Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 767 034
  • 12 950

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Se lienee selvää, että EHT-tason Suomi olisi kyllä vittumainen vastus suurelle osalle änäriporukoista.

Kuka voittaisi ja kenet, itselleni vähän epäselvää ja toisaalta yhdentekevää.

Suomen valmennus on ollut vuosia korkeatasoista (Jalonen - Westerlund), lisäksi pelaajarunko eli immoset ja kontiolat ovat toisilleen tuttuja.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Tämä on hyvä ja kova koulu

Sihvosta en kuitenkaan tuohon tietämättömien kategoriaan laske. Kunhan provoilee saadakseen huomiota.

Arvostamalleni nimimerkille Cobolille on mukava vastata tähän näin ja tavallaan tämä koskee teitä kaikkia muitakin nimimerkkejä:

Ensin Cobolille: En ole ajatellut missään vaiheessa niin, että "provoilisin" sanan negatiivisessa merkityksessä. Tai en ainakaan "trollaa", jos ymmärrän nuo keskustelupalstatermit edes oikein. Tarkoitukseni on ollut ja on varmaan jatkossakin provosoida eri keskusteluja määrättyihin suuntiin. Tarkoitan, että kun omalla nimimerkillä huudan valkoinen - iso kuoro huutaa täällä että mustapa! Ja siinä on sitten valmis se dialektiikka. Yksi kiskoo teesiä, toinen antiteesiä ja koko sopasta syntyy jonkinlainen synteesi. No, ehkä tuo sitten on "provoilua" puoleltani. En tiedä. Mutta se on varmaa, etten "provoile saadakseni huomiota". Siis itse nimimerkkini (saati minä itse) ei tarvitse huomiota, vaan se asia, jota olen ajamassa piippuun, tarvitsee huomiota. No, tämä tästä.

Kaikille muille nimimerkeille: Keskustelin Facebookissa yhden parhaista urheilutoimittajistamme Pekka Holopaisen kanssa. Holopainen oli suivaantunut nettitekstinsä saamasta palautteesta. Holopaisen päivityksen mukaan "Ei pidä koskaan lukea verkkojuttujen kommenttipalstoja. Jos siis haluaa lillua siinä illuusiossa että puusta on jo Suomessakin laskeuduttu."

Pekka lisää puita uuniin: "Suomalaiset ovat aivan saatanan tyhmiä ja alkeellisia. Tuolla otannalla."

Kommenttini Holopaisen seinälle: "Minä olen jo vuosia suhtautunut siihen kommentoivaan massaan eräänlaisen "etäisyyden" tuomalla viileydellä. Paras kokemukseni tosin ei ole ihan viileä, vaan jopa intohimoinen, kun olen osallistunut [lähes] omalla nimelläni Jatkoaika.com:in keskustelupalstan keskusteluihin. Se on ollut hyvä koulu se. Siellä pärjääminen ei ole ihan helppoa. - Niin ja onhan se Pekka sillä tavalla, että nuo "kommentoijat" maksavat palkkamme. No, on totta, että osa heistä on todellakin "saatanan tyhmiä ja alkeellisia", kuten laittamattomasti sanot."

On todellakin niin, että nämä vuoteni täällä Jatkoajan keskustelupalstalla ovat olleet hyvä ja kova koulu. Ette ole nimimerkit päästäneet minua helpolla. Taklauksia on otettu vastaan - mutta on niitä annettukin.

Joskus olen kurillani miettinyt, että vaikkapa virallisesti jääkiekkotoimittajaksi voisi päästä vasta, jos pärjää vuoden päivät tämän palstan yhtenä keskustelijana omana julkisena itsenään. Täällä ei jää kivikään kääntämättä sen suhteen, osaako asiansa vai ei.

Mitä jos täällä olisi erikseen foorumi, jonne pekkajalosten, vesarantasten, markoleppästen ja niin edelleen pitäisi ilmoittautua tentattavaksi?

Tosin viimeisin kommentti Pekka Holopaisen fb-seinällä on toimittaja Pekka Ruissalolta, se kuuluu pessimistisesti: "Kansalaisjournalismi taisi olla jo ajatuksenakin ihan hanurista."

PS. (edit.) Pekka Holopainen pyysi vielä laittamaan terveiset tähän: "Laita sinne mielipiteenäni sekin että sillä suppealla erikoisalueella jatkoaika.com on erittäin laadukas saitti. Kuten nämä suppeat saitit varmaan ylipäätään. Ongelma alkaa kun on isompi saitti ja näppäimillä yhtä lailla joensuulainen lihava työtön rasisti, raumalainen umpitollo mökinmiina jne. Ja painavaa sanottavaa."
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ensin Cobolille: En ole ajatellut missään vaiheessa niin, että "provoilisin" sanannegatiivisessa merkityksessä. Tai en ainakaan "trollaa", jos ymmärrän nuo keskustelupalstatermit edes oikein. Tarkoitukseni on ollut ja on varmaan jatkossakin provosoida eri keskusteluja määrättyihin suuntiin.

Minulta huono sanavalinta, olisi pitänyt päättää kirjoitus näin:

Sotshin kisoissa USA:ta valmentavan Bylsman varsinainen leipätyö eli Pittsburgh olisi isossa kaukalossa Karjala-turnauksessa vähintäänkin hyvä haastaja Leijonille. Bylsman joukkue osaa pelata isossa kaukalossa ison kaukalon ehdoilla ja sen lisäksi Bylsman joukkueet hallitsevat viivelähdöt erinomaisesti. Mielestäni Bylsman Pittsburgh ei terveenä ja samalla tavalla motivoituneena kuin Leijonat lähtisi tällaiseen otteluun edes altavastaajana saati siten, että voi jo ennakolta sanoa ettei Pittsburgh pärjäisi EHT-matsissa Karjala-turnauksessa Leijonille kuten Sihvonen kirjoittaa.

Sihvonen kyllä tietää tämän koska on seurannut NHL-otteluita ja näissä kisoissa aivan varmasti kenties jopa ihaillen Bylsman USA:n peliä. Väitteellään hän provosoi keskustelua mikä on myönteinen asia.

Pakko todeta: kaipaan Sihvonen suuresti analyysejasi jääkiekosta ja pelitavoista.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
En tiedä kuka Pekka Holopainen on, mutta vaikuttaa ihmiseltä, jonka kritiikinottokyky on lapsen tasolla. Ja kun ei miellytä, haukkuu kitisijä kitisijät.

Lukijakuntaa haukkumalla pääsee kyllä aina eteenpäin, mainio idea Holopaiselta! Itse en tosin edes muista mihin hän kirjoittaa, mutta voin sanoa hänen olevan saatanan tyhmä ja alkeellinen, tällä otannalla :)

Hauska teksti.
 
Pekka Holopaiselta lienee tosiaan unohtunut, mistä hän palkkansa saa.
Tietenkin rakentava palaute on aina paikallaan...

Vaikea kuvitella, että normaali työnantaja antaisi alaisensa lähteä julkiseen loanheittoon asiakkaita kohtaan. Bonuksena tietenkin se, ettet ikinä tiedä ketä tölväiset, sillä viestillä on yleensä juuri niin monta tulkintaa, kuin vastaanottajaakin.

Väitän kuitenkin, että esim. Petteri Sihvonen on saanut ihan oikeaakin pohdittavaa saamastaan palautteesta. Tarkoitan nimenomaan jääkiekkoilun osalta, en henkilön.
Jos ei jankkaamista samoista asioista oteta lukuun, täällä Jatkoajassa käydään (suhteessa muihin vastaaviin palveluihin) melkoisen asiantuntevaa keskustelua. Välillä toki yö on liian pitkällä ja promillet joko iloisessa nousussa tai vaarallisessa laskussa.

Ilmeisesti Pekka Holopainen ei ole kuitenkaan antanut ikinä kenellekään negatiivista palautetta. Ei esim. tarjoilijalle, verovirkailijalle, talonmiehelle, bussikuskille, konduktöörille, lentoemännälle, lipunmyyjälle, vahtimestarille, portsarille, kuvaajalle, editorille, kollegalle...sillä muutenhan hän ei siitä itkisi, sillä eihän niin saa tehdä. Ei ainakaan pahasti. Eikä useasti.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Ensin Cobolille: En ole ajatellut missään vaiheessa niin, että "provoilisin" sanan negatiivisessa merkityksessä. Tai en ainakaan "trollaa", jos ymmärrän nuo keskustelupalstatermit edes oikein. Tarkoitukseni on ollut ja on varmaan jatkossakin provosoida eri keskusteluja määrättyihin suuntiin. Tarkoitan, että kun omalla nimimerkillä huudan valkoinen - iso kuoro huutaa täällä että mustapa! Ja siinä on sitten valmis se dialektiikka. Yksi kiskoo teesiä, toinen antiteesiä ja koko sopasta syntyy jonkinlainen synteesi. No, ehkä tuo sitten on "provoilua" puoleltani. En tiedä. Mutta se on varmaa, etten "provoile saadakseni huomiota". Siis itse nimimerkkini (saati minä itse) ei tarvitse huomiota, vaan se asia, jota olen ajamassa piippuun, tarvitsee huomiota. No, tämä tästä.

Aikoinaan teknillisessä korkeakoulussa opiskellessani eivät termit teesi, antiteesi ja synteesi olleet niin merkittävästi esillä, että ne olisivat automatisoituneet aivoihin jokapäiväiseen ajatteluun. Otan pari esimerkkiä, mitkä liittyvät olennaisesti viestiketjun henkilön kirjoituksiin täällä ja toivon niihin vastauksen:

Onko teesi esim. näin: jääkiekossa on valmentajien apuna olemassa pelikirjoja?
Onko antiteesi näin: jääkiekko on niin nopea peli, että siinä ei ole eikä ole koskaan ollut pelikirjoja?
Mikä on synteesi edellisistä väittämistä?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En tiedä kuka Pekka Holopainen on...

Ehkä enemmänkin ihmettelyketjun kamaa, mutta Pekka Holopainen taitaa olla tämän maan tunnetuimpia urheilujournalisteja ja varmuudella yksi parhaista kirjoittajista.

Ja on tällä saralla palkittukin.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Holopainen on kai saanut sen saman journalistipalkinnon, jonka Antero Mertarantakin on saanut. Arvelen, että Mertsi ei välttämättä nauti kaikkien kiekkoihmisten varauksetonta arvostusta journalistisista taidoistaan.

Itsekin kyllä pidän noin yleisellä tasolla Holopaista laatutoimittajana. Sen sijaan hivenen hänen twitteriään ja facebookia seuraamalla saa hänestä aika vittumaisen ihmisen kuvan. No eihän tuo yllätys ole, kun Porista kai on kotoisin.

Holopainen muuten tänään aamulla kirjoitti jutussaan hiihtäjä Ville Nousiaisen sanoneen jotain, jonka Nousiainen sittemmin kielsi Enbusken radiohaastattelussa hetkeä myöhemmin ja väitti sen olevan Holopaisen oma kommentti eikä hänen. Ei tuo nyt ihan nappiin tainnut mennä palkitulta journalistilta. No, ilmeisesti Pekan omat antipatiat Magnar Dalenia kohtaan ovat niin kovat, että pitää laittaa vähän kermaa kakun päälle, kun joku hiihtäjä häntä erehtyy kritisoimaan.
 
Aikoinaan teknillisessä korkeakoulussa opiskellessani eivät termit teesi, antiteesi ja synteesi olleet niin merkittävästi esillä, että ne olisivat automatisoituneet aivoihin jokapäiväiseen ajatteluun. Otan pari esimerkkiä, mitkä liittyvät olennaisesti viestiketjun henkilön kirjoituksiin täällä ja toivon niihin vastauksen:

Onko teesi esim. näin: jääkiekossa on valmentajien apuna olemassa pelikirjoja?
Onko antiteesi näin: jääkiekko on niin nopea peli, että siinä ei ole eikä ole koskaan ollut pelikirjoja?
Mikä on synteesi edellisistä väittämistä?

En ymmärtänyt täysin keneltä odotat vastausta, mutta vastaan kuitenkin.

Eli: Aikoinaan tiedotusoppia ja journalismia opiskellessani tuli tutuksi sana fakta.

Esittämäsi teesi ja antiteesi ovat molemmat faktoja. Niiden nimi vaan on vaihdellut, eivät ne aina ole olleet pelikirjoja, vaikka sisältö on 75-85% sama.
Itse sain sellaisen käteeni evääksi tulevaan kauteen ensimmäisen kerran n. 30 vuotta sitten henkilöltä, jonka paita on nostettu Turkuhallin kattoon. Läpyskän nimi oli muistaakseni Pelimme taktiikat tms. Ikävää, että on kadonnut vuosien saatossa.
Siispä, kahden faktan symbioosista lienee hankala virittää synteesiä?

Olenko edes lähellä oikeaa vastausta, jonka sinä eittämättä tiedät?
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Holopainen on kai saanut sen saman journalistipalkinnon, jonka Antero Mertarantakin on saanut. Arvelen, että Mertsi ei välttämättä nauti kaikkien kiekkoihmisten varauksetonta arvostusta journalistisista taidoistaan.

Pekka Holopainen on voittanut Bonnierin suuren journalistipalkinnon eli hänet on valittu vuoden journalistiksi Suomessa. Tuon palkinnon saajaksi Mertarannat eivät ole koskaaan pääse edes ehdolle. Ylipäätään on harvinaista, että urheilujournalisti on ehdolla, koska tuosta palkinnosta kisaavat siis myös politiikan toimittajat, taloustoimittajat, jne.

Sotkit palkinnon varmaan Urheilugaalassa jaettavaan urheilujournalismipalkintoon, jonka ovat voittaneet muun muassa Mertaranta, Kaj Kunnas sekä Holopainen.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Onko teesi esim. näin: jääkiekossa on valmentajien apuna olemassa pelikirjoja?
Onko antiteesi näin: jääkiekko on niin nopea peli, että siinä ei ole eikä ole koskaan ollut pelikirjoja?
Mikä on synteesi edellisistä väittämistä?

Kysymyksen asettelu näin on typerää, koska ennen kysymystä pitäisi määritellä "pelikirja". Usein keskusteluissa sorrutaan puhumaan pelikirjasta sellaisten ihmisten kanssa joille koko termi on aivan tuntematon tai yhteistä merkitystä sanalle kysyjän tai vastaajan välillä ei ole, tai jopa kysyjä ei ymmärrä mitä on kysymässä.

Jos kysyttäisiin esim. onko valmentajien apuna erilaisia taktiikoita tai pelitapoja, niin eiköhän jokaikinen henkilö, jolla on edes hivenen kokemusta jääkiekosta vastaisi, että totta kai.

Täten termi "pelikirja" on edelleen huono, koska edes kiekkopiireissä termillä ei ole laajasti tunnettua määritelmää, koskien erityisesti p-amerikkalaista kiekkokulttuuria. Kun tilanne on tämä, niin käytettäessä uusia termejä, niin jos on mahdollisuus sekaannuksiin, termit tulisi aina avata, jotta puhutaan samasta asiasta.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Onko teesi esim. näin: jääkiekossa on valmentajien apuna olemassa pelikirjoja?
Onko antiteesi näin: jääkiekko on niin nopea peli, että siinä ei ole eikä ole koskaan ollut pelikirjoja?
Mikä on synteesi edellisistä väittämistä?

Sanoisin melkeinpä kuitenkin niin, että ennen kuin aloitin Urheilulehdessä, vallitseva asian tila, eräänlainen teesi oli, ettei jääkiekkoilussa ole pelikirjoja. Täällä Jatkoajassa oltiin laajalti vieläpä sitä mieltä, ettei jalkapalloilu ole pelikirjapeli.

Tuolle teesille minä sitten vyörytin vaivojani säästämättä monelta rintamalta (lehti, netti, televisio ja radio) antiteesin, että jääkiekkoilu on mielestäni pelikirjapeli.

Synteesi tässä tapauksessa on sitten se, mitä kukin asiasta ajattelee sen jälkeen, kun on tutustunut sekä teesiin että antiteesiin. Ehkä edelleen jotkut ovat sitä mieltä, ettei jääkiekkoilussa ole pelikirjoja. Heillä on mielipiteeseensä täysi oikeus.

Pelikirjalle on sittemmin käynyt hieman samanlainen kulku, jonka muotoili joku oli filosofi, olikohan Schopenhauer: ensin asialle naureskellaan, sitten sitä vähätellään ja lopulta kaikki pitävät sitä itsestäänselvyytenä.

Nykyään, kun valmennan junioreita, lähes joka matsissa katsomosta huudellaan "Sihvosen pelikirjaa". Tekee mieli huutaa takaisin, että ai mikä pelikirja, eihän jääkiekkoilussa pitänyt olla mitään pelikirjoja.

Toinen teesi, antiteesi ja synteesi -kulku jääkiekkoanalyytikon urallani oli se, kun artikuloin julkisuuteen 90-lukulaisen pelikirjan PYSTYSUUNNAN JÄÄKIEKKKON teesinä ja sille antiteesinä KIEKKOKONTROLLIJÄÄKIEKON (esimerkkinä Meidän Peli). Asian tiimoilta on syntynyt hieno synteesi. Tuolle synteesille on tunnusomaista, että yllättävän monet suomalaiset erottavat toisistaan pystysuunnan pelaamisen ja kiekkokontrolliteot kaukalossa - ja monilla on vieläpä kanta siihen, kumpaa kannattavat pelitapana syystä tahi toisesta.

Tosin oli edettävä kärsivällisesti. Ensin oli saatava jääkiekkoilun ystävät oivaltamaan ja ymmärtämään, että jääkiekkoilu ylipäätään on pelikirjapeli. Vasta sitten saattoi siirtyä puhumaan täsmällisemmin sisällöllisistä pelitapa-asioista kuten pystysuunnan jääkiekosta ja kiekkokontrollijääkiekosta.

Ja sinä, nimimerkki siffa, olet ollut tässä prosessi sikäli korvaamaton apu, että olet jaksanut tilastoida satoja, jopa tuhansia pelejä HVP-sapluunallasi, joka on nykyään laajentunut huomioimaan myös nopeat ja puolinopeat lähdöt ynnä suorat hyökkäykset ja kulmapelit. Lieneekö seuraava askel sinulle, että huomioit mestarivalmentaja Karri Kiven termin 'nopea kontrollilähtö' tilastoinnissasi? Minulle nopea kontrollilähtö on yhtä kuin nopea viivelähtö.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Höpsis Petteri.

Kyllä jalkapalloa on pidetty laajalti pelikirjapelinä, niin kauan kuin muistan. Ehkäpä vuonna 1974 asia aukeni minullekin, kun katselin Hollannin peliä MM-kisoissa.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Höpsis Petteri.

Kyllä jalkapalloa on pidetty laajalti pelikirjapelinä, niin kauan kuin muistan. Ehkäpä vuonna 1974 asia aukeni minullekin, kun katselin Hollannin peliä MM-kisoissa.

Sinulla on, Johannes, hyvä kauko- mutta huono lähimuisti. :) Minä, sattuneesta syystä, muistan kirkkaasti, miten Jatkoajan nimimerkkien piirissä siitä pidettiin tiukasti kiinni, ettei jalkapalloilu ainakaan ole mikään pelikirjapeli. Muistan, kun jouduin vyöryttämään joskus seitsemän vuotta sitten täällä esiin Juha Malisen minulle postin kautta lähettämän MyPan pelikirjan, jonka hän oli nimennyt hauskasti seuran värien mukaan: Punainen Kirja.

Malinen halusi kauttani nimenomaan korjata sitä Suomessa vallalla ollut väärää käsitystä, etteikö jalkapalloilu olisi muka pelikirjapeli. Malinen oli kokenut, että asiasta on meillä väärä käsitys laajalti, siksi hän lähestyi minua, Urheilulehden pelikirjasoitimella ollutta jääkiekkoanalyytikkoa.

Nythän voimme laajalti ja vastaansanomattomasti olla kaikki yhdessä sitä mieltä, että jalkapalloilu, jos mikä, on pelikirjapeli par excellence.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Minä, sattuneesta syystä, muistan kirkkaasti, miten Jatkoajan nimimerkkien piirissä siitä pidettiin tiukasti kiinni, ettei jalkapalloilu ainakaan ole mikään pelikirjapeli...

Ihan mielenkiinnosta, onko tällaisia viestejä löydettävissä mistä ketjusta ja millä hakusanoilla?

Pidän täysin uskomattomana väitettä, että joku olisi väittänyt, ettei futis (tai vaikka koripallo tai jenkkifutis) ole pelikirjapeli..

Vai tarkoitatko nyt sitä, että palstalaiset olivat lähinnä erimielisiä pelikirjan merkityksen suuruudesta, toisin sanoen pelikirja vrs pelaajamateriaali jne..? Sehän onkin nimittäin ihan eri asia, kuin väittää, etteikö futis olisi pelikirjapeli.

Itse pelaan futista tällä hetkellä nelosdivarissa Helsingissä. Meilläkin on jonkin sortin alkeellinen pelikirja.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
En seurannut tuota keskustelua, jota kävit noin 7 vuotta sitten jalkapallosta. Oma 70-lukuni esitteli minulle esim. Michelsin Hollannin ja Lobanovskin Kiovan Dynamon pelikirjat ja niiden pelikirjojen vaikutus jäi pysyvästi mieleen.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
En seurannut tuota keskustelua, jota kävit noin 7 vuotta sitten jalkapallosta. Oma 70-lukuni esitteli minulle esim. Michelsin Hollannin ja Lobanovskin Kiovan Dynamon pelikirjat ja niiden pelikirjojen vaikutus jäi pysyvästi mieleen.

Minä seurasin sitä ja olin mukana innokkaasti kertomassa eri pallopelin pelikirjoista täällä. Minulla oli jäänyt 1980-luvun puolenvälin molemmilta puolin Jääkiekkoliiton tekemiä junioreiden ja nuorten maajoukkueiden pelikirjoja kirjahyllyyn. Esittelin ne silloin täällä, kun valtavalla enemmistön vyöryllä JA:n nimimerkit väittivät, että jääkiekossa ei ollut ollut eikä ole mitään pelikirjoja. Hankin myös jalkapallon ja koripallon pelikirjoja, kun niiden suhteen enemmistön väitteet olivat samanlaisia. Mielenkiintoista oli myös lehtien urheilutoimittajien reaktiot pelien pelikirjoihin ja Petteri Sihvoselle "naurettiin" lehtien palstoilla ja muissakin medioissa. Syntyi nimitys "Pelikirja-Petteri" ja se ei ollut positiivisessä mielessä annettu lempinimi. Cobol oli se nimimekki täällä JA:ssa, joka sitten alkoi tutustua jääkiekon pelikirjoihin ja siirtyi ensimmäisenä JA:ssa Petteri Sihvosen linjoille. Jääkiekko oli kuin olikin ollut ja on pelikirjapeli. Tästähän ei enää liene kukaan eri mieltä?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Hankin myös jalkapallon ja koripallon pelikirjoja, kun niiden suhteen enemmistön väitteet olivat samanlaisia...

Edelleen, olisin erittäin kiinnostunut tietämään, millä hakusanoilla ja mistä (vanhoista) ketjuista näitä väitteitä voi lukea..?

Pidän varsin kummallisena, että joku olisi väittänyt, ettei jalkapallo ole pelikirjapeli.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Tämän sanon kohteliaasti, siis hyvin kohteliaasti. Jääkiekkoilun ammattilaisena en voi mitenkään vastata kaikille nimimerkeille. Ehdoton rajani menee siinä, jos joku nimimerkki on esiintynyt täällä (vale)valmentajana - eikä oikeasti olekaan valmentaja. Muuan esimerkiksi ei sitten kuitenkaan tiennyt, montako sarjapeliä hänen joukkueensa kaudella pelaa. Sellaista valmentajaa ei olekaan, joka ei tietäisi joukkueensa sarjapelien määrää.

Mutta siitä olen aidosti onnellinen ja iloinen, ettei enää kukaan luule, ettei jääkiekkoilu olisi pelikirjapeli. Tämä yksimielisyys antaa vankkaa pohjaa jääkiekkoilun pelitapojen jatkokeskusteluille.

Jatketaan!
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ehdoton rajani menee siinä, jos joku nimimerkki on esiintynyt täällä (vale)valmentajana - eikä oikeasti olekaan valmentaja.

Ihan selvennykseksi: Eli syöt sanasi ja petät lupauksesi rehellisenä suomalaisena miehenä sen vuoksi, että kuvittelet - täysin aiheeseen liittymättä - jonkun (toisen/ulkopuolisen) nimimerkin toimivan mielestäsi valevalmentajana?

Se jos mikä tekee "valmentajasta" vale(htelevan)valmentajan... ;)

EDIT: Petteri, annan sinulle jälleen vapauden olla minuun YV:nä yhteydessä mikäli sinulla on jotain hampaan kolossa. Ihan vaan epäselvyyksien välttämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Ehdoton rajani menee siinä, jos joku nimimerkki on esiintynyt täällä (vale)valmentajana - eikä oikeasti olekaan valmentaja...

Ainakin toisaalla juuri vastasit minulle, joten oletan etten kuulu tähän epäonnisten, kiirastuleen tuomittujen joukkoon.

Siksi haluaisin tietää, missä päin tätä palstaa tätä "futis ei ole pelikirjapeli"-keskustelua on käyty.

Aihe on äärimmäisen mielenkiintoinen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Siksi haluaisin tietää, missä päin tätä palstaa tätä "futis ei ole pelikirjapeli"-keskustelua on käyty.

Tämä kiinnostaisi minuakin, mutta en aio pidättää hengitystäni... :)

Eiköhän tämä(kin) asia lakaista "kaikessa hiljaisuudessa" maton alle...
 
Viimeksi muokattu:

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Siksi haluaisin tietää, missä päin tätä palstaa tätä "futis ei ole pelikirjapeli"-keskustelua on käyty.

Aihe on äärimmäisen mielenkiintoinen.

Niinkuin kirjoitin, esittelin silloin vuosia sitten usean jääkiekon pelikirjan lisäksi täällä myös jalkapallon pelikirjan, kun sain sen tutun työkaverin, kouvolalaisen jalkapalloasiantuntijan, välityksellä. Vaikea enää muistaa, missä viestiketjussa joutui todistamaan sen, että myös jalkapallossa oli käytössä pelikirjoja eli jalkapallokin oli pelikirjapeli. Aihe oli äärimmäisen melenkiintoinen ja tärkeä silloin. Nythän näistä pelikirja-asoista esiintyy täällä yksimielisyys. Esa Tikkanen antoi viimeisimmän toivon näille pelikirjavastustajille. Tiki ilmoitti siirtyessään Jokipoikien valmentajaksi, että jääkiekossa ei ole pelikirjoja. Tikin lausunto linkitettiin tänne intoa täynnä. Seurasin ja tilastoin Tikin Jokipoikien pari peliä ja todistin, että Jokipojat pelasivat Tikin alaisuudessa kurinalaista NHL-pelikirjapelä 1990-luvun alkupuolelta. Tiki on vankkumattomasti edelleen sitä mieltä, että jääkiekko ei ole mikään pelikirjapeli ja tämä hänen mielipiteensä tuli julki 4PRo2:n studiossa tällä kaudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös