Nythän on jopa niin, että kielletty molekyyli voisi olla joissain tapauksissa käyttäjälleen lääketieteellisessä mielessä hyödyksikin.
Tämä nyt ei varsinaisesti liity kannabiksen laillistamiseen, vaan sen hyödyllisyyteen lääkkeenä. Kuten olen jo aiemmin kertonut, sairastan MS-tautia. Tuo sairaus tuo mukanaan erinäisiä vittumaisia oireita. Niistä osaan kannabis auttaa nykyisin käytössä olevia lääkkeitä paremmin. Oireita ja niiden vaikutusta elämän laatuun on vaikea kuvailla terveelle ihmiselle, mutta yritän nyt kuitenkin.
Ensimmäiseksi jäykkyys. Se on yhtä helvettiä, kun jalat eivät taivu samalla lailla, kuin terveellä ihmisellä. Kaikki pallopelit ovat tuon takia saaneet jäädä, haitaksihan sitä vain siellä kentällä olisi, kun perseestä roikkuvat ulokkeet ovat taipuisat kuin rautakanki. Lenkkeily on myös jäänyt, vaikka silloin tällöin on hyviä päiviä, jolloin lyhyiden lenkkien juokseminen onnistuu. Hitaat kävelylenkit ovatkin nykyään lähes ainut liikkunnan muoto, joka minulle sopii.
Tuohon jäykkyyteen mulla on lääke, Sirdalud retard 6 mg. Se vetreyttää jalkoja jonkin verran, mutta vastaavasti väsyttää myös aika lailla. Yksi sätkä kannabista taas pitää jalat vetreinä niin, että pienimuotoinen lenkkeilykin onnistuu, eikä se ainakaan minua väsytä ollenkaan, ellei sitten polttamisen jälkeen mene selälleen ja laita silmiä kiinni. Liikkuessa ei väsyttävää vaikutusta huomaa. Mielestäni siis parempi lääke, kuin tuo Sirdalud.
Sitten on unettomuus, johon siihenkin multa löytyy lääkkeet. On Stilnoct 10 mg ja Tenox 20mg. Nekin auttavat, vaikka heräilenkin öisin, enkä aina saa nukahdettua uudestaan. Jos jätän lääkkeet ottamatta ja poltan pienen pesällisen yrttiä illalla, nukun koko yön ja aamulla herään virkeänä. Kannabis vie siis noita pillereitä, jos ei nyt ihan 10-0, niin sanotaanko, että 8-2.
Kolmas oire, joka ansaitsee maininnan, on hermokipu. Sitäkin on vaikea terveelle ihmiselle selvittää, että millaista se sitten oikein on. Välillä on pieniä läpilyöntikipuja, välillä sähköiskun tapaisia fiiliksiä ympäri kehoa. Viimeksi tiputin kaupassa täyden ostoskorin kädestä, kun yht'äkkiä tuntui, kuin joku olisi ladannut viiden tuuman rautanaulan hauiksesta läpi. Tuohonkin mulla on lääke, Tramal 50mg. Ja auttaahan se, opioidi kun on. Tosin niin auttaa kannabiskin. Ja mieluummin sitä polttaa yrttiä, kuin käyttää nopeasti ja vaikean riippuvuuden aiheuttavaa opioidilääkettä.
Tuossa nyt muutamia oireita, joihin kannabis siis minulla auttaa. En voi käsittää, miksen sitä siis laillisesti saa vaivoihini käyttää. Ja on se melko varmasti terveellisempääkin, kuin jatkuva kolmiolääkkeiden popsiminen.
Ja joo, meneehän siitä myös "pilveen", ei sitä voi kieltää. Mutta kokeilkaapa vetää vaikka pari Tenoxia tai kolme Tramalia, menee muuten melkoisen mutkalle niistäkin. Ainoana erona, että tuo tapahtuu laillisesti, kun taas kannabiksen polttaminen on rikos.
Ja joo, oma lehmä on ojassa sillä lailla, että vaikka kannabis auttaakin sairauteni oireisiin, niin nautin sitä ihan silloin tällöin muutenkin pelkästään rentoutumistarkoituksessa. Mun mielestä kotikasvatuksen salliminen olisi pelkästään hyvä asia. Tähän tietysti joku kysyy, että mitä siitä sitten tulisi, kun jokainen Terttu-Petteri pitäisi yhden kasvin kasvihuonetta olohuoneessaan. Vastaan, että hyvä siitä tulisi.
Kannabis on paljon vaarattomampi päihde kuin alkoholi, jolla joka vuosi sadat ihmiset ottavat itseltään hengen. Juovat itsensä kuoliaaksi. Ja koska Suomi on deekuja täynnä, käytetään sitä jonkinlaisena perusteluna sille, ettei siihen nyt enää kannabista ainakaan tarvita, kun ei viinaakaan osata juoda.
Vaikka asenteet ovat muuttumassa ja silmät aukeamassa, niin silti löytyy edelleen liikaa näitä "kaikki huumeet on sama" -ihmisiä, kuten tätäkin ketjua lukiessa voi huomata. Ylivoimaisesti suurin osa meistä kannabiksen käyttäjistä on ihan tavallisia, työssäkäyviä, veronsa maksavia, yhteiskunnasta oman taakkansa kantavia ihmisiä. Me olemme ymmärtäneet, että kannabis ei ole HUuuuume. On toki niitäkin, jotka ovat polttaneet itsensä niin pihalle, että elämä on jo mennyt ohi. Tuollainen on surullista ja valitettavaa, mutta se vaatii vuosien jokapäiväistä runsasta käyttöä. Ja jos ihminen on taipuvainen tuollaiseen käytökseen, olisi hän varmasti toiminut samalla lailla oli päihdyttävä aine sitten mikä tahansa.