Ajattelin itsekin vähän kommentoida tätä the väittelyä. (sori vaan, jos "the" ärsyttää, tässä se on paikallaan)
Aika jännä ajatusmaailmojen kohtaaminen tuo oli, ja sinänsä yksittäisenä asiana vain vahvisti käsitystäni ko. aviisista urheilun 7 päivää -lehtenä. Mutta on Mennanderille annettava kiitosta siitä, että loistavalla tavalla perusteli kyllä kantansa. Toki jo väittelyn aihekin oli sellainen, että kenen arkielämää se kovasti toiseksi muuttaa.
Jo lähtökohta tuossa taisteluparissa on nähdäkseni aika väärä, sillä täytyy ottaa huomioon todellakin niin monta asiaa. Kaikilla ei ole Gretzkyä ketjukaverina, mutta toisaalta en näe, että se tekee Kurrista pelaajana yhtään huonompaa, koska ilman sinivalkoisia silmälasejakin voidaan todeta, että kyllä vuorovaikutus toimi molempiin suuntiin. Kurrin uralla Gretzky on aivan yhtä iso palanen kuin Kurri Gretzkyn uralla. Ei mielestäni tästä kaksikosta voi sanoa, että toinen vain hengaili toisen taitojen varassa.
Tilastot tässä väittelyssä kuitattiin aikamoisella suunsoitolla ja provosoimisella. Tilastoilla ei kuulemma ole mitään tekemistä asian kanssa. Ok, aikakausi oli toinen, mutta tämäkään ei mielestäni millään lailla tee tyhjäksi Kurrin saavutuksia. Itse asiassa tällä logiikalla alkaa kaikki legendat olla pelkkiä housuja, Mario viimeisimpänä. Oikeasti noilla väitteillä Hall of Fame tulisi aloittaa Saku Koivusta.
Eikä minun elämäntehtäväni todellakaan ole aliarvioida, dissata tai mollata Saku Koivua. Kaikki vähänkään suomalaisesta jääkiekosta tietävät ovat nähneet/näkevät, mitä #11 merkitsee Suomen maajoukkueelle. Mielestäni enää Teppo Numminen painii samassa sarjassa, tosin Teppo on huomattavasti harvemmin päässyt edustamaan Suomea. Mutta ei joka mies esiinny hävityn finaalin jälkeen kuten Teppo. Ei sitä voinut katsoa kyyneleittä.
Enkä tietenkään väheksy Koivun selviytymistä vakavasta sairaudesta. Mutta ei sekään yksin riitä perusteeksi tällaisessa väittämässä. Olen aivan ehdottomasti vilpittömän iloinen, että Saku selvisi siitä, ja voin vain ihmetellä suomalaisia, jotka jossain hmv-liigapelissä viitsivät aiheesta Sakulle huudella. Mitä ovat sellaiset suomalaiset?? Kasa lantaa.