Maple Leaf kirjoitti:Onko jääkiekko siis lopulta mielestäsi pelaajien (ominaisuuksiin pohjaava) peli vai kahden valmentajan kohtaaminen?
Jääkiekko on sekä pelaajien että valmentajien kohtaaminen. Jos pelaajamateriaalit ovat suhteellisen tasaiset, pidemmän päälle parempi joukkue on se, jonka valmentaja osaa ottaa enemmän irti materiaalistaan. Hirvittävän suurta tasoeroa taasen ei saa kurottua umpeen, vaikka puikoissa olisi millainen velho tahansa. Huipputasolla materiaalierot eivät kuitenkaan kaikitellen ole valtavan suuria, joten paljon ratkaistaan sillä, mitä materiaalista saadaan irti. Tuossa valmentajalla on iso rooli (toki pelaajillakin, joiden täytyy osata toteuttaa sovitut asiat).
Totta kai pelaajamateriaali vaikuttaa erinäisiin pelaamisen yksityiskohtiin ja valintoihin, mutta miten minkään joukkueen pelaajien ominaisuudet voisivat olla sellaiset, että niiden varjolla voidaan jättää aivan perusasiat tekemättä? Ja perusasioistahan nyt kuulemma nimenomaan puhumme. Asioista, jotka ovat jo junnujen tiedossa. Lyhytsyötöt, rintamahyökkäykset, kenttätasapaino. Itsensä pelattavaksi tekeminen ja joukkuekaverin auttaminen. Siinä niitä on, ihan pelin perusasioita. Monet kuitenkin toistuvasti pelaavat siten, että em. pelin elinehtojen toteuttaminen vaikeutuu, ja tuota minä aiemmassa kirjoituksessani ihmettelin. Toteuttamistavoissa on tietysti pelaajamateriaalin ja näkemyserojen vuoksi ainakin jonkinlaista vaihtelua, mutta kun moni tuntuu jättävän nuo perusasiat kokonaan pois pelistään.
Viitsisitkö nyt itse vastata aiemmassa postauksessani esittämiini kysymyksiin. Eli minkä takia joukkue, jossa on tietoutta ja taitoa em. perusasioiden toteuttamiseksi, päättääkin jättää ne tekemättä? Mitä etuja se saa omaan peliinsä tuolla valinnalla ja riittävätkö nuo edut kompensoimaan ne haitat, jotka valinnasta syntyvät?
Loppujen lopuksi tässä on kyse siitä, että minä en usko (läheskään) kaikissa joukkueissa olevan tarvittavaa tietoa/taitoa noiden junnuillekin tuttujen perusasioiden toteuttamiseksi. Sen vuoksi ne myös jäävät tekemättä ja tehdään sen sijaan jotain muuta (sinun mielestäsi ilmeisestikin tietoisen valinnan ja pelaajamateriaalin takia). Mutta kuten jo aiemmin totesin, valintahan se on sekin.