Pelin näyttää (Härällekin) kaiken
Ottamatta kantaa tähän tapaukseen sinänsä, niin mitä mieltä olet siitä väitteestä jota Urheilulehdessä useampaan otteeseen on kerrottu, että Antti Muurisen aikana maajoukkueessa pelaajat päättivät keskenään, johtavien pelaajien johdolla, miten pelataan? Jos tätä tapahtuu suomalaisen jalkapallon tärkeimmässä saarekkeessa, niin miksei sitä voisi tapahtua myös jääkiekon Mestiksessä?
Menin Urheilulehteen muistaakseni hieman sen jälkeen, kun Muurista oli lehden puolelta ryöpytetty kai vuosikausia.
Urheilulehden sisällä oli ja on ilmeisesti vieläkin hieman toisistaan poikkeavia metodeja tehdä juttuja. Minun aikanani minun toimestani ainakin jääkiekkoilun suhteen voimistui se linja, ettei pelaajilta kyselty tuon tyyppisiä kysymyksiä. Oma näkemykseni on, että Muurisestakin sai eri vastauksen, jos kysyi kapteenilta, vaihtopenkkiläiseltä, Muurisen luottopelaajalta tai Muuriseen jostain syystä negatiivisesti suhtautuneelta pelaajalta.
Ja ylipäätään en kysellyt keneltäkään mitään liittyen siihen, kuka päättää pelitavasta. Katsoin vain pelejä. Edes apuvalmentajan todistus ei ole välttämättä autenttinen, mitä tulee joukkueen sisäisiin asioihin.
Sen verran kauan olen ollut pallopelijoukkueiden sisällä ja liepeillä, että käytännössä se ei pidä koskaan paikkaansa, mitä pelaajat sanovat siitä, mistä he "päättävät" ja mistä koutsi päättää.
Taitava valmentaja, kuten vaikkapa Erkka Westerlund, saa pelaajat uskomaan, että he ovat olleet mukana päättämässä pelitavasta. Ja osin ovatkin varmasti olleet, mutta kas kummaa, lopulta pelaajat, kuin jostain taikaiskusta, pelaavat kokolailla tismalleen niin kuin Westerlund haluaa heidän pelaavan.
Ja kun tämä osa keskustelua on kummunnut siitä, päättivätkö Jukureissa pelitavasta Antti Pennanen vai pelaajat, niin siitähän ei ole kahta sanaa. Tai jos pelaajat olisivat päättäneet, niin onhan se kaikkien aikojen ihme, että pelaajat päättivät siirtyä Jarno Pikkaraisen pelikirjasta juuri sellaiseen pelikirjaan, jota olen Antti Pennasen nähnyt vuosia peluuttavan eri joukkueissa.
Peli näyttää kaiken.
PS. Ja mitä Urheilulehteen tulee, niin lehden futisjournalismissakin on menty voimakkaasti siihen suuntaan, että pelianalyysi on vallannut sijaa. Tästä on lähinnä vastannut toimittaja Timo "Härkä" Innanen ja Gert Remmel on säestänyt hyvin Härkää.