Edellinen iso mullistushan tapahtui viitisentoista vuotta sitten kun silloinen hallitus eli Masa ja Jykä, päättivät yhtäkkiä keventää dieselien verotusta, kun ne kuluttivat vähemmän. Autoveron poistaminen oli silloin ollut jo vuosia keskustelussa ja spekuloitiin sitä, kuinka homma täytyy tehdä "yhdessä yössä" ettei myynti sitä ennen sakkaa. Näin todellakin tehtiin ja eipä tuossa hirveitä varoaikoja muistaakseni ollut vaan tuumasta toimeen ja valmistelu tehtiin vähin äänin niin pitkälle kuin mahdollista. Muistan kun meilläkin yksi työntekijä oli tilannut juuri diesel-Mondeon ja sitten sille automyyjä soitti, että tämä veronalennus koskee myös tätä sinun tilaamaa, koska se tulee maahan vasta verouudistuksen jälkeen.
Yhtäkkiä dieselvehkeistä tulikin se juttu ja kaikenlaisia bluetech, greenline yms tekstejä ilmestyi niiden takaluukkuun. Kannattavuusraja bensaverrokkiin tippui sieltä 30 tkm paikkeilta mallikohtaisesti jopa lähelle 10 tkm. Toki juuri yleistymässä ollut cr-ruiskutustekniikka auttoi myös ja pesi puhtaaksi vanhan nokivasaran mainetta.
Nyt sitten tapellaan pienhiukkaspäästöjen kanssa ja isoissa kaupungeissa harkitaan jopa niiden käytön kieltämistä. Työkoneissa ja kuorma-autopuolella tuo nafta vielä jatkaa pitkään, vaikka näissäkin segmenteissä on jo sähköisiä versioita kehitelty. Näissä vaan tarvittava jatkuva teho on sitä luokkaa, että akuille pitää melkein varata oma perävaununsa. Yhtä lailla nopea lataaminen tulee ongelmaksi, kun kalliin kaluston pitää liikkua tuottaakseen ja tarvittavaa virtamäärää ei saa siirrettyä ihan lyhyen kusitauon aikana. Ehkä tämä kalusto pomppaa sähkön yli sitten suoraan sinne vetymaailmaan.