Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 767 487
  • 12 953

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli joku on valehdellut sinulle ja sitten ilmaannut nimimerkkisi takaa kertomaan tuon valeen ikään kuin totena keskustelupalstalla, niinkö?

Joku vuosi sitten sanoit koutsanneesi Nuori Suomi -hengessä kiertoharjoitetta niin, että paremmat pelaajat syöttävät siinä useammin kuin huonommat pelaajat. Oliko tämäkin vale, jonka joku syötti sinulle? Vai keksitkö sen ihan omasta päästä?

Jos minun kertomassani on väärää tietoa, sinä voit oikaista sen, ei tämä sen vaikeampaa ole.

Tuosta kiertoharjoitteesta olemme vääntäneet jo tarpeeksi ja on käynyt selväksi, ettet sinä halua uskoa tapahtunutta todeksi. Mutta noin se vaan meni. Niin ja mukana harjoitteessa oli muuten myös Jesse Joensuu, joka aloitteli tuolloin liigauraansa, mutta halusi päästä jäälle aina kun oli mahdollisuus.
 
Kiistatta tällainen keskustelupalsta ja sen pian pari miljoonaa lukukertaa saavuttava keskusteluketju tarvitsee kaltaisesi supernimimerkin, joka on voittanut mitaleja pelaajana ja valmentajana SM-tasolla ja tehnyt jollekin mystiselle taholle laadukasta pelin tilastointia. Ja tuollaisen hienon miehen hieno vaimo kaiken kukkuraksi koutsaa taitoluistelijoita SM-tasolla. Ynnä että Jukureiden pelaajat käyvät kaltaisesi nohevan nimimerkin korvaan kuiskuttelemassa yhtä ja toista sellaista sisäpiiriasiaa.

Ilman valevalmentajien, valetilastomiesten (tai naisten?) ja "pelinymmärtäjien" panosta tätä ketjua ei Erkkikään, vaikka Erkkejä olisi monen monituista, lukisi kukaan kahta miljoonaan kertaa edes isolla porukalla. Mutta kun matkassa on parodia-nimimerkkejä, niin jaksaahan tätä.

Veit sanat nappaimistoltani. Mahtavaa!

Jos Spede Pasanen olisi elossa (rauha hanen muistolleen) tuskin edes hanen nimeansa kantava ketju saavuttaisi nimim. P.Sihvosen arvomaailmassa sellaista oikeutusta, kuin tama. Hanen omansa. Hattu. Paasta.

Minkas mina sille mahdan, etta olen menestynyt? Mutta en mahda sillekaan, etta sina (jos siis nimimerkkisi takaa loytyy Petteri Sihvonen) et.
Tai tietenkin jos menestyminen mitataan talla keskustelupalstalla, niin myonnan tappioni taalta jalkapallon synnyinsijoilta. Pettymys alkaa hieman helpottaa. Toivon silti sille fiksuimmalle Sihvoselle, Tonille, pitkaa kevatta jaakiekon parissa!
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Ilman valevalmentajien, valetilastomiesten (tai naisten?) ja "pelinymmärtäjien" panosta tätä ketjua ei Erkkikään, vaikka Erkkejä olisi monen monituista, lukisi kukaan kahta miljoonaan kertaa edes isolla porukalla. Mutta kun matkassa on parodia-nimimerkkejä, niin jaksaahan tätä.

Kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on... Tähän ketjuun mahtuu, valevalmentajia, valetilastohenkilöitä, parodia-nimimerkkejä, yksi valevedonlyöjäkin.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Toivon että noista HVP:stä on pääty nyt vähän pidemmälle jo. Ihan vain sen takia, että sehän on hyvin pieni osa sitä hyökkäämistä. Aiemminkin jo puhunut siitä, että esim. fudiksessa avaaminen on toki merkittävässä roolissa, mutta silti joukkueet jotka avaavat "identtisesti" voivat hyökätä kuitenkin täysin erilaisella tavalla. Eli se avaaminen ei kerro kuin siitä avaamisesta. Sama mielestäni koskee jääkiekossakin avaamista. Avaaminen kertoo vain siitä miten halutaan avata(sitten siihen on vielä erilaiset motiivit miksi niin halutaan tehdä).

Näin olen toivonut täällä JA:ssa minäkin useasti, mutta tilastoijia ei ole mukaan tullut, vaikka hyviä ehdotuksia on tehty toisten nimimerkkien taholta. Olen senkin todennut, että yhdellä pelin katsomiskerralla ei määräänsä enempää pysty tilastoimaan.

Itse olen ennen HVP:tä tilastoinut tänne JA:aan erilaisia pelitilanteita. HVP:tä olen laajentanut NpNHpVVP- sekä PKiPKaSMKP-tilastoinneiksi. Näissä aion pysyä ainakin tämän kauden ajan. Teen sen hyvin mielelläni samalla, kun katson pelejä. Aikaa ei siis tilastointiin kulu sen enempää kuin kuluisi pelejä seuratessa.

Mielelläni olen esitellyt/esittelen tilastointieni tuloksia täällä JA:ssa. Olisihan se hienoa, jos muillakin nimimerkeillä olisi kiinnostusta jääkiekon tilastointiin ja sitä kautta pelin syvempään tuntemiseen.

Omalta puolustusalueelta lähtevä avauspelaaminen kertoo sen, miten omalta puolustusalueelta hyökkäyksiin lähdetään. Se on tärkeä pelin osa-alue, joka kokemukseni mukaan nopeassa sekamelskaisessa jääkiekkopelissä jää lähes aina huomioimatta. Tästä esimerkkinä voin kertoa, kun noin pari viikkoa sitten kysyin Kouvolan ajan tutulta, tosi kovalta urheilumieheltä, että lähteekö Juujärven KooKoo viiveillä hyökkäyksiin. Vastaus oli, että ei hän ole siihen niin kiinnittänyt huomiota. Tilastoin sitten KooKoo-Jukurit 3. finaalin 1. erästä huimat 11 KooKoon viivettä. Minua kiinnosti kovasti Juujärven pelikirja tältä osin. Toki myös se, mitä asioita Meidän Pelin valmentaja Antti Pennanen oli tuohon peliin käskyttänyt joukkueelleen.
 
Viimeksi muokattu:

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
HVP:tä olen laajentanut NpNHpVVP- sekä PKiPKaSMKP-tilastoinneiksi. Näissä aion pysyä ainakin tämän kauden ajan.

Minä tilastoin eilen Kärpille kaksi maalia ja Tapparalle yhden. Tilastojeni mukaan otteluvoitot ovat Kärpille 1-0. Muu tilastointi taitaa olla tässä vaiheessa kautta aika yhdentekevää.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Tilastointi kannattaa aina

Minä tilastoin eilen Kärpille kaksi maalia ja Tapparalle yhden. Tilastojeni mukaan otteluvoitot ovat Kärpille 1-0. Muu tilastointi taitaa olla tässä vaiheessa kautta aika yhdentekevää.

Hyvä. Tilastointi kannattaa.

Minä kellotin television jälkilähetyksestä tänään Kärppien ja Tapparan kiekkokontrolliprosentit.

Kiekkokontrolliprosenttihan on se, josta finaalisarjan koutsit käyvät taistoa. Tosin saattaa jopa olla, että jompikumpi leiri luopuu tavoitteesta pitää toista enemmän kiekkoa; sehän tarkoittaisi panostamista organisoituun vastahyökkäämiseen.

Mutta siis canttig, hyvä että olet mukana analysointirintamassa. Alan miehiä olet.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Jos saat käsiisi Turussa pelatun sarjan kolmannen ottelun, niin katso vaikka se sitten.

Ilmeisesti paikan päällä olleet turkulaiset eivät tähän pysty vastaamaan, niin minä katsoin tuon ottelun. Ottelussa oli enemmän jäähyjä kuin 7. välieräottelussa. Tasakentällisin, joista tilastointini tein, pelattiin 40,5 minuuttia. Sinä aikana kiekkokontrollilähtöjä H+V+P+nV omalta puolustusalueelta oli TuTolla 7+4+9+11 ja Jukureilla 1+7+11+6. Jukurit voitti ottelun 2-1.

Usein, kun toinen Meidän Pelin joukkue lähtee viiveellä enemmän, kuten nyt Jukurit, niin toinen lähtee hidastuksilla enemmän kuten nyt TuTo. Päätykarvauksessa ei ollut niin selvää eroa joukkueiden kesken kuin 7. välieräottelussa, jossa TuTo karvasi agressiivisesti kaksi ensimmäistä erää.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Minä tilastoin eilen Kärpille kaksi maalia ja Tapparalle yhden. Tilastojeni mukaan otteluvoitot ovat Kärpille 1-0. Muu tilastointi taitaa olla tässä vaiheessa kautta aika yhdentekevää.

Minä olen joskus pohtinut, että pitäisi avata tänne jääkiekon yleiskeskusteluosioon sellainen lopputulosketju, ettei tuon kaltaisia viestejä tarvitsisi kirjoittaa pelitapakeskusteluun tai tähän ketjuun. Olisi keskustelun kannalta hyvä jos se siffan (tai jonkun muun) tilastoista provosoitunut nimimerkki tuikkaisikin sen lopputulossutkautuksensa ihan sitä varten tarkoitettuun ketjuun, niin kenties pysyttäisiin paremmin aiheessa näissä keskusteluissa.
 
Minä olen joskus pohtinut, että pitäisi avata tänne jääkiekon yleiskeskusteluosioon sellainen lopputulosketju, ettei tuon kaltaisia viestejä tarvitsisi kirjoittaa pelitapakeskusteluun tai tähän ketjuun. Olisi keskustelun kannalta hyvä jos se siffan (tai jonkun muun) tilastoista provosoitunut nimimerkki tuikkaisikin sen lopputulossutkautuksensa ihan sitä varten tarkoitettuun ketjuun, niin kenties pysyttäisiin paremmin aiheessa näissä keskusteluissa.

Ihan hyvä idea. Sinne voisi varmaan työntää myös perhesuhteet (omat ja muiden), heppaliiton miehet, valevalmentajat sekä parodia-nimimerkit. Oikeastaan kaikki nämä periaatteessa jääkiekon ulkopuoliset syytökset.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Peli näyttää kaiken

Ilmeisesti paikan päällä olleet turkulaiset eivät tähän pysty vastaamaan, niin minä katsoin tuon ottelun. Ottelussa oli enemmän jäähyjä kuin 7. välieräottelussa. Tasakentällisin, joista tilastointini tein, pelattiin 40,5 minuuttia. Sinä aikana kiekkokontrollilähtöjä H+V+P+nV omalta puolustusalueelta oli TuTolla 7+4+9+11 ja Jukureilla 1+7+11+6. Jukurit voitti ottelun 2-1.

Oho! Ihan jo noiden lukemien perusteella ammattisilmäni sanoo, että molemmat ovat pelanneet varsin täysiveristä Meidän Peliä, vaikka muutama uninen nimimerkki on Jatkoajassa väittänyt ihan muuta.

Peli näyttää kaiken.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä olen joskus pohtinut, että pitäisi avata tänne jääkiekon yleiskeskusteluosioon sellainen lopputulosketju, ettei tuon kaltaisia viestejä tarvitsisi kirjoittaa pelitapakeskusteluun tai tähän ketjuun. Olisi keskustelun kannalta hyvä jos se siffan (tai jonkun muun) tilastoista provosoitunut nimimerkki tuikkaisikin sen lopputulossutkautuksensa ihan sitä varten tarkoitettuun ketjuun, niin kenties pysyttäisiin paremmin aiheessa näissä keskusteluissa.

Tällä palstalla on pelitapaketju erikseen, tämä ketju käsittelee julkisuuden henkilöä nimeltä Petteri Sihvonen. Tästä syystä siffan tilastot ovat väärässä ketjussa, ei hän Johanna Tukiaisen ketjussakaan käy HVP lähtöjä esittelemässä.
 
Oho! Ihan jo noiden lukemien perusteella ammattisilmäni sanoo, että molemmat ovat pelanneet varsin täysiveristä Meidän Peliä, vaikka muutama uninen nimimerkki on Jatkoajassa väittänyt ihan muuta.

Onko muuten missään tehty galluppia Liigan sekä Mestiksen valmentajilta suoralla kysymyksellä, pelaako joukkueesi Meidän Peliä?

Urheilulehteä veikkaisin jos jotain mutta en ole tainnut enää pariin vuoteen lukea vakituisesti.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Oho! Ihan jo noiden lukemien perusteella ammattisilmäni sanoo, että molemmat ovat pelanneet varsin täysiveristä Meidän Peliä, vaikka muutama uninen nimimerkki on Jatkoajassa väittänyt ihan muuta.

Peli näyttää kaiken.

Miten peli näyttää kaiken, jos et ole peliä nähnyt? Toki jos luottaa tilastojen tekijään kuin muuriin, niin voi jonkinlaisia päätelmiä tehdä pelistä mutta silti vie vähän uskottavuutta jos ammattilaisena teet tuomion pelistä ilman näkemättä sitä.

Sihvoselta toivoin aidosti keskittymistä jääkiekkoon kun Urheilulehdestä lähti. Ei tarvinnut enää käyttäytyä moukkamaisesti ja pitää jotain ihmeellistä "johtava"-hahmoa yllä. Tosiasiassa viime kuukaudet eivät ole antaneet mitään syytä uskoa, että Urheilulehden hahmo poikkeaisi jollain tapaa oikeasta Sihvosesta. Edelleen viestit on täynnä muiden morkkaamista ja itsensä jalustalle nostamista. Vaikea siitä on kai irti päästää, kun niin monta vuotta on samalla tavalla käyttäytynyt.

E: Otanpas sen verran takasin, että nyt on muutama viesti keskittynyt hienosti ihan pelkkään asiaan pelitapa-ketjussa. Hienoa!
 
Viimeksi muokattu:

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Luottoa on

Miten peli näyttää kaiken, jos et ole peliä nähnyt? Toki jos luottaa tilastojen tekijään kuin muuriin, niin voi jonkinlaisia päätelmiä tehdä pelistä mutta silti vie vähän uskottavuutta jos ammattilaisena teet tuomion pelistä ilman näkemättä sitä.

Joo, toki katson huomenna itsekin kyseisen pelin. Olen vain jo oppinut sen, että Siffa (tarkoitan täällä siffa) osaa laittaa rätinkinsä tismalleen kohdilleen tilastoinneissaan. En ole ainut ammattilainen, joka on saanut huomata, että nopeat, puolinopeat, hidastukset, viivelähdöt, nopeat kontrollilähdöt, palautukset, päätykiekot, suorat hyökkäykset kohti maalia ja kulmapelit menevät tasan tarkkaan niin kuin ne pelissä ovat.

Siffan tilastointeja hyödynnetään ihan niissä piireissä asti, joissa kaulaan muljahtaa joko kultaa tai hopeaa.

Joten en koe, että uskottavuuteni kärsii, jos luotan noihin tilastointeihin.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Joo, toki katson huomenna itsekin kyseisen pelin. Olen vain jo oppinut sen, että Siffa (tarkoitan täällä siffa) osaa laittaa rätinkinsä tismalleen kohdilleen tilastoinneissaan. En ole ainut ammattilainen, joka on saanut huomata, että nopeat, puolinopeat, hidastukset, viivelähdöt, nopeat kontrollilähdöt, palautukset, päätykiekot, suorat hyökkäykset kohti maalia ja kulmapelit menevät tasan tarkkaan niin kuin ne pelissä ovat.

Ei kannata katsoa TuTo-Jukurit 3. välieräsarjaottelua enää. Nyt oli kyse Mänizerin toiveesta tuosta pelistä. Tarkoittanet, että katsot huomenna Tappara-Kärpät ottelun. Eilisestä 1. finaaliottelusta Kärpät-Tappara laitoinkin jo lukemat pelitapakeskusteluun, jonne ne kuuluvat.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tässä yksi kiinnostava ja viihdyttävä linkki aiheeseen. Samoilla linjoilla on tämä tutkimus kuin Sihvosen argumentointi jääkiekon vaativuudesta.

ESPN.com: Page 2 - Sport Skills Difficulty Rankings

Ja aivan kuten Petteri Sihvonen edellä totesi: Jos olet hakenut kymmenen vuotta armottomalla treenillä absoluuttisia rajojasi - lajissa kuin lajissa, on eri urheilulajien vaativuuden vertaaminen melko toissijaista.

MustatKortit muisteli tätä keskustelua lajien vaativuudesta. Eihän tätä ralph coxin linkittämää ESPN.com:Page 2 -Sport Skills tutkimusta JA:n nimimerkkien toimesta pystytty kumoamaan. Keskustelu asian tiimoilta oli toki värikästä ja taisi päättytä nimimerkki P.Sihvosen ansaittuun lomaan Jatkoajasta. Mutta heikoilla olivat hänen kanssaan kinastelleet itse asiasta, mikä on dokumentoitu arvostettujen tutkijoiden toimesta ralph coxin linkkaamassa tutkimuksessa. Jääkiekko on nyrkkeilyn jälkeen maailman vaativin urheilulaji.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
MustatKortit muisteli tätä keskustelua lajien vaativuudesta. Eihän tätä ralph coxin linkittämää ESPN.com:Page 2 -Sport Skills tutkimusta JA:n nimimerkkien toimesta pystytty kumoamaan. Keskustelu asian tiimoilta oli toki värikästä ja taisi päättytä nimimerkki P.Sihvosen ansaittuun lomaan Jatkoajasta. Mutta heikoilla olivat hänen kanssaan kinastelleet itse asiasta, mikä on dokumentoitu arvostettujen tutkijoiden toimesta ralph coxin linkkaamassa tutkimuksessa. Jääkiekko on nyrkkeilyn jälkeen maailman vaativin urheilulaji.

Ei tuota nyt kovin moni tutkija ollut tehnyt, vaan lähinnä ESPN:n kolumnistit. ESPN:n kolumnistit ovat jenkkejä, josta huomaa että kärjessä on mm. jenkkifudis. Joka siis tuon mukaan vaatii suunnilleen yhtä paljon kuntoa, kuin lentopallo. Jokainen voi sitten miettiä oikeasti kummassa varsinainen kunto on kovemmalla. Toisessa tulee palloa toisen perään ja toisessa suuri osa pelistä vain istutaan ja odotellaan että peli kävisi. Tajusin juuri että tuon mukaan jefu vaatii enemmän kuntoa kuin sulkapallo(sulkis 5.25 ja jefu 5.38)... jokainen voi sitten itse mennä noita koittamaan ja miettii kumpi vaatii itse kuntoa enemmän.

Noin esimerkkinä jalkapallon silmäkäsi(tai oikeastaan silmäjalka)-koordinaation vaativuus on varmasti valtavasti vaativampaa kuin jääkiekon vastaava, mutta tuon "tutkimuksen" mukaan jääkiekko on selvästi edellä. Noh tosiaan paneelissa on entistä NFL/MLB-pelaajaa, ESPN toimittajaa, jne. niin kaikkien pitäisi ymmärtää ettei tuo ole mikään tutkimus. Tutkimushan oikeasti vaatisi että perehdyttäisiin asioihin laajasti. Jos tuo sama "tutkimus" tehtäisiin esim. Euroopassa niin siellä ei näkyisi jotain baseball/softballia tai jenkkifudista siellä top-30:ssa varmaan ainakaan.

Palataan siis asiaan, kun joku oikeasti tekee jonkun tutkimuksen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
MustatKortit muisteli tätä keskustelua lajien vaativuudesta...

No, ihan noin yksioikoista tuo keskustelu ei kyllä ollut, että jääkiekon vaativuutta lajina olisi yksioikoisesti tuomittu.

Muistan oman kontribuutioni keskusteluun olleen se, että Suomen kovakuntoisimmat urheilijat - kokonaisvaltaisesti ajatellen - ovat yleisurheilijoita* ja nostin esiin paljon seuraamani keihäänheittäjä Tero Pitkämäen, jota on kutsuttu Suomen kovakuntoisimmaksi mieheksi. Esittelin myös laajasti Teron testituloksia (vanhana keihäsmiehenä siis sorruin kieltämättä off topiciin).

Pointti siis ei ollut niinkään mollata jääkiekkoa, vaan todeta ettei jääkiekko kaikilta ominaisuuksiltaan ole lähellä maailman kärkeä, vaikka toki kivikovia tuloksia senkin saralla tehdään.

Nyt en jaksa mennä tarkistelemaan, mutta muistaakseni P.Sihvonen "suutahti" mm. siitä kun totesin -mielestäni ihan faktana - että monesta maamme pääsarjatason ja Mestis-tason kiekkoilijasta näkee jo päältä päin, että mistään "huippu-urheilijasta" ei kaikilta osin ole kysymys.

* kyseessä tietysti kärjistys, arvostan kovasti mm. hiihtäjiä, mutta ehkä tuo kestävyys/kimmoisuus/räjähtävyys/tekniikka tulee parhaiten (näyttävimmin?) esiin tietyissä yu-lajeissa, omina suosikkeinani keihään lisäksi ainakin seiväshyppy.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Paini, judo ja jääkiekkoilu

No, ihan noin yksioikoista tuo keskustelu ei kyllä ollut, että jääkiekon vaativuutta lajina olisi yksioikoisesti tuomittu.

Muistan oman kontribuutioni keskusteluun olleen se, että Suomen kovakuntoisimmat urheilijat - kokonaisvaltaisesti ajatellen - ovat yleisurheilijoita* ja nostin esiin paljon seuraamani keihäänheittäjä Tero Pitkämäen, jota on kutsuttu Suomen kovakuntoisimmaksi mieheksi. Esittelin myös laajasti Teron testituloksia (vanhana keihäsmiehenä siis sorruin kieltämättä off topiciin).

Pointti siis ei ollut niinkään mollata jääkiekkoa, vaan todeta ettei jääkiekko kaikilta ominaisuuksiltaan ole lähellä maailman kärkeä, vaikka toki kivikovia tuloksia senkin saralla tehdään.

Omaa ajatteluani tämä aihe alkoi voimisteluttaa joskus aivan 1990-luvun alussa, kun silloinen valmentajani Esa Siren (nykyään myös kirjailija) näytti meille pelaajilleen diagrammia, joka oli laadittu kuvaamaan sitä, miten toisissa lajeissa on vaikeampaa ja toisissa helpompi yhdistää harjoittelua lajin fyysisten vaatimusten osalta. Muistaakseni tarkasteltavan olivat yksinkertaisesti Voima, Nopeus ja Kestävyys.

Esimerkiksi voimanosto ja maratonjuoksu olivat lajeja, joissa lähinnä tarvitaan vain voimaa (edellisessä) ja kestävyyttä (jälkimmäisessä). Diagrammin mukaan lajeista vaativin kombinaatio ominaisuuksien yhdistämisessä on painilla, judolla ja jlääkiekkoilulla. Niissä urheilijan on oltava sekä voimakas että nopea että kestävä.

Tuo diagrammin, jonka lähdettä en kirveelläkään nyt muista, mutta kysyn asiaa Sireniltä vielä joskus jotain kautta, tiimoilta aloin itse miettiä asiaa.

Onhan jääkiekkoilu haastavaa, kun on oltava voimakas (voiman kaikki eri alalajit), on oltava nopea (nopeuden eri lajit), on oltava kestävä (aerobisesti ynnä anaerobisesti); ja lisäksi on oltava tekninen ja taktinen, on hallittava psykologisesti sekä taito- että kamppailupelaamisen mentaliteetti; on oltava sosiaalisia kykyjä joukkueessa elämisen suhteen; ja vieläpä kilpailukausi on äärimmäisen pitkä, pelejä on paljon, ja siellä pelin lomassa olisi pidettävä huolta, etteivät fyysiset ominaisuudet heikkene, vaan päinvastoin etenkin nuorilla pelaajilla pitäisi jopa kehittyä.

(edit.) P.S. Ja vielä se, että luisteleminen on ihmiselle epänormaali tapa liikkua. Tuossa epänormaalissa liikkeessä pitää sitten verraten pitkällä pelivälineellä hallita kiekkoa, kun kaiken aikaa ympärillä leijuu taklatuksi tulemisen uhka. Ja tuo epänormaali tapa liikkua, luistella, on lisäksi melkoisen raskasta. Ja sellainenkin yksityiskohta tuli mieleeni epätavallisesta liikkumisesta, että se tehdään paitsi liukkaalla terällä myös kovalla kengällä. Kova kenkä johtaa siihen, että ihmisen hemoglobiini laskee jotenkin sen kovan kosketuksen kautta, joka kohdistuu jalkaterään. Tästä todisti joskus 1980-luvulla Joensuussa vaikuttanut urheilumies Olavi "Olli" Viitalahti.
 
Viimeksi muokattu:

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Ilmeisesti paikan päällä olleet turkulaiset eivät tähän pysty vastaamaan, niin minä katsoin tuon ottelun. Ottelussa oli enemmän jäähyjä kuin 7. välieräottelussa. Tasakentällisin, joista tilastointini tein, pelattiin 40,5 minuuttia. Sinä aikana kiekkokontrollilähtöjä H+V+P+nV omalta puolustusalueelta oli TuTolla 7+4+9+11 ja Jukureilla 1+7+11+6. Jukurit voitti ottelun 2-1.

Usein, kun toinen Meidän Pelin joukkue lähtee viiveellä enemmän, kuten nyt Jukurit, niin toinen lähtee hidastuksilla enemmän kuten nyt TuTo. Päätykarvauksessa ei ollut niin selvää eroa joukkueiden kesken kuin 7. välieräottelussa, jossa TuTo karvasi agressiivisesti kaksi ensimmäistä erää.

Hmm... Vastamaan mihin?

Katsoit siis ottelusarjan viidennen ottelun, vaikka toivoin että katsot ottelusarjan kolmannen ottelun? TuTo voitti sen pelin 3-0. Ottelun lehdistötilaisuudessa Ismo Lehkonen totesi: "Kaksi erää puskettiin varmaan 50 kertaa vastustajan viiden miehen puolustukseen. Kaistat olivat tukossa, eikä päästy siitä mailaviidakosta läpi, kun yrittää pelaamalla mennä."

Ja jos nyt vielä kerrataan, mistä tämä osaltani lähti liikkeelle, niin omasta mielestäni TuTo pelasi parempaa Meidän Peliä, piti kiekkoa enemmän, loi enemmän maalipaikkoja ja onnistui silti häviämään sarjan. Oletko samaa mieltä? Miksi yrittää pelata, kun puolustamalla, paremmalla maalivahtipelillä ja odottamalla omaa tilaisuutta voittaa sitten loppujen lopuksi? Kumpi oli suomalaiselle jääkiekolle parempi esimerkki sarjassa, TuTo vai Jukurit? (Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla Lehkosen analyysi sarjasta, miksei Pennasenkin suhteessa tähän Meidän Peliin.)

Yhteen kysymykseen olisi kiinnostavaan saada (oletetulta entiseltä) Urheilulehden toimittajalta kannanotto kysymkseen, jonka toissapäivänä esitin:

Ottamatta kantaa tähän tapaukseen sinänsä, niin mitä mieltä olet siitä väitteestä jota Urheilulehdessä useampaan otteeseen on kerrottu, että Antti Muurisen aikana maajoukkueessa pelaajat päättivät keskenään, johtavien pelaajien johdolla, miten pelataan? Jos tätä tapahtuu suomalaisen jalkapallon tärkeimmässä saarekkeessa, niin miksei sitä voisi tapahtua myös jääkiekon Mestiksessä?

Ja muistaakseni tässäkin tapauksessa lehden toimittajat ilmoittivat lähteekseen entiset maajoukkuepelaajat.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Katsoit siis ottelusarjan viidennen ottelun, vaikka toivoin että katsot ottelusarjan kolmannen ottelun? TuTo voitti sen pelin 3-0. Ottelun lehdistötilaisuudessa Ismo Lehkonen totesi: "Kaksi erää puskettiin varmaan 50 kertaa vastustajan viiden miehen puolustukseen. Kaistat olivat tukossa, eikä päästy siitä mailaviidakosta läpi, kun yrittää pelaamalla mennä."

Kyllä, katsoin väärän ottelun. Sain käyttööni tuon TuTo-Jukurit sarjan videopaketin ja valitsin sieltä väärän ottelun. Katson ottelusarjan 3. ottelun tässä pitkän pääsiäisen aikana, ehkäpä jo huomenna. Palataan siihen. Sarjan 5. ottelu Turussa oli aika tasan oman puolustusalueen kontrollilähtöjen suhteen, kun jäähyrikkaassa ottelussa Jukurit lähti enemmän viiveellä ja TuTo enemmän hitailla viiveillä sekä pakki-pakki-pakki..-hidastuksilla. Mielenkiintoinen on nähdä tuo ottelusarjan 3. ottelu Turussa. Palataan.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Pelin näyttää (Härällekin) kaiken

Ottamatta kantaa tähän tapaukseen sinänsä, niin mitä mieltä olet siitä väitteestä jota Urheilulehdessä useampaan otteeseen on kerrottu, että Antti Muurisen aikana maajoukkueessa pelaajat päättivät keskenään, johtavien pelaajien johdolla, miten pelataan? Jos tätä tapahtuu suomalaisen jalkapallon tärkeimmässä saarekkeessa, niin miksei sitä voisi tapahtua myös jääkiekon Mestiksessä?

Menin Urheilulehteen muistaakseni hieman sen jälkeen, kun Muurista oli lehden puolelta ryöpytetty kai vuosikausia.

Urheilulehden sisällä oli ja on ilmeisesti vieläkin hieman toisistaan poikkeavia metodeja tehdä juttuja. Minun aikanani minun toimestani ainakin jääkiekkoilun suhteen voimistui se linja, ettei pelaajilta kyselty tuon tyyppisiä kysymyksiä. Oma näkemykseni on, että Muurisestakin sai eri vastauksen, jos kysyi kapteenilta, vaihtopenkkiläiseltä, Muurisen luottopelaajalta tai Muuriseen jostain syystä negatiivisesti suhtautuneelta pelaajalta.

Ja ylipäätään en kysellyt keneltäkään mitään liittyen siihen, kuka päättää pelitavasta. Katsoin vain pelejä. Edes apuvalmentajan todistus ei ole välttämättä autenttinen, mitä tulee joukkueen sisäisiin asioihin.

Sen verran kauan olen ollut pallopelijoukkueiden sisällä ja liepeillä, että käytännössä se ei pidä koskaan paikkaansa, mitä pelaajat sanovat siitä, mistä he "päättävät" ja mistä koutsi päättää.

Taitava valmentaja, kuten vaikkapa Erkka Westerlund, saa pelaajat uskomaan, että he ovat olleet mukana päättämässä pelitavasta. Ja osin ovatkin varmasti olleet, mutta kas kummaa, lopulta pelaajat, kuin jostain taikaiskusta, pelaavat kokolailla tismalleen niin kuin Westerlund haluaa heidän pelaavan.

Ja kun tämä osa keskustelua on kummunnut siitä, päättivätkö Jukureissa pelitavasta Antti Pennanen vai pelaajat, niin siitähän ei ole kahta sanaa. Tai jos pelaajat olisivat päättäneet, niin onhan se kaikkien aikojen ihme, että pelaajat päättivät siirtyä Jarno Pikkaraisen pelikirjasta juuri sellaiseen pelikirjaan, jota olen Antti Pennasen nähnyt vuosia peluuttavan eri joukkueissa.

Peli näyttää kaiken.

PS. Ja mitä Urheilulehteen tulee, niin lehden futisjournalismissakin on menty voimakkaasti siihen suuntaan, että pelianalyysi on vallannut sijaa. Tästä on lähinnä vastannut toimittaja Timo "Härkä" Innanen ja Gert Remmel on säestänyt hyvin Härkää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös