pokki kirjoitti:
Olisi ehkä pitänyt lisätä tekstiini, etten vatvo asiaa sen enempää. Minä en ihan oikeasti tiedä saako journalismin perusasioista tietoa internetin laajasta kirjosta, eikä minua asia edes niin paljon kiinnosta, että jaksaisin etsiä. Sinua sen sijaan journalismiin perehtyminen kiinnostaa, joten ollet halukas myös tietoa asiasta etsimään.
Asia kuitenkin kiinnosti niin paljon, että aloit siitä puhumaan. Nyt kun toisia näkökulmia tuodaan mukaan, niin kiinnostus lopahtaa. Erikoista. Varmaan joskus voisi myös myöntää olevansa väärässä. Itse en ole halukas etsimään lisätietoa, koska koen, että sitä on riittävästi, jotta voin käydä keskustelua keskustelupalstalla.
pokki kirjoitti:
Se on kuitenkin varmaa, että journalismiin, niin kuin kaikkiin muihinkin opiskeltaviin ammatteihin, löytyy perusasiat, jotka olisi hyvä tietää / osata.
Ei varmaankaan kannata kysyä mitä ne ovat, koska sinua ei kiinnosta. Mutta oletan, että tarkoitat tällä esimerkiksi JSN:n sääntöjä, tiettyjä lehtijutun muotoja ja elementtikirjoittamista jne. Nämä kaikki ovat liukuvia käsitteitä. Ei niihinkään ole mitään yksiselitteistä vastausta. Tästähän toimii hyvänä esimerkkinä JSN:n käsittelyt. Joskus syntyy langettavia päätöksiä joskus ei. Onko Sihvonen saanut langettavan päätöksen jostain jutustaan?
pokki kirjoitti:
Uuuhh. Sihvosia on näköjään tämä maa väärällään. Muotiaine. Ihan päteviä toimittajia sieltä bisneslinjoiltakin valmistuu, joilla on myöskin toimittamisen perustaidot hallussa. Tunnen muuten henkilökohtaisesti tällaisen tapauksen.
Näinhän se on. Itse tunnen henkilökohtaisesti tapauksia, jotka eivät ole opiskelleet toimittajiksi ja ovat varsin päteviä työssään.
pokki kirjoitti:
Tuo kappale kirjoituksestasi kertoo lähinnä vain yleisestä suhtautumisesta journalismiin.
?
pokki kirjoitti:
Hyvin harva vai? Onko tieto vai arvaus? Tästäkin asiasta kannattaa ottaa selvää ennen kuin huutelee.
Niin, tästä tuskin on olemassa mitään tutkimustulosta. Mutta jos ajatellaan, että Suomessa aiemmin oli toimittajakoulutusta vähän, mutta toimittajia riitti, niin itseoppineita myös siihen joukkoon mahtuu. ;) Mutta vakavasti, monen toimittajan ura on lähtenyt avustajapohjalta. Aluksi on kirjoiteltu joihinkin lehtiin nuorena harrastus/lisätienesti-pohjalta tms. Tämä on taas johtanut vähitellen uran kehittymiseen ja vakituiseen ammattiin. Monella tietämälläni toimittajalla on muuten yhteiskuntatieteellinen koulutus.
pokki kirjoitti:
Edelleen, ota selvää jos kiinnostaa. Minä en asiasta tiedä tarpeeksi, jotta voisin ulkomuistista siitä kenellekään kertoa. Sen sijaan tiedän pomminvarmaksi, että toimittamisen perusasiat ovat olemassa ja ne jokaiselle alaa opiskelevalle opetetaan.
Ja siellä ei taatusti opeteta esimerkiksi toisten toimittajien julkista monottamista...
En ota selvää. Ajattelin vain, että kun niin varmaksi tiedät joitakin asioita, niin tietäisit myös tuonkin. Juu, tuon myönnän, ettei siellä opeteta toisten toimittajien monottamista.
pokki kirjoitti:
Nyt puhumme jo eri asiasta. Minä puhun lähinnä ammattietiikasta. Puhutaan aina lääkärin vastuusta, mutta myös toimittajalla on vastuunsa. Kielellisesti minulle on aivan yhden tekevää, miten Sihvonen raapustaa.
Häh? Nyt meni kyllä aivo solmuun. Tuo minun kommentti oli suora vastaus tähän kappaleeseesi:
"Sinäkin, Petteri, teet arvokasta työtä omalla tavallasi, mutta minä toivoisin sinulta lisäperehtymistä siihen, kuinka kirjoitetaan tieteellisistä asioista kansankielellä."
Ensin toivot Sihvosen perehtyvän siihen kuinka kirjoitetaan kansankielellä, mutta seuraavaksi sinulle on aivan sama kielellisesti miten Sihvonen raapustaa. Vai onko lisäperehtyminen kansankieleen sitä toimittajan vastuuta? Kielihän siinä on silloinkin kyseessä.
Hmm. Näin yleisesti. Journalismi ilmiönä on kaikin puolin niin moniulotteinen asia, että siitä on vaikea sanoa mitään varmaa. Siihen kuuluu niin toimittajan työ, journalismin käytännöt, kuin yhteisen todellisuutemme rakentaminenkin sekä journalismi tieteenalana, joka tarkoittaa yliopistollisena oppiaineena eri asiaa kuin toimittajakoulutus (vaikka sitäkin Tampereella voi opiskella).
VAikka sinua ei kiinnostakaan, niin toivottavasti jaksoit lukea tänne asti. En minä tätä kirjoita hyökätäkseni sinua tai ketään muutakaan vastaan, vaan ottaakseni kantaa, kun välillä puhutaan varmana asioista, joihin ei olla perehdytty ja haukutaan yhtä toimittajaa ilman pitäviä perusteluja. Tuskin tämä toimittaja näitä puolusteluja kaipaa, mutta itseäni myös viihdytän samalla.