Polkupyörää hankkimassa

  • 141 147
  • 368

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kalliimmassa toki vaihteet kampi ym. Shimano Ultegraa, kun taasen halvemmassa käytetty 105-osia. Jos olisi paljon rahaa ostaisin tuon kalliimman, jos vähemmän niin halvemman. ;) Luulen, että kumman tahansa ostat tulet olemaan tyytyväinen, mutta jos nyt panostat kunnolla ja ostat tuon kalliimman, tuskinpa tulet sitä katumaan. Halvempaa ostaessa saatat myöhemmin miettiä, että miksi en sijoittanut vielä vähän lisää...

Edit: Tosiaan tuossa halvemmassakin on takavaihtaja Ultegra, mikä on tosi jees. Varmasti hintaisekseen hyvä vehje.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisi uusi pyörä ostoslistalla ja todennäköisesti se tulee olemaan hybridi, kun kovin pitkiä ja kovavauhtisia lenkkejä ei ole tarkoitus vetää vaan lähinnä työmatkapyöräilyyn ja satunnaiseen lenkkeilyyn. Osien paremmuudesta ymmärrän hyvin heikosti ja tavoitteelliseen pyöräilyyn hankinta ei ole tulossa, mutta silti ei tee mieli ostaa ns. kuraa vahingossa. Osaavatko palstan pyöräilystä enemmän ymmärtävät kommentoida esimerkiksi seuraavia pyörämalleja, että kannattaako kiertää kaukaa? Tai jos löytyy samasta hintaluokasta suositeltavimpia kappaleita. Seuraavia malleja olen alustavasti katsellut: Crescent Helag, Tunturi RX700, ja Nishiki Hybrid 501. Maallikkona arvostaisin kommentteja!

linkit vievät ko. pyörien tuoteselosteeseen
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Löytyykö täältä Jatkoajasta alamäkipyöräilyn harrastajia? Mulla tää pyöräilyharrastus on tässä parin viime vuoden aikana kehittynyt tuolta maanteiltä metsäautoteille ja edelleen poluille keskelle metsää. Poluilla on sitten tullut erilaisia alamäkiä vastaan ja niitä lasketellessa innostuin jo sen verran, että arvelin laajentaa harrastusta ihan alamäkipyöräilyyn.

Katselin DH -videoita, harkitsin uudemman kerran, katselin taas videoita ja tulin siihen tulokseen että voi olla ihan oman terveyden kannalta viisaampi juttu pysytellä ihan vaan näillä poluilla, näyttää nimittäin hyppyineen kaikkineen aika tapaturma-alttiilta lajilta.

Sittenpä tässä sattumalta eksyin Laajavuori Bike Parkin sivuille. Siellä mainostetaan tuota tapahtumapaikkana liikuntapäiviin, polttareihin ja muihin vastaaviin tapahtumiin. Vastoin käsitystäni tähän lajiin voisi päästä käsiksi myöhemmälläkin iällä, eikä vain jos on koko ikänsä, pienestä pitäen, lajia harrastanut. Sivuilta sain kuitenkin sen käsityksen että ei olisi tämä Laajavuoren paikka säännöllisesti auki, vaan juurikin ryhmille ajanvarauksen kautta.

Kysymykset, joihin kaipailisin siis vastauksia:

1) Onko näitä bike parkeja / alamäkiratoja miten laajalti Suomessa? (kyllä, Googlekin atuttaa tässä)
2) Kuinka säännöllisesti parkit / radat ovat avoinna?
3) Kuinka monessa paikassa on mahdollista vuokrata välineet? Nykyistä maastopyörää en arvellut tuohon uhrata eikä ihan kokeilun takia ole järkeä dh-pyörääkään ostaa. Sama suojavarusteiden kanssa, ei kokeilun takia viitsi niitäkään ostaa.
4) Onko yhdessä "puistossa" ratavalikoima, lähinnä haastavudeeltaan, kuinka laaja? Eli onko puistoissa sellaisia vasta-alkajan ratoja joissa pääsee totuttelemaan vauhtiin ja hypyt jäävät vähemmälle?

Näihin kysymyksiin jos saisi joltain palstalaiselta vastauksen, niin olisin kovasti kiitollinen.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sivuilta sain kuitenkin sen käsityksen että ei olisi tämä Laajavuoren paikka säännöllisesti auki, vaan juurikin ryhmille ajanvarauksen kautta.

Itse Jyväskylässä asuneena ja tuota alamäkiajoa vain vierestä seuranneena sekä Laajavuoressa lenkkeileenä niin olin eri mieltä tuosta aukiolosta, joten tarkistin asian Laajiksen sivuilta (johon oheinen linkki): Aukioloajat - Laajis - Urban Outdoors eli eikö tuo ole neljänä päivänä viikossa auki vai haitko jotain muuta?

Trailien alta löytyy tietoa, että Laajavuoresta löytyy yli kymmenen eri tasoista rataa. Pyöriä ei tuon mukaan vuokrata, muta potkulautoja näyttäisi olevan vuokrattavana, joten niillä kai voi kiinnostunut tehdä ekat laskut?

Nyt kun asustelen Turussa niin tiedän, että myös Hirvensalon laskettelurinteessä on rata/ratoja. Sieltä sivuja selatessa huomasin, että sinne on listattu noita rinteitä joissa on mahdollista harrastaa alamäkipyöräilyä. Linkki alamäkipyöräilyratojen sivulle: Laskijan kesäaktiviteetit – Alamäkipyöräily - Lumipallo Voi noita olla toki myös muissa laskettelukeskuksissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vaimo haluaisi pyöräillä duuniinsa kesät talvet. Maastopyörästä hän pitäisi eniten ja talviajon vuoksi fatbike kiinnostaisi kovasti. Vaan tuo matka on kuitenkin pääasiassa asfalttia ja etelän talvetkin kun ovat mitä ovat, niin kai aika usein kuitenkin sulat. Joten jos fatbiken hommaisi, onko sillä aivan tolkuton työ polkea sileällä? Sinänsä sohjokeleillä tuollaisen voisi kuvitella olevan aika näsäkkä ja lähipoluilla sillä varmasti kuntoilisi duuniajojen ulkopuolella.

Entä muutoin laatu? Mitään kahtatonnia ei ole rahaa sijoittaa, vaan hintaluokka painuu alle tonniin. Onko kokemuksia?
 
K

kiwipilot

Kannattaa tsekata bikediscount.de. Tilattiin sieltä maastopyörät kahdelle aikuiselle sekä parille muksulle. Oma Cube Rockshockin reba -haarukalla sekä Shimanon deore xt -vaihteilla kustansi 899€ kotiovelle kuskattuna, ei postikuluja. Vastaava fillari olisi maksanut Suomessa 1100-1500€ paikasta sekä osista riippuen. Kaikki pelasi kuin rasvattu alusta lähtien em. firman kanssa. Sain vielä tingattua lopullisesta hinnasta 260€ pois; neljä pyörää (2xCube, Radon sekä Felt), kunnon lukot, uudet polkimet, rapakaaret, pumppu sekä kolme kypärää kustansi 2800€. Suosittelen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset @kiwipilotille, tuo oli hyvä sivusto tähän asiaan, ja juoksukamojakin tuntui olevan ihan hyvään hintaan.

Työkaveri sanoi nyrkkisääntönä, että alle 600 euron pyörää kannata hommata, jos ajoa on liki päivittäin. Saa kuulemma laittaa toistuvasti rahaa osiin ja huoltoon. Voihan tuo olla noinkin. Tosin itse ajelin vuoden verran 200 euron peruspyörällä ilman pienintäkään ongelmaa läpi loskan, auringonpaisteen ja pakkasen maanpuolustustahtoa tuntien ja suuri isänmaallinen palo rinnassain sykkien.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Vaimo haluaisi pyöräillä duuniinsa kesät talvet. Maastopyörästä hän pitäisi eniten ja talviajon vuoksi fatbike kiinnostaisi kovasti. Vaan tuo matka on kuitenkin pääasiassa asfalttia ja etelän talvetkin kun ovat mitä ovat, niin kai aika usein kuitenkin sulat. Joten jos fatbiken hommaisi, onko sillä aivan tolkuton työ polkea sileällä? Sinänsä sohjokeleillä tuollaisen voisi kuvitella olevan aika näsäkkä ja lähipoluilla sillä varmasti kuntoilisi duuniajojen ulkopuolella.

Itse ostaisin tähän tarkoitukseen hyvän cyclocrossin. Tsekkailisin käytettyjen tarjontaa fillaritorilta ja iskisin kiinni hyvin pidettyyn yksilöön.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse ostaisin tähän tarkoitukseen hyvän cyclocrossin. Tsekkailisin käytettyjen tarjontaa fillaritorilta ja iskisin kiinni hyvin pidettyyn yksilöön.

Crossi tai jopa ihan tavallinen hybridi. Ei ole mitään järkeä ostaa fatbikea eikä edes maasturia, jollei oikeasti aja maastossa ja lumihangessa. Aivan tolkuttomasti raskaampaa ajella noilla, ja crossiin/hybridiin saa kyllä sohjokelien renkaatkin.
 

Fordél

Jäsen
Crossi tai jopa ihan tavallinen hybridi. Ei ole mitään järkeä ostaa fatbikea eikä edes maasturia, jollei oikeasti aja maastossa ja lumihangessa. Aivan tolkuttomasti raskaampaa ajella noilla, ja crossiin/hybridiin saa kyllä sohjokelien renkaatkin.

Samaa mieltä. Ihmettelen kuinka paljon etenkin miehillä näkee maastopyöriä, kun heistä varmastikaan hyvin moni ei aja pyörällään koskaan maastossa. Kyllähän pyöräily on nautinnollisinta silloin, kun on oikea pyörä oikeanlaisessa maastossa. Crossi suhteen hyvä puoli on se, että rengasvalinnalla pystyy pelaamaan aika paljon sen suhteen onko ajo pääasiassa asfalttia vai onko mukana usein myös hiekkatietä tai jopa jonkinlaista maastoa. Monikäyttöisyydessään helkkarin hieno vehje.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pisteet cyclocrossille täällä. Ostin Focuksen cc:n vuonna 2012 ja kilometrejä on tullut mukavasti. Itse en aja talvisin, mutta kaveri ajoi yhden talven samanlaisella töihin joka päivä ja ilmeisen hyvin toimi myös talvella. Kannattaa samalla hankkia paksummat ja nastalliset renkaat sekä lukkopolkimet ja opetella niiden käyttö. Niistä on todella kova hyöty.

Crossi suhteen hyvä puoli on se, että rengasvalinnalla pystyy pelaamaan aika paljon sen suhteen onko ajo pääasiassa asfalttia vai onko mukana usein myös hiekkatietä tai jopa jonkinlaista maastoa. Monikäyttöisyydessään helkkarin hieno vehje.

Tämä. Kaveri ajaa aina 23 millisillä kumeilla, mutta itse tykkään päristellä yhtälailla hiekkateillä niin alla on 30 milliset cyclocross-renkaat, jotka toki vielä rullaavat loistavasti myös asfaltilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, tuo fatbike nyt on hetken mielijohde pitkälti ja eiköhän tässä käydä konsultoimassa liikkeitäkin vielä. Kahtotaan nyt, miten käy.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laajiksen sivuilta (johon oheinen linkki): Aukioloajat - Laajis - Urban Outdoors eli eikö tuo ole neljänä päivänä viikossa auki vai haitko jotain muuta?
Kiitoksia linkeistä, itse löysin alkuun vain laajavuoribikepark.fi -sivun, joka on ilmeisesti Konan ylläpitämä. Tuolta ei selviä aukioloaikoja selvinnyt ja jäi itselleni se kuva, ettei olisi mitenkään säännöllisesti auki. Myös pyörien vuorkaamisesta tuolla oli maininta.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitoksia linkeistä, itse löysin alkuun vain laajavuoribikepark.fi -sivun, joka on ilmeisesti Konan ylläpitämä. Tuolta ei selviä aukioloaikoja selvinnyt ja jäi itselleni se kuva, ettei olisi mitenkään säännöllisesti auki. Myös pyörien vuorkaamisesta tuolla oli maininta.
Ja itse itselleni vastaten, otin asiasta vähän selvää ja tilanne on nykyään se että Konan Bike Store ei tuolla Laajavuoressa enää toimi ja siten ei myöskään pyörien vuokraaminen onnistu, Tuo alamäkipotkulaudalla ajelu taas ei houkuttele alkuunkaan. :D
 
Nyt ei niinkään polkupyöristä, vaan niistä ajotietokoneista tms. Ei tule itselle, vaan lahjaksi. Menee varmaan pääosin maantiekäyttöön, jonkun verran saattaa olla maastossakin, mutta kahden pyörän siirrettävyys ei ole olennaisin. Maantie tärkeämpi. Olen ilman mitään tietoutta asiasta haarukoinut Sigman Rox 6.0 ja 10.0, joissa saisi kadenssianturitkin mukaan. Mitenkäs joku Polar CS500+? En tiedä onko GPS-ominaisuudella sinänsä käyttöä. Enemmän varmasti kiinnostaa matka ja nopeus, siksi ne kadenssianturit on hyvä olla mukana.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Pyörää en ole hankkimassa, mutta muutamia "tarvikkeita" tarvitsisin kun tulee pyöräiltyä yli 10km/päivä pelkästään työmatkoja.
  • Minulla on hyvät sadevaatteet (pieneen tilaan mahtuvat, voi olla aina mukana), mutta ongelmana on jalkojen ja varsinkin nilkkojen kastuminen. Onko tuohon jotain suojaa/vastaavaa olemassa? Jotkut hyvät sadetta pitävät hanskat on myös hakusessa, mutta mielellään sellaiset "jokapäivähanskat", ettei tarvitse monia mukana kuljettaa.
  • Onko kukaan onnistunut löytämään siedettävän näköistä huomioliiviä? Liikenteen seassa tulee joskus pyöräiltyä huonosti valaistulla tiellä, niin tulisi tarpeeseen.
  • Tarvitsisin myös kunnollisen etuvalon. Nykyinen ehkä auttaa autoilijaa näkemään minut, mutta ei juuri auta minua näkemään mitään. Onko ne karseat otsalamput parempia?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
1. Softshell kenkäsuojat on tuohon nilkkojen/jalkojen kastumiseen aika hyvä.
2. Led-lenserillä on ainakin aika toimivia lamppuja joissa on kätevät pyöräkiinnitykset, ja riittävästi valotehoa. Itse ostin neljällä kympillä sellaisen joka toimii sekä pyörässä että otsalamppuna ja on riittävän tehokas että näkeekin jotain.
 

Fordél

Jäsen
  • Onko kukaan onnistunut löytämään siedettävän näköistä huomioliiviä? Liikenteen seassa tulee joskus pyöräiltyä huonosti valaistulla tiellä, niin tulisi tarpeeseen.

Mielestäni Craftin juoksuun tarkoitettu heijastinliivi on tyylikäs ja toimiva. Olen käyttänyt sitä niin juostessa kuin pyöräillessä.
Tässä kuva liivistä XXL-kaupan sivuilla.

Tietysti jos käyttää reppua, peittää se liivistä takaapäin heijastusosan lähes kokonaan. Toki jos on ihan ohut reppu, voi liivin vetää sen päälle, kuten itse olen pyöräillessä tehnyt.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mielestäni Craftin juoksuun tarkoitettu heijastinliivi on tyylikäs ja toimiva. Olen käyttänyt sitä niin juostessa kuin pyöräillessä.
Tässä kuva liivistä XXL-kaupan sivuilla.

Tietysti jos käyttää reppua, peittää se liivistä takaapäin heijastusosan lähes kokonaan. Toki jos on ihan ohut reppu, voi liivin vetää sen päälle, kuten itse olen pyöräillessä tehnyt.
Itseasiassa löysin stadiumista sellaisen repun päälle laittavan sadesuojan, jossa on paljon heijastinpintaa. Maksoi kassalla 7e, vaikka hintalappu sanoi 17. Ei edes ollut ruma, mustan urheilurepun näköinen tuli mun rikkinäisestä repusta :)
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Terve,

Pyöräilykärpänen on päässyt iskemään ja olen nyt jonkin verran katsellut hybridipyöriä. Tarkoitus on polkea kesällä 8km/suunta töihin ja vetää lenkkiä pitkin ja poikin varmaan välillä 15-40km kerta.

Onko kenelläkään heittää näistä pyöristä mielipiteitä, hinnat ainakin kohdillaan verrattuna vuoden 2016 malleihin:

Felt QX85 2015 hybridi polkupyörä - BestBikes.fi

merida Speeder 100 MD EU 15 BLACK/GR/YE - Hybridipyörät - xxl.fi

Suurimmaksi osaksi ajo todennäköisesti tulee olemaan asfaltilla/soralla, joten etuhaarukan joustoa ei välttämättä ihan hirveästi tarvitse. Heittäkää mielipiteitä, tuo QX85 houkuttelee, ainakin on saanut hyviä arvioita vähän sieltä ja täältä, eikä osatkaan vaikuttaneet olevan aivan sitä halvinta bulkkia.
 

Fordél

Jäsen
Onko kenelläkään heittää näistä pyöristä mielipiteitä, hinnat ainakin kohdillaan verrattuna vuoden 2016 malleihin:

Varmasti molemmat ajaa oikein hyvin asian tähän käyttötarkoitukseen ja hinnat ovat tosiaan ihan mukavan tuntuiset. Pyöräasioissa pitää kuitenkin aina muistaa, että tärkeintä on päästä testaamaan pyörää ja miten se sopii omiin mittoihin. Vaikka pyörä olisi saanut kuinka hyvät arviot ja hinta olisi kohdillaan, mutta pyörä ei natsaa omiin mittoihin, se on aikalailla turha hankinta. Oletko päässyt/pääsetkö testaamaan kumpaakin yksilöä paikan päällä?
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Missäköhän olisi mahdollista päästä tutustumaan laatikkopyöriin? Edelliskesinä käytössä ollut Thulen peräkärry on jäänyt auttamattoman pieneksi, eikä riittävän suuria kärryjä taida olla enää olemassakaan. Monet tuntuvat myyvän laatikkopyöriä, mutta kenelläkään ei niitä ole esillä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nostanpa ketjun ylös, kun olen tässä edelleen suunnitellut pyörien hankintaa. Liki vuosi sitten nostin ketjun viimeksi esille, mutta tuolloin jäätiin lopulta suunnitteluasteelle. Koska en edelleenkään noista komponenteista tiedä erityisemmin enkä viitsisi alkaa perehtyä tuntikausia, kysyn oheisesta linkin luettelosta, josko joku siitä nopealla silmäyksellä kykenee sanomaan, onko ihan paskaa tai peräti kelvollista. Itseäni lähinnä kiinnostaisi tuo oleellisin eli eri osien värien valintamahdollisuus. Hauska konsepti tällaiselle sunnuntaipyöräilijälle, eikä hintakaan olisi paha, jos noilla nyt jotain tekee.

Tietoa Colo Pyöristä - Colo Bicycles
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen yrittänyt kaivaa jotain erityisen epäsopivaa noista yksivaihteisista, jollainen tuo em. Colokin on, mutten ole löytänyt. Vaikuttaisi simppeliltä ylläpitää. Hintaa on puolitoistasataa enemmän kuin esim. tällä, mutta osista ei ole mitään käsitystä. Kumpaa kannattaisi edes harkita?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös