Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 800 585
  • 13 054

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Heh, Urheilulehden sivulla on äänestys kaikkien aikojen parhaasta suomalisesta valmentajasta ja Sihvonen on mukana äänestyksessä. Ja tällä hetkellä kolmantena.
 

#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Master Chief kirjoitti:
Heh, Urheilulehden sivulla on äänestys kaikkien aikojen parhaasta suomalisesta valmentajasta ja Sihvonen on mukana äänestyksessä. Ja tällä hetkellä kolmantena.
Samaa naureskelin itsekkin, heh. Sihvonen luultavasti itse on tehnyt tämän äänestyksen ja nyt kotona päätteen äärellä näpyttelee itselleen ääniä sen minkä ehtii suu virneessä: "Täältä tullaan Erkka ja kumppanit".
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Juu Sihvonen on kerännyt jo mukavasti ääniä. Ehdokkaana näkyy olevan myös eräs Sveitsistä palannut henkilöstökoulutusyrittäjä. En voinut olla äänestämättä.. No hard feelings
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Pitäisköhän meidän piruttaan sabotoida tuo äänestys? Kaikki äänestää Sihvosta? ;)
 

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
Urheilulehti kirjoitti:
Sihvonen: ”Kyllä olin Hakametsässä, mutta minulla oli Helsingin jäähallissa tarkkailemassa omianikin analyyttisemmat ja kokeneemmat silmät HIFK:ta ja SaiPaa. Mitä jos käsitellään tässä se peli?”
Näköhavaintoja ilmeisesti siis visionääri J. "Tiikeri" Tammisesta jäähallista. Eikö tää perseennuoleminen koskaan lopu?
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Master Chief kirjoitti:
Pitäisköhän meidän piruttaan sabotoida tuo äänestys? Kaikki äänestää Sihvosta? ;)

Sihvonen ottanut selvän tuntuisen johtoaseman ja pitää paalupaikkaa nyt n. 10 prosentin erolla Ramiin. 8-)
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Seuraavassa Urheilulehdessä Sihvonen voi analysoida Suomen parasta valmentajaa ja hänen pelikirjaansa. Eli siis itseään. "Kansa puhui, Petteri Sihvonen paras suomalainen kiekkovalmentaja"
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Äänestin Petteri Sihvosta. Hänen näyttönsä valmentajankyvyistään - niin kasvattajana, opettajana, kouluttajana kuin mentorinakin - sekä kotimaisista että kansainvälisistä kaukaloista jo vuosien ajalta ovat valovuosien päässä muiden ehdokkaiden vastaavista.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Franchi kirjoitti:
Näköhavaintoja ilmeisesti siis visionääri J. "Tiikeri" Tammisesta jäähallista. Eikö tää perseennuoleminen koskaan lopu?

Ei jumalauta. Näin Tammisen eilen hallilla ja luin jutun, mutta vasta tätä lukiessani kelasin että Tamihan on se analysoja ja perseennuolenta sen kuin jatkuu.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä UL-nettisivujen äänestyksestä.

Aina itse pistävät kuittia Röngän ja Sihvosen johdolla, kuinka Veikkaaja on vain nuorten toimittajapoikien läpänheittopalsta. Sitten itse pystyttävät äänestyksen parhaasta suomalaisesta valmentajasta ja ehdolla on Petteri Sihvonen.

Need I say more...
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Kuvernööri kirjoitti:
Tästä UL-nettisivujen äänestyksestä.

Aina itse pistävät kuittia Röngän ja Sihvosen johdolla, kuinka Veikkaaja on vain nuorten toimittajapoikien läpänheittopalsta. Sitten itse pystyttävät äänestyksen parhaasta suomalaisesta valmentajasta ja ehdolla on Petteri Sihvonen.

Need I say more...

Olen jo pidemmän aikaa sanonu, että UL:n touhu lähti jossain kohtaa räpylästä Sihvoselta ja heti perässä Röngältä. Kaverit ymmärsi sentään poistaa lehdestä Sihvoselle pyhitetyn loanheitto-palstan,, jonka takia aviisin taso saatiin hieman nousemaan.

Tuo äänestyshän oli kaikessa naurettavuudessaan sellainen pohjanoteeraus, että jopa minun oli äänestettävä Petteri Sihvosta. Ei muuten, mutta mies tietää kaikki maailman pelikirjat erinomaisesti.

Alkaa menemään kyllä huvittavaksi.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kuvernööri kirjoitti:
Tästä UL-nettisivujen äänestyksestä.

Aina itse pistävät kuittia Röngän ja Sihvosen johdolla, kuinka Veikkaaja on vain nuorten toimittajapoikien läpänheittopalsta. Sitten itse pystyttävät äänestyksen parhaasta suomalaisesta valmentajasta ja ehdolla on Petteri Sihvonen.

Need I say more...

Viestin vierestä näkee suosikkijoukkueeni.

Että Sihvosen pelikirja oli niin ylivertainen? Ei sitä silloin tajunnut kun hävityn pelin jälkeen tallusteli Iloisen Kulkijan baariin juomaan vitutusbisset.
 

Bayern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Huuhkajat
Lauri Hollo kirjoittaa tapansa mukaan SoneraPlazalla asiaa:
Urheilutoimittajakaan ei ole enää urheilutoimittaja ellei osaa puhkianalysoida pelin virtauksia, taktisia muutoksia sekä teoreettisia pelikirjoja. Itseään analyytikoiksi kutsuvat analysoivat peliä niin kuin pelaajat olisivat aivottomia ja persoonattomia shakkinappuloita, joita valmentajat siirtelevät mielensä mukaan suorittamaan ennalta kaikessa jumaluudessaan visioimaansa suurta kuvaa. Miksi kaikesta epäolennaisesta on tullut merkityksellisempää kuin itse pelistä ja sitä pelaavista urheilijoista? Olisiko siellä se itsekunnioituksen ja vastustajan arvostamisen puutteen siemen?

Aika moni jääkiekkoilija on äo-tasoltaan sellaista luokkaa, että Sihvosen kirjoitusten ymmärtäminen taitaa olla ylivoimainen tehtävä - puhumattakaan pelikirjateorioiden siirtämisestä jäälle. Suuntaviivat valmentaja toki antaa, mutta shakkia tai tiedettä lätkästä on turha tehdä. Sen tietänevät myös Sihvosen pelikirjaan lähemmin tutustuneet Pelicans-fanit.

Summasen ja Tammisen perseennuolennan voisi tosiaankin jo lopettaa. En enää vain yksinkertaisesti jaksa lukea ko. herroja ylistäviä juttuja.

Muuten olen sitä mieltä, että Sihvonen on kyllä tuonut paljon positiivista suomalaiseen urheilujournalismiin. Ehkä muidenkin on PS:n kirjoittelun jälkeen helpompi lähteä kyseenalaistamaan yleisen hymistelyn periaatteita. Tästä maasta puuttuu kuitenkin todellinen keskustelemisen kulttuuri.

ps. En ole Lauri Hollo
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
lintu kirjoitti:
Näin Tammisen eilen hallilla ja luin jutun, mutta vasta tätä lukiessani kelasin että Tamihan on se analysoja ja perseennuolenta sen kuin jatkuu.

Aivan perinteisen tekstianalyysin metodien pohjalta voisi kyllä ihmetellä sellaistakin sattumaa, että Urheilulehden nettisivuilla 20.3. Sihvonen kirjoittaa Tammisen Zürichin-keikasta, että "Tammiselle oli auki tie sekä taivaaseen ja helvettiin, ja nyt toteutui tämä jälkimmäinen". Tiistaina 28.3. ilmestyneessä Veikkaajassa Tamminen itse kirjoittaa kolumnissaan, että "taivas ja helvetti olivat yhden pisteen ja maalin päässä". Metafora "taivaasta ja helvetistä" ei kyllä sattumalta ajaudu kahden toisiaan ihailevan ihmisen jääkiekkoa käsitteleviin teksteihin tällä tavalla, elleivät he ole lähemmissä tekemisissä toistensa kanssa.

Nyt jäädään vain odottelemaan, koska Sihvonen uusintaa ehdotuksensa Tammisesta maajoukkueen seuraavaksi päävalmentajaksi. Saavatpahan kokeneet ammattivalmentajat taas aihetta naureskella keskenään Sihvosen kustannuksella.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Bayern kirjoitti:
Lauri Hollo kirjoittaa tapansa mukaan SoneraPlazalla asiaa:
Urheilutoimittajakaan ei ole enää urheilutoimittaja ellei osaa puhkianalysoida pelin virtauksia, taktisia muutoksia sekä teoreettisia pelikirjoja. Itseään analyytikoiksi kutsuvat analysoivat peliä niin kuin pelaajat olisivat aivottomia ja persoonattomia shakkinappuloita, joita valmentajat siirtelevät mielensä mukaan suorittamaan ennalta kaikessa jumaluudessaan visioimaansa suurta kuvaa. Miksi kaikesta epäolennaisesta on tullut merkityksellisempää kuin itse pelistä ja sitä pelaavista urheilijoista? Olisiko siellä se itsekunnioituksen ja vastustajan arvostamisen puutteen siemen?

Aika moni jääkiekkoilija on äo-tasoltaan sellaista luokkaa, että Sihvosen kirjoitusten ymmärtäminen taitaa olla ylivoimainen tehtävä - puhumattakaan pelikirjateorioiden siirtämisestä jäälle. Suuntaviivat valmentaja toki antaa, mutta shakkia tai tiedettä lätkästä on turha tehdä. Sen tietänevät myös Sihvosen pelikirjaan lähemmin tutustuneet Pelicans-fanit.

Tämä huomiohan on itsessään järjellistä analyysiä. Ei kai vaihtoehtona Sihvoselle ole mikään jalosmainen roskalehti-sonta vaan vielä parempi ja myös urheilun vakavasti ottava journalismi. Näissä oloissa, näillä vaihtoehdoilla Sihvonen pesee melkein kaikki urheilusta tiedotusvälineisiin kirjoittavat. Tähän joukkoon voi esimerkiksi laittaa kaikki Sanoma Oy:n lehtimiehet. Ehkä se ei ole paljon sanottu, mutta kuitenkin.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Viime perjantain Urheilulehdessä ollut valmentaja-ranking oli mielenkiintoista luettavaa. Yksi kohta jäi kuitenkin kaivelemaan: Jos TOP-10:ssä Jortikka (9.) ja Tamminen (5.) vaihtaisivat paikkaa päittäin, lista alkaisi muistuttaa enemmän myös omaani.

Jäi harmittamaan sulkiessani lehden kokonaan vailla perusteita, joilla Sihvonen pitää Tammista Jortikkaa parempana valmentajana, siis nimenomaan valmentajana, ei minään muuna, koska valmentajarankingista oli ymmärtääkseni kysymys.


Ranger
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Sihvoselta mielestäni aika osuva kuvaus Sheddenin bluffikiekosta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Eikös Seppä ollut tämä kaveri joka julisti kahden pelin kierroksen jälkeen ettei Pelicans kuulu liigaan, vaikka ei ollut nähnyt kumpaakaan joukkueen peliä?
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Turhia syytöksiä?

Tämän viikon Urheilulehdessä Sihvonen antoi Doug "Fiasko" Sheddeniä käsitellessä jutussaan kritiikkiä Jokerien voimamiehille Virmaselle ja Harkimolle. En tilaa enkä osta Urheilulehteä, joten olen juttuja kommentoidessani pelkän kirjastossakäyntini varassa, mutta joka tapauksessa Sihvonen kirjoitti suunnilleen niin, että "Virmanen ja Harkimo pitävät itseään kiekkoasiantuntijoina, vaikka ovat todellisuudessaan kaukana siitä".

Sitä en tiedä, millaisena asiantuntijana Virmanen itseään pitää, mutta Harkimo on myöntänyt jo kauan sitten, ettei "ymmärrä jääkiekosta juuri mitään". Juuri noin hän sanoi mm. Sakke Pietilän lokakuisten 1997 potkujen jälkeen.

Voi toki olla, että Hjalliksen ymmärrys on sittemmin kasvanut, mutta onko Sihvosella todellisuudessaan mitään näyttöä siitä, että Harkimo pitäisi itseään kiekkoasiantuntijana? Minulla kun on siis hyvin erilainen käsitys asiasta...
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Pee kirjoitti:
Voi toki olla, että Hjalliksen ymmärrys on sittemmin kasvanut, mutta onko Sihvosella todellisuudessaan mitään näyttöä siitä, että Harkimo pitäisi itseään kiekkoasiantuntijana? Minulla kun on siis hyvin erilainen käsitys asiasta...
No piti tai ei, tekee kuitenkin sellaisia päätöksiä, jotka kuuluisivat kiekkoasiantuntijoille. Se kai tuossa olennaista on.

(Ja sanatarkka lainaus Sihvosen jutusta kuuluu "Hjallis Harkimo ja Matti Virmanen saattavat hyvinkin pitää itseään jääkiekon ammattilaisina, mutta itse pelistä kumpikaan ei ymmärrä yhtään mitään" (korostus minun), että sikälikin kritiikkisi ampuu ohi.)
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Sihvonen kirjoitti jälleen hyvän jutun Urheilulehden nettisivuille, jossa teilaa Ässien menestyksen ainoaksi syyksi juti/tinke -analyyseissä nostetun "porilaisen hulluuden". Jälleen kerran huomasin nyökytteleväni hyväksyvästi lukiessani tekstiä.

Sihvonen antaa krediittiä myös tänne:
Eikö meiltä sitten löydy riittävästi asiantuntemusta tässä maassa jääkiekon suhteen?
”Kyllä löytyy. Väitän, että vaikka Jatkoaika.fi –sivuilta löytyy kymmeniä amatöörikirjoittajia, jotka voisivat ottaa kynän pois useimmilta iltapäivä- ja maakuntalehtien toimittajilta ja ryhtyä näiden paikalle töihin."

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/jaakiekko/uutiset/article128407-1.html
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
tuuski kirjoitti:
Jälleen kerran huomasin nyökytteleväni hyväksyvästi lukiessani tekstiä.

Kyllä, myönnän itsekin että Sihvosen pelillisiä asioita käsitteleviä tekstejä lukiessa on helppo todeta ne pitäviksi. Itseäni ärsyttää vain suunnattomasti Sihvosen selittelevä tyyli, ja se ainainen analysointi kaiken korjaavana tekijänä rassaa. Lisäksi mies on liian egomaaninen näyttöihinsä nähden.
 

TonyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Pärde kirjoitti:
Kyllä, myönnän itsekin että Sihvosen pelillisiä asioita käsitteleviä tekstejä lukiessa on helppo todeta ne pitäviksi. Itseäni ärsyttää vain suunnattomasti Sihvosen selittelevä tyyli, ja se ainainen analysointi kaiken korjaavana tekijänä rassaa. Lisäksi mies on liian egomaaninen näyttöihinsä nähden.

Niin, kyllähän tässä kissa nimeltä Sihvonen joutuu nostamaan omaa häntäänsä, kun kukaan muu ei sitä suostu tekemään. Viimeisimmässä kysymys-vastaus -sarjassa itseäni häiritsi kaikkein eniten Tammisen nostamisen jalustalle ja saman herran käsitteiden toistaminen (veljet, laji nimeltä jääkiekko jne jne). Valitettavasti monelle tästä jää sellainen kuva, että Sihvosen pää on äärettömän syvällä Tammisen ahterissa ja sinänsä asialliset faktat ja analyysit jäävät edellisen mielikuvan ja muiden "asiantuntijoiden" alistamista koskevan osittain asiattoman debatin varjoon. Sinänsä kyllä olen saanut paljon irti Sihvosen ajatuksista ja (huoh) analyyseista, mutta noita em. asioita en kyllä jaksa enää lukea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös