Pitäisikö kannabis laillistaa Suomessa?

  • 539 009
  • 4 830

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti DeS
Ei pitäisi laillistaa. Ei siinä mitään, pilvenpolttajat on ihan harmittomia veikkoja, mutta pilvenpoltto alentaa kynnystä siirtyä vahvempiin aineisiin ja niiden käyttäjät ovat kaukana harmittomasta

Ihan sinänsä hellyttävää, että päästä aikoinaan USA:ssa keksitty porttiteoria on yhä voimissaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vaikka porttiteoria onkin täysin naurettava, on siinä myös se totuuden siemen. Tuskinpa ostat piriä, jos et tunne edes ketään pilvenmyyjää.

Kannabiksen laillistaminen olisi varmasti (ainakin teoriassa) hyvä ratkaisu. Vaan tuskinpa tulee toteutumaan. Eikä ehkä toimiskaan. Meillä suomalaisilla kun on jo ennestään vallan riittävästi ongelmia viinan kanssa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Onko porttiteoriaa edes varsinaisesti tieteellisesti kumottu vai onko sen väheksyntä lähinnä ideologista (osittain siinä missä porttiteorian käyttökin on usein tarkoitushakuista, ei varsinaisesti totuutta etsivää)

Loogisestihan porttiteoriassa ei kovin pahoja aukkoja ole ihan sen takia, että monesti päihdeaineitten käyttö johtaa normaaliolosuhteissa laajempaan käyttöön, moniko voi sanoa aloittaneensa pilven käytön täysin ex-tempore, ilman linkitystä ensin vaikkapa teini-iän alkoholikokeiluista tms.

En nyt itse jaksa aloittaa googlaamista, mutta joku näistä porttiteoriaa kritisoivista voisi sen tehdä.
Äh, jaksoinpa tehdä jotain.
Ainakin siis tupakointi ja alkoholin käyttö ovat vahvasti linkitettyjä toisiinsa, lisäksi alkoholin käyttö lisää todennäköisyyttä kokeilla kannabista...tai siis alkoholia käyttävien joukossa kannabiskokeilut ovat yleisempiä.

Stakes - Miten nuorten päihteidenkäyttö....

Tutkimus tosin on jo 5 v vanha, joten olisi mielenkiintoista tietää nykytilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
varjo:
Porttiteorialla ei tarkoiteta sitä, että päihteiden käyttö alentaa kynnystä käyttää muitakin päihteitä. Selväähän nykytilanteessa on, että aika harvassa ovat ne, jotka laittomia huumeita käyttävät, mutta eivät ole koskaan maistaneet alkoholia.

Porttiteoria tarkoittaa sitä, että yhden huumeen käyttö johtaa toisen huumeen käyttöön joko siksi, että aiemmin käytetty aine ei enää riitä, tai jonkin kaikkiin huumeisiin kuuluvan mystisen ainesosan kautta. Ja tämä jälkimmäinen vaihtoehto sitten yksinkertaisesti pakottaa "etenemään" huumeuralla.

Tällaista tässä kritisoidaan, ei suinkaan tuota mainitsemaasi asiaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Andrej:
"Porttiteoria tarkoittaa sitä, että yhden huumeen käyttö johtaa toisen huumeen käyttöön joko siksi, että aiemmin käytetty aine ei enää riitä, tai jonkin kaikkiin huumeisiin kuuluvan mystisen ainesosan kautta. Ja tämä jälkimmäinen vaihtoehto sitten yksinkertaisesti pakottaa "etenemään" huumeuralla. "

Okei, jälkimmäinen osio tuntuu varsin oudolta ja ei välttämättä ole kovinkaan kestävä väite.

Ensimmäinen väite tosin ei mielestäni ole mitään sellaista, jonka voisi suoralta kädeltä hylätä kutne jotkut keskustelijat tuntuvat tekevän. Ainakin tuo siirtymä muista päihteistä vahvempien aineitten pariin kuitenkin kertoo sitä, ettei tarve "kovemmalle kamalle" ole täysin tuulesta temmattu, tai ainakaan ei täysin virheellinen.
Kannabiksen vähäinen käyttö kuitenkin myös tarkoittaa sitä, ettei kaikkia asioita voida ennustaa nykyisten tilastojen kannalta ts. jos Kannabiksesta tulisi laillista niin ei takuulla voida varmasti sanoa, että ihmiset jotka nykyään käyttävät "laitonta" kannabista tyytyisivät siihen. Alunperinkin he ovat jo siirtyneet laillisista päihdeaineista (alkoholi&tupakka) laittomaan, joten mikä mystinen syy sitten estäisi seuraavaa askelta...yhtälailla asian voi kääntää näinkin päin.

Se mikä on arvoitus on se, miten laajalti tätä siirtymää sitten tapahtuisi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ma haluaisin kritisoida porttiteoriaa myös siitä että millä kannabiksella pääsee "pakenemaan todellisuutta" niin että se ei jossain vaiheessa riitä?
Ei kannabiksella pääse mihinkään planeetoille eikä kuvittele olevansa Spiderman niinkuin jotain sieniä syömällä.

Edelleenkin, alkoholilla saa itsensä kuntoon jossa ei välttämättä jälkeenpäin muista mitä on tehnyt, missä ajanut autoa päihtyneenä ja ketä lyönyt. Kannabiksella ei.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Täällä kun niin paljon vertaillaan alkoholia ja kannabista niin taidanpa minäkin kantaa korteni kekoon.

Alkoholin kohdalla on kuitenkin niin että normaalissa työssä käyvä ihminen ei voi juoda aamiaiseksi muutamaa paukkua ja mennä sen jälkeen vihellellen töihin. Jos joku joka päivä haiskahtaa viinalta töihin tullessaan, siihen varmasti joku jossain vaiheessa puuttuu ja ohjaa hoitoon.

Kannabiksen kohdalla näin ei ole. Voit pöllypäissäsi mennä töihin vaikka joka päivä eikä sitä välttämättä kukaan huomaa. Joissakin työtehtävissä pystyt selviämään työtehtävistäsi moitteettomasti, mutta HUOM, kaikilla et. On kuitenkin aloja missä sillä että olet terävimmilläsi ja pystyt 100% keskittymään työtehtävääsi voi olla myös muiden henki kyseessä. Tämä on minun kohdallani se mistä olen huolissani.

Itse olen henk.koht. seurannut kahden todella hyvän ystävän vuosien saatossa muuttuvan täysin flegmaattisiksi, muutaman tunnin yössä nukkuviksi, mitään mistään ympäröivästä tajuamattomiksi tai välittäviksi suoraan sanottuna koko ajan vain hymyileviksi käveleviksi ruumiiksi. Ja vain ja ainoastaan päivittäisellä polttelemisella. Ei ole kivaa katsottavaa.

Yhtään vähättelemättä alkoholin vaikutuksia olen kuitenkin sitä mieltä että se on ympäristön kuitenkin helpompi havaita silloin kun se alkaa olla ongelma jollekin, jolloin voidaan myös tarvittaessa/haluttaessa auttaa k.o. henkilöä.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
varjo:
Olen periaatteessa samaa mieltä siitä, että "eteneminen" tehokkaammin vaikuttaviin aineisiin on täysin looginen ajatusmalli. Sen sijaan porttiteorian "kannattajilta" (perhana kun tulee noita lainausmerkkejä) usein unohtuu, ettei tässäkään ole kyse aineesta itsessään, vaan kyseisen yksilön tarpeesta saada päänsä mahdollisimman sekaisin (tai oikeastaan mahdollisimman jumiin). Varmaan monet yrittävät ensin viinalla, sitten kannabiksella. Pilven kanssa touhuaminen saattaa hyvinkin tuntua aluksi "uudelta" olotilalta, joten siirtyminen seuraavaan aineeseen tapahtuu vasta kun kannabikseen on tottunut.

Ylläoleva saattaa kuulostaa siltä, että tunnustan tuon osan porttiteoriasta oikeaksi. Näin ei ole. Kyseessä ei edelleenkään ole kannabiksen (tai viinan, jos alusta pitäen lähdetään liikkeelle) aiheuttama prosessi. Syy on ihan siellä käyttäjän omassa pääkopassa. Aineiden laittomuus ei ole tässä ratkaisevaa, vaan se, että yksilö haluaa päästä lomalle arjestaan. Kannabiksen huono soveltuvuus tällaiseen sitten aiheuttaa pettymisen aineen vaikutuksiin, ja seuraavan kokeilemisen.

Toivottavasti tuosta nyt saa edes hiukan tolkkua, väsyneenä vähän hankala kirjoittaa ja seurata jääkiekkoa samanaikaisesti.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että varmuutta mahdollisen kannabiksen laillistamisen kokonaisvaikutuksista ei ole. Hollannin tilanne on erilainen jo kulttuurillisestikin, mutta kyllä sieltä mielestäni jotain suuntaa voidaan saada.

Tinde:
Jep, ainahan niitä on jotka saavat itselleen ongelmia oikeastaan mistä tahansa päihteestä. Ja totta on, että kannabiksen väärinkäyttöä on tietyllä tavalla vaikeampi havaita. Laittomana pitäminenkään ei kuitenkaan näyttäisi tuollaista estävän.

EDIT: heti ensimmäinen persoonapronomini viittasi väärään henkilöön.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti varjo
Onko porttiteoriaa edes varsinaisesti tieteellisesti kumottu vai onko sen väheksyntä lähinnä ideologista (osittain siinä missä porttiteorian käyttökin on usein tarkoitushakuista, ei varsinaisesti totuutta etsivää)

Ongelma taitaa lähinnä olla siinä, että onko porttiteoriaa koskaan tieteellisesti todistettu.

Mutta samoilla linjoilla olen kyllä. Korrelaatiota esiintyy eri päihteiden käytön välillä. Porttiteoriassa lähinnä tökkii se, että se on valjastettu osoittamaan, että kun poltat kerran hasista, niin seuraavaksi myyt persettä kadulla saadaksesi piriä. Kuitenkin onnellisesti unohdetaan, että se ensimmäinen päihde on tosiaan yleensä alkoholi&tupakka.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Tinde
Alkoholin kohdalla on kuitenkin niin että normaalissa työssä käyvä ihminen ei voi juoda aamiaiseksi muutamaa paukkua ja mennä sen jälkeen vihellellen töihin. Jos joku joka päivä haiskahtaa viinalta töihin tullessaan, siihen varmasti joku jossain vaiheessa puuttuu ja ohjaa hoitoon.

Kannabiksen kohdalla näin ei ole. Voit pöllypäissäsi mennä töihin vaikka joka päivä eikä sitä välttämättä kukaan huomaa. Joissakin työtehtävissä pystyt selviämään työtehtävistäsi moitteettomasti, mutta HUOM, kaikilla et. On kuitenkin aloja missä sillä että olet terävimmilläsi ja pystyt 100% keskittymään työtehtävääsi voi olla myös muiden henki kyseessä. Tämä on minun kohdallani se mistä olen huolissani.

Olen kyllä eri mieltä. Viinaa voi vetää hyvinkin pitkin päivää ja samalla popsia muutaman sisupastillin eikä kukaan huomaa välttämättä sen enempää kuin kannabiksenkaan kohdalla. Ja kyllä tuon polttelun varmasti voi myös havaita.

Kyse on mielestäni pitkälti siitä, että tuollaisissa töissä pitää löytää vain luotettavia henkilöitä. Ei huumeet ole näissä mitenkään todellinen ongelma. Paljon useimmin ongelmana on nimenomaan alkoholi, jota ei havaita. (lentäjät lentävät kännissä, junakuljettajat ohjaavat junaa kännissä jne.) Tämän takia huumetestit eivät ole mielestäni oikeudenmukaisia näilläkään aloilla, jos samalla ei kontrolloida päivittäisillä puhallutuksilla alkoholia. Ja huumetestissä voi narahtaa, vaikka elimistöön kertyneellä aineella ei välttämättä olisi mitään vaikutusta työsuoritukseen.

Itse olen henk.koht. seurannut kahden todella hyvän ystävän vuosien saatossa muuttuvan täysin flegmaattisiksi, muutaman tunnin yössä nukkuviksi, mitään mistään ympäröivästä tajuamattomiksi tai välittäviksi suoraan sanottuna koko ajan vain hymyileviksi käveleviksi ruumiiksi. Ja vain ja ainoastaan päivittäisellä polttelemisella. Ei ole kivaa katsottavaa.

Tämä on todella surullista. Päivittäisellä päihteiden käytöllä on vaikutuksensa, oli kyseessä sitten alkoholi tai kannabis. Ja tupakkakin vie terveyden ja yleiskunnon enemmän käytettäessä. Pitää todellakin muistaa, että vaikka sanotaan kannabiksen olevan yhtä vaarallista (tai vähemmän vaarallista) kuin alkoholin, se ei tee siitä harmitonta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jaahas, ketjuun on kirjoiteltu viimeksi pari vuotta sitten. Moni asia muuttuu mutta suomalaisten tekopyhä suhtautuminen kannabikseen tuskin koskaan, ajatellen asiaa etenkin viinan suurkulutukseen verraten. Yleistys ja jo kieltäytyminen asiasta keskustelemisestä, välitön suuttuminen huumeasioissa on valtaosalle se päälimmäinen, ensimmäinen reaktio, herne nenään.

Alalla jolla työskentelen alkoholismi on ammattitauti, viinan juomista ei sallita tietenkään työpaikoilla mutta hyvin monesta työntekijästä tietää ja hän sen myös kertoo, häppä maistuu vapaa-ajalla, myös viikolla. Jos homma kuitenkin sujuu aina töissä, työn jälki on hyvää, asiaan ei puututa. En silti ikinä uskaltaisi puhua työpiireissä pilvenpoltosta jota olen aiemmin harrastanut pieninä määrinä viikonloppuisin, en omasta enkä muiden. Hassua.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Itse tunnen lähipiiristä sekän pelkkiä pilven polttajia ja muiden päihteiden(lähinnä vauhtia ja essoja) käyttjiä. Itse olen pilveä polttanut kolme kertaa elämässäni ja kaikilla kerroilla olen siihen ryhtynyt kohtuullisessa humalatilassa. Kerran vedin ihan kunnon överit ja oksensin seuraavat kolme tuntia yhtä soittoa. Pari kertaa on alkanut vaan nukuttaa niin perkeleesti. Ei ole meikäläisen juttu se. Ihan puhdas viina riittää allekirjoittaneelle. Mitä tulee pilven laillistamiseen, niin en kannata.

Monelle, kuka käyttää pilveä kohtuullisen säännöllisesti, ei ole mitään ongelmia pysyttäytyä pelkästään pilvessä, mutta kun kuitenkin tiedän tapauksia, joissa mopo on sitten lähtenyt räpylästä ihan kunnolla ja lopulta on päädytty tilanteeseen, jossa on vasaralla paiskottu kamapäissään vuokraisäntää muutaman vuoden kakun arvoisesti, niin on omat käsitykset ehkä muuttuneet teinivuosien naiiviudesta puhtaaseen järjen käyttöön. Tällä tarkoitan sitä, että toisaalta siis pilvenkään poltto ei johda suurimmalla osalla mihinkään, eikä se johtamis-teoria sinällään olekaan mikään kokonainen peruste mihinkään. Ehkä itselläni ei edes ole mitään pitävää perustelua. Ehkä vain erilaisten surullisten ihmiskohtaloiden näkeminen jotenkin vie mielen pitää myös pilven poltto laittomana.

Toki pilven laillistamisen kannattajien perustelu varmaankin on(en ole lukenut aiempia tekstejä, mutta hyvin voin arvata), että eihän se kuningas alkoholikaan ole kovin yhteiskuntaystävällinen aine. No ei toki olekaan ja myönnänkin, että tässä koko ajattelutavassa, jossa pilvi kielletään, mutta alkoholia ei, on tietty vääristymä. Itsellä on lähipiirissä/perheessä alkoholisteja ihan omiksi tarpeiksi, mutta itse kun tykkään juoda olutta, punkkua, viskiä etc. toki silloin tällöin jopa humalahakuisesti, niin en voisi millään kannattaa alkoholin kieltämistä lailla. No miksi voin sitten kannattaa kannabiksen pitämistä laittomana aineena, vaikka itsekin tiedän, että alkoholi varmasti aiheuttaa enemmän haittoja maassamme? Niin, eihän minulla sinällään siihen mitään järkiperustetta olekaan, kuten jo totesin. Ei vaan pidä.

edit: kirjoitusvirheitä, kuten aina
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
On tullut Lontoon aikana tehtyä töitä tyyppien kanssa jotka vetelivät päivittäin savuja naamaansa, pari kolme päivää oltiin hauskaa jannua ja sitten tulikin se raivoaimispäivä eteen, en kannata missään nimessä kanabiksen vapauttamista, omassa perhepiirissä on jo aikanaan ollut ihan riittävästi vaikeuksia asian osalta nytkin. Ne jotka sitä haluavat vedellä saavat sitä tehdä luulisin aivan tarpeeksi, se että laki hieman asiaa rajoittaa on mielestäni hyvä asia ja pitää asian suht aisoissa vaikka sitä tällä hetkellä päivittäin nyt jo monet harrastavatkin.

Vedelköön rauhassa minun puolestani ja pelätköön edelleen kiinni jäämistään, sekopäitä on ihan tarpeekisi jo ilman kannabistakin maailmassa. Muutenkin touhu tuntuu kummalliselta, istutaan pallit kiiltävinä pipopäässä ja vedellään haikuja, ja hinttailaan trendi-asunnoissa, voi vittu !

veini
 

Cube

Jäsen
avatar kirjoitti:
[...] on omat käsitykset ehkä muuttuneet teinivuosien naiiviudesta puhtaaseen järjen käyttöön.

...

Itsellä on lähipiirissä/perheessä alkoholisteja ihan omiksi tarpeiksi, mutta itse kun tykkään juoda olutta, punkkua, viskiä etc. toki silloin tällöin jopa humalahakuisesti, niin en voisi millään kannattaa alkoholin kieltämistä lailla. No miksi voin sitten kannattaa kannabiksen pitämistä laittomana aineena, vaikka itsekin tiedän, että alkoholi varmasti aiheuttaa enemmän haittoja maassamme? Niin, eihän minulla sinällään siihen mitään järkiperustetta olekaan, kuten jo totesin. Ei vaan pidä.
Hienoa, että olet siirtynyt tässä asiassa järjen käyttöön.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Cube kirjoitti:
Hienoa, että olet siirtynyt tässä asiassa järjen käyttöön.

Juu ymmärsin itsekin kun nyt luin tekstini vielä uudestaan, että oli tullut pienoinen lapsus kontekstiin tai itseasiassa jäi uupumaan selkeästi kokonainen ajatus.

Ja se ajatus oli se, että kun kerta alkoholista tulee ihan järkyttävän paljon haittoja yhteiskunnallemme vuodessa, eikä sitä kurkoainetta voida kuitenkaan kieltää, niin on täysin turha tuoda repertuaariin vielä toista ainetta joka vain lisää sitä yheiskunnan rappeutumista. Aina on parempi, jos on vain yksi aine joka tuhoaa ympäristöämme. Ei siihen enää toista tarvita.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
HN kirjoitti:
Mulla on pössyttelymeininkiä kohtaan tuntemani subjektiivisen vastenmielisyyden lisäksi myös yksi objektiivinen järkiperuste kannabiksen laittomuuden puolesta. Yhteiskuntamme ei kaipaa Kuningas Alkoholin rinnalle toista tuhoavaa kansansairautta, jollaiseksi laillistettu pilvi suomalaisessa päihdekulttuurissa eittämättä muodostuisi. Olen siis tällä alueella ennaltaehkäisevän holhouspolitiikan vankka kannattaja.

Se on hyvä, että joku osasi pukea sanoiksi sen mitä minä jouduin hakemaan useammalla kuin yhdellä viestillä ja jo saaden vittuiluakin osakseni siitä, kun en osaa kirjallisesti edes ilmaista itseäni :) Tuota juuri minäkin hain.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
HN kirjoitti:
Mulla on pössyttelymeininkiä kohtaan tuntemani subjektiivisen vastenmielisyyden lisäksi myös yksi objektiivinen järkiperuste kannabiksen laittomuuden puolesta. Yhteiskuntamme ei kaipaa Kuningas Alkoholin rinnalle toista tuhoavaa kansansairautta, jollaiseksi laillistettu pilvi suomalaisessa päihdekulttuurissa eittämättä muodostuisi. Olen siis tällä alueella ennaltaehkäisevän holhouspolitiikan vankka kannattaja.

Minulle ei ole muodostunut mitään subjektiivista vastenmielisyyttä pössyttelymeininkiä kohtaan ei vaikka en ole koskaan itse pössytellyt mitään - ei ole edes käynyt mielessä, eikä tee mielikään.

Samoin kuin sinä niin katson kuitenkin olevani ennaltaehkäisevän holhouspolitiikan kannattaja koska epäilemättä laillistettu pilvi muodostuisi suomalaisen päihdekulttuurin tuntien jossain vaiheessa suureksikin ongelmaksi ja saattaisi jopa muodostua eräänlaiseksi kansansairaudeksi.

Parempi on siis pysytellä nykyisellä linjalla kuin tuoda alkoholin (ja tupakan) rinnalle uutta koukuttavaa nautintoainetta.

vlad.
 

13~

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HN kirjoitti:
Yhteiskuntamme ei kaipaa Kuningas Alkoholin rinnalle toista tuhoavaa kansansairautta, jollaiseksi laillistettu pilvi suomalaisessa päihdekulttuurissa eittämättä muodostuisi. Olen siis tällä alueella ennaltaehkäisevän holhouspolitiikan vankka kannattaja.

Oikeasti hyvä pointti. Niin kauan kun valtio maksaa ihmisten itselleen aiheuttaman vahingon korjaamisesta, on perusteltua rajoittaa vahingoittamisen keinoja.

On varmaankin toisen threadin asia kuinka perseestä hyvinvointivaltio lopulta on, ja kuinka - jos mitenkään - siitä voitaisiin siirtyä yksliönvapautta suojelevaan yhteiskuntaan.

Toisaalta huumevalistus Suomessa on aivan naurettavaa - lapsille valehdelleen minkä ehditään. Voidaan myös kysyä, että mitä järkeä tiukassa suhtatumisessa mietoihin huumeisiin on, kun linja muuttuu liberaalimmaksi muualla maailmassa; olisiko mahdollista ehkäistä kovien huumeiden käyttöä (sieltähän ne suurimmat kustannukset valtiolle tulevat) suhtautumalla mietoihin huumeisiin hieman vapaammin? Jää nähtäväksi.
 

Kyle

Jäsen
HN kirjoitti:
Yhteiskuntamme ei kaipaa Kuningas Alkoholin rinnalle toista tuhoavaa kansansairautta, jollaiseksi laillistettu pilvi suomalaisessa päihdekulttuurissa eittämättä muodostuisi.

Osalla tuttavapiirissäni on alkoholi alkanut jäämään entistä vähemmälle ja kannabis tullut tilalle, voisin veikata että kyseinen trendi on nousemassa yhä enemmän esille tulevilla sukupolvilla.

Itsellä ei ole puhdasta mielipidettä kyseistä kasvia kohtaan, viinalla saan kuupan sekaisin helpommin, varmemmin ja ainakin ilman mitään seuraamuksia viranomaisten taholta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Enpä ollut tähän ketjuun koskaan ennen tutustunutkaan. Sinäänsä hauskaa, että yhdeksän sivua kysytään samoja kysymyksiä, ja annetaan samoja vastauksia. Kohtalaisen ympäripyöreää. Itse olen kannabiksen, tai oikeastaan sen kotona kasvattamisen laillistamisen puolesta, ehdottomasti.

Ja tämän jälkeen pitäisi se huumevalistus, jota jo onneksi ansiokkaasti ala- asteelta lähtien lapsille annetaan, saada muuttamaan suuntaansa. Se vaan jo itsessään on suunnattoman vaikeaa, kun lapselle ei voi sanoa, että "tämä pilvi nyt ei niin kauhean vaarallista ole", mutta ei myöskään pitäisi valistaa millään "kaikki huumeet on sama"- linjalla. Miten se kultainen keskitie näiden välillä löytyy, sitä en osaa sanoa.
 

Hockey 24/7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Fights and Fighters
Kyllä pitäisi laillistaa, hallitus saisi halutessaan siitä verotuloja(vertaa alkoholi vero) jos vain olisi tarpeaksi rohkea ja rupeaisi myymään kannabista apteekissa laillisesti.
Kannabis aiheuttaa paljon vähemmän häiriökäyttäytymistä kuin alkoholi.
Jos ruvetaan väittelemään portti huumeen statuksesta kannabiksen yhteydessä, niin sitä ennen pitäisi keskustella ja sen jälkeen kieltää tupakka, kahvi, tee ja alkoholi jotka ovat aineyhdisteitä, jotka ovat kaikki riippuvuutta aiheiuttavia ja siten johtavat aina vahvempiin aineisiin.
Nyt olen yhteiskunnan silmissä leimautunut narkkariksi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Varmaan olen tämän asian ottanut täällä aiemminkin esille, mutta toitotan vielä kerran, kun olen pienissä päihteissäkin (ei ei ei kannabis, muutaman oluen olen vaan).

Eli mielestäni syy, että alkoholi on sallittua ja että sen haitat on yhteiskunnallisesti suurempia kuin kannabiksen, ei ole suoranaisesti peruste sille laillistamiselle. Jossain vaiheessa ajoin hieman tuota suuntausta, mutta olen ajatellut uusiksi. On ihan oikein ja perusteltua todeta, että yksi terveyttä heikentävä päihde lisää ei asiaa, eli kansanterveyttä ja sekoilua paranna, mutta kyse onkin siis enemmän siitä, miten otetaan haittatekijä hallintaan.

Kannabista ei rehottamasta pois saa millään osa-alueella, sitä kasvatetaan, sitä diilataan, sitä maahantuodaan. Vaikka mitä tehtäisiin, se on tullut jäädäkseen ja todennäk. kasvattaa suosiotaan yhä edelleen. Näin ollen jos sitä ei voida poistaa, on se otettava hallintaan. Eli esim. apteekkeihin saataville, määrätyt paikat, missä sitä voi polttaa (Hollannin tyyliin), kehittää valvotut kanavat myydä sitä ihmisille laillisesti. Tärkeintä olisi saada ihmiset pois ostamasta sitä katukauppiailta, joilla on muitakin (vaarallisempia) päihteitä pussissaan. Siinähän se riski juuri piilee, kun satunnainen pössyä itselleen etsivä törmääkin samaan syssyyn nappeihin ja jauheisiin, mitä kenties kauppias auliisti jakelee ensiksi ilmaisina koemaistiaisina, sitten kenties "kaverille" halpaan hintaan ja reitti on kenties jo valittu... ja vituiksi menee.

Puhtaasti kannabista myyvät diilerit on lienee vähissä, ne on sitten varmaan lähinnä kotonaan sitä kasvattelevia tyyppejä, joiden jakelurengas on suppea, lähinnä se kaveripiiri.

Kotikasvattelu pienissä määrissä lienee vähemmän ongelmallinen rikollisuuden kannalta kuin katukaupustelu, joten ehkä jotain lievennyksiä sen suhteen olisi hyvä. Eli määrätty kiintiö kasveja kotoa olisi asia, johon ei virkavalta puutu. Keskittyisi oikeasti rikollisiin puuhiin. No, tuo lienee jossain määrin jo todellisuutta.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei pitäisi laillistaa. Se on pelkkää paskapuhetta, ettei kannabiksesta tie vie kovempiin aineisiin.
useampikin ystävä koulu-ajoilta on alottanu kannabiksella. Sitten tullu piri kuvioihin.
Muutenkin moni niistä jotka poltti päivittäin rupes käymään "hitaalla". Vaikka just sillon ei olis ollut polttanu, niin vaikutti paljon tyhmemmältä kuin ennen.
Tai tyhmemmältä on varmaan huono ilmaisu. Menee juttujen tajuumiseen saman verran, kuin Frendien Joey'lla.
Totta kai osa on lopettanut käyttämisen ja sen jälkeen aivotoiminta on normalisoitunut.

Jos kannabis olisi laillista... Tota ei haluu ees miettiä.
Turha tulla tutkimustuloksia mulle tyrkyttämään, kun asian oon omin silmin todennu.
Mä en kantaani tuu muuttamaan, vaikka itekin aikoinaan muutamat kerrat polttelin.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Noi ei pitäisi laillistaa. Mun puolesta ne jotka sitä polttelee voi sitä puolilaittomasti pössytellä. Pääsääntöisesti tuo porukka, jotka koostuvat isolti muutenkin tietyn tyylisistä ihmisistä, hallitsee sen käytön.

Näkisin ongelman siinä että kannabis väärälle ihmiselle on vaarallista. Huonossa elämäntilanteessa se menee yhtälailla överiksi kun viinan käyttö. Ero on siinä, että viinan käyttäjä vetää viinaa enemmän, kun taas kannabiksen käyttäjä haluaa tehokkaampaa "rauhoittavaa" ja mieltä tasoittavaa vaikutusta. En tiedä faktoja, mutta uskon, että suuri osa kannabiksen käyttäjistä siirtyy enemmänkin lääkkeiden väärin käyttäjiksi kuin narkiksi. Tenox yms. lääkkeet eivät liene outoja pilviseuroissa. Näitä "heikkoja" ihmisluontoja Suomestakin vaan aikalailla löytyy.

Joku tuossa aiemmin puhui, että kannabis ei aiheuta harhoja jne...
Ei ne kovatkaan aineet narkomaaneille harhoja aiheuta enää parin kerran jälkeen. Käyttäminen on sitten enää sitä, että selviää normaalista päivästä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös