Mulla on käytössä Genuinen hiilidioksidipumppu ja olen ollut siihen tyytyväinen, vaikka käyttökerrat ovat onneksi olleet todella vähissä. Jos maastopyörän renkaan vaihto tavallisella pumpulla kisatilanteessa menee reiluun viiteen minuuttiin, niin co2-pumpulla säästää äkkiä pari minuuttia. Paine riippuu patruunan koosta, mutta jo 16 g patruunalla pitäisi saada ihan ok paine 32 mm renkaaseen. Ainakin taulukoiden mukaan 26" maastopyörän renkaaseen saisi 2,7 baria ja 28" maantiepyörän renkaaseen (oletettavasti 23 mm) 9 baria. Patruunat ovat kertakäyttöisiä, eli kun sen ruuvaa pumppuun, tulee paineet pikkuhiljaa pois, vaikka olisikin ns. kiinni. Isompien patruunoiden hankkiminen ei siis ole perusteltua, jos em. paineet riittävät.Onko kokemuksia noista co2 pumpuista. Monta kertaa yhdellä pullolla täyttää tommosen 32mm renkaan ja saako sillä painetta kuinka paljon? Melko paljon mukavampi olisi pitää mukana kun pumppua.
Itselläni lähti joku aika sitten Trekin hybridi jonkun toisen haltuun (prkl pyörävarkaat...), joten nyt tarvittaisiin uutta pyörää. Tällä kertaa ajatuksena olisi cyclocrossari ja tällainen löytyi alennusmyynnistä:
Larunpyora.com
Aika vähän löytyi mitään arvosteluja tuosta mallista, mutta olen ymmärtänyt että Focuksen fillarit on ihan hyviä(?). Onko tuosta jotain hyvää/pahaa sanottavaa hintaansa nähden?
Olen itse ihan noviisi pyöräilyssä ja käyräsarvista ei ole ikinä ollut. Joten uskoisin tuon ainakin riittävän näin ensikertalaisen pyöräksi. Tarkoitus olisi alkaa ajelemaan työmatkoja (10km suuntaan) sekä satunnaisia 25-40km lenkkejä.
Itsellä on 9 kilometrin työmatka, josta 2/3 asfaltilla ja 1/3 hiekalla. Ostin viime kesänä Focuksen n. 1000 euron cyclocrossarin lukkopolkimilla sekä ajokengillä ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Välillä alla on ollut kapeat (25mm) maantierenkaat ja näillä on erittäin mukavaa ajella asfaltilla ja hiekkatietkin menevät kivasti. Viime kesänä työmatkani oli 22 kilometriä lähes pelkästään asfaltilla, jolloin maantierenkaat toimivat loistavasti.
Nykyisellä lyhyemmällä työmatkalla pyörän mukana tulleet paksummat CC-renkaat ovat kuitenkin käytännössä paremmat, sillä joudun hidastelemaan matkalla sekä ajamaan liikenteen seassa, niin paremmasta rullaavuudesta ei ole hirveästi hyötyä. Hiekalla ajettaessa näin on myös parempi tuntuma.
Lukkopolkimia ja pyöräilykenkiä suosittelen vahvasti.
Sanotaanko näin, että hybridi on hyvä siirtymäpyörä "oikeaan" asfalttipyörään eli cycloon/maantiepyörään. Ostin ekaksi kunnon pyöräksi saman hintaluokan Trekin hybridin, ja viime kesänä matkanteko oli mukavaa ja kilometrejä tuli pari tuhatta. Loppukesästä alkoi kuitenkin vähän harmittaa, miksen suoraan uskaltautunut ostamaan käppyräsarvista cyclocrossia. Kona on hyvä kampe varmasti omassa kategoriassaan, ei siinä mitään. Mieti kuitenkin kaksi kertaa, kannattaako ostaa maasto- ja maantiepyörän semiok-kompromissia, kun samalla rahalla saa jo cycloja jotka nielevät kilometrejä ihan eri lailla. Laitan aivan saletisti ensi syksyllä omaan hybridiin piikkipyörät alle ja teen siitä talvikulkineen ja katselen talven aikana tilalle hyvän cyclon. Täksi kesäksi ei ole vielä moiseen varaa ja sekös harmittaa.Nyt on sellanen tilanne, että pitäis fillari hankkia. Intoa olisi taas lähteä lenkeille. Mun entinen pyörä oli maastopyörä Kona Caldera, mutta huomasin pääasiassa kuitenkin ajavani maantiellä. Kilometrejä tuli 3-4 tkm/vuosi, kunnes pyörä varastettiin pari vuotta sitten.
Budjetin yläraja on 800€ ja nyt on harkinnassa Kona Splice DL eli 29-tuumainen hybridi. Kommentteja kyseisestä pyörästä tai vaihtoehtoja kyseiselle fillarille?
Nyt on käynyt niin, että on iskenyt kipinä päästä maanteiltä maastoon...Ongelmaksi on vaan muodostunut koko. Olen 176 cm pitkä ja jalan sisämitaksi sain 81 cm. Pitäisi päättää jotain 17 ja 19 tuumaisen väliltä...
Bongasin xxl:stä tälläisen Meridan maantiepyörän. Haluaisin hommata hyvän tasoisen maantiepyörän, jota voisi haalia pitkät ajat ja tehdä pitkiä lenkkejä. Mitä mietteitä? Onko toimiva peli vai kannattaako muualta katsella? Mietin kanssa, että missä vaiheessa hinnalla alkaa olemaan väliä näissä hiilikuiturungoissa.
Jep. :) Itseäni harmittaa etten silloin pyörää hankkiessa sijoittanut 200 - 300 euroa lisää...Yllä olevaan totean että kyllä sen hinnan tosiaan noissa vaihteissa huomaa. Cyclossani on siis 105set ja kun maantiepyörässäni on Ultegra Di2set niin kyllä se vaihtaminen vain sujuvammaksi ja äänettömämmäksi muuttuu hinnan mukana. Tosin mikään reilu vertailuhan tuo ei ole kun tuon maantiepyöräni vaihteet on sähköiset ja 105set on siis mekaaniset.
Onko kellään kokemuksia maasto-/hybridipyörästä ja turvaistumesta yhdessä?
Otetaan ehdotuksia vastaan turvaistuin/maasturi yhdistelmistä mitkä todettu toimiviksi.
Nyt on käynyt niin, että on iskenyt kipinä päästä maanteiltä maastoon. Rahaa ei juuri ole, joten olen iskenyt silmäni Cuben halpismalliin http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-sl-29-green-n-blue-230712
Ongelmaksi on vaan muodostunut koko. Olen 176 cm pitkä ja jalan sisämitaksi sain 81 cm. Pitäisi päättää jotain 17 ja 19 tuumaisen väliltä. Joitain maastopyöriä olen kokeillut, mutten tullut siitä hullua hurskaammaksi. Tuntuisi väärältä lähteä kivijalkaliikkeeseen kyselemään, kun meinaa kuitenkin netistä pyörän tilata, joten kyselenkin täältä neuvoa. Kumpi koko nyt sitten olisi sopivampi minulle?
Mitkä osat sitten eivät kestä? Jos oikein puristaisin, niin voisin saada ehkä rahat riittämään tähän http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-analog-29-grey-n-black-n-green-230698Itse pyörän ostoon, varsinkin kun suunnittelet oikeaa maastoajoa, suosittelen katsomaan myös fillari-foorumin käytettyjen tarjonnan. Sieltä saa usein parempaa vastinetta rahalle. Monet harrastajat kuitenkin parantavat pyöriään paremmilla osilla. Tietyt komponentit ja osasarjat tuossa linkittämässäsi pyörässä ovat kyllä siellä rajoilla, kestääkö ne kuinka hyvin maastoajoa pidemmän päälle. Hyvällä tsägällä saat myös paremmin testattua pyörän.
No aika hyvin osuu kyllä mitat kohdalleen Kiitos vastauksesta!Olemme lähes saman kokoisia (175/79). Minulla myös Cube ja tuumakoko 17. Mielestäni sopivan kokoinen. 19 tuumainen olisi turhan iso varsinkin maastossa ajettaessa.
Mitkä osat sitten eivät kestä? Jos oikein puristaisin, niin voisin saada ehkä rahat riittämään tähän http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-analog-29-grey-n-black-n-green-230698
Olisko tuossa sitten jo merkittävästi parempaa tarjolla? Ainaskin parempi haarukka...
Kiitos vastauksista!
Tuo flintstonen vinkkaama linkki Canyonin sivulle Canyon Endurance CF 7.0 herätti kyllä kovan mielenkiinnon, mutta mitä sitten tutkiskelin fillarifoorumilta, niin toimitusaika taitaa kestää luvattoman kauan ja tällä hetkellä ovat loppuunmyyty. Ei vaan malta odottaa.
Oon itsekin epäillyt tuota xxl:n hintaruljanssia ja nuo alennukset ovat aikamoisia. Olisiko kellään tiedossa muuta paikkaa kuin xxl, josta voisi tilata mahdollisimman nopeasti ja paras olisi tietenkin jos voisi paikanpäällä ostaa, mutta ei mikään välttämättömyys.
Hieman varovainen olo on ensimmäistä maantiepyörää ostaessa kun tosiaan olen aika noviisitasolla vielä näistä hommista, mutta silti haluan panostaa heti ensimmäiseen sillä se on pitkän tähtäimen sijoitus. Saman homman tein aikoinaan kitarani kanssa ja vieläkin soitellaan samalla.
Anyway, tuo Miredan pyörä on nyt lähimpänä ostoa ellen löydä nyt parempaa tuohon hintaluokkaan. Kyllä tässä aikaa saa menemään kun opiskelee noita osia.