Oletko lukenut noita ketjuja ollenkaan, joista kirjoitat. Kävin vilkaisemassa, enkä pienellä otannalla lukenut yhtään viestiä, jossa moititaan Virran Ässiä hitaudesta tai kiekottelusta. Minusta siellä on viestejä, joissa todetaan Virran epäonnistuneen pelitavan porilaistamisessa eli suoraviivaistamisessa.
Olen, ja muutenkin näin ihan omin silmin jokaisen Ässien matsin Turun Palloseuraa vastaan viime kaudella sekä noin 5-10 muuta TV-otteluaan. Montako sinä näit? Monestako sinulla on noita algoritmejä luotuina? Millaiseen otantaan perustat oman mielipiteesi Ässien pelityylistä? Miksi Petteri Sihvonen lähetteli Virralle tekstareita jos pelasivat nopeaa pystysuunnan jääkiekkoa? Eihän Sihvonen ole sellaista kannattanut ikinä?
a) Kauden ensimmäisen puoliskon aikana Ässät pelasi niin syvällejuurtunutta kiekkokontrollia ettei mitään rajaa. Pelinopeus loisti poissaolollaan, ja nimenomaan pystysuunnan elementitkin. Se oli jätönjättöä ja kiekottelua, kulmissa hyrräämistä, viivelähtöä jne. Yksittäiset ottelut saattoivat muodostaa poikkeuksia tässä kohtaa, koska Virta osin varmaan ihan ulkoisestakin paineesta johtuen joutui kokeilemaan pystysuunnan lätkän elementtejä sisältäviä ratkaisuita. Se, että ne eivät tuottaneet hedelmää (esim. tuo tilastoimasi KalPa-vierasottelu) ei tarkoita että Ässät olisi a) onnistunut kiekottelupelitavassaan muissa otteluissa, saatika b) pelanneet kiekkokontrollia muissa otteluissa. Sinulla on parit omiin havaintoihisi (kukaan muu ei ole vahvistanut näitä, en silti suoranaisesti lähde ehkä epäilemään niitä mutta kuitenkin) perustuvat analyysit Ässien yksittäisistä otteluista. On näiden pohjalta silti vähän omituista maalata koko kautta koskevaa kuvaa, kuten sinä haluat tehdä.
b) Suikkasen TPS pelasi alkukaudesta lähtien nopeaa, pelikirjatonta pystysuunnan kiekkoa. Ässät pelasivat tyystin erilaista, hidastempoisempaa ja ylläkuvatunlaista peliä, ainakin niissä matseissa joita itse seurasin. Tein tätä juuri näiden jengien välistä vertailua melko paljon (ilman matematiikkaa toki, sillä luotan siihen mitä omat silmäni pelistä näkevät) sillä kiinnosti juuri miten Virran päivittämätön pelikirja Ässiä kannattelee alkukaudesta kun pelaajat hakevat yhteistä säveltä hankalahkon sapluunan kanssa.
Ässien 2013-2014 ketjuista poimittua (otanta myös itsellä aika pieni, noin kahdeksan sivua selasin läpi ja ihan sattumanvaraisesti poimin tähän viestejä, poistin nimimerkit lainauksista):
Peli on täyttä sontaa tällä hetkellä..ollut itseasiassa lähes koko kauden. Taklaukset, suorat vedot, vedot siniviivalta,nopeat vastaiskut puuttuvat lähes täysin..juuri näihin asioihin valmentaja helpolla pystyy vaikuttamaan..mutta kun näitä asioita Virta ei halua kentällä tapahtuvan, vaan haetaan jotain kontrollia nurkissa pyörimisestä sekä kiekkoa pakilta pakille siirtämällä.Ei toimi, plussaa pelaajille että noudattavat kiltisti Virran kirjaa.
Voisiko yksilöiden = pelaajien housuunpaskominen johtua päin vittua hoidetusta valmennuksesta? Virta on pakonsanelemana joutunut muuttamaan pelisysteemiään ja nykyinen selvästi sopii joukkueelle aiempaa paremmin. Reilu kolmasosa kautta joukkue ei selvästikään tiennyt mitä tehdä kiekon kanssa --> hallitsevalle mestarille historiallisen pitkä tappioputki.
Pekka oli jätönjätönjättöineen valitettavasti huti.
Pelaajat itse ovat päättäneet että pyöritään kulmissa, ei mennä maalille ja lähdetään hitaasti kiekkokontrollin kautta?
Kyllä nyt yhden pelin kokonaan katsoneena voi jo sanoa, että tuo Ässien hyökkäyspeli näyttää ihan siltä Virran TPS:n tehottomalta pörräämiseltä. Hyvä peli tänään Ässiltä, kaikki muu näytti toimivan, paitsi pelikirja. Tolla hyökkäyspelillä ei vaan voi syntyä kauheasti maaleja, jos kiekko halutaan jatkuvasti pelata kulmaan ja koittaa sieltä rakentaa maalipaikkoja.
Ei tarttis joka kerta miettiä sitä puolta sekunttia, että pitääkö mun ny mennä nuolemaan tota laitaa, vai jättää vaikka taaksepäin sille Rinteelle.
Jos pelaaminen epämukavuus/epäluontaisella alueella huonontaa suoritusta tuollaisissa paikoissa esim. 8%, mikä vaikutus sillä on lopputulokseen? Tai jos se hidastaa suoritusta esim 0,5 sek?
Ilmeisesti tuossa on syy, miksi änäri miehiä ei hirveesti ois napannu tulla pelaamaan Jalosen maajoukkueeseen. Ja syy, miksi minä ennustan, että kiekkokontrolli hoki tulee poistumaan n. 100%:sti pelikirjavaihtoehdoista.
Näihin ei lisättävää, varmasti löytyy muutama lisääkin.
Pelin nopeuttamisen vuoksi siellä mainitaan, että tiivis puolustuspelaaminen, mihin totuttiin edellisellä kaudella, kärsi Virran pelitavan muutoksista. Itse tilastoin Ässät nopeaksi, pystysuunnan joukkueeksi, niinkuin pari esimerkkiä niistä sinulle esittelinkin.
Joo, pari esimerkkiä laitoit. Ja tähän lainaukseen sait mukaan yhden argumentin ässäosiosta, jossa ketjusivuja Virtaa ja pelitapaansa koskien on nopeasti laskettuna noin toistasataa. Kiitos näistä.
Itse esittelin oman otantani porilaisten otteista yllä, onko se pienempi vai kenties suurempi kuin omasi? Mitäs jos kysyisit joltain ässäkannattajalta ja kysypä koskien tuota kauden alkupuoliskoa vaikka? TosiFani voisi ottaa asiaan kantaa kun jo valmiiksi tästä keskustelusta löytyy.
Miten sitten Laukkasen KalPa ja Tuokkolan Ilves tai Suikkasen TPS? Halusit keskustelua myös joukkueista, jotka eivät tällä kaudella SM-liigassa menestyneet. Minkälaista peliä ne mielestäsi pelasivat, Meidän Peliä vai nopeaa pystysuunnan jääkiekkoa lähdettäessä hyökkäyksiin omalta puolustusalueelta?
Taas kiinnostaisi otantasi, koska se osoittautunee ainakin Ässien osalta olevan aika vaatimaton. Millainen se on näiden jengien kohdalla? Suikkasen TPS:n suhteen olet aivan oikeassa, se pelasi hirveää pystysuunnan roiskimislätkää vailla mitään pelikirja-ajatusta läpi koko kauden. Ässät tosin, omista matemaattisista luvuistasi koskien yksittäisiä otteluita huolimatta, pelasi hidasta kiekkokontrollilätkää varsinkin alkupuoliskon kaudesta.
Itse olin kiekollisempia elementtejä vaatimassa Tepsin peliin Suikkasen ketjussa pitkin kautta. En osaa sanoa Ipasta ja KalPasta, omat havaintoni kyllä tuki sitä että pelaisivat/olisivat ainakin pelanneet hitaampaa, kiekkokontrollilla ryyditettyä peliä mutta minä nostan jo (sinusta poiketen) käden pystyyn tässä kohtaa ja totean että otantani on todella pieni (n. 5 ottelua / jengi) tämän kauden osalta.
Mitä relevanssia tuolla kaikella muuten on tämän keskustelun osalta, kun tässähän on pointti ollut siinä jo usean viestin ajan että Meidän Peliä taiotaan sinne missä sitä ei oikeasti ole (esim. Jukurit välieräsarjassa). Tämä sinunkin viestisi on omiaan alleviivaamaan sitä että sinä haluat käydä tätä keskustelua omilla ehdoillasi siitä huolimatta että esimerkiksi peliotantasi olisi vaatimaton, kunhan vaan olet onnistunut lyijykynällä ja paperilla rustaamaan jotain koskien paria ottelua joltain joukkueelta. Yrität viedä tästä keskustelun kaiken objektiivisen pohjan ja kirjoitat vielä niin väsyttävästi ja kappalejaottelumielessä heikosti ettei kovin moni edes jaksa sinulle vastata. Itse vielä sinnittelen.
Nythän Virta valittiin takaisin KalPan päävalmentajaksi. Kuuntelin radiosta Sami Kapasta, joka perusteli Virran valinnan sillä, että KalPa haluaa palata takaisin menetysvuosiensa kiekkokontrolliin perustuvaan pelitapaan. Siitähän käytettiin nimitystä ylikiekottelava Virran pelitapa.
En oikein itse edes käsitä tätä Virran nimittämistä päävalmentajaksi, vaikka siellä aikoinaan onnistuikin. On omasta mielestäni täysin käsittämätöntä että vielä sai töitä Liigasta vaikka on vetänyt aivan päin helvettiä viimeiset valmentamansa kaksi kautta, eikä tuo TPS:n kausi 2011-2012:kaan mitään ruusuillatanssimista ollut.