NHL:ssä on useita eri pelitapoja, niistä kiinnittää huomiota Edmontonin ja Anaheimin pelitavat. Puolustajan nopean ja lyhyen ensimmäisen syötön sentterille keskustaan, rintamahyökkäysten ja kenttätasapainon hyökkäyssuunnitelman toteuttavia joukkueita olivat viime kaudella Ruotsin ja Suomen olympia- ja MM-kisajoukkueet, HPK:n ja Ässien SM-liigajoukkueet seka Edmontonin ja Anaheimin NHL-joukkueet. Mikäli jääkiekkoanalyyseja työkseen tekevä jääkiekkotoimittaja ei ymmärtäisi, että kyseessä on viime kauden parhaaseen menestykseen ko. kisoissa ja sarjoissa johtanut pelitapa, niin miettisin alan vaihtoa.
Eivät nämä pelikirjaan liittyvät eri pelitavat ole mitään ihmeellistä tai vaikeaa, jos niihin haluaa perehtyä. Itse olen esimerkki siitä, että en edes huomannut aikaisemmin mitään erilaisia puolustus- tai hyökkäysrakenteita. Parin vuoden pelikirjakiinnostukseni jälkeen pystyn jo analysoimaan kaikkien SM-liiga- ja Mestis-joukkueiden pelitavoista karvaus-, ohjaus-, hyökkäys- ja erikoistilannetaktiikat. Senkin voi seurata, miten valmentajat roolittavat eri ketjujaan eri tilanteissa. Minä en kykyne yhdestä pelistä vielä analysoimaan kuin pari-kolme pelitaktillista asiaa, mutta se on jo hyvä alku.
Helpointa on aloittaa tutkimalla ääripäitä eli Sheddenin Jokerien ja J Jalosen HPK:n hyökkäyspelitapoja, koska ero on niin selvä.
Millä pelitaktiikalla pärjätään tämän kevään MM-kisojen ja kansallisten sarjojen loppuotteluissa, jää nähtäväksi. Uudet pelikirjat ovat jo vuorenvarmasti kehitteillä.