Pitäisikö kannabis laillistaa Suomessa?

  • 531 058
  • 4 790

Byvajet

Jäsen
Sivuhuomiona, edelleen sama naurettava käsitys jyllää tietyillä ihmisillä:

- alkoholi: pari lasia viiniä viikonloppuisin, rento meininki ja iloista sosiaalista kanssakäymistä

- kannabis(tai mikä tahansa muu päihde pl alkoholi): katuoja, psykoosi, verisiä ruiskuja, lapset itkevät yksin kun vanhemmat ovat tripillä, ahdistusta, velkaa, itsemurhia jne jne. Mutta kun mäkin tunnen yhden joka meni psykoosiin jne.

Enpä usko, että ihmiset pohtivat asiaa näin. Enemmän kysymys on siitä, kuinka estetään kannabiksen haitat sivullisille ihan jo hajusta lähtien ja mistä kaivetaan rahat kannabiksen aiheuttamien ongelmien hoitoon.

Aluksi minulle paljastui, että kehuttu Portugalin malli onkin monilta osin Suomen malli. Ja nyt kun luin Soininvaaran kannabiksen dekriminalisointia kannattavasta blogipostauksesta kommentteja, rupesi tuntumaan, että eivätpä nuo maailmalta saadut kokemukset taida ollakaan niin yksiselitteisiä kuin on annettu ymmärtää.

Tietty jähmeys päätöksenteossa ei ole välttämättä lainkaan huono asia. Ei kannata ryhtyä itse koekaniiniksi, jos muitakin ehdokkaita on.
 

ipaz

Jäsen
Enpä usko, että ihmiset pohtivat asiaa näin. Enemmän kysymys on siitä, kuinka estetään kannabiksen haitat sivullisille ihan jo hajusta lähtien ja mistä kaivetaan rahat kannabiksen aiheuttamien ongelmien hoitoon.

Kannabishan tuoksuu hyvälle. Ainakin minun nenässäni. Vaikka en ole ainetta kokeillut yli 20 vuoteen, niin olen ollut seurassa jossa pössytellään ja pidän kyllä siitä hajusta. Ei hajuhaitat voi olla mikään "kysymys" yhtään sen enempää kuin helvetin pahalle haiseva tupakka.

Jos käyttö dekriminalisoidaan, niin kasvattaako se heti aineen käyttöä ja mahdollista hoitotarvetta?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Enpä usko, että ihmiset pohtivat asiaa näin. Enemmän kysymys on siitä, kuinka estetään kannabiksen haitat sivullisille ihan jo hajusta lähtien ja mistä kaivetaan rahat kannabiksen aiheuttamien ongelmien hoitoon.

Mulla on vaan pistänyt silmään keskusteluissa se että puhut välillä ihankuin kannabis tulisi valtiolle uutena aineena myyntiin ettei sitä olisi jo ihmisillä käytössä nyt ja yhtäkkiä pomppaisi haitat esille sen jälkeen jos vapautetaan kokonaan. Eikä tässä enemmän juuri olla haettu sitä että vapautuksella saataisiin osa kannabiksen jo olevissa ongelmista ratkottu eikä luoda niitä lisää. Toki jonkin verran sitten pitää resursseja kohdentaa jos se tuo säästöä tai verotuloja jatkossa. Olenaisinta mielestäni tässä keskustelussa on se että oli kannabis sitten sallittu tai ei niin ne ongelmat on jokatapauksessa ja saadaanko niitä sitten tehokkaamin ratkottua että se on kieletty vai ei.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Olin muutaman kerran maistanut kavereiden jointista parit imut rokkifestareilla. Valmiiksi kännissä ja tavara ilmeisen mietoa, joten vaikutus oli aika olematon.
Lähdin 90-luvun alussa pohjoismaitten interrail-reissulle, jossa jotenkin osuin yksiin pössyttelybileisiin Göteborgissa. Siellä kaikki meni ok.
Sitten suuntasin Oslon kautta Köpikseen ja tietenkin Cristianshavniin. Ostin kadulta summamutikassa pari grammaa jotakin ja oluen.
Menin sellaiseen sisätilaan, jossa oli yhdessä pöydässä pari arabin näköistä tyyppiä. En osannut itse jointtia tehdä (enkä kyllä vieläkään), joten annoin hiput heille ja pyysin tekemään jointin. Samalla kun tekivät tuota, niin tarjosivat hatsit omasta jointistaan. Otin maksimissaan viisi hatsia ja sitten piti lähteä.
Jätin omat kamat heille ja lähdin kävelemään kohti Kobenshavnia.
Jumalauta olin sekaisin, koko matka meni niinkuin olisin katsellut itseäni kymmenen metriä yläpuolelta.
Eli niillä tavaroilla on oikeasti eroa, joten opastus on jeesustelun lisäksi tarpeellista tässäkin asiassa!
Hauska kirjoitus. Kiitoksia :)

Niin ja hyviä huomioita! Jos ei ole paljoa poltellut, niin kukintoa tosiaan riittää niin mikroskooppisen pieni määrä, että käyttöä kannattaa vähän etukäteen opiskella. Helposti tulee poltettua turhan paljon ja se saattaa vähän pelästyttää ensikertalaisia. Suosittelisin tekemään ensimmäiset kokeilut ennemmin kotona kaverien kanssa tai jossain ei niin ressaavaassa ympäristössä. Ei kyllä tulis mieleenkään lähteä ensimmäisiä hiisaussessioita viettämään joidenkin tuntemattomien arabien kanssa :DDD Tästä kyllä näkee, että ollaan me ihmiset vaan niin erilaisia.

Musta toi sun kirjotus kuulosti sille, että koit yhden hyvän puolen, mikä kannabiksessa päihteenä on jos verrataan esim alkoholiin. Eli kannabispöhnä on sellanen, että siinä säilyy sen pöhnän alla jotenkin kohtuu selväjärkisenä. Tai miten sen nyt sanois... jotenkin tietosena siitä, että oho oonpa mää päihtyny ja sitä voi se selväjärkinen osa jopa vähän naureskella sille päihtyneelle osalle, että ei hitto mitä järjejen juoksua tai jotain toilailuja. Tuosta voi tulla sellanen fiilis, että ihan kuin tarkkailis sitä päihtynyttä itteään vähän ns. ulkopuolelta.

Mutta hyvää toi on siksi, koska sulla säilyy silti jonkun asteinen järki siinä tekemisessä. Nytkin sää hokasit, että ei hitto nyt mää vedin ihan liian kovat (kannabis)kännit. Pakko lähteä hotellille tai johonkin rauhottumaan. Ja veikkaan, että sillä tokkuraisella matkallasi kyllä sitten lopulta selvisit sinne hotellille tai mihin olitkaan menossa. Vaikka matkan aikana saattoikin tapahtua jotain jännää tai kenties hauskaa.

Jos olisit ollut samassa tilanteessa alkoholin kanssa ja vetänytkin vahingossa överikännit.... Olisit huutanut kuus jallukolaa ja kaheksan gintonicia näille herrasmiehille. Lähtenyt kreisibailaamaan johonkin ja lopulta... Kyl mää varmaan tarpeeks selvä oon ajamaan... oha täs menny jo monta tuntia... Sit seuraavana päivänä olisit ihmetellyt, että miten mää en muista mitään...vaiks emmää mummielestä ees ollu kovinkaan kännissä.

Tässä on se syy, miksi mm. väkivaltarikoksissa ja vakavissa liikenneonnettomuuksissa kannabis on harvoin vaikuttavana tekijänä. Alkoholi taas taitaa olla osallisena melkein joka tapauksessa. Sen alkoholikännin kyytiin kun hypätään ihan koko äijän voimin ja siinä prosessissa ei olla kuskin paikalla vaan känni hoitaa ohjaamisen. Siksi ihmiset tekevät asioita, joita normaalisti selvänä eivät ikinä tekisi.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Kannabiksen laillistaminen olisi tämän nyky-yhteiskunnan yksi idioottimaisimmista päätöksistä.

Onneksi ei tule nyt ainakaan menemään kansalaisaloite läpi.
Onneksi sen sijaan tällä kaikkien tuntemalla ja rakastamalla syöpäkääryleellä, jota saa edelleen vapaasti kuka vain täysi-ikäinen ostaa kauppojen kassoilta, on kosolti terveyttä edistäviä vaikutuksia, eikä se sisällä lukuisia erilaisia myrkyllisiä kemikaaleja, eikä nikotiini ole monta kertaa addiktoivampi aine kuin kannabis.

...ja sitten mä heräsin. Oon itse jo pitkään ollut sitä mieltä että niin kauan kuin tuo parhaiten keuhkojen ja muiden hengityselinten raiskaamiseen soveltuva aski on kaikkien saatavilla ruokakaupoissa, niin miksi ihmeessä täytyisi pitää tiettävästi monelta kantilta katsottuna harmittomampi kannabis laittomana huumeena.

Mutta mielipiteitä nyt toki mahtuu monenlaisia tälle maapallolle, ei siinä.
 
Viimeksi muokattu:

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kannabiksen laillistaminen olisi tämän nyky-yhteiskunnan yksi idioottimaisimmista päätöksistä.

Onneksi ei tule nyt ainakaan menemään kansalaisaloite läpi.

Mä en ole ihan noin jyrkällä kannalla. Laillistamisessa oon vähän samoilla linjoilla, mutta lakiin sais joltain osin tulla lievennyksiä. Ei ainakaan mua haittaa jos joku vetää sätkän silloi tällöin jos henkilö kokee siitä saavansa jotain henkistä hyvää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä en ole ihan noin jyrkällä kannalla. Laillistamisessa oon vähän samoilla linjoilla, mutta lakiin sais joltain osin tulla lievennyksiä. Ei ainakaan mua haittaa jos joku vetää sätkän silloi tällöin jos henkilö kokee siitä saavansa jotain henkistä hyvää.

Joo ja pitää muistaa että aina ei ole myöskään kannabiksen käyttäjät vain niitä jotka vetää sitä viihdekäyttöön. Enkä usko että valvira ja lääkärit yhtään helpommin lupia tulee antamaan ennenkuin lakia lähdetän uudistamaan. Nyt siellä on turhaan ihmisillä leimoja ja historiaa kun reseptiä ei ole uskallettu kirjoittaa. Näihinkin menee sitten turhaa yhteiskunnan varoja.
 

Baldrick

Jäsen
Ovatko kannabiksen vapautuksen äänekkäimmät puolustajat tämän hyödykkeen hevijuuseireta?

Ainakin itse olen aika äänekäs advokaatti. Enemmän omissa sosiaalisissa piireissäni, mutta myös tähänkin ketjuun on useampi viesti tullut kirjoitettua. Kannabista olen käyttänyt elämäni aikana sormilla laskettavat kerrat ja viime kerrastakin on jo useampi vuosi aikaa.

Korvaisin toki mielelläni alkoholinkäyttöä kannabiksella, sillä alkoholin koen itselleni huomattavasti haitallisemmaksi päihteeksi, mutta sitä on ainakin minulle vaivattomampi hankkia, eikä rahat tue ainakaan järjestäytynyttä rikollisuutta.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kannabishan tuoksuu hyvälle. Ainakin minun nenässäni. Vaikka en ole ainetta kokeillut yli 20 vuoteen, niin olen ollut seurassa jossa pössytellään ja pidän kyllä siitä hajusta. Ei hajuhaitat voi olla mikään "kysymys" yhtään sen enempää kuin helvetin pahalle haiseva tupakka.

Tästä niin eri mieltä kuin vain voi olla. Kokemusta hajusta autossa pilven polttamisen jälkeen ja ei se kerrostalokäytävässäkään haise yhtään paremmalle polttelun jälkeen.

Kaiken keskiössä nimenomaan polttaminen. Tästä on aikaisemminkin puhuttu. Muulla tavalla käytön voisi jopa hyväksyä, mutta polttamisprosessin negatiiviset vaikutukset sekä käyttäjään että passiivisesti ulkopuolisiin ovat yhtä pahat kuin tupakoinnissa.

Kysymyshän kuuluu, jos laillistetaan, niin kuinka suuri osa käytöstä tapahtuisi muulla tavalla kuin polttamalla sätkää?
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
En tiedä missä yhteydessä kannabiksen käytöstä voi puhua harmittomana.

Olen yhä enenemissä määrin nähnyt, kuinka sairaalat täyttyvät psykoosissa olevista kannabiksen käyttäjistä. Yhteiskunnan ei tule millään muotoa osoittaa tukea kannabiksen käytölle.

Niin paljon harmia ja huolta sen käytöstä syntyy jo nyt.
Toimiiko nykyinen malli haittojen ehkäisyssä? Jos ei toimi, niin miten uudistaisit? Kerrotko esimerkkejä maista, joissa tiukka huumepolitiikka on toiminut haittojen ehkäisyssä?

Oletko sitä mieltä, että lähes 50% 25-34 vuotiaista miehistä ei sovellu työskentelemään esim. Sairaanhoito- ja kasvatusalalla?
 

Byvajet

Jäsen
Eikä tässä enemmän juuri olla haettu sitä että vapautuksella saataisiin osa kannabiksen jo olevissa ongelmista ratkottu eikä luoda niitä lisää.

Tähänhän ongelma kiteytyy. Tutkimusnäyttöä on edelleen hyvin lyhyeltä ajalta, eikä eri yhteiskuntia voi suoraan verrata toisiinsa. Se, mikä toimii yhdessä paikassa, ei välttämättä toimi sellaisenaan toisessa. Myöskään myönteisen kannabiskulttuurin pitkäaikaisia, vuosikymmenten mittaisia, vaikutuksia ei vielä tiedetä.

Kannabiksen käytön rajoittamisella on haittapuolensa, mutta niin on kannabiksen vapauttamisellakin. Asia jakaa ihmiset voimakkaasti. Jako ei koske ainoastaan kansalaisia vaan myös asiantuntijoita. On yllättävän vaikea löytää asiantuntijoiden näkemyksiä, joissa asiaa on punnittu maltillisesti ja neutraalisti eri näkökulmista ja tuotu esiin tasapuolisesti eri ratkaisujen hyötyjä ja haittoja.

Nykymaailmassa tilanne vaikuttaa siltä, että onpa aihe mikä tahansa, rationaalinen keskustelu siitä käy mahdottomaksi, koska ääntä pitävät innokkaimmat ääripäät, jolloin varsinainen ilmiön perustaa avaava dialogi jää puuttumaan. Tämä on tilanne myös kannabiksen suhteen. Yksi osapuoli huutaa, että myönteinen suhtautuminen kannabikseen avaa helvetin portit, kun toinen osapuoli vetoaa valikoivaan tutkimusnäyttöön ja leimaa kannabiksen vastustajat menneeseen maailmaan takertuneiksi jääriksi.

En kannata käyttäjien rankaisemista, mutta minua huolestuttaa keskustelun sävy, jossa uuden päihteen julkinen hyväksyminen nähdään ongelmattomana. Tieteellisen tutkimuksen kyvyllä ennustaa tulevaa on rajansa. Se pitäisi muistaa, kun ratkaisuja tehdään. Siksi minusta Suomenkaan ei kannata missään asiassa rynnätä etunenässä, koska se on eräänlaista uhkapeliä. Parempi katsoa kuin katoa.
 
Tähänhän ongelma kiteytyy. Tutkimusnäyttöä on edelleen hyvin lyhyeltä ajalta, eikä eri yhteiskuntia voi suoraan verrata toisiinsa. Se, mikä toimii yhdessä paikassa, ei välttämättä toimi sellaisenaan toisessa. Myöskään myönteisen kannabiskulttuurin pitkäaikaisia, vuosikymmenten mittaisia, vaikutuksia ei vielä tiedetä.

Minusta on täysin selvää, että tämä reippaan 50v kannabiksen (ja muidenkin päihteiden) kriminalisointi ei toimi. Ihmiskunta oli huumepäissäänkin aivan huikeassa nousuputkessa ja oikeastaan isoin muutos maailmassa on tapahtunut negatiivisesti tämän kriminalisointikokeilun aikana. Rikollisuus on muuttunut raaemmaksi kuin koskaan tavallisen kansalaisen kannalta, rikosseuraamuksia (joissain maissa jopa vankilatuomioita) on järkyttävä määrä ja tavallinen lainkuuliainen kansa kiertää "huumeettomuuden" alkoholilla ja reseptilääkkeillä. Käyttäjämäärät ovat alkurysähdyksen jälkeen lähteneet kovaan nousuun ja näyttää selvältä, että rangaistuksilla ei minkään aineen käyttöä lopeteta, vaan enemminkin saavutetaan kosmeettisia parannuksia. Siitä olen tosin samaa mieltä, että jostain syystä näitä juttuja ei tutkita tarpeeksi historiankaan kannalta.

Kannabiksen käytön rajoittamisella on haittapuolensa, mutta niin on kannabiksen vapauttamisellakin. Asia jakaa ihmiset voimakkaasti. Jako ei koske ainoastaan kansalaisia vaan myös asiantuntijoita. On yllättävän vaikea löytää asiantuntijoiden näkemyksiä, joissa asiaa on punnittu maltillisesti ja neutraalisti eri näkökulmista ja tuotu esiin tasapuolisesti eri ratkaisujen hyötyjä ja haittoja.

Tämä on kyllä totta. Jostain syystä kuitenkin vapauttamisen vastustajat eivät kykene ajattelemaan enemmistön käyttäytymistä, vaan aina haetaan marginaaliryhmät. Samaten suorastaan paukutellaan disinformaatiota, kuten esimerkiksi @Lert , joka näkee jo osastot täynnä kannabiksen käytöstä aiheutuvia psykoositapauksia. Kansanterveydellisesti ainakin toistaiseksi nämä määrät ovat olleet kuriositeetti.

Nykymaailmassa tilanne vaikuttaa siltä, että onpa aihe mikä tahansa, rationaalinen keskustelu siitä käy mahdottomaksi, koska ääntä pitävät innokkaimmat ääripäät, jolloin varsinainen ilmiön perustaa avaava dialogi jää puuttumaan. Tämä on tilanne myös kannabiksen suhteen. Yksi osapuoli huutaa, että myönteinen suhtautuminen kannabikseen avaa helvetin portit, kun toinen osapuoli vetoaa valikoivaan tutkimusnäyttöön ja leimaa kannabiksen vastustajat menneeseen maailmaan takertuneiksi jääriksi.

Tämä on täysin totta. Otan itseni esimerkiksi.. jos itse haluaisin viihdekäyttöä lauantai-illan ratoksi tavaralla, josta ei aiheudu pitkäaikaista päihtymistä, eikä krapulaa, niin ainoa vaihtoehto on joko rikkoa lakia tai saada sairaaloiden osasto täyttymään psykoosipotilailla. Tämä perustellaan näin, vaikka maailmassa on jo ihan älyttömät määrät esim. kannabiksen käyttäjiä, eikä sitä määrää noin vain lisätä edelleen. Paitsi toki niiden osalta, jotka haluaisivat vähentää alkoholin käyttöä jonkin vaihtoehdon avulla. Taas sitten palataan siihen, että saahan nyt alkoholia käyttää verrokkina, vaikka aina minulle muistutetaan kyseessä olevan vain uusi päihde, joka sallittaisiin. Ihan niin kuin se ei vaikuttaisi muiden päihteiden käyttämisen määrään. Noh, jokainen kokeillut varmaan tietää, että kannabis ja alkoholi ei välttämättä rokkaa kovin hyvin keskenään, ellei sitten halua nukkumaan mennä suoraan :)

En kannata käyttäjien rankaisemista, mutta minua huolestuttaa keskustelun sävy, jossa uuden päihteen julkinen hyväksyminen nähdään ongelmattomana. Tieteellisen tutkimuksen kyvyllä ennustaa tulevaa on rajansa. Se pitäisi muistaa, kun ratkaisuja tehdään. Siksi minusta Suomenkaan ei kannata missään asiassa rynnätä etunenässä, koska se on eräänlaista uhkapeliä. Parempi katsoa kuin katoa.

Minusta kannattajien sävy ei ole siinä, että kannabiksen julkinen hyväksyminen olisi ongelmatonta. Sävy on ehkäpä enemmän siinä, että se on ongelmattomampaa kuin alkoholista aiheutuvat ongelmat. Suomi ei muutenkaan ole etunenässä tässä hommassa, koska esim. yhdysvalloissa oli jo tietyille ihmisryhmille ruohon polttaminen täysin sallittua ennen yhtään laillistamiskokeiluakin. Tämän voi todeta ihan tilastoistakin, että kuinka paljon valkoisia nuoria on suljettu vankilaan verrattuna tummempiin ja vähän heikommassa sosiaalisessa asemassa oleviin ikätovereihinsa :)

Ohimennen sanoen asian vierestä: Ohisalon arvosteleminen muiden poliitikkojen toimesta on sangen omituista, koskien vihreiden näkemyksiä kannabikseen. En huomannut missään vaiheessa hänen kehottaneen kansalaistottelemattomuuteen tai vaativan poliisia rikkomaan sääntöjä. Eihän noita lakeja ikinä muuteta mihinkään, jos näkemyksiä ei esitetä. Niistä pitää puhua, asioita pitää käydä läpi ja tehdä päätöksiä. Mikäli lakimuutoksia tulee sallivampaan suuntaan, niin tietyt aineet eivät sitten välttämättä enää ole huumeita tai ole laittomia. Jos taas ei lakimuutoksia tapahdu, niin keskustelusta huolimattahan moni asia säilyy as is. Vai missasinko jotain Ohisalon lausunnoista?
 

ipaz

Jäsen
Siksi minusta Suomenkaan ei kannata missään asiassa rynnätä etunenässä, koska se on eräänlaista uhkapeliä. Parempi katsoa kuin katoa.

Eihän Suomi etunenässä kuljekaan muuta kuin Euroopassa. USA:ssa ja Kanadassa reilusti yli 100 miljoonaa ihmistä asuu maassa tai osavaltiossa, jossa kannabis on laillistettu. Coloradosta, Alaskasta, Californiasta, Nevadasta, Illinoisista, Michiganista, Washingtonista, Oregonista, Massachusettsista, Mainesta ja Vermonista pitäisi kysyä - ja varmasti kysytäänkin - että miten heillä siellä kulkee. Kaatuiko yhteiskunta kokonaan kuten täälläkin moni uhkailee, vai vieläkö siellä riittää työssäkävijöitä ja veronmaksajia.

Mielenkiintoisesti muuten suuri osa edellämainituista USA:n osavaltioista ovat myös maan koulutetuimpien (most educated states) osavaltioiden joukossa.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä keskustelussa on yksi näkökohta, joka on mielestäni tärkeä mutta joka jää vähälle huomiolle.

Nuoret ovat ymmärtäneet, että kannabis on verrattain mieto huume, minkä vuoksi he myös tietoisesti rikkovat lakia pilvenpolttokokeiluillaan. Laki ei siis toimi, koska sen edellyttämät toimet kohtaavat laajaa vastarintaa.

Mihin tämä sitten johtaa? Valtion puuttuminen pössyttelyyn on ison mittakaavan onnenpyörää, jossa osalle rajojen koettelijoista osuu rosvosektori. Tällä tarkoitan sitä, että nuoruuden huumassa tehty huumekokeilu voi tuhota haaveet työurasta.

Minun mielestä valtion pitäisi tehdä sellaista politiikkaa, joka ymmärtää ihmisten haluja ja tarpeita. Niin ikään politiikalla pitäisi osoittaa, että elämä on täynnä mahdollisuuksia; vaikka joskus menisi huonosti, yhteiskunta tarjoaa tukea ja antaa "toisen mahdollisuuden". Moralistinen suhtautuminen kannabikseen ei tue tätä tavoitetta, vaan päinvastoin antaa nuorille sellaisen viestin, että olet epäkelpo yhteiskunnan jäsen ja kykenemätön saavuttamaan luottamusta työelämässä.

En halua tällä sanoa, etteikö huumekokeiluista pitäisi jäädä jonkinlainen merkintä rekisteriin. On kuitenkin kohtuutonta, että yhdestä virheestä (uhriton rikos) voi seurata kymmenen vuoden "panna" kaikista merkittävistä luottamustoimista. Sillä tuskin lisätään kenenkään luottamusta yhteiskuntaa ja poliittista päätöskentekoprosessia kohtaan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Ainakin itse olen aika äänekäs advokaatti. Enemmän omissa sosiaalisissa piireissäni, mutta myös tähänkin ketjuun on useampi viesti tullut kirjoitettua. Kannabista olen käyttänyt elämäni aikana sormilla laskettavat kerrat ja viime kerrastakin on jo useampi vuosi aikaa.

Korvaisin toki mielelläni alkoholinkäyttöä kannabiksella, sillä alkoholin koen itselleni huomattavasti haitallisemmaksi päihteeksi, mutta sitä on ainakin minulle vaivattomampi hankkia, eikä rahat tue ainakaan järjestäytynyttä rikollisuutta.
Olen omakohtaisesti aikalailla samaa mieltä. Aika monet turhan isot kännit olisi aikanaan säästynyt sillä, kun sen sijaan, että riipaisi naamaan muutaman oluen, olisi polttanut pienet henkoset. Alkoholi ei todellakaan ole (ainakaan kaikille) se paras päihde. Mielestäni useat käyttävät sitä täysin väärässä tarkoituksessa. Ja tämä onkin yksi mielenkiintoisimmista aiheista henkilökohtaisesti laillistamisen suhteen. Kuinka moni liikaa alkoholia nauttiva saisi positiivisia terveysvaikutuksia sillä, jos kannabiksen avulla pystyisi vähentämään juomista?

Itsehän olen aikanaan ollut kaikki mitat täyttävä ongelmakäyttäjä... Tapanani kun on addiktoitua ihan kaikesta mahdollisesta. Ennen tuota ongelmakäyttöä olin polttanut muutamana viikonloppuna vuodessa jo useamman vuooden ajan. Ongelmakäyttöä kesti sitten suunnilleen kolme vuotta kunnes kyllästyin tuohonkin touhuun. Sen jälkeen olen polttanut viimeisen kolmen vuoden aikana ehkä n. viitenä päivänä.

Lopettaminen oli aika helppoa. Pari kertaa taisin sortua sen jälkeen kun olin ajatuksiini päästänyt, että olen kyllästynyt tuohon touhuun. Ja kun sen sitten poltellessa hokasi, että ei enää vain kiinnosta, niin sitten se unohtui. Enkä koe edes pikkiriikkistä pelkoa sen suhteen, että jäisin "koukuun" jos nyt viikonloppuna polttelisin kaverien kanssa. Niin matalasti addiktoiva tuo päihde on.

Ja oman kokemuksen pohjalta sanoisin, että isoimmat ongelmat tuossa ongelmakäyttämisessä johtui mielestäni siitä, että kannabis on laitonta. Se laittomuus tuossa lisää syrjäytymistä, tai on ainakin iso osa tästä ongelmasta.

Luulen, että yhteiskunta pelkää isolta osin kannabiksen käytön laillistamista siksi, kun sen pelätään vähentävän ihmisten rahankäyttöä merkittävästi.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun mielestä valtion pitäisi tehdä sellaista politiikkaa, joka ymmärtää ihmisten haluja ja tarpeita.

Identifioin sinut palstan cityvihreisiin, pyydän anteeksi etukäteen mikäli olen väärässä. Viestisi oli melko lailla asiaa. Haluaisin kuitenkin noukkia siitä tämän yhden lainatun lauseen. Itse lauseesta olen 100% samaa mieltä, mutta haluaisin muistuttaa että kyseinen lause kannattaa pitää mielessä myös silloin kun puhe on siitä missä ihminen saa asua, mitä syödä, millä liikkua ja miten hoitaa lapsiaan.

Itse otsikon aiheeseen minulla ei ole vahvaa mielipidettä, eikä sen puoleen tietoakaan. Kuitenkin omaan silmään vaikuttaa että suurin ongelma on nimenomaan kannabiksen laittomuus, joten luultavasti asiat nytkähtäisivät parempaan suuntaan mikäli aine dekriminalisoitaisiin. Maailmani ei tosin kaadu vaikka kieltolakia tiukennettaisiin tai status pysyisi samana. Itseasiassa koko asia on itselleni hyvin vähäpätöinen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jaahas, eli tuo aloitteen teko on aivan turhaa hommaa, koska hallitus ei näitä ota käsittelyyn.

Rinne onnistuu tässäkin asiassa olemaan hölmö:

"Myöskin hallitusohjelmaneuvotteluissa asia on todettu: tässä ei edetä. Mutta samalla kun sanon näin, sanon, että päihdepolitiikassa on tärkeää pohjata päätöksentekoa jatkuvasti lisääntyvään tietoon".

Hallitus ei siis aio edetä kannabiksen suhteen, mutta pitää tärkeänä pohjata päätöksentekoa tutkimustietoon.
 

Masentaja

Jäsen
Niinkuin Juha Vuorinen eräässä kirjassaan kirjoitti, se H-Kioski kadunkulmaan josta voi ostaa itselleen mitä tahansa huumetta, mutta samassa katalogissa olisi myös ruumisarkut myynnissä.

Storytelissä on Kalevi Puonti Vuorisen Vieraana-sarjassa keskustelemassa pitkällä kokemuksella huumepolitiikasta ja mitä todellisuudessa tapahtuu. Hyviä pohdintoja oli. Tällä hetkellähän tilanne on se että ei huumepoliiseilla ole aikaa kikkailla minkää gramman hallusapidon tai kukan polttelun kanssa jos nurkalla on pari kiloa hepoa.

Dekriminalisoinnilla voitettaisiin aika paljon rahaa, laillistahan siitä ei tulisi mutta vrt. pyöräilykypärän käyttöön. Ei se suotavaa ole mutta ei siitä sakkoja jaella.

Silloin, kun ihmisen pitää paeta elämäänsä pilluun tai pulloon saati laittomiin päihteisiin niin vika on muualla kuin siinä mihin se addiktio kohdistuu. Se addiktio voi olla vaikka sokeri jota tuputetaan joka paikasta. Ihminen on kautta aikain keksinyt tavan saada päänsä sekaisin tai keinotekoista mielihyvää. Ja ei ne keinot vähene kemian/lääketeollisuuden jatkuvasti kehittyessä. Sota on hävitty näiden päihteiden kanssa. Jospa keskityttäis haittojen vähentämiseen.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Tällä hetkellähän tilanne on se että ei huumepoliiseilla ole aikaa kikkailla minkää gramman hallusapidon tai kukan polttelun kanssa jos nurkalla on pari kiloa hepoa.

Oman käsitykseni mukaan juuri nämä Poliisiylijohtajat kertovat kuinka "vaarallista" kannabis on, mutta kentällä olevat poliisit eivät ole kiinnostuneita pilvestä. Ellei sitä ole sitten tyyliin 100g+ jollain.

Mutta kuten taisin aikaisemmin sanoa, eipä tuo minun maailmaa kaada vaikka pysyttäisiin tässä lainsäädännössä. En itse polta, mutta olisi silti mukava näiden poliitikkojen oikeasti tutkia mitä maailmalla on tapahtunut kannabiksen kanssa, eikä vain laukoa omia mielipiteitään päätöksinä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Laillistaminen ei ilmeisesti ole oikotie onneen, jos kaikkia asioita ei malteta ottaa huomioon. Mallimaa Kanadassa laiton kannabiskauppa kukoistaa edelleen, vuosi laillistamisen jälkeen. Asiakkaiden hintatietoisuus on ehkä suurin syy ongelmiin.

Maksumuurin takana Helsingin Sanomissa:


ja ilmaiseksi alkukielisenä täällä:

 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Laillistaminen ei ilmeisesti ole oikotie onneen, jos kaikkia asioita ei malteta ottaa huomioon. Mallimaa Kanadassa laiton kannabiskauppa kukoistaa edelleen, vuosi laillistamisen jälkeen. Asiakkaiden hintatietoisuus on ehkä suurin syy ongelmiin.

Mitä jenkkituttavien kanssa olen jutellut paikallisesta tilanteesta, niin lakimuutosten jälkeen alle 15-vuotiaiden pilvenpolttelu on kasvanut huomattavasti ja tätä aletaan pitämään siellä jo ongelmana. Eihän tuossa iässä kannabis ole kuin ongelmallinen kaikille.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Laillistaminen ei ilmeisesti ole oikotie onneen, jos kaikkia asioita ei malteta ottaa huomioon. Mallimaa Kanadassa laiton kannabiskauppa kukoistaa edelleen, vuosi laillistamisen jälkeen. Asiakkaiden hintatietoisuus on ehkä suurin syy ongelmiin.

Ainakin tuossa ABC:n artikkelissa syitä avataan ihan hyvin, eikä ne yllätä. Tiivistettynä, ihmiset käyttävät edelleen vanhoja tuttuja myyjiä, laillisen aineen hinta on melkein kaksinkertainen laittomaan verrattuna, ja byrokratia tekee paljon töitä sekä laillisten kasvattajien että laillisten myyjien tilannetta hankaloittaakseen.

@Skeletor Eikö Jenkeissä tuohon lailliseen kauppaan liity ikärajaa ollenkaan? Jos ikäraja löytyy, niin juurisyy teinien polttelun yleistymiselle on jossain muualla kuin laillistamisessa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin tuossa ABC:n artikkelissa syitä avataan ihan hyvin, eikä ne yllätä. Tiivistettynä, ihmiset käyttävät edelleen vanhoja tuttuja myyjiä, laillisen aineen hinta on melkein kaksinkertainen laittomaan verrattuna, ja byrokratia tekee paljon töitä sekä laillisten kasvattajien että laillisten myyjien tilannetta hankaloittaakseen.

Suomessakin varmaan olisi tilanne osittain samanlainen verotuksen ja muun byrokratian kohdalla, toisaalta sitä jo nykyään haluaisi uskoa että tietyn verran otettaisiin oppia ettei kaikki veronkorotukset ja tiettyjen asioiden kieltäminen aina se tehokkain tapa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös