Jos aiemmin olet maksanut dieselautosta jotain, niin sillä hinnalla ei ole auton vaihtoa mietittäessä yhtään mitään merkitystä. Sen nykyarvolla on merkitystä. Sekä arvioidulla jäännösarvolla x vuoden päästä.
Voi nyt, kun et ilmeisesti itse tiedä mitä tarkoittaa käyttämäsi termi "arvonlasku".
Onhan se hienoa tehdä helposta asiasta mahdollisimman monimutkainen, mutta ensin pitäisi ymmärtää ihan tämä perusasia. Olet ilmeisesti edelleen sitä mieltä, että sähköautojen arvonlasku on suurempaa kuin dieselautoissa ja minä väitän ettei näin ole.
Se mitä tapahtuu x- vuoden kuluttua on sitten taas ennustus ja voihan tulla tosiaan vaikka vetyauto, joka sivuuttaa kaikki maailman autot sillä sekunnilla, kun niitä tulee myyntiin.
Mutta ei se ole minulta pois, jos joku haluaa uskotella itselleen asioita, jotka eivät ole totta. Voihan näitä sitten aina perustella sillä, että kukaan ei tiedä mikä tilanne on vaikka 5-vuoden päästä. Ei tietenkään tiedä, mutta valistuneita arvioita voi helposti tehdä maailmantilanteen ja poliittisen tahtotilan mukaan.
Itse nautin sähköauton halvoista käyttökustannuksista ja sijoitan sen erotuksen mitä säästän tällä ajelulla verrattuna dieseliin vaikka joka kuukausi indeksirahastoihin. Lopetan sen sitten siinä vaiheessa, kun dieselautoilu on taas halvempaa kuin sähköautoilu. Voi olla, että ei tarvitse ihan heti sitä lopetella.