Ei sinun tarvitse listata kaikkia mahdollisia firmoja, kaikki ymmärtävät joka tapauksessa että niiden määrä ei niin suuri ole, kuin nykyisin jääkiekkoa sponsoroivien firmojen määrä.
Tuo kommentti on kyllä koomisuudessaan aika ylivoimainen.
Minäpä väännän rautalangasta:
A. Paikallinen oululainen marketti, vaikkapa C-Market, sponsoroi nykyään Kärppiä rahasummalla X vuosittain.
B. Skandinavian liigassa paikallinen oululainen C-Market saisi sponsoroida samalla summalla saadakseen samat mainokset Kärpiltä.
Miksi sinun mielestäsi C-Market antaa rahaa kohdassa A, mutta ei kohdassa B?
Kuten sanoin ulkomaillakin jääkiekkoa seuraavat suhteellisen samanikäiset miehet kuin suomessakin, mutta se tärkein eli sijaiti ei enää olekaan suurimmalle osalle sponsoreista sopivaa. NHL ei ensinnäkään myy paitoihinsa mainospaikkoja, mutta siinä olet oikeassa että isojen liigojen sponssaamiseen pikkufirmoilla ei ole varaa.Niin ja sinä et tunnu ymmärtävän sitä, että mainospaikoista on pakko saada enemmän rahaa kuin ennestään tai muuten joukkueiden taloudelliset tulokset kärsivät, koska kulut kasvavat joka tapauksessa.
Sinun kanssasi on hyvin vaikea keskustella, koska vastustat ajatusta ja keksit sille sitten täysin epäloogisia vastalauseita.
Pahin tilanne seurojen kannalta olisi se (olettaen, että katsojatavoitteet ym. täyttyy, tietysti koko homma voi mennä muuten läskiksi), että sponsorisopimukset pitää tehdä samojen firmojen kanssa kuin aiemmin, samalla rahalla. Olettaisin kuitenkin, että ainakin aluksi kiinnostus olisi sellainen, että markkinointimielessä ko. firma olisi suomalaisellekin firmalle (varsinkin paikalliselle) samaa luokkaa kuin SM-liiga. Pidemmän päälle asia olisi tietysti eri.
Mutta koska on erittäin epätodennäköistä, että väestöpohjan kasvaessa viisinkertaiseksi ei uusia sponsoreita ilmaantuisi lisää, niin voimme aika huoletta olettaa, että sponsoritulot kasvaisivat. Jo nyt Kärppiä sponsoroi esimerkiksi Nokia ja Danske Bank, tuskin niiden kiinnostus ainakaan vähenisi, jos Kärppien otteluita näytettäisiin kaikissa pohjoismaissa.
Kulut kasvaisivat kahdella tavalla: matkustuskulut ja palkkakulut. Matkustuskulut jollain Kärpillä nyt tuskin ihan mahdottomasti kasvaisivat, koska jo nyt esim. Helsinkiin ja muualle Etelä-Suomeen lennetään. Palkkakuluthan nousevat, jos budjetti antaa myöden.
Mutta oletko siis sitä mieltä, että seurat eivät Pohjoismaisessa liigassa ottaisi sponsoreita ollenkaan, jos ne eivät maksa tarpeeksi? Eli mieluummin pidetään kaukalonlaita valkoisena, jos sinne ei löydy ottajaa seuran määrittelemällä hinnalla? Näinhän tuo sinun "pikkufirmoilla ei ole varaa"-ajattelusi tuntuu menevän. Minä hieman epäilen, että mainospaikat kyllä myydään.
Hyvä sentään, että myönsit, että juttusi katsojien demografiasta ei ollut lainkaan olennainen.
Aika vahva oletus, johon en jaksa täysin uskoa. Esimerkiksi valio-liigassa suurseurat eivät tällaista tasajakoa haluaisi hyväksyä. Tuleva liiga joutuisi kilpailutuksen takia tekemään maakohtaiset tv-sopimukset. Jos erot maakohtaisissa sopimuksissa ei näkyisi rahan jaossa, niin se olisi pieni ihme.
Ne pari Valioliigan seuraa omaavat valtavan maailmanlaajuisen seuraajajoukon, joten ne haluaisivat saada oikeudet myydä ottelunsa itse, erityisesti kansianvälisille markkinoille (erityisesti Aasiaan). Millään pohjoismaisella seuralla ei ole pohjoismaiden ulkopuolella tietääkseni merkittävää seuraajakuntaa.
Viittaus nykyiseen tilanteeseen on sikäli aiheellinen, ettei suomalaisten "suur-seurojen" kannata juuri panostaa tämän tyyppiseen palveluun, sillä iso osa tuotosta valuu muualle. Perusedellytys niin nykyisen kuin mahdollisen pohjoismaisen liigan kehitystyölle (esim televisiointi) olisi se, että joukkueilla olisi yhteinen etu. Se ei taida olla tätä päivää liigassa eikä sitä ole resurssieroista johtuen helppo saavuttaa myöskään pohjoismaisessa mallissa. Yhdistymisen aika olisi ollut silloin kuin taloudelliset edellytykset olivat samassa mallissa.
Eiköhän useimmissa ammattilaissarjoissa ole sama tilanne, eli on isot ja pienet seurat. Pohjois-Amerikassa tietysti on keinotekoisesti pystytty pitämään seurat edes suurinpiirtein samalla viivalla (vaikka sielläkin on isot erot resursseissa). Mutta kannattaa huomata, että joukkueet, jotka haluavat erota yhteisistä televisiontisopimuksista on huikeat fanimäärät: Manchester United, Liverpool, Barcelona, Real Madrid, Juventus, AC Milan.. tilannetta ei voi mitenkään verrata jääkiekkoon, joillakin seuroista on varmaan enemmän faneja kuin NHL-seuroilla yhteensä (kymmeniä miljoonia). Ne pystyvät siis oikeasti myymään johonkin Aasian maahan ohjelmaa, jolla olisi miljoonia katsojia. Esimerkiksi Li Tien aikoinaan siirtyessä Evertoniin, sanottiin, että lähetyksellä, jossa näytettiin kun hän allekirjoitti sopimuksen, oli 70 miljoonaa katsojaa Kiinassa. Noiden suurseurojen jälkeen muiden joukkueiden kannattajamäärät on murto-osan noista määristä.
Jossain kiekkoliigassa yhtenä rintamana neuvottelu on suurella todennäköisyydellä huomattavasti kannattavampaa kaikille osapuolille. Suurimpien seurojen kannattajamäärät verrattuna kaikkien joukkueiden yhteenlaskettuun kannattajamäärään ei ole niin epäsuhtainen.