Tämä on hyvä ja kova koulu
Sihvosta en kuitenkaan tuohon tietämättömien kategoriaan laske. Kunhan provoilee saadakseen huomiota.
Arvostamalleni nimimerkille Cobolille on mukava vastata tähän näin ja tavallaan tämä koskee teitä kaikkia muitakin nimimerkkejä:
Ensin Cobolille: En ole ajatellut missään vaiheessa niin, että "provoilisin" sanan negatiivisessa merkityksessä. Tai en ainakaan "trollaa", jos ymmärrän nuo keskustelupalstatermit edes oikein. Tarkoitukseni on ollut ja on varmaan jatkossakin provosoida eri keskusteluja määrättyihin suuntiin. Tarkoitan, että kun omalla nimimerkillä huudan valkoinen - iso kuoro huutaa täällä että mustapa! Ja siinä on sitten valmis se dialektiikka. Yksi kiskoo teesiä, toinen antiteesiä ja koko sopasta syntyy jonkinlainen synteesi. No, ehkä tuo sitten on "provoilua" puoleltani. En tiedä. Mutta se on varmaa, etten "provoile saadakseni huomiota". Siis itse nimimerkkini (saati minä itse) ei tarvitse huomiota, vaan se asia, jota olen ajamassa piippuun, tarvitsee huomiota. No, tämä tästä.
Kaikille muille nimimerkeille: Keskustelin Facebookissa yhden parhaista urheilutoimittajistamme Pekka Holopaisen kanssa. Holopainen oli suivaantunut nettitekstinsä saamasta palautteesta. Holopaisen päivityksen mukaan "Ei pidä koskaan lukea verkkojuttujen kommenttipalstoja. Jos siis haluaa lillua siinä illuusiossa että puusta on jo Suomessakin laskeuduttu."
Pekka lisää puita uuniin: "Suomalaiset ovat aivan saatanan tyhmiä ja alkeellisia. Tuolla otannalla."
Kommenttini Holopaisen seinälle: "Minä olen jo vuosia suhtautunut siihen kommentoivaan massaan eräänlaisen "etäisyyden" tuomalla viileydellä. Paras kokemukseni tosin ei ole ihan viileä, vaan jopa intohimoinen, kun olen osallistunut [lähes] omalla nimelläni Jatkoaika.com:in keskustelupalstan keskusteluihin. Se on ollut hyvä koulu se. Siellä pärjääminen ei ole ihan helppoa. - Niin ja onhan se Pekka sillä tavalla, että nuo "kommentoijat" maksavat palkkamme. No, on totta, että osa heistä on todellakin "saatanan tyhmiä ja alkeellisia", kuten laittamattomasti sanot."
On todellakin niin, että nämä vuoteni täällä Jatkoajan keskustelupalstalla ovat olleet hyvä ja kova koulu. Ette ole nimimerkit päästäneet minua helpolla. Taklauksia on otettu vastaan - mutta on niitä annettukin.
Joskus olen kurillani miettinyt, että vaikkapa virallisesti jääkiekkotoimittajaksi voisi päästä vasta, jos pärjää vuoden päivät tämän palstan yhtenä keskustelijana omana julkisena itsenään. Täällä ei jää kivikään kääntämättä sen suhteen, osaako asiansa vai ei.
Mitä jos täällä olisi erikseen foorumi, jonne pekkajalosten, vesarantasten, markoleppästen ja niin edelleen pitäisi ilmoittautua tentattavaksi?
Tosin viimeisin kommentti Pekka Holopaisen fb-seinällä on toimittaja Pekka Ruissalolta, se kuuluu pessimistisesti: "Kansalaisjournalismi taisi olla jo ajatuksenakin ihan hanurista."
PS. (edit.) Pekka Holopainen pyysi vielä laittamaan terveiset tähän: "Laita sinne mielipiteenäni sekin että sillä suppealla erikoisalueella jatkoaika.com on erittäin laadukas saitti. Kuten nämä suppeat saitit varmaan ylipäätään. Ongelma alkaa kun on isompi saitti ja näppäimillä yhtä lailla joensuulainen lihava työtön rasisti, raumalainen umpitollo mökinmiina jne. Ja painavaa sanottavaa."