Ainahan minä olen kaikesta kiinnostunut, mutta aika ei riitä kirjaamaan numeroita paperiin. Tuo "volttilähtö takamatkalta" oli eräiden sm-liigajoukkueiden perisynti 90-luvulla, en kerro minkä joukkueiden. Kyllä ne tietää asian, kun katsovat aaamulla peiliin ja näkevät sieltä oman kuvansa.
Numeroiden kirjaaminen maailman nopeimmasta pelistä yhdellä katsojakerralla saattaa käydä turhan raskaaksi. Aikaahan sekään ei vie sen enempää kuin ottelun katsominen. Sen sijaan H+V+P hyökkäyksiinlähtöjen tilastointi omalta puolustusalueelta on tukkimiehen kirjanpidolla hyvin helppoa eikä taaskaan siihen mene pelin kestäessä aikaa yhtään enempää. Ennen peliä, kun ottaa tulostuspaperin tulostimesta ja piirtää siihen tarvittavat sarakkeet, niin siihen menee minuutti korkeintaan. Ottelun jälkeen tekee sitten sen numeroinnin eli laskee tukkimiehen kirjanpidon tulokset yhteen ja kummankin joukkueen H+V+P tilastointi on valmis alle kahdessa minuutissa. Eli yhteensä lisäaikaa tuohon tilastointiin menee se kolmisen minuuttia, koska pelihän tulee katsottua teki tilastoinnin tai sitten ei.
Onkohan sinulla nyt menneet vuosikymmenet hieman sekaisin, kun minä muistelen 1970 ja 1980 luvuilla nähneeni noita volttilähtöjä. Suomessa siirryttiin Vladimir Jursinovin vaikutuksesta 1990-luvun alkupuolella neljän ketjun ajokoirakiekkoon, jossa kiekko lyötiin nopeasti omalta puolustusalueelta koirille (laitureille) kamppailtaviksi. Keskialueen poikittaissyötöistä seurasi jursinovilaisuudessa penkitys riippumatta siitä, miten hyökkäys päättyi. Vain Hannu Virralla ja Saku Koivulla oli erivapaudet pelata kiekollista peliä omalla puolustusalueella ja keskialueella. Suomessa tuosta myös NHL:ssä 1990-luvulla käytetystä pelisysteemistä saatiin nauttia menneellä kaudella, kun Esa Tikkanen peluutti sitä Jokipojilla.