Tunbetaan myös nimellä taksimiehen rakko.Näistä sankareista saa lukea aina välillä, kun ajaa helposti 800-1000km kusematta. Se on ns. seurapiirirakko, kun virtsarakon koko alkaa lähentelemään kuumailmapalloa.
Kuinka usein sinä sitten joudut ajamaan sen 1000 kilometriä päivässä. Ja jos voisi käteisellä mennä ostamaan Teslan, eikä tuntuisi ns. missään niin ei tuo polttoaineenkaan hinta tunnu varmaan missään. Tai sitten voisi omistaa vaikkapa kaksi autoa. Yksi diesel Volvo mökkeilyyn yms. ja sitten yksi Tesla jolla voi ajella töihin tai kauppaan.Ei savua ilman tulta mutta omiin tarpeisiin ja pohjoisen juttuihin liittyen odotan kyllä tuota 1000km:n rangea. Eilenkin oli sellainen vastatuuli että vei normaalin 5 litran sijaan yli 6 litraa ajellessa. Mitenkähän olisi ollut sähköautolla. Ja 110-120 pitää olla vauhti että matka etenee.
Näin se käytännössä on. Dieseliä ei veron takia kannata pitää, jos kilometrejä ei tule paljon. Ja jos kilometrejä tulee paljon, on sähkö edullisin vaihtoehto. Osalle, kuten esim. sinulle diesel on varmasti paras vaihtoehto, mutta se segmentti jää aika kapeaksi ja siksi kysyntä pientäTäällä on juurikin tämän tapauksen kaltainen meininki jossa oikeasti nähdään ettei hyvän auton elinkaarta kannata ajaa tiettyyn pisteeseen itse vaan laitetaan pilkkahinnalla eteenpäin.
Kuinka usein sinä sitten joudut ajamaan sen 1000 kilometriä päivässä. Ja jos voisi käteisellä mennä ostamaan Teslan, eikä tuntuisi ns. missään niin ei tuo polttoaineenkaan hinta tunnu varmaan missään. Tai sitten voisi omistaa vaikkapa kaksi autoa. Yksi diesel Volvo mökkeilyyn yms. ja sitten yksi Tesla jolla voi ajella töihin tai kauppaan.
No milloin se on?Miten vaikea se on uskoa ettei sähköauto nyt ole vielä SE vaihtoehto.
No milloin se on?
No milloin se on?
Ei tule tapahtumaan mun ajouran aikana. Akkuteknologia ei vaan kehity tuota vauhtia. Ei ole mitään järkeä tehdä tuollaista autoa.Sitten kun range on 1000 km ja hekumat on hekumoitu.
Minulla sitten joskus. Kilsoja tulee niin vähän, että sen takia ei ole järkeä vaihtaa. Kun tarjonta lisääntyy, kiinnostus kasvaa. Rangeksi riittää mulla tällä perstuntumalla 300 km. En aja sellaisiakaan siivuja varmaan kertaakaan vuodessa. Mutta tuntuisi hyvältä lukemalta. Vaikka bensan keskihinta olisi 3 €/l, mulla menisi vuodessa n. tonni menoveteen.Minulla ehkä kolmen vuoden päästä.
Kyllä varmaan joku pienemmän nyrkkipajan pelle peloton vääntää opelixille (tai kelle tahansa muullekin kellä RAHNAA RIITTÄÄ!!!) justiinsa sellaisen superakku-Teslan kun tilaaja vaan haluaa. Että voi yhdellä latauksella ajella vaikka 2000 km yhtä soittoa autosta pois nousematta. Kunhan ei vaan nukahda rattiin.
Itse odottelen ensimmäisiä tuloksia näistä sähköautoista, jotka on vuorattu aurinkopaneelein. Siinä on mielestäni viety energiankiertoajatusta jo kiitettävän pitkälle. Olkoonkin, että Suomen syksyssä ei paljon aurinko paista.
Mut kun ei vielä eturauhanenkaan niin paljon vaivaa, että kusitauolla saisi montaakaan kilometriä rangea akkuun.Näistä sankareista saa lukea aina välillä, kun ajaa helposti 800-1000km kusematta. Se on ns. seurapiirirakko, kun virtsarakon koko alkaa lähentelemään kuumailmapalloa.
Ei tule tapahtumaan mun ajouran aikana. Akkuteknologia ei vaan kehity tuota vauhtia. Ei ole mitään järkeä tehdä tuollaista autoa.
Olen edelleen sitä mieltä, että tuollainen range on älytön veto sähköauton mahdollisessa kehityspolussa. Miksi raahata painavia akkuja matkustajien, tavaroiden tai kulutuksen kustannuksella? Jos sen koslan lataa vartissa seuraavaa 300 km varten, niin sitten touhussa on jotain järkeä. Nuo kusematta Helsingistä Karigasniemelle -mallit sitten huvin vuoksi tarjolle niille kuudelle, jotka sellaisen haluavat.En toki tiedä kauanko aiot ajella, mutta tällä viikolla BMW julkisti tiedotteen, että oli onnistunut kaksinkertaistamaan rangen jonkun akkuyhtiön kanssa (olikohan 965 km). Sama yhtiö oli Teslan kanssa saanut ajettua 1200 km. Ei toki nopeasti kaupallisessa tuotannossa.
Minä taas meinaan autoilla toivottavasti vielä kymmeniä vuosia ja olen hyvin varma, että viimeinen autoni ei ole sähköauto (painavalla akkuteknologialla).
Onneksi olin itse tarpeeksi ajoissa liikenteessä. Dieseleiden arvo todennäköisesti vain jatkaa laskemistaan ja kuten sanoin, niin jo 2kk sitten pari liikettä ei halunnut dieseliä ollenkaan. ”Jos otan sen tohon, niin se on mulla myynnissä vielä syksylläkin”.Toki oma 60 tkm ajettu diesel on ihan liian hyvä vaihtoon liian halvalla annettavaksi. Käyttöarvoa on vuosiksi, vaihtoarvo on romahtanut. Normitilanteessa olisi jo vaihto harkinnassa.
Onneksi olin itse tarpeeksi ajoissa liikenteessä. Dieseleiden arvo todennäköisesti vain jatkaa laskemistaan ja kuten sanoin, niin jo 2kk sitten pari liikettä ei halunnut dieseliä ollenkaan. ”Jos otan sen tohon, niin se on mulla myynnissä vielä syksylläkin”.
Mutta mihin normitilanteessa vaihtaisit?
Kyllä se varmaan olisi T6 tai T8 ladattava hybridi. Sopisi täydellisesti omiin tarpeisiin. Sähköllä arki ja lisäksi pensalla lomat. Toki voi olla että jos sopiva kohdalle osuu ja päästään vakkariautokauppiaan kanssa ymmärrykseen voi tapahtua piankin. Katsotaan nyt jos tuo sota rauhoittuu. Hyville dieseleille markkinoita saattaa löytyä yllättävästikin vielä.
Kannattaa vaan sen T8:n kanssa varoa sitä, että jos ajat 120-140kmh motarilla bensalla niin kulutus on noin 10l/100kilsalla.
Olen edelleen sitä mieltä, että tuollainen range on älytön veto sähköauton mahdollisessa kehityspolussa. Miksi raahata painavia akkuja matkustajien, tavaroiden tai kulutuksen kustannuksella? Jos sen koslan lataa vartissa seuraavaa 300 km varten, niin sitten touhussa on jotain järkeä. Nuo kusematta Helsingistä Karigasniemelle -mallit sitten huvin vuoksi tarjolle niille kuudelle, jotka sellaisen haluavat.
Ymmärsit väärin. Painoa on saman verran kuin nyt. Akuista otetaan energia käyttöön eri tavalla, jolloin saavutetaan kaksinkertainen range nykyiseen.
No mutta sehän on aivan mahtavaa. Jos tuotanto saadaan siis kustannustehokkaaksi.Ymmärsit väärin. Painoa on saman verran kuin nyt. Akuista otetaan energia käyttöön eri tavalla, jolloin saavutetaan kaksinkertainen range nykyiseen.