Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 803 053
  • 13 056

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
MC61 kirjoitti:
Itse kutakin julkaisua lukeneena voisin sanoa, että olen niiden teksteistä asian tajunnut. Liekö sitten syynä hyvä yleistieto - siitä ei ihmiselle ainakaan haittaa ole.

Miksi Sihvosen tekstien lukeminen on sitten niin hankalaa? En ymmärrä.


MC61 kirjoitti:
Nämä julkaisut käyttävät toki alansa omaa termistöä ja vakiintuneita käytänteitä, mutta niillä ei ole pakonomaista tarvetta yrittää hankaloittaa tekstinymmärtämistä, päinvastoin.

Missä mielessä Sihvonen pyrkii pakonomaisesti hankaloittemaan tekstinymmärtämistä? Tämä oletus on kyllä jostain hyvin kaukaa haettu.
 

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
Bob Maali kirjoitti:
Onomoro tuntuu kannattavan täyttä relativismia, jossa mikä tahansa käy. Kaikki, mikä on lehdessä, on journalismia ja on mahdotonta sanoa mitä on hyvä journalismi, koska sitä voi tehdä niin monella eri tavalla. Minä väitän, että journalismin ihanteita ovat edelleen objektiivisuus ja ajankohtaisuus. Väitän myös, että ammattikunta ja lukijat mieltävät nämä journalismin piirteiksi. Vaikkakin tiedämme, että todellinen objektiivisuus on filosofisessa mielessä mahdottomuus.

En kannata relativismia, enkä ole missään vaiheessa väittänyt, ettei voisi pyrkiä määrittämään, mitä on hyvä journalismi. Sitä vain ei voi tehdä varmasti, eikä yksiselitteisesti. Ja olen edelleen sitä mieltä, että journalismia voi tehdä eri tavoin. Yritän sanoa ytimekkäästi ajatukseni. Se kaikki huono, jota Sihvosen kirjoituksissa on, ei ylitä niitä ansioita mitä näillä kirjoituksilla on. Näitä ansioita olen luetellut ja perustellut jo aiemmin. Olen perustellut, miksi mielestäni jopa toisten toimittajien nälvimiset ovat olleet jossain mielessä hyväksi jääkiekkojournalismille. Olen myös ollut sitä mieltä, että Pekka Jalosen tekstit ovat huonoa journalismia tietystä näkökulmasta. Tässä ei mielestäni ole mitään relativistista. Ajatukseni ovat yksi näkökulma asiaan, josta käydään keskustelua jatkuvasti ja josta ei voi sanoa yksiselitteisesti, eikä varmasti mitään.

Objektiivisuus ja ajankohtaisuus, kuten jo aiemmassa viestissä sanoin, voivat olla joidenkin mielestä journalismin ihanteita. On olemassa toimittajia, jotka tästä ovat eri mieltä. Se ei kuitenkaan tee heistä ei-journalisteja.


Bob Maali kirjoitti:
Pakinat ja muut mielipidekirjoitukset ovat osa journalismia. Ne eivät kuitenkaan tuota journalistista tietoa uutisen tavoin. Pelkkä kommentointi ei voi koskaan korvata uutistyötä, joka käytännössä tarkoittaa mahdollisimman usean, toisistaan riippumattoman lähteen käyttöä, niiden tarkistamista ja luotettavuuden arvioimista. Vaikka feature-kirjoittaminen, gonzoilu ja pakinointi on paljon seksikkäämpää kuin tylsä uutisointi, ilman tätä faktapohjaisuutta journalismi menettää merkityksensä.

Tässäpä se pointti onkin, ne eivät tuota tietoa samalla tavalla kuin uutinen. Mutta uutinenkaan ei pysty yksin kattamaan kaikkia journalismin tehtäviä, joita siis on äärimmäisen vaikea tarkasti määrittää. Miksi siis tiedon tuottaminen pitäisi alistaa pelkästään uutisoinnille? Miksi siihen ei voisi käyttää toisenlaisia keinoja. Esimerkiksi aito gonzo, ei mikään typerä wanna-be -hörhöily, tuotti tietoa, johon ei uutisoinnilla päästy käsiksi.

Bob Maali kirjoitti:
Niissä Sihvosen jutuissa, jotka olen lukenut, tärkeimpänä ja usein myös ainoana lähteenä on Sihvonen. Monet näistä jutuista näyttävät uutisilta, ne käsittelevät asioita uutisen tapaan ja niissä väittämiä esitetään tosiasioina. (En valitettavasti voi liittää tähän esimerkkiä käytännön syistä.)

En oikein pysty tätä ymmärtämään. Tavallisella käsityskyvyllä varustettu henkilö osaa melko varmasti hahmottaa Sihvosen tekstit joksikin muuksi kuin uutiseksi. En tunne ketään, joka Sihvosen näkökulmia erehtyisi pitämään minään muina kuin näkökulmina.

Bob Maali kirjoitti:
Muotoseikkoja tärkeämpää on kuitenkin ymmärtää journalistinen prosessi, eli miten journalismi toimii.

Tämän jos osaat selittää laajemmin kuin pelkkänä toimituksellisena prosessina, niin tarjoan sinulle kaljan.

Bob Maali kirjoitti:
Tietenkin saa toteuttaa, ja pitääkin. Journalismi on tehnyt tuota kaikkea syntymästään asti. Kuten sanoin, on tuo tieto ensin tuotettava, ja siihen on olemassa tietty prosessi. On myös oltava rehellinen lukijoille ja itselleen. Miksi esim. pukea mielipidekirjoitus haastatteluksi? Juuri siksikö, että (uutis)journalismi tuottaa ”objektiivista” tietoa?

Tästä muistaakseni kirjoitin joskus aiemmin. Mielipidekirjoituksen pukeminen joksikin muuksi voi jossain yhteydessä olla arveluttavaa, esimerkiksi taloutta käsittelevässä journalismissa. Kun kyseessä on jääkiekko, ja kun journalisti toteuttaa journalismin muuta kuin tiedonvälityksellistä tehtävää, tässä tapauksessa pyrkii saamaan aikaiseksi keskustelua ja muuttamaan itse jääkiekkojournalismin linjaa(määrittämään todellisuutta), niin se on paikallaan. Miksikö? Ei siksi, että kyseinen tapa kirjoittaa vaikuttaisi enemmän objektiiviselta tiedolta, vaan siksi, että se on tehokas tapa viedä läpi ajatuksia(perustelin aiemmin miten).

Bob Maali kirjoitti:
Pahoittelut ylipitkästä postauksesta ja kiitos kun jaksoit lukea tänne asti. Ihan tosissako muuten, Onomoro, vertasit Sihvosta Hunter S. Thompsoniin? Vau. Ei ihme että Petteri viihtyy täällä egotripillä.

En verrannut Sihvosta HST:iin. Kysymys oli esimerkki siitä miten journalistista työtä voi tehdä eri tavoin ja olla silti arvostettu journalisti.
 

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
Vielä näin julkinen anteeksipyyntö Pokilta, sen vuoksi että sotkin hänen ja toisen keskustelijan viestit.

pokki kirjoitti:
Nyt sitten kuitenkin myönnät, että journalismia opiskeleville opetetaan perussääntöjä ja toimintamalleja? Ihan hiukan on tuo kappale ristiriidassa "the mielipiteesi" kanssa.

En ole väittänyt, että journalismia opiskeleville ei opetettaisi tiettyjä käytäntöjä, joita toimitustyössä on. Näitähän tiettyjä käytäntöjä luettelin jo tuolla aiemmin. Sen sijaan olisin halunnut sinulta kuulla niitä varmoja asioita joista puhuttiin. Kuten aiemmassa viestissä totesin, journalismista on vaikea sanoa mitään yksiselitteistä ja varmaa, koska kyseinen ilmiö on niin paljon laajempi kuin pelkkä uutistoimitustyö. Eikä toimitustyössäkään aina riitä kuluneet käytännöt. Käytännöt ovat jatkuvasti keskustelun alla ja muuttuvaiset ja niitä joudutaan tarkastamaan silloin tällöin.


edit. Seuraavaan Pokin viestiin vastaan aamulla, koska alan pilkkiä näin aamuyöstä. Vastaan, vaikka, Pokki ei enää halua vatvoa. Haluan pari asiaa vielä selventää. Toivottavasti ylläolevat viestit eivät kärsi liikaa alkoholista ja väsymyksestä :)
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Daespoo kirjoitti:
Pokki, tätä on kysytty sinulta aikaisemminkin mutta et ole koskaan vastannut; missä ovat nämä journalismin säännöt joita täällä siteeraat?

Totta puhuakseni en jaksa ottaa enää teikämannen kysymyksiä vakavasti, koska mitä ilmeisemmin sinulla ei ole varastossa kuin tämä yksi ja ainoa kysymys. Olet tehnyt kiistattoman selväksi sen tosiasian, että mielestäsi Sihvonen on suuri Mestari urheilujournalismin kentässä ja piste. Eikä siinä mitään, jokaisellahan on oikeus omaan mielipiteeseensä.

Sen sijaan sitä en ymmärrä, että kun joku uskaltaa kritisoida herran toimia, olet ensimmäisenä barrikaadeilla. Tiesitkö muuten, että Sihvonen asuu Hämeenlinnassa? Pystytkö elämään asian kanssa?

Voit takertua tuohon sanaa "sääntö", jos haluat. Minä sen sijaan yritän keksiä illaksi oikeamman termin, jotta sinäkin ymmärtäisit, mitä olen yrittänyt koko ajan ajaa takaa. Suurin osa sen on tainnut jo oivaltaakin.

Ja vielä. Itsehän en nyt kritisoinut Sihvosen kirjoituksia, vaan sitä oletusta, että toimittajan työ on täysin vapaamuotoista ja sitä voi tehdä miten vain. Ikään kuin siihen ei olisi edes olemassa minkäänlaista koulutusta. Näinhän asia ei ole.

Nyt kuitenkin lähden takomaan rahaa omaan huusholliin, vaikka journalismi aiheena onkin erittäin mielenkiintoinen keskustelunaihe.

Ja onomorolle vielä julkinen anteeksipyynnön hyväksyntä!
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Miguel kirjoitti:
Muistaakseni myös ainakin Pekka Vennamo oli aika arvostetulla pallilla hyvin vaatimattomalla koulutustaustalla.

Tekn. yo.

Ei mulla muuta. Jatkakaa.
 

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miguel kirjoitti:
Sihvoseen palatakseni, hän kirjoittaa parempaa kieltä kuin monet kollegansa. Luepa huviksesi esimerkiksi saman lehden Antti J. Peltosen ja Topias Kauhalan tekstejä, joissa on sellaisia sammakoita, joita ammattitoimittajilta ei sopisi odottaa.

Miguel kirjoittaa asiaa. Niin kauan kun Urheilulehdessä kirjoittaa Antti J. Peltonen, Sihvosen tekstit olkoon rauhassa. Peltosen "mukahienot" lyhyet sanaryöpyt ja ajatuksenjuoksu ovat niin käsittämättömän huonoja, että niiden lukeminen tuottaa suoranaista tuskaa. A. J. Peltonen on kirjoittajan jalkapallon Mika Saukkonen.

Petteri Sihvosen tekstien heikot kohdat ovat mainittu tässä ketjussa moneen kertaan. Minun mielestäni hänen tekstiensä loistavat puolet voittavat kuitenkin kirkkaasti heikkoudet, joten ohitan tietyt asiat "sihvosmaisuuksina" ja keskityn itse asiaan eli yritykseen ymmärtää jääkiekkoa.

Se on myönnettävä, että oma valmentajatausta on yksi Sihvosen vahvimmista aseista verrattuna moniin muihin jääkiekosta kirjoittaviin tahoihin. P. Sihvonen ei voi kuitenkaan ammentaa näkemystään valmentajapohjalta kovin montaa vuotta, vaan hänen on jossain vaiheessa joko jätettävä tämä argumentointi taakseen tai käytävä välillä tekemässä kenttätyötä jonkun sarjatason kakkos- tai ykkösvalmentajana. Vuoden kenttäpäivitys toisi varmasti uutta näköalaa Sihvosen aivoituksiin. Taidanpa lähteä kirjastoon lukemaan Urheilulehteä, koska en ole vielä sitä tilannut. Liekö senkin aika joskus.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
pokki kirjoitti:
En jaksa vaivautua tämän enempää vatvomaan aihetta, koska olen sitä vatvonut jo aikaisemmin sivutolkulla...


Juu, sen huomaa. Hyvä että sait kerättyä voimia.

Kieltämättä mielenkiinto kyllä heräsi tästä metafyysisestä kiemurtelustasi. Jotain isompaa tuossa täytyy olla takana. Ei TOJ:kaan jaksa noin paljon ylistää Putinia.


pokki kirjoitti:
Siis vielä kerran, miksi ihmeessä kukaan kuvittelee, että tuollaisia tiedotusopin linjoja olisi edes olemassa, jos em. aihealueesta ei olisi mitään opetettavaa?


Tähän takertumisesi lähentelee jo epätoivoa.

Maailmassa ei olisi tapahtunut koskaan yhtään mitään kehitystä yhtään minkään suhteen, jos aina olisi tukeuduttu ja pitäydytty vain olemassa olevassa tiedossa ja aiemmin vallinneissa käytännöissä.

Näin äkkisältään mietittynä mm. suomen kieli, suomalainen kirjallisuus (A. Kivi), rock-musiikki jnejnejne olisivat kyllä jääneet syntymättä, jos olisi aina vain hoettu, että tuo ja tuo ei mene tuon ja tuon ikiaikaisen käytännön kanssa yksiin.

Eipä rockia juuri vieläkään yliopistotasolla opeteta. En silti kyseenalaista kyseisen musiikki-genren olemassa olon oikeutta.

Täytyy kyllä tunnustaa, että oma Urheilulehden lukuni on jäänyt varsin vähälle, vaikka sakkojakin on joskus tullut siellä saatua.

Tällainen kupliminen herättää kyllä mielenkiintoni.
 

Tabi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Piipitystä ojasta!

Herran Isä ,kun tulee lapsuusajan muistot mieleen osan tänne kirjoittavan kommenteista. Jos joku pärjäsi, vaikkapa neppauskisassa oli kaikki dumaamassa sen tyyliä, autoja ,kenkiä, tukkaa ja jne...

Teistä tänne arvonkirjoittajista suurinosa haluaisi olla yhtä tunnettu ja arvostettu kirjoittelija ,kuin Sihvonen. Samalaista tuubaa Te kaikki kirjoittelette välillä omilla värilaseillanne ja yritätte tuoda viesteillenne arvoa jonkinnäköisillä knoppitiedoilla.
Mutta käännettynä osaatte suurinosa myös kirjoitta hienoja ja ammatitaitoisia juttuja!
Noi pelikirjat ja muut ei kiinnosta vittujakaan , jos kentällä pelataan viihdyttävää jääkiekkoa siis oikeaa jääkiekkoa.

Mutta saattehan te vittuilla Sihvosta kohtaa.... Vittuileehan sekin muille..
Ainakin se osuu tietyillä artikkeileilla Teihin ..johon varmaan tahalla hiukan tähtääkin.Tietää ainakin ,että älähdystä,valitusta ja jne riittää ja nimi pysyy muistissa.

Noh..taisin päästä tähän samaan kastiin! Vappuja! Pitäisköhän kirjoittaa noi Me eikä Te ;)
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
onomoro kirjoitti:
Missä mielessä Sihvonen pyrkii pakonomaisesti hankaloittemaan tekstinymmärtämistä? Tämä oletus on kyllä jostain hyvin kaukaa haettu.

Heh, you must be kidding. Siitähän tämä koko keskustelu on lähtöisin. Mies kirjoittaa lehteen sivistyssanoja ja omia, uskomattomia uudistermejään viljellen. Voiko tekstistä yrittää vielä paremmin tehdä vaikeammin ymmärrettävää?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sihvosen mielestäni ansiokkaat kirjoitukset eivät varmaan ole varsinaista tiedonvälitystä siinä mielessä kuin vaikkapa Hesarin otteluraportit, joissa kerrotaan kuka teki maalin ja missä ajassa. Siinä tapauksessa pohdittavaksi tulee kuitenkin kysymys siitä, että ovatko kulttuurisivujen kirjallisuus- , teatteri- yms. arvostelut tiedonvälitystä, sillä niissäkin - kuten Sihvosen jutuissakin - pääpaino on kirjoittajan hyvin tunteman ilmiön analyyttisestä tarkastelusta. En tiedä journalismin periaatteista vittujakaan, mutta itse ainakin luen lehdestäni niin suoraa tiedonvälitystä, jossa kerrotaan mitä tapahtui, missä ja kenen toimesta, kuin viiltävää analyysiä, jonka tarkoituksena ei ole tiedonvälitys vaan lukijan ymmärryksen lisääminen.

Itse olen kiekkoa joskus pelannut ja seurannutkin parikymmentä vuotta, mutta Sihvosen kirjoitukset ovat avanneet minulle uusia tapoja katsoa peliä, mistä asiasta olen syvästi kiitollinen. Ymmärrän kyllä senkin, jos joku haluaa kohdistaa katseensa aina vain pelkkään kiekkoon ja lukea lehdistä pelkästään maalintekijän nimen.
 

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
MC61 kirjoitti:
Heh, you must be kidding. Siitähän tämä koko keskustelu on lähtöisin. Mies kirjoittaa lehteen sivistyssanoja ja omia, uskomattomia uudistermejään viljellen. Voiko tekstistä yrittää vielä paremmin tehdä vaikeammin ymmärrettävää?

Ei tainnut tuo kysymykseni pontti mennä perille. No, eipa siina sitten mitaan.
Ei jaksa tata enaa rautalangasta vaantaa, kun se on vaannettu jo useampaan otteeseen. Tuohonkin asenteeseen tarketuminen lahentelee jo epatoivoa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
pokki kirjoitti:
Totta puhuakseni en jaksa ottaa enää teikämannen kysymyksiä vakavasti, koska mitä ilmeisemmin sinulla ei ole varastossa kuin tämä yksi ja ainoa kysymys. Olet tehnyt kiistattoman selväksi sen tosiasian, että mielestäsi Sihvonen on suuri Mestari urheilujournalismin kentässä ja piste. Eikä siinä mitään, jokaisellahan on oikeus omaan mielipiteeseensä.

Jessus mitä skeidaa, miten vitussa sinä voit jauhaa täällä journalismin säännöissä samalla kun itse puhut moista paskaa??

Kerro nyt minulle MISSÄ ja MILLOIN minä olen sanonut mitään tuollaista, olen ainoastaan todennut että Sihvonen ymmärtää enemmän lätkästä kuin Iltaspedejen toimittajat.

pokki kirjoitti:
Sen sijaan sitä en ymmärrä, että kun joku uskaltaa kritisoida herran toimia, olet ensimmäisenä barrikaadeilla. Tiesitkö muuten, että Sihvonen asuu Hämeenlinnassa? Pystytkö elämään asian kanssa?

Kerrotko vielä mitä vittua tuolla on tekemistä tämän asian kanssa?

Alkaa teikäläisellä lähteä pahemmin lapasesta, koita nyt vähän keskittyä asiaan.
 

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
Siffa, Lapanen, Snakster ja Miguel ovatkin hyvin vetaneet tata keskustelua yhteen viime viesteissaan. Mutta kokeillaan, jos tata saisi viela selkiytettya muutamalla muulla ajatuksella.

pokki kirjoitti:
Pakko puuttua tuohon sanamuotoon näkökulma, kun sen äskeisestä viestistäni missasin. Journalismin perusteista puhuttaessa kyse ei ole nimittäin näkökulmasta, mielipiteestä tai huutoäänestyksestä. Yritän nyt vääntää rautalangasta, jonka jälkeen lopetan asian puimisen.

Ajatellaan siis tilanne, jossa olet päässyt Tampereen yliopistoon lukemaan tiedotusoppia pääaineena. Kun kävelet ensimmäisen kerran luokkaan, uskoakseni sinä menet sinne opiskelemaan tiedotusoppia, jotta voisit sitten tulevaisuudessa saada journalismista tai toimittamisesta itsellesi ammatin.

Kun menet hypoteettisesti opiskelemaan tiedotusoppia Tampereen yliopistoon, yksi opettaja kertoo sinulle, etta henkilohaastattelua tehdessa kysymyksia ei saa kirjoittaa nakyviin, vaan ne on kirjoitettava haastattelun "sisalle"(vanha tapa, ilmeisesti niita journalismin "vankkoja perusteita"). Toinen opettaja kertoo sinulle, etta haastatteluun voi jattaa kysymykset nakyviin, koska niin voidaan saada haastattelulle lisaa mielenkiintoa(uusi ajatus). Tata sitten opiskellessasi puntaroit ja paadyt johonkin lopputulokseen ja teet tyota omalla tavallasi. Talla tavoin, yksinkertaistettuna, journalismin kaytannot ovat jatkuvan keskustelun alla, eli erilaisten NAKOKULMIEN/koulukuntien leikkauspisteessa. Kehitysta tapahtuu ja perusasiat muuttuvat.


pokki kirjoitti:
Nyt kuitenkin kun puhutaan ettei journalismissa ole minkäänlaisia perusasioita olemassa, niin herääkin kysymys mitä siellä tiedotusopin puolella opetetaan? Kvanttifysiikkaa? Kirurgiaa? Laatoittamista? Yhdistelmän käsittelyä? Jääkiekkoa? Jalkapalloa? Rakentamista?

Ei ole puhuttu tasta. Sinulta on vain kysytty, etka mitka ovat ne vahvat perusasiat, joita jokaisen toimittajan on pakko toteuttaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
MC61 kirjoitti:
Mies kirjoittaa lehteen sivistyssanoja ja omia, uskomattomia uudistermejään viljellen. Voiko tekstistä yrittää vielä paremmin tehdä vaikeammin ymmärrettävää?
On totta, että Sihvonen käyttää paljon termejä, jotka eivät ole triviaaleja, mutta faktaa myös on että jääkiekossa on useita englannin kielisiä termejä, joille ei löydy vastinetta suomenkielestä (esim. "left wing-lock"). Jääkiekossa on myös varmasti myös paljon asioita, joille ei ole olemassakaan termiä. Millä niitä pitäisi kutsua, vai pitäisikö vain pysyä asioissa joille on jo termit?
 

Armoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Itseäni ärsyttää suunnattomasti tuo Sihvosen tapa kirjoittaa sivistyssanoilla. Yritä ymmärtää sitten siitä itse sisällöstä jotain.

Täällä väitellään, että vastaako Sihvosen kirjoittaminen journalismia. Ei sitä ole joka tapauksessa kiva lukea, vaikka vastaisi mitä. Sihvonen selittää valmentajien taidot pelkästään pelikirja termillä:

Joku valmentaja on sysipaska, koska ei uudista pelikirjaa. Toinen taas on uusi "tamminen" eli kuningas, kun uudistaa pelikirjaa. Jotkut taas on hyviä, koska matkivat Tammisen pelikirjaa. Summanen on melkein yhtä hyvä, kuin Tamminen mutta häviää Tamille nenän mitalla, koska otti Heikkilän valmentajaksi. Se miksi tämä oli virhe, niin johtuu siitä, että Heikkilä on huono uudistamaan pelikirjaa.

Huomatkaa, että osaan minäkin kirjoittaa paskaa, vaikka en omista valmentaja kokemusta, loistokaista sellaista.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
onomoro kirjoitti:
Ei ole puhuttu tasta. Sinulta on vain kysytty, etka mitka ovat ne vahvat perusasiat, joita jokaisen toimittajan on pakko toteuttaa.

Vahvat perusasiat. Toimittajan tehtävä on etsiä tietoa ja välittää sitä ihmisille. Siinä on toimittamisen ehkäpä tärkein seikka.

Kun mietitään Sihvosen kirjoituksia pitkällä janalla, ne ovat parantuneet tähän päivään mennessä hurjasti - enkä puhu nyt kielellisestä kirjoittamisesta. Se mitä olen yrittänyt epätoivoisesti sanoa, on se, että muutamia seikkoja korjaamalla Sihvonen saisi teksteihinsä enemmän asiaa ja vähemmän sitten sitä ulkopuolista skeidaa.

Joku on sanonut, että herran tekstejä on vaikea ottaa vakavissaan ja toinen on sitä mieltä, että hänen kirjoituksillaan voisi pelata bingoa tjsp. Pitää kuitenkin muistaa, että Sihvosen kirjoituksissa on myös varmasti tuota tietoa jääkiekosta ja sen välittämistä, mutta olen ihmetellyt miksi siihen oheen tarvitsee liittää jotain kollegojen mustamaalaamista.

Minä luen ennemmin kaksi sivua Toivolan pelikirjasta, kuin kaksi sivua Toivolan pelikirjasta + Pekka Jalosen haukkumista yhden lisäsivun, koska mies ei tiedä jääkiekkotoimittamisesta yhtään mitään.

Ketä lopulta kiinnostaa, mitä Jalonen siellä keltaisessa lehdistössä kirjoittelee ja miten se kuuluu Urheilulehden sivuille?

Ja lopulta tuon skeidan poistuttua suurin osa ottaisi miehen kirjoitukset vakavissaan.

Ja Daespoo, unohda se aamuinen viestini. Et ymmärtänyt alkuunkaan sen sävyä. Lisää vaikka sinne jokaisen kappaleen perään *hymiö*.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
pokki kirjoitti:
Ja Daespoo, unohda se aamuinen viestini. Et ymmärtänyt alkuunkaan sen sävyä. Lisää vaikka sinne jokaisen kappaleen perään *hymiö*.

Joo sävy meni todellakin ohi mutta se fakta että et vieläkään ole esittänyt mitään kättä pidempää väitteittesi tueksi on kyllä aika kristallin kirkkaasti selvillä kaikilla täällä.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Daespoo kirjoitti:
Joo sävy meni todellakin ohi mutta se fakta että et vieläkään ole esittänyt mitään kättä pidempää väitteittesi tueksi on kyllä aika kristallin kirkkaasti selvillä kaikilla täällä.

Siinä tapauksessa on todettava, että mm. edellisestä viestistäni et ole lukenut kuin tuon sinulle osoitetun loppuosion.
 

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
pokki kirjoitti:
Vahvat perusasiat. Toimittajan tehtävä on etsiä tietoa ja välittää sitä ihmisille. Siinä on toimittamisen ehkäpä tärkein seikka.

No niin, tuon tärkeimmän seikan moninaisuutta sinulle on perusteltukin jo monella tapaa, joten siinä olet oikeassa, että on enää aivan turha vatvoa sinun kanssa tätä. Et taida loppujen lopuksi haluta hyväksyä muiden näkökulmia, vaikka niitä monelta kantilta perusteltaisiinkin.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
onomoro kirjoitti:
No niin, tuon tärkeimmän seikan moninaisuutta sinulle on perusteltukin jo monella tapaa, joten siinä olet oikeassa, että on enää aivan turha vatvoa sinun kanssa tätä. Et taida loppujen lopuksi haluta hyväksyä muiden näkökulmia, vaikka niitä monelta kantilta perusteltaisiinkin.

Ei ole kysymys muiden näkökulmien hyväksymisestä. Tässä ketjussa on 41 sivua tekstiä ja sisään mahtuu aivan varmasti asiaakin. Tuskinpa tähänkään kinaamiseen löytyy yhtä ja oikeaa vastausta.

Perusteluja toki on tullut, mutta jotenkin on sellainen kuva jäänyt, ettei kovinkaan moni Miguelia lukuunottamatta ole oikein ymmärtänyt mitä ajoin takaa. Jos toimittajan päätehtävä on tiedonvälitys, niin en millään saa mahtumaan esimerkiksi kollegojen mustamaalaamista käsitteen "tiedonvälitys" alle.

Ehkä minä sitten olen suppemielinen tai jotain.

Kun tuon mustamaalaamisen ja ns. turhan kirjoittamisen karsisi Sihvosen kirjoituksista, oltaisiin jo melko lähellä, jos ei täydellistä, niin ainakin erittäin korkeatasoista urheilujournalismia.

Vaan suomalaisen urheilujournalismin yksi ongelmista taitaa olla se, ettei kovinkaan moni tiedostuoppia opiskelevista lopulta ala urheilutoimittajaksi. Tähänkin on varmasti monia syitä, mutta yleisesti ottaen taitaa normaalitoimituksessa olla enemmän etenemismahdollisuuksia ja mammonaa. Tähänhän liittyy myös se, että urheilutoimitukset joutuvat ottamaan työntekijöikseen itseoppineita, jotka eittämättä tekevät hommansa hyvin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Daespoo kirjoitti:
Pokki, tätä on kysytty sinulta aikaisemminkin mutta et ole koskaan vastannut; missä ovat nämä journalismin säännöt joita täällä siteeraat?

Missä ovat jääkiekon kirjoittamattomat säännöt, joita täällä usein siteerataan? En sinänsä ota kantaa tähän, mutta kaikkea ei aina ole paperilla, joten sinänsä kysymys on absurdi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

J-IW

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Helsingborg IF, Athletico Madrid, Stadin Kin
Idiotti

Itseäni ärsyttää Sihvosessa 1) HIFK-vastaisuus 2) tyyli kirjoittaa kolumnejaan haastattelemalla itseään.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
sopuli kirjoitti:
Missä ovat jääkiekon kirjoittamattomat säännöt, joita täällä usein siteerataan? En sinänsä ota kantaa tähän, mutta kaikkea ei aina ole paperilla, joten sinänsä kysymys on absurdi.

Mutta lätkän säännöt ovatkin kirjoittamattomat, tämän ovat kaikki myöntäneet. Pelaajat ja muut lätkäihmiset tietävät nämä säännöt mutta kukaan ei koskaan ole väittänyt että ne ovat jotain absoluuttisia totuuksia.

Pokki spiidaa jostain journalismin säännöistä mutta ei ole pystynyt mitään niistä vielä näyttämään konkreettisesti; jos kyseessä on tosiaan ns. kirjoittamattomat säännöt niin sitten asia on sillä selvä, vaikka tosin Pokki näyttää olevan ainoa joka niistä on kuullut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös