Pitäisikö kannabis laillistaa Suomessa?

  • 533 539
  • 4 806

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Minun mielestä pitäisi sallia lääkekäyttöön. Kiinnostaisi tavallaan että auttaisiko esim minun järkyttäviin migteeneihin. Ilmeisesti moniin neurologisiin sairauksiin auttaa.
Mulla auttaa auralliseen migreeniin. Kun alkaa näkö hämärtymään ja ne kirkkaat sahalaitakuviot tulevat mukaan niin heti kun savut vetää, jää se kahden, kolmen tunnin jäätävä kipu aika pienelle. Pystyy kevyesti katsomaan telkkariakin. Sitten voi olla vaarana, lajikkeesta riippuen niinkin, että ei auta kipuun mutta sen jotenkin sietää paremin. Vaikea selittää. Tosin auttaa alkoholikin mulla migreeniin kun on muutaman kerran nousuhumalassa iskenyt. Olen sitä mieltä, että luonnosta ihminen saa lääkkeen melko moneen vaivaan ilman, että niitä tarvitsee kemiallisesti mitenkään tuunata. Harmi, että tämä on tehty laittomaksi jonkin kukkahattusedän mutulla aikoinaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minun mielestä pitäisi sallia lääkekäyttöön. Kiinnostaisi tavallaan että auttaisiko esim minun järkyttäviin migteeneihin. Ilmeisesti moniin neurologisiin sairauksiin auttaa.

En rupea ketään neuvomaan tai varsinkaan ohjaamaan rikollisille poluille, mutta onhan tälläkin palstalla eräs nimimerkki kertonut saaneensa helpotusta vaivoihinsa.

Kannattaa ehkä miettiä kannattaako siihen tutustua riippumatta mitä typerä ja väärä laki sanoo.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minun mielestä pitäisi sallia lääkekäyttöön. Kiinnostaisi tavallaan että auttaisiko esim minun järkyttäviin migteeneihin. Ilmeisesti moniin neurologisiin sairauksiin auttaa.

Itseä taas kun on Fibromyalgiakipuja, tässä kun lääkelistalla ollut kaikenmaailman Triptyl, Gymbalta, mirazipin, Panadol, Panacod, Lyrica niin onko se kannabis sitten ehkä se maailman pahin asia. Varsinkin monella kipupotilaalla saattaa se alkoholikin olla jo päihteenä ja sitten käytetään sekaisin monen lääkkeen kanssa.
 

sinikettu

Jäsen
Osittain se johtunee myös siitä, että olen vähän liian läheltä ja vähän liian paljon nähnyt päivittäiskäytön negatiivisia vaikutuksia.
Tässäkin kohtaa lienee syytä varovaisuuteen syy-seuraussuhteen kanssa. Se, että kannabiskäyttäjällä on ongelmia, voi johtua noin miljoonasta muusta asiasta kuin kannabiksesta. On iso tukku ihmisiä, jotka ovat saaneet elämänsä jyrkkään alamäkeen ilman yhtään annosta kofeiinia vahvempia substansseja. Sipseillä, kolalla, pleikkarilla ja tietokoneella on nykyään aika helppoa laittaa oma elämä vituiksi vuodessa parissa olemalla neljän seinän sisällä 15 tuntia päivässä nenä kiinni ruuduissa. Melkeen kuka tahansa saa oman psykologisen ja sosiaalisen toimintakyvyn romahdutettua noilla tekijöillä, ainakin väliaikaisesti.

Mutta auta armias, jos henkilö käyttää HUUMEITA. Siinä tapauksessa kaikki ongelmat persekarvojen liikakasvusta krooniseen prokrastinaatioon ovat voidaan jäljittää HUUMEISIIN. HUUMEIDEN lopettamisella kaikki paranee sitten taikaiskusta, kuoro humisee hallelujaata ja persekarvojenkin liikakasvu loppuu kuin seinään.

Elämä kun on niin perkeleen ihanaa ilman HUUMEITA.

Ei sillä, etteikö myös huumeiden avulla elämää voisi laittaa vituiksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minun mielestä pitäisi sallia lääkekäyttöön. Kiinnostaisi tavallaan että auttaisiko esim minun järkyttäviin migteeneihin. Ilmeisesti moniin neurologisiin sairauksiin auttaa.

En tiedä mutta onkohan Suomessa hieman pelko että jos Kannabis nostaa lääkkeissä suosiota nykyisestä niin lääkekustannukset kasvaa, nythän opiatit ja mielialalääkkeet on suurimmaksi osaksi suhteellisen edullisia kelakorvattavia. Lääkealalla taas hieman pelätään että ne korvaisi kipulääkkeet kokonaan joten sieltä tulee isoa vastustusta myös. Suomessa taitaa tällähetkellä olla alle 300 ihmisellä olemassa resepti tuohon, pitäisi saada nykyistä laajemmin eri lajikkeita ja tuota käyttäjämäärää nousemaan (nimenomaan siis kipupotilaissa ja muisssa sairauksissa). Varmasti jos saataisin edes yli 500 käyttäjää niin myös tutkimustilastoa saataisiin enemmän ja pitemmältä aikaväliltä. EDIT: ja useammasta eri sairaudesta myös, noita mahdollisia sairauksiahan taitaa olla kymmeniä, jos Suomessa saa vaan reilut 200 ihmistä reseptin niin vain joitakin kymmeniä ihmisiä on yhtä sairautta kohden, vaikea tuommoisella määrällä on mitään tilastoja tai isompia tutkimuksia saada.
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä mutta onkohan Suomessa hieman pelko että jos Kannabis nostaa lääkkeissä suosiota nykyisestä niin lääkekustannukset kasvaa, nythän opiatit ja mielialalääkkeet on suurimmaksi osaksi suhteellisen edullisia kelakorvattavia. Lääkealalla taas hieman pelätään että ne korvaisi kipulääkkeet kokonaan joten sieltä tulee isoa vastustusta myös.

Mä en tiedä bisnesmiesten kantaa asiaan mutta isossa lääkepuljussa töissä ollut tuttava kertoi että R&D puolella ainakin kiinnostus on (ollut) kova ja tutkimusta tehty paljon, mutta ilmeisesti on aika saatanan vaikeaa erottaa kasvista ne kipua lievittävät osat ja poistaa sivuvaikutukset. Ja ellen ihan väärin ymmärtänyt niin intokin on samasta syystä hiipunut, maksaa liikaa. Vastustusta saattaa siis edelleen olla luvassa elleivät onnistu kannabista sivuvaikuttomaksi pilleriksi muuttamaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Mä en tiedä bisnesmiesten kantaa asiaan mutta isossa lääkepuljussa töissä ollut tuttava kertoi että R&D puolella ainakin kiinnostus on (ollut) kova ja tutkimusta tehty paljon, mutta ilmeisesti on aika saatanan vaikeaa erottaa kasvista ne kipua lievittävät osat ja poistaa sivuvaikutukset. Ja ellen ihan väärin ymmärtänyt niin intokin on samasta syystä hiipunut, maksaa liikaa. Vastustusta saattaa siis edelleen olla luvassa elleivät onnistu kannabista sivuvaikuttomaksi pilleriksi muuttamaan.
Aika jännä juttu, kun aika helistin monessa reseptilääkkeessä on todella ikäviä sivuvaikutuksia ja ne ovat todella haitallisia elimistölle pitkässä juoksussa, kun taas Kannuksessa ei oikein

Itseä taas kun on Fibromyalgiakipuja, tässä kun lääkelistalla ollut kaikenmaailman Triptyl, Gymbalta, mirazipin, Panadol, Panacod, Lyrica niin onko se kannabis sitten ehkä se maailman pahin asia. Varsinkin monella kipupotilaalla saattaa se alkoholikin olla jo päihteenä ja sitten käytetään sekaisin monen lääkkeen kanssa.
Kannabiksen lääkekäytössäon vielä se hyvä puoli, ettei se reagoi jurikaan muiden lääkkeiden kanssa.
 

Velhelmiina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Minun mielestä pitäisi sallia lääkekäyttöön. Kiinnostaisi tavallaan että auttaisiko esim minun järkyttäviin migteeneihin. Ilmeisesti moniin neurologisiin sairauksiin auttaa.

Eräs ystäväni koitti tätä ja nykyään polttaa pienen määrän kannabista sillon tällöin ja migreenikohtaukset ovat jääneet kokonaan pois.
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika jännä juttu, kun aika helistin monessa reseptilääkkeessä on todella ikäviä sivuvaikutuksia ja ne ovat todella haitallisia elimistölle pitkässä juoksussa, kun taas Kannuksessa ei oikein

Maalihan on saada aikaiseksi lääke minkä voit vetää naamaan vaikka ennen töihin lähtöä. En mä näkisi itseäni lähtemässä töihin ~tuntiin pariin "Kannuksen" jälkeen. Siksi niistä sivuvaikutuksista halutaan eroon.
 
Suosikkijoukkue
KK
Maalihan on saada aikaiseksi lääke minkä voit vetää naamaan vaikka ennen töihin lähtöä. En mä näkisi itseäni lähtemässä töihin ~tuntiin pariin "Kannuksen" jälkeen. Siksi niistä sivuvaikutuksista halutaan eroon.
Riippuu työstä, mutta kyllä tunnin parin päästä "kannusen" jälkeen voi töihin mennä, kun ei se vaikutus varsinkaan CBD-tuotteilla juurikaan päätä rasita.
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Riippuu työstä, mutta kyllä tunnin parin päästä "kannusen" jälkeen voi töihin mennä, kun ei se vaikutus varsinkaan CBD-tuotteilla juurikaan päätä rasita.
Toki. Mutta tarkoitus oli sanomani että maali lääkeyhtiöiden kannabistutkimuksella on se että vedät kannabispillerin aamulla naamaan ja lähdet samalta istumalta töihin; ilman kipuja, ilman sivuvaikutuksia. Siksi se on ilmeisesti nìin paska kasvi lääkeyhtiöille että "You can't have one without the other"
 
Suosikkijoukkue
KK
Toki. Mutta tarkoitus oli sanomani että maali lääkeyhtiöiden kannabistutkimuksella on se että vedät kannabispillerin aamulla naamaan ja lähdet samalta istumalta töihin; ilman kipuja, ilman sivuvaikutuksia. Siksi se on ilmeisesti nìin paska kasvi lääkeyhtiöille että "You can't have one without the other"
Etpä saisi oikein ajaa mitään kulkuneuvoakaan vahvan kipulääkkéen alaisena.
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Etpä saisi oikein ajaa mitään kulkuneuvoakaan vahvan kipulääkkéen alaisena.
Tästä ei kai ole mitään debattiakaan? Mä en oikein pysy kärryillä tästä keskustelusta enää. Graalin malja (myös rahallisesti) olisi vahva kipulääke ilman (välittömiä tai pitkäaikaisia) sivuvaikutuksia, mutta jotenkin saan viban että kädet vittuun mun pilvestä vitun korporaatiot? Siis se olisi aivan järjetön bisnes jos joku tuossa onnistuisi ja minä ainakin toivon että joku sen koodin vielä rikkoo.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mä en tiedä bisnesmiesten kantaa asiaan mutta isossa lääkepuljussa töissä ollut tuttava kertoi että R&D puolella ainakin kiinnostus on (ollut) kova ja tutkimusta tehty paljon, mutta ilmeisesti on aika saatanan vaikeaa erottaa kasvista ne kipua lievittävät osat ja poistaa sivuvaikutukset. Ja ellen ihan väärin ymmärtänyt niin intokin on samasta syystä hiipunut, maksaa liikaa. Vastustusta saattaa siis edelleen olla luvassa elleivät onnistu kannabista sivuvaikuttomaksi pilleriksi muuttamaan.
Sinänsä huvittava peruste, että kaikilla vahvoilla kipulääkkeillä on "päihdyttävä" vaikutus. Kumma, että tässä olisi ongelma.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulla on melko itsekäs mielipide kannabiksesta. Olin monta vuotta ehdottomasti laillistamisen puolesta, verorahat talteen jne. vaikka en ole ikinä itse pajautellut enkä varmaan aio ikinä kokeilla. Asuin kuitenkin puolisen vuotta Pohjois-Amerikassa (Kanadassa + reissuja Jenkeissä), mikä sitten muutti mieleni. En yksinkertaisesti pidä siitä, että kannabis haisee oikeastaan joka puolella. En tiedä menikö Montrealissa montaa päivää, ettei jossain päin kaupunkia tullut haju nenään, niin urbaaneilla hipster-alueilla kuin perhenaapurustossa. En tiedä kasvaisiko nykyinen käyttö Helsingissä hirveästi mikäli laillistettaisiin, mutta kyllä vituttaisi täälläkin päivittäin haistella huumausaineita. Tietysti myös viinalta haisevat spurgut vituttaa, mutta sen hajun huomaa vasta ihan läheltä. Kanadassa moottoritiellä edellä olevassa autossa oli sauhuttelut menossa ja tulvi todella selvästi omaan autoon.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En tiedä kasvaisiko nykyinen käyttö Helsingissä hirveästi mikäli laillistettaisiin, mutta kyllä vituttaisi täälläkin päivittäin haistella huumausaineita.

Hajuton, mauton ja väritön muovijengi olisi tietenkin parasta. Kannabiksen haju on aika mieto, enemmän vituttaa vaikka hien haju tai haisevat kengät.
 
Suosikkijoukkue
KK
Minulla on melko itsekäs mielipide kannabiksesta. Olin monta vuotta ehdottomasti laillistamisen puolesta, verorahat talteen jne. vaikka en ole ikinä itse pajautellut enkä varmaan aio ikinä kokeilla. Asuin kuitenkin puolisen vuotta Pohjois-Amerikassa (Kanadassa + reissuja Jenkeissä), mikä sitten muutti mieleni. En yksinkertaisesti pidä siitä, että kannabis haisee oikeastaan joka puolella. En tiedä menikö Montrealissa montaa päivää, ettei jossain päin kaupunkia tullut haju nenään, niin urbaaneilla hipster-alueilla kuin perhenaapurustossa. En tiedä kasvaisiko nykyinen käyttö Helsingissä hirveästi mikäli laillistettaisiin, mutta kyllä vituttaisi täälläkin päivittäin haistella huumausaineita. Tietysti myös viinalta haisevat spurgut vituttaa, mutta sen hajun huomaa vasta ihan läheltä. Kanadassa moottoritiellä edellä olevassa autossa oli sauhuttelut menossa ja tulvi todella selvästi omaan autoon.
Mutta röökiä saa kyllä vetää niin paljon kun haluaa? Ei saa laillistaa koska sulla on niin herkkä nenä.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Minulla on melko itsekäs mielipide kannabiksesta. Olin monta vuotta ehdottomasti laillistamisen puolesta, verorahat talteen jne. vaikka en ole ikinä itse pajautellut enkä varmaan aio ikinä kokeilla. Asuin kuitenkin puolisen vuotta Pohjois-Amerikassa (Kanadassa + reissuja Jenkeissä), mikä sitten muutti mieleni. En yksinkertaisesti pidä siitä, että kannabis haisee oikeastaan joka puolella. En tiedä menikö Montrealissa montaa päivää, ettei jossain päin kaupunkia tullut haju nenään, niin urbaaneilla hipster-alueilla kuin perhenaapurustossa. En tiedä kasvaisiko nykyinen käyttö Helsingissä hirveästi mikäli laillistettaisiin, mutta kyllä vituttaisi täälläkin päivittäin haistella huumausaineita. Tietysti myös viinalta haisevat spurgut vituttaa, mutta sen hajun huomaa vasta ihan läheltä. Kanadassa moottoritiellä edellä olevassa autossa oli sauhuttelut menossa ja tulvi todella selvästi omaan autoon.
Hauskin kuulemani peruste ikinä kannabiksen kriminalisointiin. Pakko arvostaa, onhan hajuaistilla läheinen kytkös aivoalueisiin liittyviin emootioihin, joka antaa informaatiota ilman välitöntä kosketuspintaa esimerkiksi ravinnon syömäkelpoisuudesta, edessä olevasta vaarasta tai potentiaalisesta partnerin valinnasta.

Toisaalta minkä verran argumentillasi painoarvoa järjellisiin perusteisiin sillä muihin eläimiin verrattuna ihmisen kyky analysoida hajuja ei ole herkkä johtuen hajureseptoreiden vähäisestä määrästä. Siinä mielessä hajuaisti on primitiivinen. En kuitenkaan heittäisi hajukorttia ilmaan Ylen A2 kannabis -illassa vaikka ihan oikea argumentti se silti on.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kannabiksesta halutaan erottaa se osa joka vaikuttaa kipuun ja eliminoida sivu- eli päihdyttävät vaikutukset.
Eli halutaan eristää THC ja eliminoida sen haittavaikutukset? Olin viime vuoden lopulla eräällä luennolla jossa aiheeseen perehtynyt neurologi totesi, että ainakaan nykykeinoin tetrahydrokannabinolia ei saada "pilkottua" niin, että lääkinnällistä vastetta saataisiin ilman haittavaikutuksia. Kehitys tietysti kehittyy ja hyvä niin, ehkä tuossa joskus vielä onnistutaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hajuton, mauton ja väritön muovijengi olisi tietenkin parasta. Kannabiksen haju on aika mieto, enemmän vituttaa vaikka hien haju tai haisevat kengät.
Pahat hajut tietysti vituttavat, mutta esimerkiksi haisevia kenkiä ei nyt ihan joka päivä tule vastaan kaupungilla (niin että huomaisi). Kannabiksen kyllä huomaa kauempaakin, mistä oma ärtymys. Hien hajuun toki puuttuisin myös jos olisin itsevaltias, joka aamuinen suihku ja hampaiden pesu tulisi olla pakollista jos kulkee julkisilla. Viime torstaina lumimyrskyssä kun ratikat ja bussit olivat täyteen ammuttuja, oli todella tukalaa kun jengin haisi suoraan sanottuna paskalta.

Mutta röökiä saa kyllä vetää niin paljon kun haluaa? Ei saa laillistaa koska sulla on niin herkkä nenä.
En käsittääkseni kirjoittanut perinteisestä röökistä mitään. Voin toki tarkentaa: omasta mielestä tupakoinnin voisi kieltää kokonaan. Ei kyllä hirveästi tule tupakansavua vastaan normaalissa elämässä, ellei väkisin tunge tupakointipaikoille tai vastaaville. Mummini kyllä polttaa asunnossaan ja täytyy ihmetellä miten se on ollut joskus normi, nimittäin niin karmealta kaasukammiolta se tuntuu.

Painotetaan nyt vielä, tämä on siis oma itsekäs mielipiteeni. Toki uskon, että monta muuta haittaisi kannabiksen haju kaupungilla. Esimerkiksi HSL taitaa ohjeistaa olemaan käyttämättä hajusteita muiden herkkyyden takia, joten ei tämä mielestäni täysin naurettava huoli ole (kuten @Fancy Jasper käsittääkseni ansiokkaasti perusteli).
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli halutaan eristää THC ja eliminoida sen haittavaikutukset? Olin viime vuoden lopulla eräällä luennolla jossa aiheeseen perehtynyt neurologi totesi, että ainakaan nykykeinoin tetrahydrokannabinolia ei saada "pilkottua" niin, että lääkinnällistä vastetta saataisiin ilman haittavaikutuksia. Kehitys tietysti kehittyy ja hyvä niin, ehkä tuossa joskus vielä onnistutaan.
Nimenomaan näin. Tuota siellä R&D:ssä tavoiteltiin kunnes ... no, kunnes ei enää tavoiteltu. Se on ilmeisen kallista touhua ilman selkeää ROI:ta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
MAtalan toleranssin käyttäjä vetää tötteröt parilla grammalla 7 iltaa per viikko.
Juurikin näin ja jos polttelee kerran pari viikossa pari jopoa niin tolet eivät pääse niin kasvamaan. Tuo pari grammaa on jo lähes kuukauden setti. Kannabiksessa toleranssi nousee suht nopeasti mutta myöskin laskee hätäisesti.

Yrtti on kuitenkin psykedeeli eikä sovi tämän johdosta monille. Kun tällekin joskus saadaan laillisuus meille niin tuohon pitää käyttää kuteja päihdevalistuksessa. Liian usein jengin ensikokeilut koetaan kännissä ja sitten ollaan taju kankaalla ja välillä lentää yrjöt. No juu, sama on viinan kanssa ne ekat kerrat/vuodet mutta kannabiksella kun se tajunta ympäristöstä sekä omasta itsestään muuttuu toisinaan aika kovinkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös