Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 761 520
  • 12 920

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisin ollut kiinnostunut näkemään Scissorsin mielipiteen vastaukseen siitä, miten Meidän Pelin ja nopean pystysuunnan joukkueet ovat tämän kauden SM-liigassa pärjänneet. Scissors pyysi analyysia tämän kauden Laukkasen KalPasta, Virran Ässistä sekä Tuokkolan Ilveksestä. Ilmeisesti Scissors piti noita joukkueita Meidän Pelin joukkueina tällä kaudella? Yllätys silloin lienee se, että ne olivat TPS:n ohella eniten nopeaa, pystysuunnan jääkiekkoa pelanneita joukkueita?...

Tämä ei ole pelitapa-ketju, mutta pakko kysyä mihin perustat tämän väitteesi?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tänään ottavat yhteen Meidän Pelin joukkueet Tappara-Lukko sekä Mestiksen finaaleihin yltäneet Jukurit-KooKoo. Olen valmis keskustelemaan täällä ottelujen jälkeen joukkueiden pelitavoista. Olisiko kerrankin niin, että joku toinen nimimerkki aloittaisi keskustelun joukkueiden pelitavoista, kun se on ollut minun harteilla nyt muutaman vuoden?
Ei ole varsinaisesti tämän ketjun asiaa, mutta mielenkiinnosta kysyn kuinka sinä jaottelet Meidän Pelin joukkueet ja ei-Meidän Pelin joukkueet.

Kuinka sinä katsot Antti Pennasen ja Jukureiden onnistuneen Mestiksen finaaleissa?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Esim. tässä valossa tuli itselleni yllätyksenä että Virran Ässät oli pystysuunnan jääkiekkoa pelannut jengi. Moista ei kyllä pystynyt tulkitsemaan ässäkannattajistakaan kauden aikana kun kausiketjuaan ja Pekka Virran ketjua luki. Nimenomaan pelin hitautta ja kiekottelua on noissa manattu, ellen nyt ole aivan väärin tulkinnut.

Oletko lukenut noita ketjuja ollenkaan, joista kirjoitat. Kävin vilkaisemassa, enkä pienellä otannalla lukenut yhtään viestiä, jossa moititaan Virran Ässiä hitaudesta tai kiekottelusta. Minusta siellä on viestejä, joissa todetaan Virran epäonnistuneen pelitavan porilaistamisessa eli suoraviivaistamisessa. Pelin nopeuttamisen vuoksi siellä mainitaan, että tiivis puolustuspelaaminen, mihin totuttiin edellisellä kaudella, kärsi Virran pelitavan muutoksista. Itse tilastoin Ässät nopeaksi, pystysuunnan joukkueeksi, niinkuin pari esimerkkiä niistä sinulle esittelinkin. Miten sitten Laukkasen KalPa ja Tuokkolan Ilves tai Suikkasen TPS? Halusit keskustelua myös joukkueista, jotka eivät tällä kaudella SM-liigassa menestyneet. Minkälaista peliä ne mielestäsi pelasivat, Meidän Peliä vai nopeaa pystysuunnan jääkiekkoa lähdettäessä hyökkäyksiin omalta puolustusalueelta?

Nythän Virta valittiin takaisin KalPan päävalmentajaksi. Kuuntelin radiosta Sami Kapasta, joka perusteli Virran valinnan sillä, että KalPa haluaa palata takaisin menetysvuosiensa kiekkokontrolliin perustuvaan pelitapaan. Siitähän käytettiin nimitystä ylikiekottelava Virran pelitapa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oletko lukenut noita ketjuja ollenkaan, joista kirjoitat. Kävin vilkaisemassa, enkä pienellä otannalla lukenut yhtään viestiä, jossa moititaan Virran Ässiä hitaudesta tai kiekottelusta. Minusta siellä on viestejä, joissa todetaan Virran epäonnistuneen pelitavan porilaistamisessa eli suoraviivaistamisessa. Pelin nopeuttamisen vuoksi siellä mainitaan, että tiivis puolustuspelaaminen, mihin totuttiin edellisellä kaudella, kärsi Virran pelitavan muutoksista. Itse tilastoin Ässät nopeaksi, pystysuunnan joukkueeksi, niinkuin pari esimerkkiä niistä sinulle esittelinkin...

Mihin sinä perustat väitteesi Ässien pelitavasta kuluneella kaudella, keskustelupalstan viesteihin vai omiin havaintoihisi?
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oletko lukenut noita ketjuja ollenkaan, joista kirjoitat. Kävin vilkaisemassa, enkä pienellä otannalla lukenut yhtään viestiä, jossa moititaan Virran Ässiä hitaudesta tai kiekottelusta. Minusta siellä on viestejä, joissa todetaan Virran epäonnistuneen pelitavan porilaistamisessa eli suoraviivaistamisessa.

Olen, ja muutenkin näin ihan omin silmin jokaisen Ässien matsin Turun Palloseuraa vastaan viime kaudella sekä noin 5-10 muuta TV-otteluaan. Montako sinä näit? Monestako sinulla on noita algoritmejä luotuina? Millaiseen otantaan perustat oman mielipiteesi Ässien pelityylistä? Miksi Petteri Sihvonen lähetteli Virralle tekstareita jos pelasivat nopeaa pystysuunnan jääkiekkoa? Eihän Sihvonen ole sellaista kannattanut ikinä?

a) Kauden ensimmäisen puoliskon aikana Ässät pelasi niin syvällejuurtunutta kiekkokontrollia ettei mitään rajaa. Pelinopeus loisti poissaolollaan, ja nimenomaan pystysuunnan elementitkin. Se oli jätönjättöä ja kiekottelua, kulmissa hyrräämistä, viivelähtöä jne. Yksittäiset ottelut saattoivat muodostaa poikkeuksia tässä kohtaa, koska Virta osin varmaan ihan ulkoisestakin paineesta johtuen joutui kokeilemaan pystysuunnan lätkän elementtejä sisältäviä ratkaisuita. Se, että ne eivät tuottaneet hedelmää (esim. tuo tilastoimasi KalPa-vierasottelu) ei tarkoita että Ässät olisi a) onnistunut kiekottelupelitavassaan muissa otteluissa, saatika b) pelanneet kiekkokontrollia muissa otteluissa. Sinulla on parit omiin havaintoihisi (kukaan muu ei ole vahvistanut näitä, en silti suoranaisesti lähde ehkä epäilemään niitä mutta kuitenkin) perustuvat analyysit Ässien yksittäisistä otteluista. On näiden pohjalta silti vähän omituista maalata koko kautta koskevaa kuvaa, kuten sinä haluat tehdä.

b) Suikkasen TPS pelasi alkukaudesta lähtien nopeaa, pelikirjatonta pystysuunnan kiekkoa. Ässät pelasivat tyystin erilaista, hidastempoisempaa ja ylläkuvatunlaista peliä, ainakin niissä matseissa joita itse seurasin. Tein tätä juuri näiden jengien välistä vertailua melko paljon (ilman matematiikkaa toki, sillä luotan siihen mitä omat silmäni pelistä näkevät) sillä kiinnosti juuri miten Virran päivittämätön pelikirja Ässiä kannattelee alkukaudesta kun pelaajat hakevat yhteistä säveltä hankalahkon sapluunan kanssa.

Ässien 2013-2014 ketjuista poimittua (otanta myös itsellä aika pieni, noin kahdeksan sivua selasin läpi ja ihan sattumanvaraisesti poimin tähän viestejä, poistin nimimerkit lainauksista):

Peli on täyttä sontaa tällä hetkellä..ollut itseasiassa lähes koko kauden. Taklaukset, suorat vedot, vedot siniviivalta,nopeat vastaiskut puuttuvat lähes täysin..juuri näihin asioihin valmentaja helpolla pystyy vaikuttamaan..mutta kun näitä asioita Virta ei halua kentällä tapahtuvan, vaan haetaan jotain kontrollia nurkissa pyörimisestä sekä kiekkoa pakilta pakille siirtämällä.Ei toimi, plussaa pelaajille että noudattavat kiltisti Virran kirjaa.

Voisiko yksilöiden = pelaajien housuunpaskominen johtua päin vittua hoidetusta valmennuksesta? Virta on pakonsanelemana joutunut muuttamaan pelisysteemiään ja nykyinen selvästi sopii joukkueelle aiempaa paremmin. Reilu kolmasosa kautta joukkue ei selvästikään tiennyt mitä tehdä kiekon kanssa --> hallitsevalle mestarille historiallisen pitkä tappioputki.

Pekka oli jätönjätönjättöineen valitettavasti huti.

Pelaajat itse ovat päättäneet että pyöritään kulmissa, ei mennä maalille ja lähdetään hitaasti kiekkokontrollin kautta?

Kyllä nyt yhden pelin kokonaan katsoneena voi jo sanoa, että tuo Ässien hyökkäyspeli näyttää ihan siltä Virran TPS:n tehottomalta pörräämiseltä. Hyvä peli tänään Ässiltä, kaikki muu näytti toimivan, paitsi pelikirja. Tolla hyökkäyspelillä ei vaan voi syntyä kauheasti maaleja, jos kiekko halutaan jatkuvasti pelata kulmaan ja koittaa sieltä rakentaa maalipaikkoja.

Ei tarttis joka kerta miettiä sitä puolta sekunttia, että pitääkö mun ny mennä nuolemaan tota laitaa, vai jättää vaikka taaksepäin sille Rinteelle.

Jos pelaaminen epämukavuus/epäluontaisella alueella huonontaa suoritusta tuollaisissa paikoissa esim. 8%, mikä vaikutus sillä on lopputulokseen? Tai jos se hidastaa suoritusta esim 0,5 sek?

Ilmeisesti tuossa on syy, miksi änäri miehiä ei hirveesti ois napannu tulla pelaamaan Jalosen maajoukkueeseen. Ja syy, miksi minä ennustan, että kiekkokontrolli hoki tulee poistumaan n. 100%:sti pelikirjavaihtoehdoista.

Näihin ei lisättävää, varmasti löytyy muutama lisääkin.

Pelin nopeuttamisen vuoksi siellä mainitaan, että tiivis puolustuspelaaminen, mihin totuttiin edellisellä kaudella, kärsi Virran pelitavan muutoksista. Itse tilastoin Ässät nopeaksi, pystysuunnan joukkueeksi, niinkuin pari esimerkkiä niistä sinulle esittelinkin.

Joo, pari esimerkkiä laitoit. Ja tähän lainaukseen sait mukaan yhden argumentin ässäosiosta, jossa ketjusivuja Virtaa ja pelitapaansa koskien on nopeasti laskettuna noin toistasataa. Kiitos näistä.

Itse esittelin oman otantani porilaisten otteista yllä, onko se pienempi vai kenties suurempi kuin omasi? Mitäs jos kysyisit joltain ässäkannattajalta ja kysypä koskien tuota kauden alkupuoliskoa vaikka? TosiFani voisi ottaa asiaan kantaa kun jo valmiiksi tästä keskustelusta löytyy.

Miten sitten Laukkasen KalPa ja Tuokkolan Ilves tai Suikkasen TPS? Halusit keskustelua myös joukkueista, jotka eivät tällä kaudella SM-liigassa menestyneet. Minkälaista peliä ne mielestäsi pelasivat, Meidän Peliä vai nopeaa pystysuunnan jääkiekkoa lähdettäessä hyökkäyksiin omalta puolustusalueelta?

Taas kiinnostaisi otantasi, koska se osoittautunee ainakin Ässien osalta olevan aika vaatimaton. Millainen se on näiden jengien kohdalla? Suikkasen TPS:n suhteen olet aivan oikeassa, se pelasi hirveää pystysuunnan roiskimislätkää vailla mitään pelikirja-ajatusta läpi koko kauden. Ässät tosin, omista matemaattisista luvuistasi koskien yksittäisiä otteluita huolimatta, pelasi hidasta kiekkokontrollilätkää varsinkin alkupuoliskon kaudesta.

Itse olin kiekollisempia elementtejä vaatimassa Tepsin peliin Suikkasen ketjussa pitkin kautta. En osaa sanoa Ipasta ja KalPasta, omat havaintoni kyllä tuki sitä että pelaisivat/olisivat ainakin pelanneet hitaampaa, kiekkokontrollilla ryyditettyä peliä mutta minä nostan jo (sinusta poiketen) käden pystyyn tässä kohtaa ja totean että otantani on todella pieni (n. 5 ottelua / jengi) tämän kauden osalta.

Mitä relevanssia tuolla kaikella muuten on tämän keskustelun osalta, kun tässähän on pointti ollut siinä jo usean viestin ajan että Meidän Peliä taiotaan sinne missä sitä ei oikeasti ole (esim. Jukurit välieräsarjassa). Tämä sinunkin viestisi on omiaan alleviivaamaan sitä että sinä haluat käydä tätä keskustelua omilla ehdoillasi siitä huolimatta että esimerkiksi peliotantasi olisi vaatimaton, kunhan vaan olet onnistunut lyijykynällä ja paperilla rustaamaan jotain koskien paria ottelua joltain joukkueelta. Yrität viedä tästä keskustelun kaiken objektiivisen pohjan ja kirjoitat vielä niin väsyttävästi ja kappalejaottelumielessä heikosti ettei kovin moni edes jaksa sinulle vastata. Itse vielä sinnittelen.

Nythän Virta valittiin takaisin KalPan päävalmentajaksi. Kuuntelin radiosta Sami Kapasta, joka perusteli Virran valinnan sillä, että KalPa haluaa palata takaisin menetysvuosiensa kiekkokontrolliin perustuvaan pelitapaan. Siitähän käytettiin nimitystä ylikiekottelava Virran pelitapa.

En oikein itse edes käsitä tätä Virran nimittämistä päävalmentajaksi, vaikka siellä aikoinaan onnistuikin. On omasta mielestäni täysin käsittämätöntä että vielä sai töitä Liigasta vaikka on vetänyt aivan päin helvettiä viimeiset valmentamansa kaksi kautta, eikä tuo TPS:n kausi 2011-2012:kaan mitään ruusuillatanssimista ollut.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuo on ihan puhdasta paskaa, että Pekka Virran Ässät olisi ollut pystysuunnan joukkue.

Se kylläkin muuttui vähän enemmän pystysuunnan joukkueeksi kauden aikana, kun Pekka antoi periksi omasta sapluunastaan, etenkin Ässien kotipelien osalta loppukaudesta kiskottiin paljon pystyyn.

Näissä asioissa todella kannattaa kuunnella ja uskoa sellaisia nimimerkkejä, kuten TPS-fani Scissors tai Ässä-fani MustatKortit, sillä he ovat nähneet oman jenginsä pelejä, eivätkä pitäneet tukkimiehen kirjanpitoa jostain yksittäisestä matsista.

Varsin moni TPS-fani varmasti muistaa kauden avauksen ja voiton Ässistä maalein 6-3. Oliko Ässät pystysuunnan jengi? Ei todellakaan ollut, vaan kiekkoa hierottiin oman maalin takana, josta se toistuvasti menetettiin TPS:n karvaajille.

Ylipäänsä tuntuu siltä, että "Meidän Peliä" korostavat fundamentalistit näkevät tuota niiden joukkueiden pelissä, jotka voittavat pelinsä ja häviäjät pelaavat monesti sitten sitä "pystysuunnan lätkää".
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Minua häiritsee se, että Meidän Peliä nähdään siellä missä sitä ei ole. Jos jostain löytyy voittava jengi, on se automaattisesti Meidän Pelin jengi. Perään heitellään jotain numeroita siitä miten useasti joukkue on lähtenyt omista viiveellä tai muuta absurdia roskaa. En missään nimessä kiistä esimerkiksi siffan tilastojen autenttisuutta mutta minulla on vaikeuksia löytää ne syy-seuraussuhteet jotka näillä rehellisesti on otteluiden lopputuloksiin. Eri asia on jos kaikki nähdään vain yksillä linsseillä, eli niin kuten esim. siffa ja Sihvonen tässä ketjussa ovat viime aikoina kuvailleet, kuten tämän kappaleen ensimmäisessä lauseessa totean..

Milloin ja missä sinä olet nähnyt kirjoitettavan Meidän Pelistä, vaikka sitä ei pelissä ole näkynyt? Oletko tutustunut Petteri Sihvosen kirjoituksiin Urheilulehdessä tai hänen pelianalyyseihinsä Urheilukanavan lähetyksissä? Siellä on analysoitu erittäin tarkkaan joukkueiden pelitavat, olivatpa ne nopean pystysuunnan tai Meidän Pelin tai jonkin muun pelitavan joukkueita. Tai, kun nimeät kirjoituksesi minutkin yksillä linsseillä näkijäksi, oletko yhtään tutustunut kirjoituksiini täällä JA:ssa erilaisten pelitapojen joukkueiden analysointiin. Vastaan itse, että kirjoitat tässäkin asiassa puuta heinää eli et ole yhtään kartalla täällä käydyistä pelitakeskusteluista. Olen kirjoittanut auki ja tukenut Juhani Tammisen, Jarno Pikkaraisen ja Antti Törmäsen joukkueiden Mestiksessä hyvin menestyneet pelikirjat. Olen Kärppien ja Sportin kannattaja, joten erityisesti näiden joukkueiden päävalmentajien pelikirjoihin olen tutustunut tarkoin ja niistä täällä paljon kirjoittanut. Tamminen toi 60 minuutin painepelillään Vaasaan voittavan jääkiekkokulttuurin. Kävin massiivisen keskustelun silloin Sportin Tamminen-viestiketjussa ja perustelin heti alusta alkaen, että Tammisen 60 minuutin painepelillä Sport tulee menemään ensimmäiseen Mestis-mestaruuteen. Bonukseksi tuli huimat SM-liigan karsintapelit Ässiä vastaan. Tässä vaiheessa voin kertoa sinulle, että Tammisen 60 minuutin painepeli on omalta puolustusalueelta lähtevissä hyökkäyksissä Meidän Pelin vastakohta. Meidän Pelin kanssa samoja yhtäläisyyksiä Tamin voittavassa pelitavassa ovat mm. lyhytsyöttöpeli, kenttätasapaino ja rintamahyökkäykset. Ero on siinä, että Tamin nopean pystysuunnan jääkiekossa lähdetään omista aina nopeasti ylöspäin jatkuvaa painetta antaen. Meidän Pelissä omalta puolustusalueelta lähteviä hyökkäyksiä rytmitetään nopeilla ja hitailla viivelähdöillä, pakki-pakki-pakki..-hidastuksilla ja mikä merkittävä ero myös, palautellaan kiekkoa taaksepäin. Törmänen ja Pikkarainen ovat myös olleet nopean pystysuunnan jääkiekon valmentajia ja menestys Mestiksessä on ollut erinomainen. Pasi Räsänen toi Sportin peliin Meidän Pelin pelikirjan elementit ja mestaruus tuli Sportiin silläkin pelikirjalla. Jarno Pikkaraisen maineikas nopean pystysuunnan Stiga-jääkiekko (Petteri Sihvosen Urheilulehdessä lanseeraama pelitapa-nimitys) on puitu tarkkaan Urheilulehdessä, Urheilukanavalla ja täällä sekä todettu menestyksekkääksi pelikirjaksi Mestiksessä. Tässä muutama esimerkki väitteellesi yksillä linsseillä näkevistä P.Sihvosesta ja siffasta. Sinä olit nähnyt Meidän Peliä tällä kaudella Laukkasen KalPassa, Virran Ässissä ja Tuokkolan Ilveksessä ja pyysit analyysejä myös huonosti menestyneistä SM-liigajoukueista. Lisäsin noihin tällä kaudella nopean pystysuunnan pelin joukkueisiin Suikkasen TPS:n ja jokainen tietää, että nuo joukkueet jäivät SM-liigan neljäksi viimeiseksi joukkueeksi. Sen sijaan Meidän Pelin joukkueet (Kärpät, Tappara, SaiPa ja Lukko), jotka säännöllisesti rytmittävät hyökkäyksiään HnVVP-lähdöillä jatkavat edelleen kauttaansa. Mestiksen finaalijoukkueet KooKoo ja Jukurit rytmittävä oman alueen hyökkäyksiinlähtöjä runsailla HnVVP-lähdöillä, joten ovat Meidän Pelin joukkueita. Jos epäilee, voi käydä katsomassa vielä ainakin yhtä finaaliottelua huomenna Mestistv:stä. Itse olen katsonut kaksi viimeisintä KooKoo-Jukurit peliä. Odottelen nyt ensin muiden kommentteja noista peleistä ja tulen mielelläni sitten keskusteluun mukaan. Nyt voidaan jo todeta, että Antti Pennasen Meidän Pelillä Jukurit nousi Mestiksen finaaliotteluihin, niinkuin Petteri Sihvonen sen jo joulukuulla ennusti. Tuo ennuste nostettiin muiden kuin P.Sihvosen toimesta Sport-Jukurit sarjan aikana pilkan kohteeksi Johtavaa vastaan. Tälläkin kertaa pilkka osui omaan nilkkaan ja toinen suosikkijoukkueeni Sport lähti tylysti laulukuoroon.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Mitä relevanssia tuolla kaikella muuten on tämän keskustelun osalta, kun tässähän on pointti ollut siinä jo usean viestin ajan että Meidän Peliä taiotaan sinne missä sitä ei oikeasti ole (esim. Jukurit välieräsarjassa).

Kerro nyt tämäkin, että kuka on väittänyt Jukureiden pelanneen TuTo-Jukurit sarjassa Meidän Peliä? Kävin tutustumassa 7. ottelun otteluketjuun ja siellä Jukurit kannattaja Thomassonin viestiin. Thomasson kirjoittaa viestissään, että Jukurit pelasi 3. erän ratkaisuhetkillä Meidän Pelin kiekkokontrollia ja voitti TuTon pelin loppuvaiheessa niukasti. Itse olen seurannut ja tilastoinut Jukureiden Sport- ja KooKoo pelejä ja niissä Pennanen on peluuttanut hyökkäyksiin lähtöjä rytmittäen HnVVP-lähdöillä. Juujärvi on toki peluuttanut vielä enemmän HnVVP-lähtöjä, Juujärven tiesinkin jo aiemmin Meidän Pelin valmentajaksi.

Sen verran sinulle tiedoksi, että kaikkien pelitapojen joukkueet pörräävät vastustajan kulmissa nykyisin erittäin paljon. Kun on kirjoitettu Pekka Virran Ässien pörränneen tehottamasti kulmissa, ei se kerro pelitavasta mitään. Päätyihin ja ristikulmiin lyövät kaikki joukkueet pelitavasta riippumatta, koska puolustukset estävät suorat maalia kohti menevät hyökkäykset ja nousut kulmista maalille.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tismalleen samoilla linjoilla nimimerkin MustatKortit kanssa.

Koita nyt hyvä mies jakaa kappaleisiin näitä viestejäsi. Ihan kauheaa yrittää lukea tätä ja pyrkiä itse jaottelemaan sisältöä jotta saisi aikaiseksi sopivia lainauksia. Muutenkin valitset ne asiat joihin vastaat ja sivuutat noin 60 % olennaisesta. Mitä mieltä noista ässäfanien kommenteista nyt sitten? Tai nimimerkin MustatKortit ylläseisovasta kommentista? Aivan.

Tässä muutama esimerkki väitteellesi yksillä linsseillä näkevistä P.Sihvosesta ja siffasta.

Kiitos näistä. En ollut kirjoitushistoriastasi perillä joten ihan hyvä jos olet pyrkinyt myös objektiiviseen keskusteluun pelitavoista. Tämä viime päivinä käyty ei ole sellaista ollut, ja tämä on syy miksi asiasta kanssasi väännän. En tosin tiedä miksi P.Sihvosen tuohon vedät, hänen kirjoitushistoriansa täällä Jatkoajassa on ainoastaan surullista luettavaa. Kirjoituksistaan esimerkiksi UL:ssä olen toisinaan aivan samaa mieltä kanssaan joten esimerkiksi mitään Meidän Peliä vastustavaa agendaa mulla ei ole. Esimerkiksi Turun Palloseuran toivoisin pelaavan enemmän Meidän Pelin kaltaista jääkiekkoa jossa tuo aivoton sekoilu mitä kuluneella kaudella nähtiin näyttelisi vähän pienempää roolia. Oma tulokulmani tähän keskusteluun onkin vain vastustaa tätä aivan älytöntä tapaa nostaa itsensä esille väärissä konteksteissa ja hehkuttaa Meidän Peliä siellä missä sitä ei ole pelattu. Tällainen ei tee pelitapakeskustelulle, jota Sihvonenkin ymmärtääkseni haluaa viedä eteenpäin palavasti, millään tavalla hyvää. Se polarisoi sitä vieläkin enemmän.

Sinä olit nähnyt Meidän Peliä tällä kaudella Laukkasen KalPassa, Virran Ässissä ja Tuokkolan Ilveksessä ja pyysit analyysejä myös huonosti menestyneistä SM-liigajoukueista. Lisäsin noihin tällä kaudella nopean pystysuunnan pelin joukkueisiin Suikkasen TPS:n ja jokainen tietää, että nuo joukkueet jäivät SM-liigan neljäksi viimeiseksi joukkueeksi.

Et vastaa kysymykseeni otannoista? Eivät nuo taida sittenkään olla "tällä kaudella nopean pystysuunnan pelin joukkueita" poislukien juuri Suikkasen TPS. Se oli sitä, en kiistä. Se minua vituttikin. Tällä lainauksella kuitenkin osoitat taas sen että et ole analysoinut kuin hajanaisia matseja ja myrkytät keskustelua entisestään. Ne otannat, edelleen, kerro minulle ne.

Sen sijaan Meidän Pelin joukkueet (Kärpät, Tappara, SaiPa ja Lukko), jotka säännöllisesti rytmittävät hyökkäyksiään HnVVP-lähdöillä jatkavat edelleen kauttaansa. Mestiksen finaalijoukkueet KooKoo ja Jukurit rytmittävä oman alueen hyökkäyksiinlähtöjä runsailla HnVVP-lähdöillä, joten ovat Meidän Pelin joukkueita. Jos epäilee, voi käydä katsomassa vielä ainakin yhtä finaaliottelua huomenna Mestistv:stä. Itse olen katsonut kaksi viimeisintä KooKoo-Jukurit peliä. Odottelen nyt ensin muiden kommentteja noista peleistä ja tulen mielelläni sitten keskusteluun mukaan. Nyt voidaan jo todeta, että Antti Pennasen Meidän Pelillä Jukurit nousi Mestiksen finaaliotteluihin, niinkuin Petteri Sihvonen sen jo joulukuulla ennusti.

Boldattu on hyvä ja tiivistävä esimerkki koko kontribuutiostasi tässä keskustelussa: Eivät ainakaan välieräpeleissä millään Meidän Pelillä voittaneet. Jos yhdessä erässä (referoin tuohon "kolmannen erän ratkaisuhetkillä") lähtivät hitaammin mutta muuten pelasivat pystysuunnan peliä kahdessa muussa erässä niin eivät silloinkaan Meidän Pelin ansiosta ole tuota peliä isossa kuvassa voittanut. Jos kausi muuten on ollut samankaltaista (tässä myönnän taas otantani olevan pieni) niin vähän liian yksinkertaista jauhaa jostain pelkästä Meidän Pelistä tässä kontekstissa. Juuri tämänlainen ajattelu on kuitenkin tätä ominaisinta sinua ja jatkuvasti viet tämän keskustelun noihin samoihin latteuksiin, jotka eivät oikeasti ole allekirjoitettavaa kamaa.

Suosittelisin että lukisit tuon aiemman viestini uudelleen ja vastaisit kattavammin, myös niihin kipeämpiin kysymyksiin. Ja tosiaan ihan vinkkinä jatkoa varten, tuo kappaleiden jaottelu voisi tehdä ulosannistasi ymmärrettävämpää. Kynnys vastata noihin 1500 merkin jaottelemattomiin viesteihin on melko suuri.

Kerro nyt tämäkin, että kuka on väittänyt Jukureiden pelanneen TuTo-Jukurit sarjassa Meidän Peliä?

Sinä. Kirjoitit juuri että "Jukurit eteni finaaleihin Meidän Pelillä". Pitääkö se kaivaa omana lainauksena tähän?

Sen verran sinulle tiedoksi, että kaikkien pelitapojen joukkueet pörräävät vastustajan kulmissa nykyisin erittäin paljon. Kun on kirjoitettu Pekka Virran Ässien pörränneen tehottamasti kulmissa, ei se kerro pelitavasta mitään. Päätyihin ja ristikulmiin lyövät kaikki joukkueet pelitavasta riippumatta, koska puolustukset estävät suorat maalia kohti menevät hyökkäykset ja nousut kulmista maalille.

Sen verran itsellesi tiedoksi, etten ole tuollaista väittänyt. Se, että se kuuluu Pekka Virran pelitapaan ei toimi disclaimerina tuolle keskustelulle koska se ei ole olennaista. Jos luet läpi nuo pasteamani porilaiskommentit tai vaikkapa noita ketjuja vähän perusteellisemmin kuin viimeksi (jolloin et löytänyt juuri ollenkaan kritiikkiä hitaasta, kiekottelevasta pelitavasta) niin tämäkin käy sinulle selväksi.
 
Viimeksi muokattu:

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tuo on ihan puhdasta paskaa, että Pekka Virran Ässät olisi ollut pystysuunnan joukkue.

Se kylläkin muuttui vähän enemmän pystysuunnan joukkueeksi kauden aikana, kun Pekka antoi periksi omasta sapluunastaan, etenkin Ässien kotipelien osalta loppukaudesta kiskottiin paljon pystyyn.

Eihän se silloin ole puhdasta paskaa, jos loppukaudesta on kiskottu paljon pystyyn. Syyskuulla 24.9.2013 Virran Ässät kiskoi täysin puhtaasti Kuopiossa pystyyn ilman yhtään HVP-lähtöä.

Näissä asioissa todella kannattaa kuunnella ja uskoa sellaisia nimimerkkejä, kuten TPS-fani Scissors tai Ässä-fani MustatKortit, sillä he ovat nähneet oman jenginsä pelejä, eivätkä pitäneet tukkimiehen kirjanpitoa jostain yksittäisestä matsista.

Kävin lukemassa kirjoittamisiasi viestejä Ässien Pekka Virta-ketjussa. Olet kirjoittanut sinne erittäin paljon asiallisia viestejä. Kehut ja kannustat Virtaa, kun on sen aika, mutta annat ansaitusti Virralle myös kovaa kritiikkiä. Virran pelitavasta kirjoitat hyvin vähän. Olet kirjoittanut mm. näin; vieraspelaaminen on tällä hetkellä huonoa; Ässien syötöt (varsinkin Umin) ovat ihan toivotaan-, toivotaan-syöttöjä; Ässien peli oli karmeaa tänäänkin; kaikki pelit on hävitty, jossain on vikaa ja pahasti peli on karmean näköistä; Ässät vei peliä, MUTTA eihän Ässät päässeet ollenkaan hyville paikoille, kulmissa väännettiin ja lopulta kiekko menetettiin keskialueelle.

Seuraavassa yksi viestisi Scissorskin kovalla työllä tekemään listaankin liiyttyen: ensin SJS moittii Virtaa viivelähtö- ja jätönjätönjättö-pelaamisesta, johon sinä annat ymmärtää, että noita SJS:n viestejä ei kannata kovin hirveän ajatuksella lukea. Mitä mieltä olet siitä, että peluuttiko Virta Ässissä jätönjätönjättö-kiekkoilua ollenkaan tai peräti toistuvasti, niinkuin KalPan aikoina tapahtui? Peluuttiko Virta toistuvasti viivelähtöjä siinä määrin, kun niitä Meidän Pelin joukkueet peluuttavat?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Seuraavassa yksi viestisi Scissorskin kovalla työllä tekemään listaankin liiyttyen: ensin SJS moittii Virtaa viivelähtö- ja jätönjätönjättö-pelaamisesta, johon sinä annat ymmärtää, että noita SJS:n viestejä ei kannata kovin hirveän ajatuksella lukea. Mitä mieltä olet siitä, että peluuttiko Virta Ässissä jätönjätönjättö-kiekkoilua ollenkaan tai peräti toistuvasti, niinkuin KalPan aikoina tapahtui? Peluuttiko Virta toistuvasti viivelähtöjä siinä määrin, kun niitä Meidän Pelin joukkueet peluuttavat?

Kannattaa nyt tutustua SJS:n viestihistoriaan, hän ei ole mikään pelitapa nimimerkki, enemmänkin näitä nyrkkiä leukaperiin hemmoja. Mutta tietysti häneltä löytyi yksi sinun agendaasi tukeva viesti...

Ässät pelasi läpi kauden klassista viivelähtöpeliä, viisikko koottiin alas, usein pariinkin kertaan ja sen jälkeen lähdettiin rintamana etenemään. Valitettavasti tämän jälkeen homma toimi hyvin harvoin, ei syntynyt niitä syöttöketjuja. Virran Ässät pyrki läpi kauden kiekkokontrolliin, eikä ollut missään vaiheessa pystysuunnan joukkue.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Sinä. Kirjoitit juuri että "Jukurit eteni finaaleihin Meidän Pelillä". Pitääkö se kaivaa omana lainauksena tähän?

Näin olen kirjoittanut. Tuon voi tulkita niinkin, että olisin kirjoittanut TuTo-Jukurit sarjasta, että Pennanen peluutti siinäkin, niinkuin muissa sarjoissa on peluuttanut Meidän Peliä. Se on sinun oikeutesi. Sitä en ole väittänyt, että TuTo-Jukurit sarjassa Pennanen peluutti Meidän Peliä, koska en sarjan pelejä seurannut enkä näin ollen tilastoinut oman pään avauspelaamista. Meidän Peli toki käsittää kentän kaikkien osa-alueiden hyökkäys- ja puolustuspelaamisen sekä erikoistilannepelaamiset. Kysynkin nyt sinulta TuTo-Jukurit pelit nähneenä, että pelasiko Jukurit niissä nopeaa, pystysuunnan jääkiekkoa koskien oman puolustusalueen hyökkäyspeliä PAHP:ia?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuo on ihan puhdasta paskaa, että Pekka Virran Ässät olisi ollut pystysuunnan joukkue.

Se kylläkin muuttui vähän enemmän pystysuunnan joukkueeksi kauden aikana, kun Pekka antoi periksi omasta sapluunastaan, etenkin Ässien kotipelien osalta loppukaudesta kiskottiin paljon pystyyn.

Näissä asioissa todella kannattaa kuunnella ja uskoa sellaisia nimimerkkejä, kuten TPS-fani Scissors tai Ässä-fani MustatKortit, sillä he ovat nähneet oman jenginsä pelejä, eivätkä pitäneet tukkimiehen kirjanpitoa jostain yksittäisestä matsista.

Mikä on oma näkemyksesi missä määrin tai suhteessa Ässät pelasi nopeasti, puolinopeasti ja kontrolloidusti oman alueen lähtönsä? Kuinka monta viivelähtöä esimerkiksi Ässät pelasi per erä tai per ottelu? Sinulla luulisi olevan tästä varsin kattava näkemys, jos kerta siffan satunnaiset tukkikirjanpidot eivät todellisuutta kerro. Olisi keskustelun kannalta hyvä jos toisit esiin omat näkemyksesi tai valistuneet arviosi, jotta niitä voitaisiin verrata vaikka niihin siffan maineikkaisiin NpNHVP-tilastoihin.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näin olen kirjoittanut. Tuon voi tulkita niinkin, että olisin kirjoittanut TuTo-Jukurit sarjasta, että Pennanen peluutti siinäkin, niinkuin muissa sarjoissa on peluuttanut Meidän Peliä. Se on sinun oikeutesi. Sitä en ole väittänyt, että TuTo-Jukurit sarjassa Pennanen peluutti Meidän Peliä, koska en sarjan pelejä seurannut enkä näin ollen tilastoinut oman pään avauspelaamista.

Ei pelannut, ja olen sinulle sen kertonut. Myös Askaisten Visa, joka ymmärtääkseni pelit paikan päällä näki, oli samaa mieltä kuin mitä itse lopulta olin. Tuskin me kaksi ollaan ainoita muutenkaan, jokainen joka tuota sarjaa seurasi voi sen allekirjoittaa. Lisäksi Jukurien ketjuissa useat nimimerkit ovat ihmetelleet tätä Meidän Pelistä höpöttämistä, vaikka yksi nyt sinun agendasi mukaisesti kommentoikin että yhden erän ratkaisuhetkillä lähdettiin Meidän Pelimäisesti hyökkäyksiin.

Täten on absoluuttisen virheellistä ja koko diskurssin kannalta äärimmäisen sekavaa ja polarisointia edesauttavaa jauhaa tuota että "Sihvonen ennusti tammikuussa Jukurien olevan finaaleissa ja Jukurit pelasi itsensä finaaliin Meidän Pelillä". Yksinkertaisesti siitä syystä että näin ei ole tapahtunut.

Meidän Peli toki käsittää kentän kaikkien osa-alueiden hyökkäys- ja puolustuspelaamisen sekä erikoistilannepelaamiset. Kysynkin nyt sinulta TuTo-Jukurit pelit nähneenä, että pelasiko Jukurit niissä nopeaa, pystysuunnan jääkiekkoa koskien oman puolustusalueen hyökkäyspeliä PAHP:ia?

Aika pitkälti kyllä. Kiekosta luovuttiin melkein vapaaehtoisesti ja TUTO oli se joka kontrolloituja viivelähdöin ryyditettyjä hyökkäyksiä pyrki pelaamaan sekä myös palauttelemaan ja kiekottelemaan omissa jos Jukurikarvaaja peitti syöttö-/etenemissuunnan. Jukurit sen sijaan ei hienostellut vaan pelasi kiekon jatkuvasti omista pois usein ilman että edes tarkoituksellisesti omille olisi pelattu. Syöttöketjut loistivat poissaolollaan ja keskityttiin lähinnä vastaanottamaan seuraavaa hyökkäystä. Tilanteita joissa vaihtotilanne oli omalla jengillä kesken en juurikaan huomioi tässä, enkä väitä etteikö esim. näissä tilanteissa juuri oltaisi nähty ainoatakaan viivelähtöä tai kontrolloitua tuontia omista mutta kokonaisuudessaan TUTO:n kotiotteluista voi todeta että vieraiden osalta todella, todella vähissä nämä olivat.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Mikä on oma näkemyksesi missä määrin tai suhteessa Ässät pelasi nopeasti, puolinopeasti ja kontrolloidusti oman alueen lähtönsä? Kuinka monta viivelähtöä esimerkiksi Ässät pelasi per erä tai per ottelu? Sinulla luulisi olevan tästä varsin kattava näkemys, jos kerta siffan satunnaiset tukkikirjanpidot eivät todellisuutta kerro. Olisi keskustelun kannalta hyvä jos toisit esiin omat näkemyksesi tai valistuneet arviosi, jotta niitä voitaisiin verrata vaikka niihin siffan maineikkaisiin NpNHVP-tilastoihin.

Tässä viestissä - erkun kynästä - ollaan asian ankarassa ytimessä. Vain pelin dokumentointi tilaston avulla on pitävää faktaa.

Huikein esimerkkihän on se, kun jotakin liigamatsia oli kommentoimassa maineikas Kimmo "Kibe" Kuhta. Kuhta loihe lausumaan tyyliin: Nyt ei ollut tässä erässä viivelähtöjä. Maineikas nimimerkki siffa pääsi kiistämään ja löylyttämään Kuhtaa: Oli seitsemän viivelähtöä!

Tarkoitan, että jos pelistä ei keskity tekemään muistiinpanoja ja tilastoja vaikkapa niiden muuttujien osalta, jotka määrittelevät jonkin joukkueen pelaamisen Meidän Peliksi tai Pystysuunnan Jääkiekoksi, on yhtä tyhjän kanssa mutu-pohjalta väittää yhtään mitään.

Itsekin olen saanut monet nuhteet ja korvatillikat Siffalta Pohjanmaalla puupinolla, jossa teemme yhtäältä maatalouteen liittyviä puhdetöitä perhepiirissä, ja toisaalta linjaamme suomalaista jääkiekkoa. Ja aivan samoin on käynyt usein veljelleni Soosille. Sanomme ja luulemme Soosin kanssa yhtä mutta Siffa lyö halkomapölkkyä vasten verryttelytakin taskustaan sellaiset rätingit, että totuus jonkun joukkueen pelaamisesta on aivan toinen.

Olen huomannut, että täällä siffan tukkimiehen kirjanpitoa arvostellaan. Pitää kuitenkin muistaa, että kaikista tänne kirjoittavista nimimerkeistä - ehkä omaani lukuun ottamatta - siffa on AINOA, jonka uutteruus näkyy jopa siinä, miten Kärpät pelaa juuri nyt. Miettikää: Oulun Kärpät!

Minun nimimerkkiäni vastaan täällä ei voi nousta, se on selvää, olenhan jo vastaansanomattomat näyttöni antanut, mutta jos meinaa siffaa vastaan alkaa vääntää pelitavoista, ei ole muuta mahdollisuutta kuin ottaa lyijykynä kauniiseen käteen.

(edit.) Post Scpirtum. Kunnia tärkeistä asioista on kuitenkin annettava sinne, minne se kuuluu. Olen ymmärryksessä, ettei siffa ole ihan se alkujuuri ja -solu, joka kehitti sen, että kvantitatiivisella tarkastelulla on iso merkitys, kun tarkastellaan pelitapoja. Se oli suomalaisessa jääkiekkojulkisuudessa Jukka Jalonen, joka ilmaisi, että hänen pelitavassaan lukema SEITSEMÄN on se, joka kuvastelee keskimääräistä määrää viivelähtöjä per erä, kun peli sujuu normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tarkoitan, että jos pelistä ei keskity tekemään muistiinpanoja ja tilastoja vaikkapa niiden muuttujien osalta, jotka määrittelevät jonkin joukkueen pelaamisen Meidän Peliksi tai Pystysuunnan Jääkiekoksi, on yhtä tyhjän kanssa mutu-pohjalta väittää yhtään mitään...

Sitten siffan ei kannata kutsua Virran Ässiä pystysuunnan joukkueeksi, koska hänellä ei ole koko kauden kattavaa tilastointia Ässien pelaamisesta. Tässä ketjussa perusteiksi ovat hänelle riittäneet keskustelupalstan nimimerkkien viestit. Kyse ei ole enää mutu-pohjalta tehdyistä päätelmistä vaan suoranaisesta valehtelusta.

Lähtetitkö muuten sen tekstiviestin Virralle?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Ei pelannut, ja olen sinulle sen kertonut. Myös Askaisten Visa, joka ymmärtääkseni pelit paikan päällä näki, oli samaa mieltä kuin mitä itse lopulta olin. Tuskin me kaksi ollaan ainoita muutenkaan, jokainen joka tuota sarjaa seurasi voi sen allekirjoittaa. Lisäksi Jukurien ketjuissa useat nimimerkit ovat ihmetelleet tätä Meidän Pelistä höpöttämistä, vaikka yksi nyt sinun agendasi mukaisesti kommentoikin että yhden erän ratkaisuhetkillä lähdettiin Meidän Pelimäisesti hyökkäyksiin.

Mikäli Mestistv:n historiasta löytyy yksikin TuTo-Jukurit peli, katson sen ja teen tilastot. Tarvittaessa saan suhteideni avulla Jukureilta kaikki TuTo-Jukurit ottelut katsottaviksi ja tilastoitaviksi. Olen tullut aika kyyniseksi pelin nähneiden analyyseihin. 4PRO2 studiossa esiintyneet Esa Tikkanen, Kimmo Kuhta, Tuomas Grönholm, Mika Kortelainen ja monet vierailevat asiantuntijat eivät ole havainneet SM-liigapeleistä viivelähtöjä. Ovat kehuneet pelien nopeaa tasoa, kun viivelähtöjä ei ole ollut ollenkaan. Itse olin tilastoinut niitä jokaisesta ottelusta, joistakin jopa suuria lukumääriä. Vain Karri Kivi ja Kalle Sahlstedt ovat olleet perillä SM-liigan viivelähtöpelistä 4PRO2 studioissa sekä selostajista Jani Alkio.

Jukurit ketjuissa ja Sport-Jukurit otteluketjuissa nostettiin juuri Pennasen Meidän Peli kovin arvosteluin esille ja haikailtiin Jarno Pikkaraisen nopean, pystysuunnan jääkiekon perään. Outo väite sinulta, että siellä ihmeteltäisiin hömpötystä Pennasen Meidän pelistä, kun se hömpötys on itse siellä aloitettu. Thomasson on Jukurit-kannattajien pelitapa-asiantuntija nro 1.

Täten on absoluuttisen virheellistä ja koko diskurssin kannalta äärimmäisen sekavaa ja polarisointia edesauttavaa jauhaa tuota että "Sihvonen ennusti tammikuussa Jukurien olevan finaaleissa ja Jukurit pelasi itsensä finaaliin Meidän Pelillä". Yksinkertaisesti siitä syystä että näin ei ole tapahtunut.

Katsotaan nyt, millä pelillä se Jukurit pelasi itsensä finaaleihin myös TuTo-Jukurit sarjassa ja palataan sitten asiaan. Petteri Sihvosen ennuste linkitettiin tänne JA:aan muiden toimesta pilkkameiningillä Sport-Jukurit sarjan aikana. Perussyy löytyy sieltä, mutta niinkuin kirjoitin, niin pilkka osui pahasti illkkujien nilkkaan ja he hiljentyivät aiheesta täysin, kun Jukurit laittoi Sportin kesälaitumille korkeatasoisella Meidän Pelillä, jota myös Sport pelasi A-P Pajuluoman johdolla Sport-kannattajien suureksi ihmeeksi.

Edit: täällä syntyi mielenkiintoinen ristiriitatilanne Ässät-nimimerkkien MustatKortit ja Tosifanin kesken. MustatKortit kertoi Ässien kiskoneen loppukauden pystysuunnan jääkiekkoa. Tosifani kirjoitti Ässien pelanneen koko kauden viivelähtöpeliä. Mikä linee totuus? Kallistun nimimerkkien kirjoitushistorian tuntien MustatKortit kannalle.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Edit: täällä syntyi mielenkiintoinen ristiriitatilanne Ässät-nimimerkkien MustatKortit ja Tosifanin kesken. MustatKortit kertoi Ässien kiskoneen loppukauden pystysuunnan jääkiekkoa. Tosifani kirjoitti Ässien pelanneen koko kauden viivelähtöpeliä. Mikä linee totuus? Kallistun nimimerkkien kirjoitushistorian tuntien MustatKortit kannalle.

En tiedä mitä MustatKortit on väittänyt, enkä tiedä miten hän pystysuunnan jääkiekon määrittelee. Sen tiedän, että Ässät pelasi läpi kauden sinun hyökkäyksiin lähtöjen määrittämää meidän peliä, viivelähtöjä oli joka pelissä tarpeeksi.

Mielenkiintoista, että tässä tapauksessa pelitavan määrittelyyn riittää keskustelupalstan viestit. P. Sihvosen kannattaa ottaa tämä puheeksi siellä hakkuupölkyllä, tällainen valehtelu ei kehitä suomalaista jääkiekkoa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Täällä keskustelu on näemmä jatkunut kiivaana. Yritän nyt omalta osaltani vastata muutamaan näistä jutuista:


Eihän se silloin ole puhdasta paskaa, jos loppukaudesta on kiskottu paljon pystyyn. Syyskuulla 24.9.2013 Virran Ässät kiskoi täysin puhtaasti Kuopiossa pystyyn ilman yhtään HVP-lähtöä.

Sanotaan heti alkuun, että minä pidän ja nimenomaan toivon Ässien pelaavan jatkossakin kiekkokontrollipeliä ja sitä, että hyökkäyksiinlähdöt varioivat. En missään nimessä ole puhtaan pystysuunnan kiekon fanittaja.

Sen sijaan koen ongelmalliseksi lähtöjen korostamisen ja tämän korostamisen näkyvän yksittäisten otteluiden analysoinnissa --> josta vedetään johtopäätökset joukkueen pelikirjasta.

Muun muassa täällä esitelty syyskuussa pelattu KalPa-ottelu oli Ässiltä todella heikko esitys, jopa tämän kauden omalla, surkealla mittapuulla. Ottelu käytännössä ratkesi Artturi Lehkosen (?) tekemään yv-maaliin, tämän päästessä kävelemään vapaasti laukaisusektorille.

Ässien avauspeli oli koko ottelun ajan täysin sekaisin ja tuosta jos tilastoi lähtöjä, niin isoin osuus olisi varmaankin norsukiekot ei kenellekään. Ässien liike oli koko ottelun tukkoista ja huolimatta pyrkimyksestä kiekkokontrolliin, ei tätä saatu missään vaiheessa toimimaan.

Muista joukkueista en tiedä, mutta viimeisen kolmen kauden aikana Porin Ässät on pelannut noin pari sataa matsia, joista minä olen nähnyt livenä tai telkkarista 99%. Kirjaimellisesti. Näin ollen uskallan väittää tuntevani aika hyvin Ässien tavat pelata, eri kausilta.

Ymmärtääkseni alkuperäinen väite oli se, että Pekka Virran Ässät olisi pystysuunnan kiekkoa pelannut joukkue. Väite on väärä, sillä Ässät pelasi kiekkokontrollijääkiekkoa läpi kauden, varsin vaihtelevalla menestyksellä.

Minun mielestäni tämän vuoden tammikuusta lähtien (ja aika monen muunkin nimimerkin mielestä, mitä kävin tarkistelemassa), Ässät muutti pelityyliään monilta osin ja kyllä siellä myös pelattiin enemmän pystyyn.

Hyökkäykseenlähdöt eivät kuitenkaan olleet niin tärkeässä roolissa pelitavan muutoksissa. Jos Ässiä olisi seurannut enemmän, niin tietäisi puolustusalueen puolustuspelin olleen isoin murheenkryyni ja tässä asiassa tuli isoimmat muutokset tämän vuoden puolella. Virta ikään kuin "luovutti" omasta sapluunastaan.

...
Edit: täällä syntyi mielenkiintoinen ristiriitatilanne Ässät-nimimerkkien MustatKortit ja Tosifanin kesken. MustatKortit kertoi Ässien kiskoneen loppukauden pystysuunnan jääkiekkoa. Tosifani kirjoitti Ässien pelanneen koko kauden viivelähtöpeliä. Mikä linee totuus? Kallistun nimimerkkien kirjoitushistorian tuntien MustatKortit kannalle.

En tiedä mitä MustatKortit on väittänyt, enkä tiedä miten hän pystysuunnan jääkiekon määrittelee. Sen tiedän, että Ässät pelasi läpi kauden sinun hyökkäyksiin lähtöjen määrittämää meidän peliä, viivelähtöjä oli joka pelissä tarpeeksi...

Niin, kyllähän Ässät kauden alusta loppuun pelasi virtamaista lätkää, mutta loppupuolella etenkin kotimatseissa (ei ihan vikoissa peleissä, joissa parhaat äijät oli jo kaupattu ja Lähteenmäki telakalla) Pata pelasti mielestäni nopeammin ylös.

Sinällään tuosta on turha lähteä kiistelemään, Ässiä ei missään tapauksessa voi jälkikäteen määritellä pystysuunnan joukkueeksi.

Fakta on se, että Ässät pyrki pelaamaan Pekka Virran kiekkokontrollipeliä ja lopputulos yhdistettynä sopimattomaan pelaajamateriaaliin oli 12.sija ja umpisurkea kausi. Kärjistetysti voi sanoa, etteivät Virran opit toimineet missään vaiheessa, muutamaa hajavaihtoa pidempään.

Ja loppuun vielä: nyt menen muistikuvien varassa, mutta eikö nimimerkki P.Sihvonen peräti kehaissut Virtaa viime syksyn tappioputken pyörteissä ja sanonut Virran olevan oikeilla jäljillä?

Jälkiviisaasti voidaan sanoa, ettei Pekka Virta missään vaiheessa ollut oikeilla jäljillä.

Perusfanille Virran aikakausi (osittain täysin syyttä suotta) tullaan muistamaan kauheana hetkenä, jolloin Ässät pelasi peruutellen ja näytti hitaalta joukkueelta.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tämä Jukureista ja super-Pennasesta meuhkaaminen ja sillä oman kilpensä kiillottaminen on muuten kaikkinensa melkoinen paradoksi, sillä samaan aikaan Sihvonen suoranaisesti välttelee Ässien kaudesta ja Pekka Virran edesottamuksista keskustelemista. Ihan rehellistä keskusteluahan tuossa esimerkiksi TosiFani virittelee aiheesta, mutta minä löisin vaikka koko omaisuuteni likoon siitä että asiaan ei enää koskaan palata koska se ei sovi Sihvosen agendaan enää. Vähän samaa dodging the bullet-henkeä kuin tuon taannoisen vedonlyöntikysymyksen suhteen.

Oletko varma, että Petteri Sihvonen ei ole kirjoittanut rehellistä mielipidettään Pekka Virran Ässistä? Ennen jäämistään pois Urheilulehdestä antoi Petteri Sihvonen Urheilulehdessä harvinaisen kovan sapiskan Pekka Virralle. Yksi kovan kritiikin jutun väliotsikoista on:"Ässät ei tee mitään valmentaja Virralla, joka ei tohdi valmentaa sitä jääkiekkoa, jonka hän parhaiten pystyy". Petteri kirjoittaa:"Tällä hetkellä Virtaa ohjaavat aivan muut voimat kuin pelilliset voimat. Kaikki muut kuin pelianalyysiin perustuvat vaikuttimet vievät Virran perikatoon päävalmentajana". Kova väite Sihvoselta on, että Pekka Virta ei selvästi valmenna peleissä itselleen, joukkueelleen ja seuralleen. Hän valmentaa sille jääkiekkomaulle, jota Isomäen jäähallin maineikas seisomakatsomo vaatii. Viime kaudella seisomakatsomon hitsareille kelpasi vallan hyvin kiekkontrollijääkiekko, jota Karri Kivi peluutti.

Sihvonen haikailee jutussa sen Pekka Virran perään, joka loi aikoinaan KalPassa kokonaisen pelikoulukunnan. Siinä muutamia referaatteja Urheilulehden jutusta, mikä jäi Urheilulehdessä Sihvosen jäähyväisiksi Pekka Virralle, jota Sihvonen oli aiemmin KalPan valmentajana arvostanut korkealle ja ilmaissut tämän kantansa avoimesti. Ensi kaudella Pekka Virta on taas päävalmentajana seurassa, missä yhteinen pelinäkemys kohtaa ja missä tuki seuran johdon ja kannattajien taholta on vankkumaton. Sami Kapanen on viisas seuraomistaja.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Ensi kaudella Pekka Virta on taas päävalmentajana seurassa, missä yhteinen pelinäkemys kohtaa ja missä tuki seuran johdon ja kannattajien taholta on vankkumaton. Sami Kapanen on viisas seuraomistaja.

Kai muuten tajuat, kuinka absurdilta tämä kuulostaa?

- Vain harvassa paikassa ovat asiat olleet yhtä sekaisin, kuin Kuopiossa

- Sami Kapanen ja koko Kapasten klaani on hoitanut asioita erittäin heikosti viime vuosina.

- Pekka Virtaa tuskin palkattaisi mihinkään muuhun joukkueeseen edes pelaajien saunottajaksi. Pekka Virran päävalmentajauran ainoa onnistuminen on kuitenkin Kuopiosta.

- KalPa taas on tilanteessa, että kokeneet liigavalmentajat eivät varsinaisesti kilvoittele tuonne pääsemisestä.

Uskoisin suurimman osan KalPan omia faneja olevan yhtä mieltä nyt kirjoittamastani.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Oletko varma, että Petteri Sihvonen ei ole kirjoittanut rehellistä mielipidettään Pekka Virran Ässistä? Ennen jäämistään pois Urheilulehdestä antoi Petteri Sihvonen Urheilulehdessä harvinaisen kovan sapiskan Pekka Virralle...

P.Sihvonen on tällä palstalla kyllä myös kehunut Virtaa, jopa synkimpinä tappioputken hetkinä viime marras-joulukuussa. Muistan tämän hyvin, koska kuulosti erikoiselta kehua Suomen tuolloin paskinta pääsarjakiekkoa pelannutta joukkuetta.

Olen tietoinen siitä, että palstanimimerkki P.Sihvonen ja U-lehden Johtava eivät ole yks'yhteen samoja "hahmoja", mutta aika erikoista, että mielipiteet heilahtelevat näin laidasta laitaan.

Olettaen, että kyseessä ei ole jakomielitauti, niin mitkä ovat motiivit puhua yhtä siellä ja toisaalla toista?

Yritin äsken etsiä näitä P.Sihvosen lähettämiä viestejä, mutta hakuni estettiin ja kuvaruutuun ilmestyi teksti:

Searching has been disabled

Mielenkiintoinen asia tämäkin.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oletko varma, että Petteri Sihvonen ei ole kirjoittanut rehellistä mielipidettään Pekka Virran Ässistä? Ennen jäämistään pois Urheilulehdestä antoi Petteri Sihvonen Urheilulehdessä harvinaisen kovan sapiskan Pekka Virralle. Yksi kovan kritiikin jutun väliotsikoista on:"Ässät ei tee mitään valmentaja Virralla, joka ei tohdi valmentaa sitä jääkiekkoa, jonka hän parhaiten pystyy". Petteri kirjoittaa:"Tällä hetkellä Virtaa ohjaavat aivan muut voimat kuin pelilliset voimat. Kaikki muut kuin pelianalyysiin perustuvat vaikuttimet vievät Virran perikatoon päävalmentajana". Kova väite Sihvoselta on, että Pekka Virta ei selvästi valmenna peleissä itselleen, joukkueelleen ja seuralleen. Hän valmentaa sille jääkiekkomaulle, jota Isomäen jäähallin maineikas seisomakatsomo vaatii. Viime kaudella seisomakatsomon hitsareille kelpasi vallan hyvin kiekkontrollijääkiekko, jota Karri Kivi peluutti.

Okei, eli nyt koska et muuhun enää tahdo vastata niin valitset summittaisesti jonkun noin neljä viestiä sitten kirjoittamani? No, kommentoidaan tätäkin. Pointti ei ole etteikö Sihvonen olisi voinut arvostella Virtaa, mutta tässäkin threadissa on keskusteltu siitä että Sihvosen mielestä Virta oli oikeilla jäljillä ja lähetti tämän kuuluisan tekstarinsa Virralle - siis siitä huolimatta että tämä, kuten MustatKortit yllä osoittaa - oli kaikkea muuta kuin oikeilla jäljillä.

Minua kummastuttaa ettet mihinkään muuhun enää vastannut, vaan valitsit tämän kaiken kirjoittamani joukosta? Täytyy sanoa että odotin tältä keskustelulta paljon enemmän.

Sihvonen haikailee jutussa sen Pekka Virran perään, joka loi aikoinaan KalPassa kokonaisen pelikoulukunnan. Siinä muutamia referaatteja Urheilulehden jutusta, mikä jäi Urheilulehdessä Sihvosen jäähyväisiksi Pekka Virralle, jota Sihvonen oli aiemmin KalPan valmentajana arvostanut korkealle ja ilmaissut tämän kantansa avoimesti. Ensi kaudella Pekka Virta on taas päävalmentajana seurassa, missä yhteinen pelinäkemys kohtaa ja missä tuki seuran johdon ja kannattajien taholta on vankkumaton. Sami Kapanen on viisas seuraomistaja.

Pekka Virran on monipuolistettava pelikirjaansa. Tämä on mielipide, jonka jakavat karrikoidusti kaikki TPS:n ja kaikki Ässien kannattajat. Huomaa, että voin kirjoittaa näinkin raa'asti ilman että keskustelu aidosti lähtee raiteiltaan. Miksikö? No siksi että kaiken maailman yksittäisten tukkimieskirjapitojen sijaan me (kahden jengin kannattajat) olemme useiden kausien muodossa nähneet miten heikkoa tulosta tuo Virran pelikirja tällaisenaan tuo. Siitä ei pääse yli eikä ympäri että tässä on kyseessä yksi Liigan 2010-luvun suurimmista valmentajaflopeista. Jos olet kaudella 2012-2013 tai siitä eteenpäin kirjannut jokaisen ottelun hyökkäyksiinlähdöt niin voit tulla väittämään muuta eikä se silloinkaan painaisi juuri mitään. Ai miksi? No sen vuoksi että kuten MustatKortit tuossa sinulle osoittaa, on tuollaiset pelkät numerot omiaan johtamaan harhaan koko keskustelun mikäli niillä ei ole kontekstia. Tästä voisi vetää oivan aasinsillan siihen mitä itse pidän typerimpänä tässä pelitapojen ylikorostamisessa mutta jätettäkööt ensi kertaan.

Olen kanssasi eri mieltä viimeisestä lainaamastani. Enkä ole ainoa.

Ihmettelen tapaasi keskustella kyllä, pakko vielä todeta se tähän loppuun.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Pekka Virran on monipuolistettava pelikirjaansa. Tämä on mielipide, jonka jakavat karrikoidusti kaikki TPS:n ja kaikki Ässien kannattajat...

Niin, ja lisäisin vielä toisen asian, eli Pekka Virran on kyettävä ylipäänsä uudistumaan valmentajana, myös henkiöjohtamisessa. Jos tämä ylipäätään on Peksille mahdollista.

Koko kauden ajan Virran johtaminen ja peluutus oli tempoilevaa ja hermostunutta, Peksi otti jopa useamman joukkuekakkosen tuomareille haistattelusta.

Ja kuitenkin olisi väärin sanoa, että Virta ei olisi saanut luottoa ja siimaa faneilta ja organisaatiolta, yllättävän pitkämielisesti puuhastelua katsottiin.

Myös allekirjoittaneen itsensä toimesta.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Minua kummastuttaa ettet mihinkään muuhun enää vastannut, vaan valitsit tämän kaiken kirjoittamani joukosta? Täytyy sanoa että odotin tältä keskustelulta paljon enemmän.

Minäkin odotin sinulta rehellistä keskustelua TuTo-Jukurit sarjasta. Voidaanko aloittaa vaikka 7. välieräsarjaottelusta? Se oli molemmilta joukkueilta Meidän Peliä ja nyt voidaan todeta, että Jukurit eteni Antti Pennasen johdolla Meidän Pelillä Mestiksen finaaliotteluihin. Kerro nyt minulle vielä yksi TuTo-Jukurit peli, jossa Jukurit ei pelannut Meidän Peliä, niin palaan sitten asiaan. Joko et tunne Meidän Peliä tai sitten valehtelet, kun minä ilmoitin, että en SM-liigapelien vuoksi seurannut yhtään TuTo-Jukurit peliä. Sen verran voin sinulle avata 7. välieräottelua, että Ika Lehkosen Meidän Pelin pelitavallisen muutoksen vuoksi Jukurit pääsi niskan päälle. Ika tietää varmasti virheensä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös