J.Grönvall kirjoitti:Miksi näin? Eikös se mennyt niin, että valmentaminen on muutakin kuin taktiikan osaamista? Minusta kyse on vain siitä, että on tekijöitä ja näkijöitä, ja vaikka olisi kuinka hyvä näkemään niin ei välttämättä osaa tehdä. Kai Suikkanen tai Risto Dufva eivät välttämättä olisi lainkaan hyviä analyytikkoja, vaikka voidaan olettaa, että he ymmärtävät pelistä paljon.
Toimittaja ja analyytikkokin ovat minun maailmassani kaksi eri asiaa. Toinen kertoo mitä tapahtui, miksi ja milloin, toinen porautuu huomattavasti syvemmälle asioiden syihin ja seurauksiin. Edelleen hieman vierastan sitä ajatusmallia, että on oltava huippuvalmentaja voidakseen analysoida jääkiekkoa asiantuntevasti, saati sitten sanoa ääneen olevansa asiantunteva.
Olet ihan oikeassa: toimittaja ja analyytikko ovat eri duuneja, siksi joka ainoaan urheilulähetykseen tässä maailmassa raahataan joku entinen pelaaja/valmentaja paikalle. Mutta onko Petteri siis analyytikko? Miksi hän sitten tarjoaa itseään valmentajaksi SM-liigaseuroihin? Miksi hän kirjoittaa viikottain hömppää, jolla ei ole mitään tekemistä minkään analyysin kanssa? Millainen analyytikko vetää johtopäätöksiä yksittäisten pelien perusteella?
Ehkä kyse on siitä, että mun pitäisi pystyä erottelemaan Sihvosen tuotoksista ne, jotka pitäisi ottaa vakavasti? Tuntuu usein aika hankalalta.
Jorma Vuoksenmaa tai Edi Pejcic eivät välttämättä olisi kovin hyviä analyytikkoja hyökkäyspelikirjojen suhteen.
…
Se on kertakaikkiaan ymmärrettävä, että jos sanotaan vaikka TPS:n pelaavan kiekkokontrollia ja käyttävän neljää eri hyökkäysrytmiä, niin on kaksi eri keskustelua puhua siitä sisällöstä ja siitä miten TPS sen tekee (ja miksi), ja toisaalta mikä on joukkueen voittosarake ja miksi.
Tämäkin on täysin totta, ja nämä kaksi - miten ja miksi - sekoittuvat näissä väittelyissä helposti. Minua ei henkilökohtaisesti oikeastaan kiinnosta miten joku joukkue pelaa - ja epäilemättä Sihvonen pystyy perkaamaan tämän melko tarkastikin - vaan miksi se niin tekee.
Tarinankertoja kirjoitti:Kriikon EI tarvitse itse osata ohjata Kummisetää voidakseen arvioida sen hyvyyttä tai huonoutta
(sulle siis kelpaa leffarvostelu "Apinoiden planeetan synnystä" vain jos sen on kirjoittanut Ternce Malic, se kun osais tehä paremman itse?)
Jos kriitikko sanoo olevansa maan paras elokuva-asiantuntija (plus tietysti olevansa pian vielä johtava musiikki-asiantuntijakin, koska näki pari konserttia telkkarista) ja kykenevänsä itse ohjaamaan mitä tahansa elokuvia, en todellakaan ota kaveria todesta. Mutta jos sulle putoaa, niin mikäs siinä.