Kritisoin kirjoituksessani siffan tapaa ilmoittaa hyvä pelitapa erilaisten hyökkäykseen lähtöjen perusteella, minusta tuossa yksinkertaistetaan liikaa. Oikea ratkaisu on oikea valinta opetelluista vaihtoehdoista, jossain tilanteessa se on vastustajan maalitilanteen välttäminen, jossain tilanteessa rintamahyökkäyksen edistaminen.
Olen kanssasi samaa mieltä Fordellin ja Keltaisen Jaffan analyyseistä, nuo lähdöt kertovat tiettyjä asioita joukkueiden peleistä ja niistä voidaan johtaa tietoa vähän laajemmalla analyysillä. Mutta siffan tapa kertoa hyvä joukkue niiden perusteella on väärä.
Missä minä olen ilmoittanut hyvän pelitavan olevan sitä, mitä yllä kirjoitat? Teet jälleen kerran omia johtopäätöksiäsi. Minä tutkin jatkuvasti sitä, miten eri maailman jääkiekkojoukkueet (maajoukkueet ja seurajoukkueet) lähtevät hyökkäyksiin omalta puolustusalueelta. Tutkimusteni perusteella kaikki joukkueet lähtevät omista eniten nopeasti ( nopeat ja puolinopeat hyökk. lähdöt). Monet maailman huippujoukkueista rytmittävät pelin virtausta HVP-lähdöillä omista. Olen jo useaan kertaan kertonut, että Mestis-mestaruus on voitettu kolme kertaa peräkkäin nopealla pystysuunnan jääkiekolla (Tamminen, Pikkarainen ja Törmänen). NHL:ssä viime kauden sensaatiojoukkue Tampa Bay pelasi hyvää nopean pystysuunnan jääkiekkoa ja putosi vasta kalkkiviivoilla ulos NHL:n finaaliotteluista. JYP:n ja Risto Dufvan tarina nopean pystysuunnan joukkueena tunnetaan myös hyvin.
Jukka Jalosen Meidän Pelissä pelin virtausta rytmitetään HVP-lähdöillä. Seuraan eri joukkueiden pelin virtauksen rytmittämistä HVP-lähdöillä ja totean sitten, pelaako joukkue Meidän Peliä tältä osin. Moni suomalainen jääkiekkojoukkue SM-liigassa ja Mestiksessä eivät pelaa Meidän Peliä tutkimusteni mukaan. On mielenkiintoista nähdä, miten seurat ja niiden valmentajat suhtautuvat Meidän Peliin.
Teen HVP-analyysit myös peleistä, jotka päättyvät 0-0 ja ratkeavat vasta RL-kisassa. Näitä pelejä ei nähdä Urhotv:n maalikoosteissa, mitkä ovat kaikkien käytettävissä netissä. Pyrin seuraamaan myös, miten HVP-hyökkäykset päättyvät, mutta se on kerta katsomalla usein liian työlästä. KalPa-Pelicans pelissä ( Urhotv13.1.2012) Pelicans teki avausmaalin 1. erässä ajassa 1,09. Pelicansin hyökkäys lähti kalpamaisesti palauttamalla (P) kiekko pakille. Pakki luisteli maalin taakse ja pysähtyi sinne (V) ja kokosi viisikon yhteen. Pakki avasi hyökkäyksen, mikä eteni hyökkäyssuunnassa oikeaan kulmaan kulmapeliksi. Kiekko annettiin maalin taakse, jossa KalPan puolustus riisti kiekon. Pelicansin paineistus aiheutti kiekon uudelleen riistämisen Pelicansille ja lyhyen syötön maalintekijä Sopaselle. Syöttäjät maaliin olivat Immonen ja Hodgman. Meidän Pelin HVP-hyökkäyksiinlähtö tuotti tuloksena 0-1 maalin Pelicansille. Maalikoosteissa eri tv-kanavilla näkyi kulmapeli ja kiekonriisto ja sen perusteella todettiin maalin syntyneen kulmapelinjälkeisen kiekonriiston jälkeen. Minulle maali syntyi omalta puolustusalueelta alun saaneesta P+V-hyökkäykseenlähdöstä, jossa kasattiin viisikko yhteen hyökkäystä, karvausta, kulmapeliä, kiekonriistoa ja maalintekoa varten. Lisäksi tiiviillä viisikolla oli hyvä puolustusvalmius mahdollisesta vastustajan kiekon riistosta alkavaan vastahyökkäykseen.