Meidän Peli
Jatkoa...
Jukka Jalosen ja Timo Lehkosen itsepäisesti ajamalla uudella suomalaisella pelitavalla HPK menestyi loistavasti SM-liigassa. Vancouverin olympiakisojen pronssi parhaana eurooppalaisena joukkueena oli elintärkeää sille, että Meidän Peli hyväksyttiin Jääkiekkoliitossa suomalaisen jääkiekkoilun identiteetiksi. Erkka Westerlund oli tullut Vierumäeltä takaisin Jääkiekkoliiton kehitysjohtajaksi ja hänen johdollaan aloitettiin suomalaisen jääkiekon pelastustalkoot. Westerlundin työtä tuli jatkamaan Jukka Rautakorpi. Jalonen, Rautakorpi ja muut Jääkiekkoliiton toimijat tekivät Westerlundin visiot työkaluiksi, joita lähtivät 2010 viemään kentälle kaikille seura- ja maajoukkuetasoille junioreista aikuisten joukkueisiin.
Suomalaiselle jääkiekolle nimettiin neljän kategorian hyökkäys- ja puolustustilanteiden kategoriat. Hyökkäyksen kärjessä on maalinteko, sitten tulevat tilan voittaminen, tilan tekeminen ja puolustusvalmius. Alakerrassa tärkeysjärjestyksessä ovat maalinesto, riisto omalle joukkueelle, tilan voittamisen estäminen ja hyökkäysvalmius. Tilaa voitetaan syöttämällä kiekko nopeasti eteenpäin tai kuljettamalla sitä ensin ylöspäin ja syöttämällä sitä sen jälkeen. Tilaa tehdään syöttämällä kiekko poikittain (pakki-pakki 1/2 nopea lähtö tai pakki-pakki-pakki..-hidas lähtö) tai palauttamalla kiekko syöttämällä tai kuljettamalla alaspäin. Viivelähtö tehdään pysähtyen maalin taakse mm. viisikon kasaan vetämisen tai viisikon vaihdon ajaksi. Oleellista Meidän Pelissä on on löytää tasapaino tilan voittamisen ja tilan tekemisen välille. Se vaatii oikeita harjoituksia ja niiden toistoja harjoituksista toiseen koko kauden ajan.
Jukka Jalonen on kirjoittanut Meidän Pelin pelikirjan "PELITAVAN RAKENTAMINEN JA KEHITTÄMINEN". Olen esitellyt tämän pelikirjan jossain pelikirjakeskusteluissa aiemmin. Itse seuraan jokaisesta katsomastani jääkiekkopelistä automaationa ja helppona tilastoitavana HVP-tilastot. Ne kertovat minulle parhaiten, pelaako jokin joukkue puolustusalueen hyökkäyspelaamisen Meidän Pelin mukaisesti. Nopean pystysuunnan pelitavan joukkueet pelaavat vain satunnaisesti hidastamalla (H=pakki-pakki-pakki.. kiekottelu), viiveellä (V=maalin taakse seisahtuminn) tai palauttamalla (P). Nopean pystysuunnan joukkueet lähtevät omista pääsääntöisesti nopeasti voittamaan tilaa. HVP-tilastointi kertoo minulle aina sen, pelasiko joukkue pelin tämän tärkeän yksityiskohdan Meidän Peliä vai ei. Tilastoitavaa pelistä riittää, vaikka kuinka paljon ja HVP-luvut kertovat vain pienen, mutta olennaisen osan joukkueen pelitavasta. Toivoisin, että seuraavan kerran, kun joku nimimerkki arvostelee tilastointiani, esittää omansa, pelin kannalta oleellisemman tilastoinnin ja lyö luvut pöytään. Tarinankertojan ja Fordélin esimerkkiä vaan rohkeasti seuraamaan ja tilastoimaan ensin ja sitten analysoimaan peliä. Jääkiekko ei ole mitään rakettitiedettä, mutta vaatii hivenen omaa halua ja oppimiskykyä, jos on tarkoitus perehtyä peliin tarkemmin.