Olisiko sinulla jotain ratkaisuehdotusta tähän vai haluatko kenties vain toimia moraalipoliisina?
Eipä minulla ole. Vaikuttaa siltä, että vain hyvin pieni osa ihmisistä kykenee hallitsemaan itsensä riippumatta siitä, onko kysymys päihteistä, painonhallinnasta, terveellisestä ravinnosta, riittävästä liikunnasta tai tulevaisuuttamme koskevasta globaalista yhteisvastuusta ja vastaavista asioista.
Jos yksilöiden valinnat liittyisivät vain heihin itseensä, en olisi tilanteesta huolestunut. Tosiasia kuitenkin on, että ne koskettavat monia muitakin. Mitä enemmän ihmiset keskittyvät omiin oikeuksiinsa ja nautintoihinsa, sitä suuremmaksi kasvaa joukko, joka aiheuttaa harmia muille ja kuormittaa esimerkiksi terveydenhuoltoa.
Tässäkin jaksossa normalisoidaan aineiden käyttöä ja niiden tarjoamaa apua häikäilemättä. Terapia on jees, mutta niin vaivalloista ja hidasta, että parempi on sekoittaa itsensä kemiallisesti. Sellainen viesti podcastissa kerrotaan. Miksi kohdata ja selvittää omia vaikeita tunteita, kun niistä voi päästä kemiallisesti eroon?
Olen vasemmistoliberaali, joten minulle on tärkeää yhteisvastuu. Vieroksun oikeistolaista näkemystä, jossa oikeudet kuuluvat kaikille, mutta vastuu vain yksilöille. Sellainen maailma ei perustu realismiin, koska vaikka vastuuta kuinka hoettaisiin, kaikki eivät sitä pysty kantamaan.
Kun huumeita vapautetaan ja ihannoidaan, minusta olisi tärkeää, että samalla luotaisiin välineitä hallita niiden aiheuttamia haittoja. Haittojen hallinnasta en näe kuitenkaan merkkejä. Siihen ei ole rahaa eikä nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä halua.