Pitäisikö pakkoruotsista luopua?

  • 7 380
  • 198

Pitäisikö pakkoruotsista luopua?

  • Kyllä

  • Ei


Tulokset ovat nähtävissä vain äänestämisen jälkeen.
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitä voi itse miettiä, kuinka mukavaa olisi vaikkapa Pietarsaaressa joutua poliisin kiinniottamaksi ja kommunikoida sen poliisisedän kanssa ruotsiksi, jos se virkamies ei osaakaan suomea. Siitä saa vähän aspektia siihen, millaista olisi joidenkin suomea taitamattomien elämä ilman mahdollisuutta puhua sitä omaa äidinkieltään.

Tai Chongqingissä kommunikoida miliisisedän kanssa mandariinikiinaksi, jos se virkamies ei osaakaan ruotsia...

Suomessa on aika paljon muitakin suomea taitamattomia kuin ruotsinkieliset. Tuo sama aspekti niihin muihinkin pätee eikä se riitä perusteeksi opettaa kaikille esimerkiksi pakko-farsia tai pakko-hindiä.
 

Baldrick

Jäsen
Sitä voi itse miettiä, kuinka mukavaa olisi vaikkapa Pietarsaaressa joutua poliisin kiinniottamaksi ja kommunikoida sen poliisisedän kanssa ruotsiksi, jos se virkamies ei osaakaan suomea. Siitä saa vähän aspektia siihen, millaista olisi joidenkin suomea taitamattomien elämä ilman mahdollisuutta puhua sitä omaa äidinkieltään.
Tuskinpa nytkään isossa osassa Suomea ruotsinkieliset pääsee asiat hoitamaan ruotsiksi. Ainakin Poliisit-ohjelmassa meni partiolla sormi suuhun, kun ruotsi oli ainoa autoilijan kieli. Siinä sitten otettiin yhteyttä toiseen poliisiin, joka puhelimen kaiuttimesta kertasi tilanteen. Eli eipä nykyisellään tilanne ole sen parempi, vaikka kaikilla on velvollisuus ruotsia oppia.

Harva ystävistäni puhuu ruotsia, vaikka kaikki ovat sen peruskoulun ja toisen asteen aikana läpikäyneet, sekä valtaosa myös korkeakoulussa. Aivan helvetinmoista resurssien haaskausta. Ei ole vaikea keksiä parempaa ja tuloksekkaampaa käyttöä niille sadoille tunneille, joita ruotsin opetteluun turhaan käytetään. Lepääminenkin olisi varmaan parempi vaihtoehto, että jaksaa paremmin muilla tunneilla.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei jokaikisen tarvitse. Mutta, se pakkoruotsi varmistaa sen, että ainakin osa sen oppii. Jos ruotsia ei olisi pakko opetella, ainakin teoriassa saattaisi tulla vastaan tilanne, että meillä ei olisi tarpeeksi ruotsinkielentaitoisia palvelemaan niitä ruotsinkielisiä (virallisissa yhteyksissä). Onhan se toki myös teoreettinen mahdollisuus, että pakosta huolimatta kukaan ei sitä opi, mutta ainakin valtio on pyrkinyt silloin turvaamaan sen.
Tämä on mielestäni hyvin ontuva peruste. Ensinnäkin tämä erittäin epätodennäköinen tilanne, jossa kukaan suomalainen ei opiskelisi ruotsia palvellakseen suomenruotsalaisia, ei ole mikään maailmanloppu, sillä suomenruotsalaiset osaavat muitakin kieliä, ja tietääkseni jos täältä maasta löytyy edelleen suomenruotsalaisia, täältä löytyy ihmisiä, jotka osaavat ruotsia. Lisäksi on olemassa ilmaisia appeja, jotka kääntää puheen eri kielille, ja tämä teknologia kehittyy jatkuvasti.

Ja jos olet sitä mieltä, että on ihmisarvokysymys saako jokainen suomalainen missä vain Suomea palvelua omalla kansalliskielellään, niin miten tämä toteutuu saamelaisten ja muiden vieraskielisten suomalaisten kanssa?

Mutta tavallaan kyllä ymmärrän, että konservatiivinen luonne haluaa taistella muutosta vastaan. Palstan progressiivisten nimimerkkien mielipiteet aiheuttavat enemmän hämmennystä. Nämä kun mielellään muuttaisivat Suomea yhdenvertaisempaan suuntaan, mutta samalla ylläpitävät järjestelmää, joka takaa yhdelle suomalaiselle vieraskieliselle etuoikeuksia muihin suomalaisiin vähemmistöihin verrattuna. Jos ihmisarvo pitäisi olla jakamaton, mikä tekee suomenvenäläisestä tai saamelaisesta vähempiarvoisempia siten, ettei heille taata samanlaista kielipalvelua osakseen kuin jollekin toiselle kielivähemmistölle? Suomalainen pakkoruotsijärjestelmä hakee maailmalla vertaistaan älyttömyydessään.

Minusta ydinkysymys on tässä pakkoruotsi-kysymyksessä se, haluammeko elää niin autoritaarisessa yhteiskunnassa, että valtio voi päättää puolestasi minkälaisen kielipään haluat itsellesi muodostaa. Täällä on paljon sellaisia näkökulmia, että ”minusta se on hyvä ja siksi kaikki tulisi pakottaa sitä opiskelemaan”. Kulttuurinäkökulmakin on vain subjektiivinen mielipidekysymys, joka perustuu siihen, että joidenkin mielestä länsinaapurin kulttuuri on paras. Sekin on hyvin totalitaristinen ajatusmalli, jossa pakotetaan muita mukautumaan yksilöllisiin mielihaluihin. Jos haluaa argumentoida miksi ruotsinkieli on niin tärkeä, että sen tieltä tulee uhrata kaikkien valinnanvapaus ja mahdollisuus rakentaa itselleen juuri sellainen tulevaisuus kuin haluaa. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että yleensä kyselyissä noin 75% suomalaisista lakkauttaisi pakkoruotsin. Ei siis kovin demokraattista.
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
No minä näen, että juurikin historiallisista ja kulttuurihistoriallisista syistä ne perusteet on edelleenkin olemassa. Tällä maaperällä puhuttiin ruotsia kauan ennen Suomea, joten jos nyt jotain kieltä lähdettäisiin pois tiputtamaan, niin samantien voitaisiin suomi epävirallistaa ja nostaa ruotsi siihen viralliseksi kieleksi.
Ööh, mitäköhän vaihtoehtohistoriaa sitä on tullut tankattua? Asia kun ei ole lainkaan näin. Nykyisen Suomen alueelle saapuivat ensimmäiset uralilaiset heimot nelisen tuhatta vuotta sitten, ja nämä ihmiset puhuivat kielimuotoa, josta kehittyivät saamelaiskielet. Kantasaame syrjäytti alueella aiemmin puhutun tuntemattoman kielen. Nykysuomen kantamuodon puhujat tulivat Suomenlahden yli noin tuhat vuotta "kantasaamelaisten" jälkeen ja vuorostaan syrjäyttivät pikkuhiljaa nämä. Ruotsin kieli alueella on huomattavasti myöhempää perua.

Itse ketjun aiheeseen, niin mielestäni jokin suunta pitäisi kehittää nykyiseen ruotsinopetukseen. Reilulle valtaosalle opiskelijoista se on riippakivi, johon ei ole motivaatiota. Tämä tietysti yksinään ei riitä syyksi, mutta kun rima ruotsin opetuksessa on käsittämättömän matalalla ja esimerkiksi ylioppilaskirjoituksissa ruotsista pääsee olemattomilla taidoilla läpi, niin lopputuloksena on että moni opiskelija käyttää hemmetisti tunteja kouluvuosiensa läpi asiaan, josta ei jää käteen mitään. Joko opetuksen vaatimustasoa korkeammalle tai sitten aletaan miettimään, miten tästä jäänteestä luovuttaisiin.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Huomasin myös taannoin liberaaliketjussa, että ajattelet kuitenkin olevasi jonkin sortin liberaali. Miten se on mahdollista jos olet kuitenkin eväämässä ihmisiltä vapauden pyrkiä rakentamaan itselleen mieleistä kielipäätä, ja valita itse itselleen kulttuurit johon haluaa tutustua paremmin.

Koulujärjestelmää, kuten muutenkin valtion tehtäviä ajattelen sosiaaliliberaalilta kantilta: koulujärjestelmän tehtävänä on antaa lapsille parhaat edellytykset siihen, että heillä on nuorina ja aikuisina suurimmat mahdollisuudet ja vapaus toteuttaa itseänsä sekä mahdollisuuksien tasa-arvo elämässä pärjäämiseen.

Ei sosiaaliliberalismi sitä tarkoita, että Jani-Petterille tulisi taata vapaus opetella koulussa pelkkää puukässää, jos hän itse näin haluaa. Tai Veeti-Johannekselle vaikkapa vapaus olla kokonaan menemättä kouluun, koska hänen mielestään se ei ole kivaa.

En suhtaudu tähän pakkoruotsiasiaan kovin intohimoisesti, vaan tarkoitus oli esittää vain oma perusteltu mielipide. En ole peruskoulutuksen asiantuntija, vaan peilasin aikaisemmissa kirjoituksissa näkökulmaani Suomen taloudellisen ja poliittisen aseman sekä myös itseni kautta ja siihen, mikä minulle on antanut ja olisi antanut parhaimmat mahdollisuudet elämässä pärjäämiseen ja yhteiskunnalliseen kontribuoimiseen.

Asia kuitenkin näyttää herättävän niin kovasti intohimoja, että ajauduin eilen koko päivän kestävään väittelyyn asiasta.

Niin paljon en asiaa priorisoi, että jaksaisin enää toista päivää naputella kolumneja tänne. On sentään parempaakin tekemistä.

Edit: lisään kuitenkin sen verran, että mikäli asiantuntijuuteen perustuvan päätöksen pohjalta päädytään joskus uudistamaan kielten opetus täysin, asia on minulle ihan ok. Kunhan päätös aidosti pohjautuu tarkasti monelta kannalta punnittuun ja analysoituun tietoon. Ei intohimoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Edit: lisään kuitenkin sen verran, että mikäli asiantuntijuuteen perustuvan päätöksen pohjalta päädytään joskus uudistamaan kielten opetus täysin, asia on minulle ihan ok. Kunhan päätös aidosti pohjautuu tarkasti monelta kannalta punnittuun ja analysoituun tietoon. Ei intohimoihin.
Mikäli tähän pakkoruotsiin ei liittyisi intohimoja, se olisi lakkautettu jo ajat sitten.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mikäli tähän pakkoruotsiin ei liittyisi intohimoja, se olisi lakkautettu jo ajat sitten.
No riippuu vähän siitä, mitä on "ajat sitten". Sotien jälkeen Suomi oli erittäin vaarallisessa tilanteessa ja piti todellakin huolella korostaa kaikkia pohjoismaisia piirteitämme ja siteitämme. Tämä näkyy hyvin muun muassa Paasikiven päiväkirjoissa - ja olihan kesällä -39 Saksan ja NL:n kesken viitattu "neljään Baltian maahan". Tämä perustilanne jatkui koko kylmän sodan eli oikeastaan vasta 90-luvulla olisi voitu aloittaa ruotsin aseman purkaminen (ja silloin tosiaan keskustelu lähtikin liikkeelle). Mutta tälläiset rakenteet muuttuvat hitaasti eikä konjunktuurien (lainatakseni Paasikiven kielenkäyttöä) muuttumiseen voinut välittömästi edes luottaa.

Nyt näissä hyytävissä itätuulissa ei ainakaan minua yhtään haittaa, että meillä on tämäkin rakenne mukana ankkuroimassa meitä oikeaan viiteryhmään (kun mm. talous mahdollisesti ei). Toki "pakkoruotsi" voitaisiin minun puolestani tehdä hyvinkin symboliseksi ja kevyeksi rakenteeksi, kunhan se pysyy olemassa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olisiko ruotsin opetus pakko korvata jollain? Jos olisi, niin vaikkapa englannin opetusta lisää, jolloin sitä voisi myös monipuolistaa.

Tai yksi mieleen tuleva aihe on tietokoneiden käytön opetus työelämää silmällä pitäen. Uskokaa tai älkää, mutta tätä on on kouluissa aivan liian vähän ja se on vähenemään päin.
Ruotsin opetus vie kaksi viikkotuntia opetusta vuositasolla. Jos ruotsin kanssa tärväytyy tuhottomasti aikaa ja siitä ei ole hyötyä oikeastaan kenellekään niin luulisi että nuo kaksi tuntia kannattaisi sitten käyttää johonkin hyödyllisempään. Etenkin kun suomalaisten koulu osaaminen on saamieni tietojen mukaan romahtanut jokaisella tasolla ja kohta menee kehitysmaatkin ohi. Toki oppilaat varmasti ottaisivat nuo vapaaksi ihan mielellään jotta ei tarvitsisi niin paljoa viettää aikaa koulussa tai läksyjä tehden.

Sinällään kaikille pakollinen koodauksen alkeet ja tietoverkkojen infrastruktuuri sekä tietokoneen toimintaperiaate voisivat olla ihan päteviä lisiä kouluun.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sinällään kaikille pakollinen koodauksen alkeet ja tietoverkkojen infrastruktuuri sekä tietokoneen toimintaperiaate voisivat olla ihan päteviä lisiä kouluun.
Siis lienet ironinen tässä? - eihän tuossa olisi mitään järkeä. Ja koodaushan valitettavasti taitaa kuuluakin nykyisiin opetussuunnitelmiin, kun se aika voitaisiin ihan hyvin käyttää matematiikkaan, eli loogiseen päättelyyn.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
kun yleinen kielitaitomme rajoittuu pelkästään anglosaksisiin kieliin
Ruotsi ja saksa eivät ole anglosaksisia kieliä, vaikka kuinka niin väität. Anglosaksinen tarkoittaa yleisesti englantilaista kulttuuria ja vaikka Englanti kuningashuoneensa toikin Saksasta ei se silti tee Saksasta anglosaksista maata. Jos haluat puhua yleisemmin kieliperheestä johon nuo kaikki kuuluvat niin puhu germaanisista kielistä. En yleisesti halua nillittää näistä asioista mutta tuo on oikeasti häiritsevää kun toistetaan virheellisiä väitteitä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Nyt näissä hyytävissä itätuulissa ei ainakaan minua yhtään haittaa, että meillä on tämäkin rakenne mukana ankkuroimassa meitä oikeaan viiteryhmään (kun mm. talous mahdollisesti ei).

Viimeiset pari vuotta tosiaan näyttävät vahvistaneen Suomen ja Ruotsin suhteita sekä niiden tärkeyden ymmärtämistä valtavasti. Samoin pitkään hieman ylenkatsottu Pohjoismainen yhteistyö nähdään nyt täysin uudessa valossa geopoliittisen tilanteen nopean muutoksen takia sekä siksi, koska kaikki Pohjoismaat ovat nyt myös Nato-maita.

Samalla varmasti vahvistuu ruotsin kielen sekä sen opetuksen asema Suomessa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinällään kaikille pakollinen koodauksen alkeet ja tietoverkkojen infrastruktuuri sekä tietokoneen toimintaperiaate voisivat olla ihan päteviä lisiä kouluun.
Tämän on pakko olla sarkasmia, koska eihän mainitsemiasi asioita todellakaan pitäisi opettaa peruskoulussa. Tai no, koodauksen alkeita ehkä ja niitähän tällä hetkellä jossain määrin jo opetetaankin.

Jos oikeasti haluat ymmärtää mistä puhuin, niin kykenet kyllä siihen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämän on pakko olla sarkasmia, koska eihän mainitsemiasi asioita todellakaan pitäisi opettaa peruskoulussa. Tai no, koodauksen alkeita ehkä ja niitähän tällä hetkellä jossain määrin jo opetetaankin.

Jos oikeasti haluat ymmärtää mistä puhuin, niin kykenet kyllä siihen.
No kun täällä puhutaan asioista mitkä ovat yleissivistäviä ja palvelevat kansakuntaa yleisesti niin väitän että tietoverkkoihin liittyvät asiat ovat tärkeämpiä kuin moni muu asia. Kuitenkin valtaosa ihmisistä joutuu toimimaan niiden kanssa asentaessaan jotain laitteita kotiinsa, toisin kuin tieto siitä että mitä neoliittinen vallankumous tarkoittaa tai se olivatko dinosaurukset vaihtolämpöisiä vai tasalämpöisiä.

Vai ollaanko me sillä tiellä että yleinen abstrakti tieto jolla ei ole mitään väliä 90% sitä opiskelevista on itseisarvo opetuksessa?
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No kun täällä puhutaan asioista mitkä ovat yleissivistäviä ja palvelevat kansakuntaa yleisesti niin väitän että tietoverkkoihin liittyvät asiat ovat tärkeämpiä kuin moni muu asia. Kuitenkin valtaosa ihmisistä joutuu toimimaan niiden kanssa asentaessaan jotain laitteita kotiinsa, toisin kuin tieto siitä että mitä neoliittinen vallankumous tarkoittaa tai se olivatko dinosaurukset vaihtolämpöisiä vai tasalämpöisiä.

Vai ollaanko me sillä tiellä että yleinen abstrakti tieto jolla ei ole mitään väliä 90% sitä opiskelevista on itseisarvo opetuksessa?
Kotitaloudesta saisi todellista hyötyä elämään. Eli ei mitään, tässä nyt vähän pullaa kavereiden kanssa leivotaan, vaan miten tehdään hyvää monipuolista terveellistä ruokaa. Miten suunnitellaan viikon syömiset ja millainen budjetti laaditaan. Tähän kun kaikki me koulut jo käyneetkin paneuduttaisiin niin tästä jos mistä kansanterveydelle olisi hyötyä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No kun täällä puhutaan asioista mitkä ovat yleissivistäviä ja palvelevat kansakuntaa yleisesti niin väitän että tietoverkkoihin liittyvät asiat ovat tärkeämpiä kuin moni muu asia. Kuitenkin valtaosa ihmisistä joutuu toimimaan niiden kanssa asentaessaan jotain laitteita kotiinsa, toisin kuin tieto siitä että mitä neoliittinen vallankumous tarkoittaa tai se olivatko dinosaurukset vaihtolämpöisiä vai tasalämpöisiä.

Vai ollaanko me sillä tiellä että yleinen abstrakti tieto jolla ei ole mitään väliä 90% sitä opiskelevista on itseisarvo opetuksessa?
Siis mistä helvetistä nyt oikein puhut? Sulla lähti laukalle ihan tosissaan, eikä kukaan edes erityisemmin tökkinyt.

Haluatko nyt vielä selventää, että miten tämä viestisi liittyy ketjun aiheeseen tai siihen mitä minä olen tässä ketjussa sanonut?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Siis mistä helvetistä nyt oikein puhut? Sulla lähti laukalle ihan tosissaan, eikä kukaan edes erityisemmin tökkinyt.

Haluatko nyt vielä selventää, että miten tämä viestisi liittyy ketjun aiheeseen tai siihen mitä minä olen tässä ketjussa sanonut?
Kun vastustetaan ruotsin opetusta sillä perusteella että sitä ei tarvita niin ajattelin mainita että on aivan helvetin paljon abstraktia asiaa joita koulussa opetetaan, mutta niitä ei elämässä tarvitse. No okei, siinä kohtaa kun lapsi on koulussa ja kysyy miten joku asia tapahtui historiassa voi olla kiva tietää se.

Ja kun sinä ehdotit että ruotsin opetusta ei korvattaisi millään niin minä ehdotin jotain sellaista pientä mikä todennäköisesti auttaa suurta osaa ihmisistä tulevaisuudessa. Voidaan samalla osoittaa että mitä hyötyä jostain loogisesta päättelystä ja matematiikasta on siellä oikeassa elämässä.

Peruskoulun idea on käytännössä yleissivistää ja opettaa ihmisiä oppimaan asioita. Samalla sitten saadaan oletettua ihmisiä lukemaan ja laskemaan antaen heille mahdollisuuden hankkia laajempaa osaamista. Kielen opiskelu, vaikka kieli ei ehkä itsessään olisikaan käytännöllinen, kehittää kykyä oppia kieliä jatkossakin. Täten ajatus siitä, että jätettäisiin vain tyhjiä aukkoja lukkariin tuntuu minusta tyhmältä.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos haluat puhua yleisemmin kieliperheestä johon nuo kaikki kuuluvat niin puhu germaanisista kielistä. En yleisesti halua nillittää näistä asioista mutta tuo on oikeasti häiritsevää kun toistetaan virheellisiä väitteitä.
Hyvä korjaus. Sekoitin puhtaasti kaksi käsitettä keskenään kun kieliperheet ja kulttuurikäsitteet sekoittuvat mielessä. Olen aiemmin käyttänyt termiä germaaninen, mutta ellet olisi korjannut, tuo väärä termi olisi saattanut jäädä kielenpäälle kummittelemaan pidempäänkin. Periaatteessa väärä termi ei muuta kuitenkaan argumenttiani siitä, että ruotsi, saksa ja englanti kuuluvat samaan kieliperheeseen, ja siten voisi olla perusteltua avartaa kielipäätä valitsemalla joku valtakieli toisesta kieliperheestä.

Ei sosiaaliliberalismi sitä tarkoita, että Jani-Petterille tulisi taata vapaus opetella koulussa pelkkää puukässää, jos hän itse näin haluaa. Tai Veeti-Johannekselle vaikkapa vapaus olla kokonaan menemättä kouluun, koska hänen mielestään se ei ole kivaa.
Ei sosiaaliliberalismi myöskään tarkoita sitä, että Jani-Petterin täytyisi opiskella tasan tarkkaan sitä mitä sinä haluat Jani-Petterin opiskelevan ilman mitään omaa päätösvaltaa. Kun nyt kerran asian näin kärjistit.

Totta kai valtiossa on hyvä olla sekä autoritarismia, että liberalismia - valtiovaltaa ja yksilönvapautta sopivassa suhteessa. Mutta joku logiikka siinä täytyisi olla millä perusteilla sitä valtion pakkovaltaa harjoitetaan. Yleissivistäviä aineita on hyvä pakottaa opetussuunnitelmaan, koska ne ovat niitä perustyökaluja ja taitoja, joilla opetamme lapsiamme kohti parempaan tulevaisuuteen. Matematiikka, historia, biologia yms. ovat kaikki universaaleja aineita, joita opetetaan kaikille lapsille ympäri maailmaa. Myös kielitaito on tietyllä tapaa yleissivistävää, mutta eri kielten yleissivistävyys on pitkälti kiinni siitä kuinka iso valtakieli se on kansallisessa kulttuurikehyksessä. Ruotsin kieli on yleissivistävää aika pienessä osassa Suomea. Muualla Suomea se on lähinnä temppu, jolla voi leveillä. Ja ikävä kyllä marginaalikielenä sitä ei normisuomalainen kuule juuri missään, ellei erityisesti hakeudu ruotsinkielisen tarjonnan pariin, ja siten se opittu kielitaito hapertuu melko nopeasti pelkiksi alkeiksi, jota ei kehtaa julkisesti käyttää. Toki kaikesta kielitaidosta on jotain hyötyä, mutta mikä sinä olet sanomaan minulle miten minun pitäisi kielitaitoani rakentaa? Se on oikeastaan se juttu tässä pakkoruotsikeskustelun ytimessä, josta luistellaan aina pois vetoamalla niihin omiin mielipiteisiin siitä mikä on heidän mielestään tärkeää, tai johonkin palveluntarvedirektiiviin, jonka takia jokaisen suomalaisen pitäisi uhrata kouluaikaansa suhteettoman paljon johonkin jota inhoavat ja lopulta unohtavat - yleensä kokonaan jos tilastoihin on uskominen.

Samoin pitkään hieman ylenkatsottu Pohjoismainen yhteistyö nähdään nyt täysin uudessa valossa geopoliittisen tilanteen nopean muutoksen takia sekä siksi, koska kaikki Pohjoismaat ovat nyt myös Nato-maita.

Samalla varmasti vahvistuu ruotsin kielen sekä sen opetuksen asema Suomessa.
Omasta mielestäni taas tarve pakkoruotsille juuri heikkeni. Nyt kun olemme NATO-jäsen, meidän ei enää tarvitse ylläpitää keinotekoisia rakenteita länteen, vaan muuri on nyt rakennettu tuohon itärajalle. Voimme keskittyä olemaan suomalaisia. Suomen ja Ruotsin yhteistyö tullee olemaan läheisempää kuin aikoihin, mutta se ei poista sitä faktaa, ettei pakkoruotsi ole tähänkään mennessä tehnyt juuri kenestäkään niin hyvää ruotsin puhujaa, että sillä alettaisiin ruotsia ruotsalaiselle puhumaan. Ruotsalaiset olettavat oletusarvoisesti, että suomalaisen kanssa kommunikoidaan englanniksi. En tiedä onko hyvä vai huono jos yritän kouluruotsilla tavailla alkeita jollekin ruotsalaiselle. Varmasti vaivaannuttavaa myös hänelle.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun vastustetaan ruotsin opetusta sillä perusteella että sitä ei tarvita niin ajattelin mainita että on aivan helvetin paljon abstraktia asiaa joita koulussa opetetaan, mutta niitä ei elämässä tarvitse. No okei, siinä kohtaa kun lapsi on koulussa ja kysyy miten joku asia tapahtui historiassa voi olla kiva tietää se.

Ja kun sinä ehdotit että ruotsin opetusta ei korvattaisi millään niin minä ehdotin jotain sellaista pientä mikä todennäköisesti auttaa suurta osaa ihmisistä tulevaisuudessa. Voidaan samalla osoittaa että mitä hyötyä jostain loogisesta päättelystä ja matematiikasta on siellä oikeassa elämässä.

Peruskoulun idea on käytännössä yleissivistää ja opettaa ihmisiä oppimaan asioita. Samalla sitten saadaan oletettua ihmisiä lukemaan ja laskemaan antaen heille mahdollisuuden hankkia laajempaa osaamista. Kielen opiskelu, vaikka kieli ei ehkä itsessään olisikaan käytännöllinen, kehittää kykyä oppia kieliä jatkossakin. Täten ajatus siitä, että jätettäisiin vain tyhjiä aukkoja lukkariin tuntuu minusta tyhmältä.
En ehdottanut, että ruotsin opetusta ei korvattaisi millään, vaan kysyin, että tarvitseeko sitä korvata. En esittänyt siinä selkeää mielipidettä, vaan tarkoituksena oli avata keskustelua kyseisestä aiheesta. Pointtina siis, että onko nykyinen viikkotuntimäärä oikea ja mitä vaikutuksia sillä olisi, jos ruotsi jätettäisiin vain pois, eikä niitä tunteja korvattaisi millään muulla. Itse kallistun silti sille puolelle, että ne tunnit kannattaa korvata ja tilalle löytyy hyödyllisempiä aiheita, joista laitoin ilmoille pari esimerkkiä.

Tämä taas ei liity mitenkään muihin koulussa opetettaviin asioihin ja niiden hyödyllisyyteen. Niistä voidaan keskustella erikseen, mutta se ei liity pakkoruotsista luopumiseen.

Vaikka muidenkin aineiden hyödyllisyyttä on helppo kyseenalaistaa, niin pakkoruotsin kohdalla tämä on vahvasti pinnalla ja on ollut sitä jo pitkään. Oppilaita ei kiinnosta opetella pakkoruotsia, koska heille ei avaudu edes alustavalla tasolla, että mitä hyötyä siitä heille voisi olla. Tähän kun lisätään se fakta, että ruotsin kielitaitoa ei oikeasti tarvitse oikein mihinkään, niin ollaan asian ytimessä. Tämä johtaa siihen, että ruotsin opetus on suurimman osan kohdalla täysin yhdentekevää ja hyödytöntä ajanhukkaa.

Näkisin, että 99% suomalaisista ihmisistä ei koko elämänsä aikana tarvitse englannin lisäksi muuta kielitaitoa. Tai jos puhutaan välttämättömästä tarpeesta, niin lukema lienee yli 99,9%. Jos englannin opetukseen panostettaisiin vielä nykyistäkin enemmän, niin se auttaisi suomalaisia menestymään maailmalla paremmin.

Jos ruotsin kielen opetuksen tarpeellisuuden suurin argumentti on, että se auttaa oppimaan lisää kieliä tulevaisuudessa, niin kyllä on argumentit todella vähissä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Myös kielitaito on tietyllä tapaa yleissivistävää, mutta eri kielten yleissivistävyys on pitkälti kiinni siitä kuinka iso valtakieli se on kansallisessa kulttuurikehyksessä. Ruotsin kieli on yleissivistävää aika pienessä osassa Suomea.

Onhan sinulla tässä ja laajemminkin kirjoituksissa oikein hyviä pointteja ja lisäksi perustelet hyvin mielipiteesi. Arvostan kovasti sitä.

Onhan vaikka kiinan tai japanin kielen opiskelu yleissivistävältä kantilta äärimmäisen hyödyllistä. Samoin on äärimmäisen tärkeää yleissivistyksen kannalta historiallisesti tärkeiden ja eurooppalaista identiteettiä ja yhteiskuntaa muokanneiden kielten, kuten muinaiskreikan, latinan tai kirkkoslaavin opiskelu. Niillä todellakin on merkitystä ja niille on yhteiskunnallinen tarve. Meidän täytyy ymmärtää, miksi yhteiskuntamme on kehittynyt semmoiseksi, kuin se on ja näiden kielten tunteminen on siinä avainasemassa.

Myös itse olen pyrkinyt perustelemaan oman näkemykseni laajasti: osin yleissivistävältä kannalta ja osin "akuutimman" kansallisen hyödyn ja kansallisten tarpeidemme (eli stahanovilaiselta :) kannalta. Kiistämättä näitä on kovin vaikeaa laittaa puntariin.

Ehkä emme tästä kummempaa yhteisymmärrystä saa nyt aikaiseksi. Kuten sanottua, ehkä tästä on siksi hedelmätöntä debatoida täältä ikuisuuteen.

Kiitos tosiaan kuitenkin perustelluista näkemyksistä.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No, toki löydän myös emotionaalisia yhteyksiä Ruotsiin - Tukholmasta pohjoiseen se maa on äärimmäisen lähellä Suomea. Tavallaan Skånen ryöstäminen Tanskalta oli sekä isku että onni meille. Oli helpompaa irrottaa ote tästä katajaisesta kansasta, kun oli tiheästi asuttu, hedelmällinen ja rikas alue saavutettu, mutta samalla sitten Suomi jäi oman onnensa nojaan Venäjän kanssa ja seilasi aika tuurilla 1800-luvun alkupuolen.

Mutta esim joku Dan Andersson on runoilija joka ihan vaan vahingossa on suomalaismetsissä sattunut runoilemaan ruotsiksi, täyttä suomalaista melankoliaa esim tämä laulu:





Hectorin tulkitsemana ja Tabermannin kääntämänä suomalainen versio:


 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni on vähän erikoista, että Suomen ja Ruotsin suhteet tai Ruotsin tärkeys nostetaan tässä ketjussa esille. Pakkoruotsia ei tarvita siihen, että Suomella ja Ruotsilla on läheiset suhteet, eikä sitä tarvita siihen, että voidaan ymmärtää Ruotsin tärkeys Suomelle (historiallisesti ja nykypäivänä).

Tuntuu siltä, että osalla porukasta katoaa punainen lanka, kun lähdetään puhumaan pakkoruotsin tarpeellisuudesta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mielestäni on vähän erikoista, että Suomen ja Ruotsin suhteet tai Ruotsin tärkeys nostetaan tässä ketjussa esille. Pakkoruotsia ei tarvita siihen, että Suomella ja Ruotsilla on läheiset suhteet, eikä sitä tarvita siihen, että voidaan ymmärtää Ruotsin tärkeys Suomelle (historiallisesti ja nykypäivänä).

Tuntuu siltä, että osalla porukasta katoaa punainen lanka, kun lähdetään puhumaan pakkoruotsin tarpeellisuudesta.
No, me emme elä yksin leivästä, stahanovilaisittain. Meidän historiamme ja kulttuurimme on monin tavoin kietoutunut Ruotsiin ja ruotsin kieleen. On ehkä arvokasta sivistyksellisesti (eikä pelkästään käytännöllisesti) pitää tätä kielellistä(kin) yhteyttä yllä. Toki ymmärrän että puhtaasti materialistisesti ajatellen tätä näkökulmaa on about mahdotonta ymmärtää. Humanistisen koulutuksen kirouksia, sitä etääntyy karusta nykymaailmasta vuosi vuodelta...
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Myös itse olen pyrkinyt perustelemaan oman näkemykseni laajasti: osin yleissivistävältä kannalta ja osin "akuutimman" kansallisen hyödyn ja kansallisten tarpeidemme (eli stahanovilaiselta :) kannalta. Kiistämättä näitä on kovin vaikeaa laittaa puntariin.
Juuri tämän takia valitsin debaattikumppaniksi tällä kertaa sinut. Kiitokset myös sinulle. Ja ymmärsin kyllä kaikki näkökulmasi ja miksi kyseisistä näkökulmistasi pakkoruotsi näyttäytyy sinulle hyödyllisenä, en vain saanut sieltä irti (tai keneltäkään muultakaan) sitä oikeutusta yleiselle ruotsin pakko-opetukselle, eli perustetta miksi se olisi jokaiselle, tai edes valtaosalle suomalaisia muita tarjolla olevia kieliä hyödyllisempi.

Ajattelen, että koululaitoksemme ensisijainen tarkoitus olisi kouluttaa meistä mahdollisimman hyviä versioita itsestämme (tai ainakin tarjota mahdollisuudet siihen), siksi minun on vaikea sulattaa sitä, että jotain kouluainetta käytetään jonkinlaisen kulttuurivaikuttamisen välineenä - varsinkin kun siihen käytetty aika on aina jostain pois, eivätkä kaikki suomalaiset jaa samoja kulttuuripreferenssejä. Minusta se olisi ainoastaan rikkaus jos suomalaiset kiinnostuisivat laajemmin jo kouluaikoina muistakin maailman ja Euroopan kulttuureista (Espanjasta, Aasiasta yms.), emmekä olisi niin eksklusiivisesti sidottu näihin kahteen rajanaapuriin. Ja toki ymmärrän kulttuurisista näkökulmista miksi pakkoruotsi oli aikoinaan toisille niin tärkeä, mutta en ymmärrä sitä enää tänä päivänä alati globalisoituvassa maailmassa.

Toinen asia mitä olen aina ihmetellyt on se, että eikö vapaaehtoisuus oikeasti poikisi enemmän motivoituneita ruotsinkielentaitajia kuin tämä nykyinen pakkojärjestelmä? Oppitunneilla olisi mahdollisesti vähemmän opiskelijoita, jolloin opettajan huomio jakaantuisi tehokkaammin, ja tunneilta puuttuisi ne asenneongelmaiset, joiden asenne tarttuu varmasti joissain määrin myös ympärille. Ja jos ruotsin kielen opiskelu on hyödyllistä, luulisi, että sitä olisi helppo markkinoida ihan vapaaehtoisena valintana.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No, me emme elä yksin leivästä, stahanovilaisittain. Meidän historiamme ja kulttuurimme on monin tavoin kietoutunut Ruotsiin ja ruotsin kieleen. On ehkä arvokasta sivistyksellisesti (eikä pelkästään käytännöllisesti) pitää tätä kielellistä(kin) yhteyttä yllä. Toki ymmärrän että puhtaasti materialistisesti ajatellen tätä näkökulmaa on about mahdotonta ymmärtää. Humanistisen koulutuksen kirouksia, sitä etääntyy karusta nykymaailmasta vuosi vuodelta...
Mutta pysyykö se kielellinen yhteys yllä pakkoruotsin avulla? Omien havaintojeni mukaan ei pysy.

Eikä me sitä "kielellistä yhteyttä" tarvita nykypäivänä mihinkään. Sille oli aikansa, mutta aika on ajanut siitä ohi. Meillä ei ole aidosti enää yhteistä kieltä, eikä tarvitsekaan olla. Tai no, tavallaan englanti sitä on, koska molemmissa maissa puhutaan englantia erittäin hyvin.

Pidän Ruotsia ja ruotsalaisia suuressa arvossa. Kuten olen muutaman kerran todennut, niin olen asunut ja elänyt Ruotsissa. Arvostan ja kunnioitan myös maidemme yhteistä historiaa ja ruotsalaista kulttuuria. En kuitenkaan koe, että pakkoruotsilla on mitään tekemistä näiden asioiden kanssa enää nykypäivänä. Päinvastoin, pakkoruotsi luo ihmisille tarpeettomia negatiivisia ajatuksia Ruotsista, kun sen tarkoitusta ei nykypäivänä ymmärretä.

Voisi jopa sanoa, että pakkoruotsin poistaminen saattaisi lähentää Suomea ja Ruotsia, kun siihen liittyvä tarpeeton negatiivisuus poistuisi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tunnustaudun svekofiiliksi - en euroviisujen ja jääkiekon suhteen ehkä, mutta muuten pitkälti. Se historiallinen vaihtoehto meille oli Novgorod, minkä sijaan lähetimme edustajia kuninkaanvaaliin jo 1300-luvulla ja myöhemmin valtiopäiville, saimme pohjoismaisen yhteiskuntamallin, maa on ollut lailla hallittava jne. Vaikka ei sanaakaan opittaisi ruotsia jostain omalaatuisesta syystä niin olisimme silti hyvin pitkälle ruotsalainen maa ja yhteiskunta. Luojan kiitos.



 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös