Polttoaineen hinnannousu

  • 158 859
  • 1 289

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän käyrä näyttää siltä, että hinta kipuaa jatkuvasti ylöspäin. Hetkellisesti voidaan käydä vaikka alle kahdessa eurossa, mutta seuraava häiriö nostaa sen taas uusiin ennätyksiin.

Jos öljyn hinta oli 2015 -> 2022 asti käytännössä samalla 50-70 dollarin tasolla niin miksei se jatkossakin voi asettua tuohon hintahaitariin pitemmäksikin aikaa kunhan kriisit on selvitetty? toki verot ja jakeluvelvoitteen nostot varmasti pitää huolen ettei superhalpaa polttoainetta tule, mutta ei kai nykyiset hinnat mikään uusi normi kuitenkaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minulla ehkä kolmen vuoden päästä. Työsuhdeauto menee vaihtoon ja koeajoin toki sähköautoakin. Helppous voitti ja diesel neliveto meni tilaukseen. Täysautoedulla tämä on mielestäni helpoin vaihtoehto, kun ei tarvitse kyläpaikoissa ladata muiden sähköä tai etsiä latausasemaa matkalla. Kusematta ajan edelleen välillä sen n. 500 km, mutta se ei ole syy, miksi en ottanut sähköautoa.

Työsuhdeauton kohdalla kyllä nimenomaan vuoteen 2025 asti täyssähkö on täysin no-brainer, jos niitä kustannuksia yhtään laskee, kun verotusarvossa on seuraavat kolme vuotta merkittävä määräaikainen alennus.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Polttoaineiden hinnannousu on varmasti ookoo, jos ajaa itse sähköautolla tai asustelee hyvien julkisten liikennevälineiden alueella tai ideologisesti kannattaa fanaattisesti kovien päästötavoitteiden saavuttamista.

Jotain perusjamppaa Iisalmessa voi taas pumpulla ketuttaa, kun tankkaa sitä 15v wanhaa kulkupeliään.

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Polttoaineiden hinnannousu on varmasti ookoo, jos ajaa itse sähköautolla tai asustelee hyvien julkisten liikennevälineiden alueella tai ideologisesti kannattaa fanaattisesti kovien päästötavoitteiden saavuttamista.

Jotain perusjamppaa Iisalmessa voi taas pumpulla ketuttaa, kun tankkaa sitä 15v wanhaa kulkupeliään.

Jos on perustanut elämänsä ja taloudellisen tilanteensa sille oletukselle, että öljyn ja bensan hinta ei tule nousemaan, niin asiahan on täysin oma vika. On täysin oma valinta asua poissa julkisten liikenneyhteyksien ääreltä. On myös täysin itsestäänselvää, että koko ajan kun öljy vähenee maapallolla, niin bensan hinta tulee nousemaan ylöspäin nopeammin kuin yleinen hintataso. Varmaan Iisalmellakin on kouluissa opetettu fossiilisista polttoaineista.

Sama kohoavien korkojen kanssa. Moni varmaan tulee olemaan tiukilla, koska on otettu isot lainat ymmärtämättä, että korothan voivat nousta. Tämä on offtopiccia eikä todennäköisesti koske montaakaan iisalmelaista. Eli jotain hyötyäkin siitä on jos asuu korvessa.

Jos jotakin ulkoista tekijää haluaa syyttää, niin naapurin Vladimir olisi oikea kohde.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
On täysin oma valinta asua poissa julkisten liikenneyhteyksien ääreltä.

Juu olet oikeassa. Suurimman osan suomalaisista kannattaisi muuttaa betonikuutioon niihin muutamaan suurempaan keskittymään, joissa julkinen liikenne toimii vartin välein. Harmi vain, että se ruoka ja muut tarvikkeet tarvitsee sinnekin jollain fossiilisia polttoaineita käyttävällä pelillä (vielä tässä kohtaa ja vuosia eteenpäinkin) tuoda ja näissäkin kuljetushinnat nousevat koko ajan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu olet oikeassa. Suurimman osan suomalaisista kannattaisi muuttaa betonikuutioon niihin muutamaan suurempaan keskittymään, joissa julkinen liikenne toimii vartin välein. Harmi vain, että se ruoka ja muut tarvikkeet tarvitsee sinnekin jollain fossiilisia polttoaineita käyttävällä pelillä (vielä tässä kohtaa ja vuosia eteenpäinkin) tuoda ja näissäkin kuljetushinnat nousevat koko ajan.
Niin. Kun ruoan hinnat nousevat niin asiakkaat senkin maksavat ihan sen mukaan mitä oman valinnan mukaan ostavat kaupasta ja syövät. Jälleen kerran voi syyttää Vladimiria jos ruoka maksaa mielestään liikaa. Ihan sama asia kuin se missä asuu. Ihan köyhimmille sitten hallitushan tarjoaakin lisää fyffeä, mikä varmasti on OK tässä inflaatiotilanteessa.

Kun talous sakkaa se valitettavasti näkyy kaikille.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Tämä keskustelu ei ole kovin hedelmällistä ja menee aina juupaseipäs-väittelyksi siitä, kuinka kyse on aina omasta valinnasta. On kovin helppoa huudella kaupunkilaisena sitä ja tätä joukkoliikenteestä ja sähköautoista. Toki ketään ei pakoteta asumaan maaseudulla ja kaupunkiin voi aina muuttaa. Jokainen sitten itse puntaroi onko se järkevää ja mitä arvotat tärkeäksi - itse en viitsi muuttaa, koska en raaski jättää perhettä, ystäviä, harrastuksia ja hyvää työpaikkaa. Enkä tiedä miksi tässä pitäisi rankaista täällä asuvia, kun kuntia tässä on aika paljon nettomaksajan asemassa muutenkin.

Maailma näyttää kylän raitilta aika erilaiselta kuin jostain Mannerheimintieltä. No tulee täälläkin joku hybridi tai sähköauto silloin tällöin vastaan ja yksi latauspistekin löytyy "torilta". Itsehän kaasuttelen 2007 Mazdalla menemään ja tietysti tankatessa vähän vituttaa, mutta elämä on laiffii. 30-40k tulee mittariin vuodessa, mutta onpa ainakin minimaaliset huoltokulut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä keskustelu ei ole kovin hedelmällistä ja menee aina juupaseipäs-väittelyksi siitä, kuinka kyse on aina omasta valinnasta. On kovin helppoa huudella kaupunkilaisena sitä ja tätä joukkoliikenteestä ja sähköautoista. Toki ketään ei pakoteta asumaan maaseudulla ja kaupunkiin voi aina muuttaa. Jokainen sitten itse puntaroi onko se järkevää ja mitä arvotat tärkeäksi - itse en viitsi muuttaa, koska en raaski jättää perhettä, ystäviä, harrastuksia ja hyvää työpaikkaa. Enkä tiedä miksi tässä pitäisi rankaista täällä asuvia, kun kuntia tässä on aika paljon nettomaksajan asemassa muutenkin.

Maailma näyttää kylän raitilta aika erilaiselta kuin jostain Mannerheimintieltä. No tulee täälläkin joku hybridi tai sähköauto silloin tällöin vastaan ja yksi latauspistekin löytyy "torilta". Itsehän kaasuttelen 2007 Mazdalla menemään ja tietysti tankatessa vähän vituttaa, mutta elämä on laiffii. 30-40k tulee mittariin vuodessa, mutta onpa ainakin minimaaliset huoltokulut.
Asun Lahden ja Orimattilan rajalla. Ikkunasta näkyy peltoa ja naapureina on enemmän lehmiä kuin ihmisiä. Silti busseja kulkee jatkuvasti Lahteen ja se vie 15 minuuttia. Elämä on valintoja ja vaihtoehtoja on muitakin kuin Mannerheimintie ja Iisalmen metsät.

Eihän tässä kukaan rankaise maaseudulla asuvia. Öljyn hinta on noussut maailmanmarkkinoilla. Ei se ole mikään langetettu rangaistus vaikka jostain syystä moni sen näyttää sellaisena kokevan.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Eikä tarvitse huolehtia auton arvonalenemasta kun sillä on käytännössä enää käyttöarvo ja joissakin tapauksissa tunnearvo.
Juu siis meikäläiselläkin arvonalenema on sitä luokkaa vuodessa, että en meinaa ostaa jatkossakaan mitään uutta kiesiä. Ajetaan tämä loppuun ja sitten uusi käytetty taas alle.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Mun on entisenä maalaisena ja nykyisenä kaupunkilaisena vaikea ymmärtää, että miksi juuri maalla asuvat tuntuvat olevan kovasti sähköautoja vastaan. Oma kokemus on se, että maalla (sekä taajamissa että oikeasti maaseudulla) on juuri kaikista parhaat latausmahdollisuudet, sillä "kaikkien" latojen seinässä on kuitenkin jo valmiina voimavirtapistokkeet ja taajamien taloihin on helppo sellaiset asentaa jos ei autotallissa sellaista jo valmiiksi olen. Kilometrejä kyllä varmasti tulee enemmän kuin peruskaupunkilaisella, mutta ainakin oma tuttavapiiri maalla ajaa aika perussettiä eli käydään töissä, naapurissa ja välillä isolla kylällä. Päivittäiset ajot menee ihan hienosti yhdellä latauksella, sillä ei maalla asuvallakaan ole aikaa joka päivä istua yli viittä tuntia auton ratissa. Ja jos ei akku riitä, niin auto hetkeksi kiinni kyläpaikan voimavirtaan. Kaupungista saa sitten pikalaturista lisävirtaa jos pitää tehdä yli 200km reissu.

Toki maalla moni ajaa 90-luvun corollalla, mutta se onkin ihan eri keskustelu. Torilla näkee myös uusia autoja, jotkut jopa nelivetoja. Näiden korvaajiksi löytyy ihan hyvät patteriversiot.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Asun Lahden ja Orimattilan rajalla. Ikkunasta näkyy peltoa ja naapureina on enemmän lehmiä kuin ihmisiä. Silti busseja kulkee jatkuvasti Lahteen ja se vie 15 minuuttia. Elämä on valintoja ja vaihtoehtoja on muitakin kuin Mannerheimintie ja Iisalmen metsät.

Eihän tässä kukaan rankaise maaseudulla asuvia. Öljyn hinta on noussut maailmanmarkkinoilla. Ei se ole mikään langetettu rangaistus vaikka jostain syystä moni sen näyttää sellaisena kokevan.

No täälläpäin ei kulje niitä bussejakaan, vaikka ei tämä todellakaan ole silti mikään periferia. Valintoja elämä on ja en minä sitä ollut kiistämässäkään. Enkä niinkään tarkoittanut, että öljyn hinnalla tarkoituksellisesti rangaistaisiin jotakuta, vaan lähinnä viittasin mahdollisiin asenteisiin, joita tietyllä porukalla on.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Eihän tässä kukaan rankaise maaseudulla asuvia. Öljyn hinta on noussut maailmanmarkkinoilla. Ei se ole mikään langetettu rangaistus vaikka jostain syystä moni sen näyttää sellaisena kokevan.

Tiettyjen puolueiden edustajat näyttävät kuitenkin iloitsevan, kun maailma pelastuu kallistuvien polttoaineiden takia. Jotenkin tuo vahingonilo ei tunnu kovin pitkänäköiseltä, kun samaan aikaan useammat Euroopan maat mm. Saksa käynnistelevät vanhoja kivihiilivoimaloitaan. Varmaan jossain on lukuja paljonko nämä saastuttavat versus Suomen autokanta.

Itsellä tuo polttoaineiden hinnan nousu ei ole niin draamaattinen, ajan kohtuullisen vähän ja vain pakollisia ajoja. Enemmän hirvittää elintarvikkeiden ja muiden pakollisten hyödykkeiden nousut polttoainekustannusten kasvun myötä.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Aika erikoisia väitteitä nämä, joiden mukaan on ihan oma valinta asua muualla kuin kaupungissa tai joukkoliikenteen äärellä. Samalla logiikalla on oma syy/valinta olla köyhä.

Kaikilla ei ole varaa muuttaa joukkoliikenteen ääreen. Asuminen on liian kallista. Tällöin sillä ysäricorollalla pitää vain yrittää pärjätä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Asun Lahden ja Orimattilan rajalla. Ikkunasta näkyy peltoa ja naapureina on enemmän lehmiä kuin ihmisiä. Silti busseja kulkee jatkuvasti Lahteen ja se vie 15 minuuttia. Elämä on valintoja ja vaihtoehtoja on muitakin kuin Mannerheimintie ja Iisalmen metsät.

Eihän tässä kukaan rankaise maaseudulla asuvia. Öljyn hinta on noussut maailmanmarkkinoilla. Ei se ole mikään langetettu rangaistus vaikka jostain syystä moni sen näyttää sellaisena kokevan.
Jos asut Lahden rajalla, niin asut käytännössä Lahdessa. Ihan sama mitä ikkunasta näkyy, niin et todellakaan asu varsinaisesti maalla tai varsinkaan syrjäseudulla. Siitä kertoo sekin, että busseja kulkee ilmeisen hyvin.

Olen suurimman osan elämästäni asunut vähän syrjäisemmillä seuduilla, mutta en kuitenkaan täysin korvessa. Busseja kyllä kulkee, mutta harvakseltaan ja se kulkee sellaisia kiertoreittejä, että matkaan kuluu paljon aikaa. Jos kohde on vaikkapa 25km päässä, niin bussilla menee siihen matkaan yli tunti, kun omalla autolla se taittuu alle puolessa tunnissa. Siihen kun lasketaan bussien odottelut, niin edestakaiseen matkaan hujahtaa helposti ainakin pari tuntia enemmän, kuin omalla autolla kulkiessa. Lisäksi joutuu elämään sen harvakseltaan kulkevan bussin aikataulujen mukaan, joka voi myös aiheuttaa menetettyä aikaa, kun ei voi kulkea juuri omien menojen mukaan. Jos tämä kaikki aiheuttaa keskimäärin esimerkiksi kolme tuntia hukkaan heitettyä aikaa joka arkipäivä, niin aletaan puhumaan todella merkittävästä asiasta.

En minäkään missään nimessä koe, että maaseudulla (tai syrjäseudulla) asuvia ollaan tässä rankaisemassa, mutta heidän kohdalla tämä tilanne tuntuu paljon herkemmin ja vaihtoehtoja oman auton käytölle ei välttämättä ole.

Jos ei ole joskus asunut seudulla, missä julkisen liikenteen käyttäminen on erittäin epäkäytännöllistä, vaikeaa tai jopa mahdotonta, niin voi olla vaikea ymmärtää, että se ei yksinkertaisesti ole aina vaihtoehto.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos asut Lahden rajalla, niin asut käytännössä Lahdessa. Ihan sama mitä ikkunasta näkyy, niin et todellakaan asu varsinaisesti maalla tai varsinkaan syrjäseudulla. Siitä kertoo sekin, että busseja kulkee ilmeisen hyvin.

Olen suurimman osan elämästäni asunut vähän syrjäisemmillä seuduilla, mutta en kuitenkaan täysin korvessa. Busseja kyllä kulkee, mutta harvakseltaan ja se kulkee sellaisia kiertoreittejä, että matkaan kuluu paljon aikaa. Jos kohde on vaikkapa 25km päässä, niin bussilla menee siihen matkaan yli tunti, kun omalla autolla se taittuu alle puolessa tunnissa. Siihen kun lasketaan bussien odottelut, niin edestakaiseen matkaan hujahtaa helposti ainakin pari tuntia enemmän, kuin omalla autolla kulkiessa. Lisäksi joutuu elämään sen harvakseltaan kulkevan bussin aikataulujen mukaan, joka voi myös aiheuttaa menetettyä aikaa, kun ei voi kulkea juuri omien menojen mukaan. Jos tämä kaikki aiheuttaa keskimäärin esimerkiksi kolme tuntia hukkaan heitettyä aikaa joka arkipäivä, niin aletaan puhumaan todella merkittävästä asiasta.

En minäkään missään nimessä koe, että maaseudulla (tai syrjäseudulla) asuvia ollaan tässä rankaisemassa, mutta heidän kohdalla tämä tilanne tuntuu paljon herkemmin ja vaihtoehtoja oman auton käytölle ei välttämättä ole.

Jos ei ole joskus asunut seudulla, missä julkisen liikenteen käyttäminen on erittäin epäkäytännöllistä, vaikeaa tai jopa mahdotonta, niin voi olla vaikea ymmärtää, että se ei yksinkertaisesti ole aina vaihtoehto.
Tottakai. En ole muuta väittänytkään. Pointtini oli, että eivät ainoat vaihtoehdot ole betonikuutio Mannerheimintiellä ja asuminen erämaassa.

Ymmärrän myös sen, että kyllähän se vituttaa maksaa enemmän mitä aiemmin. Minäkin tulen ensi talvena maksamaan huomattavasti enemmän talon lämmityksestä, koska sähkön hinta nousee. Tämän lisäksi tulee tuhansia enemmän maksettua lainan korkoja, koska korot nousevat. En silti ole nähnyt, että julkisuudessa ehdoteltaisiin asuntolainan korkevähennyksen nostoa tai sähköveron alennusvaatimuksia. Autoilu vaan jostain syystä käy monella tunteisiin.

Tiettyjen puolueiden edustajat näyttävät kuitenkin iloitsevan, kun maailma pelastuu kallistuvien polttoaineiden takia. Jotenkin tuo vahingonilo ei tunnu kovin pitkänäköiseltä, kun samaan aikaan useammat Euroopan maat mm. Saksa käynnistelevät vanhoja kivihiilivoimaloitaan. Varmaan jossain on lukuja paljonko nämä saastuttavat versus Suomen autokanta.

Itsellä tuo polttoaineiden hinnan nousu ei ole niin draamaattinen, ajan kohtuullisen vähän ja vain pakollisia ajoja. Enemmän hirvittää elintarvikkeiden ja muiden pakollisten hyödykkeiden nousut polttoainekustannusten kasvun myötä.

En ole kyllä mitään iloitsemisia nähnyt nykytilanteesta, vaan tuo linkattu Iltalehden artikkelikin kertoi vain surkean tilanteen hopeareunuksesta. Jotkut kokevat ympäristöasiat tärkeiksi, toiset taas eivät.

Saksa nyt on energia-asiansa hoitanut päin vittua. Se ei silti tee suomalaisesta bensiinistä ongelmatonta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Vaimo aloitti tänään etätyöt juurikin korkeiden polttoainekustannusten vuoksi.
Työmatka on n. 60 km yhteensä, joka autollamme, diesel-maasturi, kustantaa pyöreät kymmenen euroa per päivä => ~50€/vko => ~200€/kk. (Kulutus (kesä) n. 6,7l/100km => 4,0l/60km, litrahinta n. 2,5€/l => 4,0x2,5€ = 10,0€/työ-pv)
Säästöä kuukausitasolla siis 200€, jota ei kyllä millään palkankorotuksilla ja/tai verovähennyksillä varsinkaan nykyhallituksen aikana korvata.
Kustannuksia etätyön johdosta on hieman vaikea laskea, mutta käytännössä yksi ruoka-annos per työpäivä tulee lisää miinus tietysti eväät, joita vaimo otti työpaikalle.

Polttokennoautoja odotellessa...

Edit: Tuossa, kun vaimo lopetti työt tältä päivältä ja ryntäsi oikopäätä kasvimaalle "hommiin", huomasin, että hänelle jää pyöreät puolitoista tuntia enemmän vapaa-aikaa vuorokaudessa harrastuksiin, kun sitä ei tarvitse käyttää tien päällä. Siellä se nyt takapuoli pystyssä tonkii rikkaruohoja...
 
Viimeksi muokattu:

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Monella on varmasti vielä varaa oikeasti maksella kalliimpaa hintaa bensasta, mutta sitten kun siihen ynnätään nousut ruuan hinnassa ja asumiskustannuksissa, niin itse olen huolissani siitä, että ne menot nipistetään pois tietenkin kaikesta muusta normaalista kulutuksesta. Ei käydä enää yhtä paljon ravintoloissa, ei kulttuuritapahtumissa tai urheilumatseissa. Nämä alat vasta yrittävät elpyä pikkuhiljaa koronasta, niin tässä onkin sitten taas seuraava tyrmäysisku jo tulossa.
 

Glove

Jäsen
Monella on varmasti vielä varaa oikeasti maksella kalliimpaa hintaa bensasta, mutta sitten kun siihen ynnätään nousut ruuan hinnassa ja asumiskustannuksissa, niin itse olen huolissani siitä, että ne menot nipistetään pois tietenkin kaikesta muusta normaalista kulutuksesta. Ei käydä enää yhtä paljon ravintoloissa, ei kulttuuritapahtumissa tai urheilumatseissa. Nämä alat vasta yrittävät elpyä pikkuhiljaa koronasta, niin tässä onkin sitten taas seuraava tyrmäysisku jo tulossa.
Eipä hirveästi olisi varaa maksella, mutta onneksi nyt tulee kilometrejä niin vähän, ettei tuon dieselin pitokaan oikein kannata vaan olisi järkevämpää vaihtaa bensavehkeeseen. Kaasu ei ole optio, sillä lähinpään kaasun tankkausasemaan on matkaa liikaa ja sähköauton hankkiminen taas nostaisi rahoituskulujen takia autoiluni kustannukset ihan toisiin sfääreihin. Mennään siis tuolla DS4:lla eteenpäin.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun on entisenä maalaisena ja nykyisenä kaupunkilaisena vaikea ymmärtää, että miksi juuri maalla asuvat tuntuvat olevan kovasti sähköautoja vastaan. Oma kokemus on se, että maalla (sekä taajamissa että oikeasti maaseudulla) on juuri kaikista parhaat latausmahdollisuudet, sillä "kaikkien" latojen seinässä on kuitenkin jo valmiina voimavirtapistokkeet ja taajamien taloihin on helppo sellaiset asentaa jos ei autotallissa sellaista jo valmiiksi olen. Kilometrejä kyllä varmasti tulee enemmän kuin peruskaupunkilaisella, mutta ainakin oma tuttavapiiri maalla ajaa aika perussettiä eli käydään töissä, naapurissa ja välillä isolla kylällä. Päivittäiset ajot menee ihan hienosti yhdellä latauksella, sillä ei maalla asuvallakaan ole aikaa joka päivä istua yli viittä tuntia auton ratissa. Ja jos ei akku riitä, niin auto hetkeksi kiinni kyläpaikan voimavirtaan. Kaupungista saa sitten pikalaturista lisävirtaa jos pitää tehdä yli 200km reissu.

Toki maalla moni ajaa 90-luvun corollalla, mutta se onkin ihan eri keskustelu. Torilla näkee myös uusia autoja, jotkut jopa nelivetoja. Näiden korvaajiksi löytyy ihan hyvät patteriversiot.

Maaseudulla on myös edelleen vallalla kulttuuri, että autolla mennään joka paikkaan, kokevatko sitten jotenkin nolona asiana esim. polkupyörällä ajon? Tähän kaipaan kyllä muutosta, tultiin juuri takaisin Helsinkiin vanhempieni luota, ja vaikka kunnan keskustaan on äärettömän helppo mennä joko kävellen tai polkupyörällä, käytännössä kaikki kuitenkin kulkevat autolla myös kilometrin parin kilometrin pikkusiirtymät. Tämä on kyllä omituista varsinkin näin kesäaikaan, kyllähän se luontokin tulee pyörällä ajettaessa ihan eri tavalla lähelle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kustannuksia etätyön johdosta on hieman vaikea laskea, mutta käytännössä yksi ruoka-annos per työpäivä tulee lisää miinus tietysti eväät, joita vaimo otti työpaikalle.

Onko se ruoka-annos jotenkin kalliimpi kuin ne eväät, vai onko etätyössä syötävä jotenkin enemmän, jos siitä tulee kustannuksia tältä osin?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Onko se ruoka-annos jotenkin kalliimpi kuin ne eväät, vai onko etätyössä syötävä jotenkin enemmän, jos siitä tulee kustannuksia tältä osin?
No, tänään oli lihasoppaa tarjolla, joka tupla-ruispalavoikkariin verrattuna on kalliimpaa, kun tuo samainen määrä ruispaloja menee sopan kanssakin.
Ihan marginaalisista kustannuksista tietysti puhutaan verrattuna polttonesteiden nykyhintoihin, kun yritin laskea yhden kotitekoisen ruoka-annoksen hintaa - ei edes diesel-litran vertaa...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No, tänään oli lihasoppaa tarjolla, joka tupla-ruispalavoikkariin verrattuna on kalliimpaa, kun tuo samainen määrä ruispaloja menee sopan kanssakin.
Ihan marginaalisista kustannuksista tietysti puhutaan verrattuna polttonesteiden nykyhintoihin, kun yritin laskea yhden kotitekoisen ruoka-annoksen hintaa - ei edes diesel-litran vertaa...

Eli kotona siis jostain syystä on syötävä enemmän. Noin muutenhan äkkiä ajattelisi, että samat eväät voi syödä paikkariippumattomasti ja kustannusneutraalisti.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Eli kotona siis jostain syystä on syötävä enemmän. Noin muutenhan äkkiä ajattelisi, että samat eväät voi syödä paikkariippumattomasti ja kustannusneutraalisti.
Äkkiä ajattelisi, ettei kustannuksiltaan noin marginaaliseen asiaan kannata edes kiinnittää huomiota, mutta itsehän tuon julki toin eli annoin syötön...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös