenpää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Suomalaiset NHL:ssä
Dieselistä keskustellakseni veikkaan, että kun maamme politiikka vie vahvasti sähköautoilun suuntaan, niin varsinkin dieselistä tehdään vähintäänkin helvetin kallista. Siis vielä kalliimpaa kuin tällä hetkellä. Onkin mielenkiintoista nähdä miten dieselautokannan tulee käymään. Ajamista ei varmasti kielletä, mutta luulen siviilikäytössä olevien dieselautoilijoiden olevan ahtaalla kuin tupakoitsijat konsanaan muutaman vuoden kuluttua. Tämä tulee luonnollisesti näkymään silloin myös dieselautojen hinnoissa edelleen laskevasti.

Itse olen vahvasti sitä mieltä, että mikäli oma talous kiinnostaa, niin siitä disukasta kannattaa luopua mahdollisimman pikaisesti. Se on jo nyt hankalaa, mutta en usko sen tästä ainakaan helpottuvan.
Mihin tuo perustuu tuo luulosi juuri dieselin kovemmasta rajoittamisesta? Kuitenkin yleinen tiedossa oleva fakta on se, että bensa-autot päästävät enemmän hiilidioksidipäästöjä, kuin riisseliautot (siis puhutaan nyt samanikäisistä ja vertailumalleista).
Eikö juuri sitä enemmän saastuttavaa pitäisi vihreällä logiikalla pistää ahtaalle?

Ja edelleenkin: En ole mitenkään sokeasti diisseluskovainen, kiinnostaa vain ajatusmaailma.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mihin tuo perustuu tuo luulosi juuri dieselin kovemmasta rajoittamisesta? Kuitenkin yleinen tiedossa oleva fakta on se, että bensa-autot päästävät enemmän hiilidioksidipäästöjä, kuin riisseliautot (siis puhutaan nyt samanikäisistä ja vertailumalleista).
Eikö juuri sitä enemmän saastuttavaa pitäisi vihreällä logiikalla pistää ahtaalle?

Ja edelleenkin: En ole mitenkään sokeasti diisseluskovainen, kiinnostaa vain ajatusmaailma.
Tutkimuksia on kai monia ja ne painottuvat eri asioihin, mutta selvää ei ole (tai yleinen tiedossa oleva fakta), että diesel aiheuttaisi bensa-autoa vähemmän päästöjä.

Tässä ote TM:n jutusta vuodelta 2017:

"Tutkimuksessa analysoitiin eri käyttövoimista aiheutuvia päästöjä koko ajoneuvon elinkaaren ajalta. Diesel-auton todetaan vapauttavan elinkaarensa aikana ilmakehään 3,65 tonnia enemmän hiilidioksidia kuin vastaavan bensa-auton. Diesel-auton suuremman ympäristöjalanjäljen todetaan olevan useiden tekijöiden summa."

Ehkä on myös kätevämpää kurittaa jotain, josta voisi kurittamisella päästä lähes eroon. Dieselautoja on kuitenkin Suomessakin niin paljon vähemmän, kuin bensakoneita. Lisäksi dieseleillä ajavat ajavat keskimäärin varmasti enemmän kuin bensa-autoilla päästelijät, niin tuo kannattaa myös kenties huomioida kokonaisuudessa?

Onhan dieselautoilijoita jo nyt kuritettu aika rankalla kädellä tämän viimeisen hinnannousun kanssa, eikä mitään oikeita helpotuksia ole asiaan edes mietitty. Mikäli dieseliä haluttaisiin käytettävän, niin jotain olisi päättäjien taholta keksitty viimeistään huhtikuussa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole havainnut tupakoitsijoiden ahtaalla oloa mitenkään. Tupankit savuavat työpaikkojen taukopaikoilla vanhaan malliin ja joka paikka on ihan täynnä tumppeja, niin kuin aina ennenkin.
Ennen ei tarvinnut mennä erityiselle tupakkapaikalle vaan pisti vaan palamaan vaikka omalla työpisteellä. Lennoilllakaan ei nikotinistien hikoilla, tosin siellä piti olla tupakkapaikalla.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ennen ei tarvinnut mennä erityiselle tupakkapaikalle vaan pisti vaan palamaan vaikka omalla työpisteellä. Lennoilllakaan ei nikotinistien hikoilla, tosin siellä piti olla tupakkapaikalla.
Ei tuosta ole kuin 50v kun Finskin koneessa poltteltiin ihan missä vaan. Näin OT.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Muistaakseni @Sanainen arkku ajaa jollain parin tonnin Opelilla ja käyttää myös paljon julkista liikennettä. Siinä on sellainen kombo, joka on oikeasti taloudellisesti järkevä. Mukavuus tuosta puuttuu, mutta tuskinpa häntä se kiinnostaa.
Olet vähän väärässä. Autoilustani ei puutu sellaista mukavuutta, josta minulla olisi kokemusta. Autoni on kehittynein ja paras mitä minulla on koskaan ollut.
Hauskin se ei ole.

Ei kerrota muille tätä salaisuutta. Jonkunhan ne uudet autot pitää ostaa, että meille köyhille olisi hyviä käytettyjä olemassa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Edellinen iso mullistushan tapahtui viitisentoista vuotta sitten kun silloinen hallitus eli Masa ja Jykä, päättivät yhtäkkiä keventää dieselien verotusta, kun ne kuluttivat vähemmän. Autoveron poistaminen oli silloin ollut jo vuosia keskustelussa ja spekuloitiin sitä, kuinka homma täytyy tehdä "yhdessä yössä" ettei myynti sitä ennen sakkaa. Näin todellakin tehtiin ja eipä tuossa hirveitä varoaikoja muistaakseni ollut vaan tuumasta toimeen ja valmistelu tehtiin vähin äänin niin pitkälle kuin mahdollista. Muistan kun meilläkin yksi työntekijä oli tilannut juuri diesel-Mondeon ja sitten sille automyyjä soitti, että tämä veronalennus koskee myös tätä sinun tilaamaa, koska se tulee maahan vasta verouudistuksen jälkeen.

Yhtäkkiä dieselvehkeistä tulikin se juttu ja kaikenlaisia bluetech, greenline yms tekstejä ilmestyi niiden takaluukkuun. Kannattavuusraja bensaverrokkiin tippui sieltä 30 tkm paikkeilta mallikohtaisesti jopa lähelle 10 tkm. Toki juuri yleistymässä ollut cr-ruiskutustekniikka auttoi myös ja pesi puhtaaksi vanhan nokivasaran mainetta.

Nyt sitten tapellaan pienhiukkaspäästöjen kanssa ja isoissa kaupungeissa harkitaan jopa niiden käytön kieltämistä. Työkoneissa ja kuorma-autopuolella tuo nafta vielä jatkaa pitkään, vaikka näissäkin segmenteissä on jo sähköisiä versioita kehitelty. Näissä vaan tarvittava jatkuva teho on sitä luokkaa, että akuille pitää melkein varata oma perävaununsa. Yhtä lailla nopea lataaminen tulee ongelmaksi, kun kalliin kaluston pitää liikkua tuottaakseen ja tarvittavaa virtamäärää ei saa siirrettyä ihan lyhyen kusitauon aikana. Ehkä tämä kalusto pomppaa sähkön yli sitten suoraan sinne vetymaailmaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen vahvasti sitä mieltä, että mikäli oma talous kiinnostaa, niin siitä disukasta kannattaa luopua mahdollisimman pikaisesti. Se on jo nyt hankalaa, mutta en usko sen tästä ainakaan helpottuvan.

Jos meinaa luopua niin voi kyllä olla viimeiset hetket, mutta toisaalta kun kysyntä kyntää niin disukan saa kohta todella edullisesti että jos autoa etsii tiedä sitten voisiko olla jopa järkevä sijoituskohde, nimittäin jos polttoaineen hinta laskee markkinoilla voi kysyntä mennä yhtäkkiä toiseenkin suuntaan. Varsinkin kun jossain kohti autotehtaat todennäköisesti selvittävät komponentipulansa niin sähköautoja alkaa varastossa löytyä. Sähköauton arvonaleneminen se vasta saattaakin jossain kohti yllättää. Tosin kukaan tuskin osaa ennustaa mihin suuntaan lopulta maailmantilanne menee.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Siis onko niin, että tuo bentseenin hinta ei tuolta enää ikinä tule ainakaan tästä alaspäin?

Itse siis ajattelin lähivuosina siirtyä kyllä sähköiseen autoiluun ihan mielelläni, mutta lähinnä näiden harrastepelien puolesta kyselen. Toki harrastukset maksaa jne..
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulla on edessä reissu autokauppaan. Pakko ostaa diisselivekotin. Työ ja harrastus sen vaatii, niin sillä mennään. Sitten kun ei voi mennä, valtio elättää ja kuljen julkisilla ja fillarilla, harrastus ja työnteko loppunee siihen. Ellei tule sähköistä vaihtoehtoa vetoautolle joka on siinä hintaluokassa, että on järkevää ostaa. Täytyy myös päästä kulkemaan ajoittain heikommassakin maastossa...

Onhan tuo polttoaineen hinta karannut ihan jäätävälle tasolle. Uskon, että on kannattavampaa joillekin ajaa sähköautolla, mutta kun se on samaan aikaan mahdotonta.

Miten ne toimivat joilla olisi kannattavampaa, mutta kun eivät saa lainaa/rahoitusta? Pitäisikö valtion tulla takaamaan kaikkien, elämäntilanteesta riippumatta, laina tai rahoitus jotta saa ostettua sähköauton.
 

Con Tsales

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Huuhkajat, Ahveniston ampumahiihtäjät
Minä hommasin pikku sähkärin yksityisleasingillä. Kustantaa sen vajaat 400,-/kk. Vuodessa saa ilman lisämaksua ajella 15 tkm. Töissä pystyn lataamaan 10c/kWh eli "tankillinen" kustantaa sen 5 €. Sillä pitäisi kesällä päästä sen 300 km ja talvella todennäköisesti parisen sataa. Tuo riittää minulle varsin hyvin, kun 90% ajoista on kaupungissa ja pisimmät ajelut 100km suuntaansa. Jos vuoden käytön jälkeen homma ei miellytä, niin siirryn johonkin muuhun vaihtoehtoon. Saas nähdä...
 

hege

Jäsen
Kaveri treidasi diesel Santa-Fe:n bensa(plug-in)hybridi Sorentoon ja kertoi polttoainekuluissa tulevan säästöä noin 130€/kk mutta kokonaisuutena hieman enemmän koska perheen toisen bensa-auton (Polo) ajot ovat myös korvautuneet jossain määrin hybridilla ja sähköllä ja siinä olisi fiksulla ennakoinnilla vielä enemmän mahdollisuuksia kulkea sekä mukavammin että edullisemmin kun nurkka-ajoon lähtisi aina plugarilla. Sanoi, että oli ajotietokoneen lukujen perusteella Sorenton pitkänajan kulutus on sen 2 litraa pienempi kuin Polossa ja että ollut hankalaa asettaa aivot siihen asentoon että kun vie muksuja treeneihin niin meiluummin pitäisi mennä sillä isolla autolla kuin pikku-Pololla varsinkin nykyisellä bensiinin hinnoilla.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Onhan tuo hinta karannut korkeaksi, mutta eipä se auta kuin maksaa. Omalla autolla sadalle kilometrille tulee matka-ajossa n. 15€ hintaa. Maantieajossa bensaturbolle varsin maltillinen 5,6l/100km, mutta se onkin opel ja muutenkin ihan paska vehje, korjaamiseen menee "säästyneet" polttoainerahat. Eikä ole edes vanha rakkine. Onneksi on perinteinen fillari, joka kuljettaa työmatkat.

Eräs kaverini oli laskenut sähköauton kannattavuutta. En tiedä miten ja millä kaavalla, mutta kertoi esimerkiksi 40km/suunta työmatkaa ajavan hyötyy sähköautosta vaikka maksaisi siitä lainaa sen 500€/kk. Verotuksen kilometrit ja sähkön "halpa" hinta fossiilisiin polttoaineisiin nähden kuulemma tuo takaisin jotain 200-300€ välillä kuukaudessa.

Voimme siis varmaan joskus muistella, että muistatko kun bensa maksoi vain 2,5€ litralta?

Kunhan kirjoittelin. Oispa sähköauto.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eräs kaverini oli laskenut sähköauton kannattavuutta. En tiedä miten ja millä kaavalla, mutta kertoi esimerkiksi 40km/suunta työmatkaa ajavan hyötyy sähköautosta vaikka maksaisi siitä lainaa sen 500€/kk. Verotuksen kilometrit ja sähkön "halpa" hinta fossiilisiin polttoaineisiin nähden kuulemma tuo takaisin jotain 200-300€ välillä kuukaudessa.
No tämä on aika simppeliä matematiikkaa.

Itse ajan noin 30 000km vuodessa, jolloin tämä menisi jotain tähän tyyliin:

Dieselauton kulutus vaikkapa 6,5l/100km ja dieselin hinta 2,50€/l. Tällöin 100km matkan hinnaksi pelkästään polttoaineen osalta tulee 16,25€ ja 30tkm eli noin vuoden ajot maksaa polttoaineen osalta n. 4900€.

Sähköauton kulutus 20kwh/100km ja lataussähkön hinta vaikkapa 14c/kwh, jolloin 100km maksaa sähköjen osalta 2,8€. 30tkm maksaa sitten näillä parametreillä n. 840€.

Oman dieselautoni vero oli vuodessa luokkaa 650€ ja sähköautolla se on 190€. Tästä tulee sitten vielä tuo 1100€ hyvää sähköautolle.

Eli kokonaissäästö tällaisessa tapauksessa vuositasolla verosta ja polttoainekustannuksista on n. 4500€

edit: Verot kohdalleen.
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
No tämä on aika simppeliä matematiikkaa.

Itse ajan noin 30 000km vuodessa, jolloin tämä menisi jotain tähän tyyliin:

Dieselauton kulutus vaikkapa 6,5l/100km ja dieselin hinta 2,50€/l. Tällöin 100km matkan hinnaksi pelkästään polttoaineen osalta tulee 16,25€ ja 30tkm eli noin vuoden ajot maksaa polttoaineen osalta n. 4900€.

Sähköauton kulutus 20kwh/100km ja lataussähkön hinta vaikkapa 14c/kwh, jolloin 100km maksaa sähköjen osalta 2,8€. 30tkm maksaa sitten näillä parametreillä n. 840€.

Oman dieselautoni vero oli vuodessa luokkaa 1300€ ja sähköautolla se on 190€. Tästä tulee sitten vielä tuo 1100€ hyvää sähköautolle.

Eli kokonaissäästö tällaisessa tapauksessa vuositasolla verosta ja polttoainekustannuksista on Van Halen- tyyppisesti n. 5150€.
Dieselauton kulutus kuulostaa isolta ja lataussähkön hinta on aivan liian matala. Tietysti parametreja viilaamalla pääsee itseä miellyttävään lopputulokseen. Mutta säästöä tulee silti, se on selvä asia. Tietysti pelkkien juoksevien kulujen vertailu ei sinällään ole järkevää, koska dieselauton arvonlasku on taas aika minimaalinen ja sähköautossa huomattavasti suurempi. Sitten vaakakupin toisella puolella huoltokulut jne.

Siis onko niin, että tuo bentseenin hinta ei tuolta enää ikinä tule ainakaan tästä alaspäin?

Itse siis ajattelin lähivuosina siirtyä kyllä sähköiseen autoiluun ihan mielelläni, mutta lähinnä näiden harrastepelien puolesta kyselen. Toki harrastukset maksaa jne..
Hankala kuvitella etteikö tulisi. Riippuen tulevan taantuman syvyydestä kysyntä tulee laskemaan ja samalla pikkuhiljaa tarjonta nousee venäjän ulkopuolella alkushokin jälkeen. Mutta kauanko siihen menee, on sitten eri asia.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Hankala kuvitella etteikö tulisi. Riippuen tulevan taantuman syvyydestä kysyntä tulee laskemaan ja samalla pikkuhiljaa tarjonta nousee venäjän ulkopuolella alkushokin jälkeen. Mutta ka
Kyllähän käyrä näyttää siltä, että hinta kipuaa jatkuvasti ylöspäin. Hetkellisesti voidaan käydä vaikka alle kahdessa eurossa, mutta seuraava häiriö nostaa sen taas uusiin ennätyksiin.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Dieselauton kulutus kuulostaa isolta ja lataussähkön hinta on aivan liian matala. Tietysti parametreja viilaamalla pääsee itseä miellyttävään lopputulokseen. Mutta säästöä tulee silti, se on selvä asia. Tietysti pelkkien juoksevien kulujen vertailu ei sinällään ole järkevää, koska dieselauton arvonlasku on taas aika minimaalinen ja sähköautossa huomattavasti suurempi. Sitten vaakakupin toisella puolella huoltokulut jne.
Vertasin tätä omaan tilanteeseeni ja yritin vielä säätää arvoja niin, että tällaista nillitystä ei tulisi. Väärin meni.

Jokainen voi helposti laskea itse nuo sen mukaan mihin hintaan sähköä saa ja kuinka paljon dieselauto kuluttaa. Lisäksi voi toki ennakoida polttoaineen hinnannousua vs. omaan sähkösopimukseen. Tietysti Suomessakin on lisäksi paljon halpoja ja jopa ilmaisia latauspaikkoja ja sellaisten sattuessa omien harrastusten tms. yhteyteen saa säästöjä kaivettua vielä lisää. Dieseliä en koskaan onnistunut ilmaiseksi saamaan.

Dieselauton arvonlasku on mielestäsi minimaalinen ja sähköautossa huomattavasti suurempi? Perusteletko tätä vähän? Itse näkisin, että kysyntä määrittää hinnan tässäkin asiassa, eikä sähköautojen arvonlaskua ole tällä hetkellä oikeastaan edes olemassa. Päinvastoin. Omassa lähipiirissä on kokemus parin viikon takaa, jossa henkilö sai vuoden sähköautoilun jälkeen autostaan 4000€ enemmän, kuin mitä oli siitä maksanut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Dieselauton kulutus kuulostaa isolta ja lataussähkön hinta on aivan liian matala. Tietysti parametreja viilaamalla pääsee itseä miellyttävään lopputulokseen. Mutta säästöä tulee silti, se on selvä asia. Tietysti pelkkien juoksevien kulujen vertailu ei sinällään ole järkevää, koska dieselauton arvonlasku on taas aika minimaalinen ja sähköautossa huomattavasti suurempi. Sitten vaakakupin toisella puolella huoltokulut jne.
En mä kyllä diesel-auton arvonalenemaa kutsuisi ”minimaaliseksi” ellei toki tarkoiteta jotain vanhaa ”puoli-ilmaista” diesel-autoa. Ylipäätänsä todelöa hankala arvioida tulevaisuutta tämän osalta. Jos polttoaineiden hinnat nousevat entisestään, niin uusien polttomoottoriautojen omistajille voisi kuvitella kyllä kalliimpia aikoja.

@Näkkäri kerkesikin ensiksi.

Edit: Ilmiselvää toki ettei tämä nykyinen kupla jatku loputtomiin, mutta veikkaanpa, että 5 vuoden päästä saa 5-vuotiaasta sähköautoata edelleen erittäin hyvän hinnan.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Vertasin tätä omaan tilanteeseeni ja yritin vielä säätää arvoja niin, että tällaista nillitystä ei tulisi. Väärin meni.

Jokainen voi helposti laskea itse nuo sen mukaan mihin hintaan sähköä saa ja kuinka paljon dieselauto kuluttaa. Lisäksi voi toki ennakoida polttoaineen hinnannousua vs. omaan sähkösopimukseen. Tietysti Suomessakin on lisäksi paljon halpoja ja jopa ilmaisia latauspaikkoja ja sellaisten sattuessa omien harrastusten tms. yhteyteen saa säästöjä kaivettua vielä lisää. Dieseliä en koskaan onnistunut ilmaiseksi saamaan.

Dieselauton arvonlasku on mielestäsi minimaalinen ja sähköautossa huomattavasti suurempi? Perusteletko tätä vähän? Itse näkisin, että kysyntä määrittää hinnan tässäkin asiassa, eikä sähköautojen arvonlaskua ole tällä hetkellä oikeastaan edes olemassa. Päinvastoin. Omassa lähipiirissä on kokemus parin viikon takaa, jossa henkilö sai vuoden sähköautoilun jälkeen autostaan 4000€ enemmän, kuin mitä oli siitä maksanut.
Tuo että sähköautoista saa nyt enemmän kuin vuosi sitten ja omien vuosi sitten tehtyjen sähkösopimusten hintojen otto laskelmiin ovat nollan arvoisia parametrejä jos pitää laskea tilanne tällä hetkellä. Ellei sitten usko, että pörssisähkön hinta romahtaa ja sähköautojen hinnannousu jatkuu tästä ikuisuuteen. Mutta nuo ovat sitten taas niitä juttuja, että laskelman tuloksen saa asetettua haluamakseen.

Itse jos harkitsisin tuollaista vaihtoa nyt ja omistaisin dieselauton, niin sen auton nykyarvo laskelmassa olisi aivan minimaalinen. Koska siitä ei juuri mitään saa. Tällöin myöskin arvonlasku on mitätön. Hankittavan sähköauton nykyarvosta tekisin ihan normaalisti vähintään 10 % vuotuisen arvonaleneman. Ainakaan itse en usko, että pullonkaulat tuotannossa kestävät seuravaa kolmea-neljää vuotta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuo että sähköautoista saa nyt enemmän kuin vuosi sitten ja omien vuosi sitten tehtyjen sähkösopimusten hintojen otto laskelmiin ovat nollan arvoisia parametrejä jos pitää laskea tilanne tällä hetkellä. Ellei sitten usko, että pörssisähkön hinta romahtaa ja sähköautojen hinnannousu jatkuu tästä ikuisuuteen. Mutta nuo ovat sitten taas niitä juttuja, että laskelman tuloksen saa asetettua haluamakseen.
Juuri tällä hetkellä olevien hintojen perusteella tehdyt laskelmat ovat 100% valideja parametrejä juuri tällä hetkellä. Se mitä ne ovat vuoden päästä on ennusteita, joita jokainen voi sitten miettiä oman mielensä mukaan.

En ole puhunut sähköautojen hinnan nousemista tuota yhtä esimerkkiä enempää, mutta otin kantaa siihen, että sinun mielestäsi dieselautojen arvonlasku on minimaalinen ja sähköautoissa huomattavasti suurempi.

En todellakaan ymmärrä mitä yrität muutenkaan nyt kirjoituksillasi viestiä. Ellet saisi vaikkapa 30k€ maksaneesta dieselautosta nyt juuri mitään, niin sen arvonlasku on mielestäsi mitätön? En ymmärrä, menen ulos.
 

Glove

Jäsen
Vaikka tällä hetkellä ei juuri kilometrejä tule kun ei ole työmatkaakaan. niin kyllä tuo dieselin hinta ottaa pannuun. Mutta vaihto sähköönkään ei ole mahdollinen, sillä siihen pitäisi ottaa lainaa ja autoiluni kulut kasvaisivat noin 250%.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Juuri tällä hetkellä olevien hintojen perusteella tehdyt laskelmat ovat 100% valideja parametrejä juuri tällä hetkellä.

No, ei ne kyllä ole, jos keskusteluissa on auton omistaminen seuraavat neljä-viisi vuotta. Eihän me edes osata sanoa, mitä bensa maksaa kuukauden kuluttua. Kukaan ei väitä, etteikö sähköllä pääse tänään halvemmalla Helsingistä Ouluun kuin bensa/diesel autolla. Kukaan ei myöskään tiedä, milloin esim. vetyautot lyövät läpi ja silloin sähköautoista tulee tämän päivän dieselautoja haluttavuudeltaan, ehkä joskus näinkin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jos meinaa luopua niin voi kyllä olla viimeiset hetket, mutta toisaalta kun kysyntä kyntää niin disukan saa kohta todella edullisesti että jos autoa etsii tiedä sitten voisiko olla jopa järkevä sijoituskohde, nimittäin jos polttoaineen hinta laskee markkinoilla voi kysyntä mennä yhtäkkiä toiseenkin suuntaan.

Niin, jos nyt on vaihtoehtona esimerkiksi ostaa käytetty 10-15k maksava dieselauto, joka vie 4-4,5 l/100 vs 20-40k enemmän maksava käytetty sähköauto, niin itse ainakin mietin hetken ennen sähköautokaupoille ryntäämistä. Hetken kuitenkin kestää, että tuo hintaero kurotaan nykyisilläkin tolppahinnoilla umpeen.

Kovin varmoja moni tuntuu olevan dieselin jatkuvasta hinnannoususta. Kaikki perustuu lopulta vain arvaukseen. Meno on kuin osakemarkkinoilla. Katsotaan, kuka 4-8 vuoden sijoitushorisontissa lopulta voittaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin, jos nyt on vaihtoehtona esimerkiksi ostaa käytetty 10-15k maksava dieselauto, joka vie 4-4,5 l/100 vs 20-40k enemmän maksava käytetty sähköauto, niin itse ainakin mietin hetken ennen sähköautokaupoille ryntäämistä. Hetken kuitenkin kestää, että tuo hintaero kurotaan nykyisilläkin tolppahinnoilla umpeen.
Hintaeroon täytyy laskea auton vaihtoarvo siinä vaiheessa, kun siitä seuraavasta vaihdetaan sitä seuraavaan. Helposti käy niin, että sulla on muutaman vuoden päästä diesel, mistä saat kolme tonnia vaihdossa. Jos saat siitä sähköstä vaihdossa 12-25 k€ (vedin vaihtoarvot hatusta), niin kalliiksi tulee diesel-kilsat mun päässälaskun mukaan. Oletuksenahan tässä lienee myös se, että kilsoja tulee niin paljon, ettei kannata mennä käytettyyn bensavehkeeseen. Vai onko ne dieselit tällä hetkellä niin ostajan markkinaa, ettei bensaa kannata edes ajatella?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös