Miten ja missä minä olen 'pelikirjan' määritellyt? En kai koskaan kovinkaan tarkasti missään? Tarkoituksella olen pyrkinyt pitämään 'pelikirjaa' jonkin verran avoimena käsitteenä sisällöiltään ja aloiltaan. Jopa määrättyä ristiriitaisuutta ja mystisyyttä yritin joskus sen vaiheille viljellä. Ajattelin, että sillä tavalla 'pelikirja' avoimempana kategoriana on helpompi keskusteltavaksi ja se keskusteluttaisi ihmisiä enemmän. Ja siksi toisekseen, eihän minulla ole sen kummempaa oikeutta ikivanhaan termiin 'pelikirja' kuin muillakaan. Jokainen määritelköön 'pelikirjan' omiksi tarpeikseen näkemyksensä ja kykynsä mukaan.
Mutta lähestyipä 'pelikirjaa' miltei miltä suunnalta tahansa, voidaan kai olla yksimielisiä siitä, että jääkiekkoilu on pelikirjapeli, vai?
Pelikirjan sanallisia määrittelyjä löytyy tästä viestiketjusta useita, koska JA:n pelikirjakeskustelu aloitettiin ja jatkettiin vuoteen 2007 pelkästään tässä viestiketjussa. Löytyy mm. Aravirran ja Summasen kirjojen määritelmät ja monet muut. Sitten ovat Juha Malista lainaten käsinkosketeltavat pelikirjat. Niitä ovat rustanneet monet SM-liiga- ja maajoukkuevalmentajat ja niitä on myös esitelty tässä viestiketjussa useita.
Mainittiin Ville Niemisen nimi. Minulla on Ville Niemisen Torinon olympiakisojen (2006) pelikirja, jonka Erkka Westerlund oli päivittänyt kevään 2005 Itävallan MM-kisojen pelikirjasta ja jakanut kaikille Torinoon valituille kiekkoilijoille. Esittelen otsikkotasolla Erkan silloisen Torinon menestyspelikirjan:
SUOMI
- isänmaan edustaminen
- kunniavelka
JOUKKUE
- vastuu joukkueelle
-sitoutuminen joukkueen peliin
MINÄ
- halu menestyä
- halu jatkuvaan kehittymiseen
VALMISTAUTUMINEN
1. Fyysinen vireystila: kuormitus, lepo-palautus, ravinto
2. Tunnetila: pelaajan henkilökohtainen henkinen valmius Suomen joukkueen eteen
3. Viisikon tiiviys: pelaajien sitoutuminen joukkueen yhteistyöhön
1. MAALIVAHTIPELI + MAALINEDUSPELI
2. PUOLUSTUKSESTA HYÖKKÄYKSEEN, nopea vastaiskupeli
3. HYÖKKÄYKSEN PÄÄTÖS, maalinteko / kiekkokontrolli
4. YV- JA AV-PELAAMINEN
VAISTOPELI 1 + 4
PELIN SELKÄRANKA=pelitilanteen mukainen reagointi
YHTEISTYÖN PERIAATTEET
Puolustuksessa: 1. paine - taklaa/ohjaa; 2. keskusta - paineista ja palaa; 3. etäisyys
Hyökkäyksessä: 1. tilan voittaminen; 2. kiekkokontrolli; 3. syvyys ja leveys
KAAVIOT PIIRUSTUKSINEEN JA SELITYKSINEEN ERKAN TORINON PELIKIRJASSA:
* 4 PARASTA PAIKKAA HYÖKÄTÄ
- 1. VAIHE - KARVAUS PÄÄDYSSÄ
- 2. VAIHE - OHJAUS ISOLLA JÄÄLLÄ
- 3. PUOLUSTUSALUEELLA
- 4. KÄÄNTÖ PÄÄTYKIEKOSTA
* KARVAUS AV:LLA
* AV "SINIVIIVALLA"
* ALIVOIMAPAINE PUOLUSTUSALUEELLA => JATKUVA PAINE
* 3-5 ALIVOIMAPELI
* SISÄÄNVIENTI JA PÄÄTYPELI YV:LLÄ => REAGOINTI / RIISTO YV
* HYÖKKÄYS: 1. tilan voittaminen (eteenpäin / keskustaa /maalintekoalueelle), liiku (kiekon menetystilanne mahdollistaa puolustuksen); PUOLUSTUS: 1. paineen luominen, "taidon tuhoaminen" => ota tila pois kiekolliselta => kiekottomana:auta < - > palaa; 2. keskustan hallinta => pidä defensive side
Torinossa Suomen peli oli tarkoin suunniteltua pelikirjapeliä, niinkuin se on ollut aina silloin, kun kiekkoprofessori Erkka Westerlund on ollut maajoukkueen päävalmentajana tai apuvalmentajana (World Cup 2004).