Onhan kirjoituksissa jatkuvasti myös paljon kehuja niille jotka sen ansaitsevat, ja myös niille jotka ovat olleet "syyllisiä" mutta parantaneet. Kysymysten ja keskustelun herättäminen vain yleisesti käy helpommin epäkohtia osoittamalla, melun nostamalla. Jos kirjoittaa pelkkiä kehuja sopii paremmin kirjoittajaksi seurojen kausijulkaisuihin, mutta nimenomaan epäkohtien osoittaminen ja kritiikkihän suomalaisesta kiekkotoimittamisesta on ollut aiemmin vähäistä.
We agree to disagree. Petteri Sihvonen on omalta osaltaan ollut vaikuttamassa tähän jääkiekkokeskuteluun. Sen minäkin voin myöntää. En kuitenkin menisi sanomaan, että "epäkohtien osoittaminen ja kritiikkihän suomalaisesta kiekkotoimittamisesta on ollut aiemmin vähäistä". Keskustelua on aina ollut, mutta tämä keskustelu ei ole aiemmin vaan "henkilöitynyt" tällä tavoin miten se on nyt tehnyt. '
Ja on pakko myöntää, että kyllä minä - näin ½kanadalaisena ja kanadalaisen kiekkokulttuurin ystävänä - hieman suutahdan jos lauotaan (vailla mitään perusteluja) "pohjoisamerikkalaisen kiekkomedian olevan vitsi". Oli tämä sitten miten irrallinen lause hyvänsä. Mutta älä huoli, en vihaa Sihvosta, en ole julistamassa Jihadia tai manifestiä.
Itse olen sitä mieltä, että suomalainen kiekkomedia on vielä lastenkengissä. Joku happyhappyjoyjoy tai "kritiikin kautta keskutelu" ei ole se ainoa oikea tapa keskustella. Ja rakentava keskustelu eikä myöskään ole asioiden henkilöitäminen: oli se sitten Sihvosta kohtaan ja Sihvoselta itseltään. Valitettavasti taitaa tilanne olla Suomessa vieläkin se, että tätä show:ta pyörittää niin pienet piiirit, jotka ovat omissa leireissään, jotka ajavat sitä omaa agendaa. Valitettavasti.
Asiallinen, rakentava ja objektiivinen kiekkojournalismi, missä pelaa?
Onneksi on Jatkoaika.com.